ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem ansvarar för det datatekniska i Porträttfynd?  (läst 871 gånger)

2008-01-17, 12:05
läst 871 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
En förändring måste ske vad gäller att se de sista kommenterade korten i Porträttfynd! Är det någon som är teknisk kunnig, som kan tala om hur en ändring ska ske, så inte också de nyinlagda bilderna blandas bland de kommenterade. Är detta ett svårlöst problem? Trots upprepade påpekanden så händer inget.
 
Som det nu är så har ca 200 nyinlagda kort från den 18 december till dags dato godkänts och de hamnar då bland de kommenterade. Alltså tar de upp det man max kan se, som de senaste inlagda. Jag själv har lagt ned en massa jobb den senaste månaden med att försöka identifiera och kommentera kort, plus att jag uppmanat folk att själv kommentera de bilder, som lagts in i på AF under gamla bilder. Lars-Åke Holmbring har gjort ca 100 kommentarer under sistlidna månaden.
 
Nu idag börjar dessa godkännas, inte som man kan förvänta sig, de äldsta kommenterade först och de senaste sist. Nej, en kommentar gjort den 16:e januari, plus ett fåtal gamla kommentarer, har godkänts. Det betyder att det fortfarande finns åtskilliga, som inte är godkända. Allteftersom de godkänns, så sorteras de in i det datum då kommentaren gjordes. De kommenterade godkända korten kommer att drunkna bland de nyinlagda, så det är omöjligt att kolla upp de man själv kommenterat.
 
De som lägger ned arbete på identifiera kort, ska behandlas på samma sätt som de som lägger in kort. Båda kategorierna behövs i Porträttfynd. Det tycker jag inte sker, när man inte kan åtgärda det fel, som uppstått med de senast Kommenterade korten.
 
Ann-Mari
 
(Meddelandet ändrat av ines den 17 januari, 2008)
Ann-Mari Bäckman

2008-01-17, 19:29
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har skickat ett mail till Crister. Så jag hoppas att han har möjlighet att ta itu med detta problem. Jag hade väl hoppas att någon datakunnig hade kunnat förklara om detta är ett stort problem att lösa, för det verkar ju som så.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-01-17, 21:34
Svar #2

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Det datatekniska i Porträttfynd (och andra databaser) sköttes av PBS i Mariehamn på ren konsultbasis som jag minns. Varje justering/ändring tog sin lilla tid och kostade en slant. Var det direkta felaktigheter beroende på att något packat ihop kunde det förstås fixas fritt också.
Gissar att dessa fortfarande är de som sköter detta, de kom ju sedan att skapa nya Rötterbokhandeln bl.a.
 
------------------------------------------
 
Som jag nämnde före jul så borde man släppa fram nya bilder och kommentarer direkt - en slutlig granskning kan ju ändå göras. Och tack vare de entusiaster som tacknämligt håller ständig koll på Porträttfynd skulle ju de ansvariga snabbt få reda på om dumheter kommit in, och kunna rensa detta.
 
Är det dessutom nu så att det kommer att krävas inlogg för att lägga in bilder och kommentera (fick det intrycket i samband med en fråga rörande Avrättade) så finns ju än mindre anledning att inte låta sakerna synas direkt..

2008-01-17, 21:47
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Peter!
 
Det sista du nämner låter inte bra! Vad jag förstår så är det många som bara på skoj skriver en anas namn på Google och vips så hamnar de i Porträttfynd. De kan då hitta sin morfar eller annan släkting. Kommer de då att logga in bara för en enda gång?
 
Tack för informationen hur det datatekniska sköts!
Ann-Mari Bäckman

2008-01-17, 23:33
Svar #4

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Titta på den befintliga registreringsbilden som kommenterades så finns det sedan länge en möjlighet att lägga in sin användaridentitet i forskarkataogen, vilket underlättar ev framtida kontakt.
 
Någon annan form av loggning har då inte jag hört talas om.

2008-01-18, 07:22
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Mats!
 
Det finns alltså inga planer då, på att man ska vara tvungen att logga in för att kommentera tillfälligt (eller i övrigt) ett foto? Det låter bra! Vi som pysslar med att titta på dessa kort har ju en begränsad förmåga att identifiera folk på korten. Jag misstänker att den största delen, som identifierar någon, är sådana som inte har det minsta med Anbytarforum eller Rötter att att göra. Så om det skulle krävas någon form av inloggning, skulle det vara en stor nackdel för Porträttfynd.
Ann-Mari Bäckman

2008-01-18, 10:19
Svar #6

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Missuppfattade bara inlägget på annat håll - naturligtvis går det bra att skriva/kommentera utan att vara registrerad först.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna