ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-24  (läst 2042 gånger)

2003-02-08, 10:46
läst 2042 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Är det någon som skulle kunna hjälpa till att få ordning på - göra ett enhetligt dokument av något slag - av den här informationen, så at den kan presenteras under Tillfällighetsfynd, möjligen till glädje för någon. Det handlar om svenskar vigda i Bergen, Norge, 1816-1911, som jag ramlade över av en tillfällighet.
 
De data som presenteras är:
Brudgoms fornavn, Brudgoms etternavn, Brudgoms stilling, Brudgoms f?dested, Brudgoms alder, Brudens fornavn, Brudens etternavn, Brudens stilling, Brudens f?dested, Brudens alder, Vigselsdato, År, Sokn
 
I begreppet Sokn gör man här skillnad mellan DK=Domkirken och NK=möjl. Norske kirken.
 
Jag sänder här två Word-dokument där jag klistrat in sökresultat. Möjligen är detta endast ett ytterligare bevis för min okunnighet på den här nivån. Men: En gör så gott som en kan...
Om någon själv vill försöka med direktkällan är länken http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe
 
Man kan alternera sökningarna genom att ändra vid Finn postar der.   
 
 
bergen.doc
 (63 k)

 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-02-08, 10:55
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Vänligen,
Olle Elm

2003-02-08, 12:02
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Inte fungerade länken ovan, men jag ger mig inte. För att gå in i källan, gå till http://www.riksarkivet.no/
välj Digitalarkivet, använd Søk och skriv orden vigde i Bergen, så får man fram länken med Vigde i Bergen 1663-1816.
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-02-08, 15:58
Svar #3

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Hej Lars.
 
Du ska skriva:
` attach{Text description}
OBS! OBS! ta bort mellanslaget mellan ` och ordet attach. Var tvungen att ha med det för att kunna visa koden här.
 
Mer info om hur du ska skicka filer finns här:
http://aforum.genealogi.se/discus/board-formatting.html
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2003-02-08, 16:07
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej! Kanske Olles fråga borde ligga under en rubrik för handhavande av Tillfällighetsfynd, eller liknande (motsvarande den som finns om Porträttfynd). Kan Peter flytta den här diskussionen?  Fixat..! /Peter
 
Jag upptäckte att man kan skriva htmlkod i Tillfällighetsfynd, t ex för fet stil, men vet inte om det är möjligt att lägga in en tabell i htmlkod. I så fall skulle det vara ett alternativ för din tabell, Olle.
 
En önskan vad gäller Tillfällighetsfynd är från min sida att kunna förhandsgranska det man skrivit precis som i Anbytarforum. Då kunde man också testa lite utan att direkt få det publicerat.

2003-02-08, 16:07
Svar #5

Utloggad Lars Fältskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2009-10-25, 12:44
    • Visa profil
Tack Ann. Då försöker jag här:
 

 
Mvh, Lars

2003-02-08, 19:48
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Oj! Här händer det saker...
Tack Lars för hjälpen och Ann för den indirekta! Tack också Anders och Peter för omstruktureringen! Kanske min dummie-rubrik var till någon nytta ändå när vi nu får en ny rubrik om handhavande.
 
Nu när Lars gjort ett så snyggt dokument - som jag efterfrågade - blir jag återigen villrådig.  
Anders, kan Du lägga in fyndet enligt Din modell. Jag kan inte mer htmlkod än den för fetstil ;o).
Frågan är bara om Tillfällighetsfynd accepterar att man bara skriver Sverige som, Landskap: Socken (plats): By:. Vi får se.
Hälsa från mig.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-02-08, 22:20
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej! Nu har jag lagt in i Tillfällighetsfynd  svenskarna som vigs i Bergen 1816-1911, som jag hämtat från Digitalarkivet. Av någon anledning blir det en massa blankrader innan tabellen börjar. Tekniken är helt enkelt att öppna källkoden för Digitalarkivets sida och kopiera table-blocket till Tillfällighetsfynd.  
 
Blankraderna är störande och jag hoppas att Håkan kan ta bort dem på något sätt.

2003-02-09, 18:58
Svar #8

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det är väl inte riktigt så det var tänkt att Tillfällighetsfynd skulle användas, att som ett fynd klistra in uppgifter om en rad personer som ingenting har med varandra att göra. Det blir svårt att lägga in kommentarer, att placera personerna under rätt ort (om den ska lokaliseras), etcera. Dessutom är systemet inte tänkt för stora tabeller, vilket ju syns ganska tydligt. Därför har jag nu plockat bort dessa uppgifter. Däremot tycker jag det är utmärkt att uppgifterna läggs in i Tillfällighetsfynd, men måste nog göras en och en.

2003-02-09, 21:04
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Håkan,
Nej det blev inte bra det här. Jag tar på mig ansvaret. Försöker lägga ut de personer som har ett ovanligt namn i Tillfällighetsfynd på vanligt sätt, så att det går att komplettera. Tack alla för hjälpen igen - alltid lär man sig något.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-07-26, 18:37
Svar #10

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Hej
När jag fyller i det jag har hittat i Tillfällighetsfynd och sedan klickar på Skicka knappen...skall det då synas med en gång? Eller är det så att någon skall lägga in det i en databas så att det tar ett tag? Jag bara undrar om jag gör fel för jag hittar inte mitt inlägg....
/Nina

2003-07-26, 22:33
Svar #11

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Nej, det bör synas på en gång precis som alla våra interaktiva databaser. Allt som kommer in granskas och prickas av slutgiltigt efter hand - men har man skickat in det så bör det som sagt synas direkt..
-Kan det inte vara så att någon uppgift som krävs saknats, och att du kanske fått det felmeddelande som jag åtminstone från Porträttfynd vet är ganska diskret.. När det 'går in' bör du få upp en text med att 'uppgifterna har sparats' eller något liknande. Saknas något så kommer man tillbaks högst upp på startsidan och du bör finna texten som finns nedan på bild..
 
Snart kommer jag att administrera bland annat även Tillfällighetsfynd, men jag kan redan nu kika in i 'admin' och se om det är något som ligger där fast det inte syns för allmänheten.
Vilket landskap/socken osv. gällde det..?
(Men pröva att göra om annars, det är inget svårt att ta bort ev. dubletter som bildas, men troligen har den väl inte gått in alls gissar jag..)
 

2003-07-26, 22:59
Svar #12

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Hej
det gällde en födelse i Gamleby socken CI:5 1845.
Jag skall testa att göra om det.
/Nina

2003-07-26, 23:06
Svar #13

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
hej igen!
nu funkade det :-)
mvh Nina
 
-----------------------------------------------------------
 
Lysande..!  
//Peter

2005-07-16, 11:08
Svar #14

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Landskap: Finland (utom Åland), Ort: Vörå Axhansar. Kommentar 2 bör raderas!?.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2006-10-30, 10:45
Svar #15

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Kontrolleras uppgifterna i Tillfällighetsfynd innan de läggs in? Jag skickade nyss en uppgift, men ser inget spår av den. Om det är så att inlägg modereras bör det framgå vid formuläret, så att ni slipper inlägg av den här typen ;p
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2007-05-02, 21:52
Svar #16

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Är det bara jag som inte ser till några nya inlägg på Tillfällighetsfynd? Jag lade själv dit en notis i går, men kan inte se om den fastnade.

2007-05-03, 10:33
Svar #17

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Kommentarer till gjorda tillfällighetsfynd har försvunnit någon gång det senaste året. Under rubrikerna Jämtland och Härjedalen finns nu inga kommentarer alls kvar, trots att de innan legat där i flera år.

2007-05-03, 20:02
Svar #18

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Elisabeth, hvis du søger på nye indlæg de "senaste 1 - 2 - 3 - 4 veckorna" kommer dit indlæg frem.
Hvis du skriver en kommentar til et indlæg kommer kommentaren ikke frem. Men man kan se at indlægget har forskubbet sig i rækkefølgen. Det er jo dog altid noget.

- Ja, i længere tid har de fleste kommentarer til indlæg under "Skåne" også været forsvundet.
Jeg gad vide om de stadig findes, et eller andet sted?

Venlig hilsen
Gudrun

2007-05-03, 21:36
Svar #19

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Tack Gudrun, i går fick jag inte fram något, men idag gick det något bättre. Den kronologiska ordningen verkar vara ur funktion, för ett inlägg som jag gjorde för flera år sedan dök upp nu under nyinlagda.

2007-05-03, 22:05
Svar #20

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Jeg tror at indlæggene skifter plads, forskubber sig, hvis nogen forsøger at kommentere dem.
Kommentaren kommer bare aldrig frem!
Jeg har skrevet et par tilføjelser til egne indlæg: da kom indlægget forrest i rækken, men kommentaren dukkede aldrig op.
Måske har "nogen" forsøgt at kommentere dit indlæg, det du skrev for flere år siden?

2007-08-11, 17:38
Svar #21

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ingen verkar svara på frågor och problem som dyker upp här.
 
Jag undrar också om inlägg förhandsgranskas? Mitt senaste bidrag kan jag inte hitta. Ska jag vara orolig eller vara lugn?
 
Om det är fördröjning genom granskning borde det framgå när man skickar in sitt bidrag!

2007-08-11, 18:31
Svar #22

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Uppgifterna har sparats observerades vid ett andra inlägg. Då är jag lugn.

2007-09-22, 20:22
Svar #23

Anna Klevebäck (Annapanna)

Hej!
 
Som ny släktforskare är det svårt att veta om de tillfällighetsfynd jag stöter på är värda att lägga in i Tillfällighetsfynd. Just nu har jag stött på en fosterson i Västanfors vars mamma är namngiven och ska befinna sig i Stockholm. Är detta en uppgift jag bör lägga in i Tillfällighetsfynd eller är det lätt att följa fosterbarn till deras fosterfamiljer?
 
Jag har tidigare ställt motsvarande fråga om Samefynd men trots svaren inte blivit tillräckligt säker på när jag ska lägga in mina fynd i databaserna.
 
Som det är nu undviker jag att lägga in information för att inte belasta databaserna med onödig information.
 
Tacksam för råd om hur jag bör göra med fynd.
 
Mvh
Anna

2007-09-23, 09:22
Svar #24

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Är bokhandeln nedlagd, eller är det bara tillfälligt som det inte går att komma in där?

2007-09-23, 11:01
Svar #25

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Jan Jutefors:
 
Jag skulle tro att det är tillfälligt och att felet istället ligger hos PBS som jag tror tillhandahåller verktygen för Bokhandeln, eller om det står för hela webshopen.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-09-23, 12:39
Svar #26

Carl Szabad (Carl)

Nu kommer i alla fall jag in i Bokhandeln, även om den knappast tillhör tillfällighetsfynden.

2007-09-23, 20:58
Svar #27

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej Anna, visst kan du skicka in ditt tillfällighetsfynd. Inte belastar löpande text, om den inte är alldeles väldigt lång, så väldigt mycket! Vore det så akut utrymmesbrist, hade nog databaserna tillfälligt stängts för nya inlägg.
 
Jag är sällan inne på tillfällighetsfynd, skulle kanske gå dit oftare och se om jag hittar något av intresse.
 
Mvh
Ingegerd

2007-09-24, 08:04
Svar #28

Anna Klevebäck (Annapanna)

Hej Ingegärd!
 
Nog förstår jag att den text jag lägger in inte belastar databasen rent tekniskt. Min fundering är snarare vad som kan betecknas ett Tillfällighetsfynd. Jag vill inte lägga in sånt som ändå är lätt att finna och på så sätt försvåra (genom att det blir fler inlägg att söka i) för de som verkligen är i behov av att hitta någon bland tillfällighetsfynden.
 
Under helgen hittade jag två fosterbarn och ett barnhusbarn i Västanfors och jag vet fortfarande inte om de är värda att nämnas i Tillfällighetsfynd eller om de är så pass lätta att följa från tidigare ort att det är onödigt att nämna dem.
 
Min tvekan uppstår naturligtvis p g a att jag själv är så pass oerfaren släktforskare att jag själv ännu inte behövt hitta fosterbarn eller barnhusbarn.
 
Så jag tar tacksamt emot tips på hur jag bör resonera när det gäller vad som är ett Tillfällighetsfynd (och Samefynd). I den förklarande texten tas bara dödsfall och födelse på annan ort som exempel, betyder det att det bara är dödsfall och födelse på annan ort som ska skrivas in?
 
Tacksam för vägledning
Anna

2007-09-24, 09:32
Svar #29

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Det beror väl lite på från vilken tid dina exempel kommer.  
 
Normalt följer man som släktforskare en person genom husförhörslängder, flyttningsböcker osv och det står då att en person flyttar dit eller dit, även för barn. Jag har sett flera exempel i husförhörslängder från slutet av 1800-talet och från församlingsböcker på 1900-talet, där det står för fosterbarn att föräldern finns där och där. Kedjan är alltså ändå obruten för personerna i kyrkböckerna kan man säga, det står hänvisningar och då kan man normalt följa dem.
 
Däremot om en kedja är bruten eller om kyrkböckerna har brunnit eller förkommit så kan en sådan notis vara värdefull.
 
Detta är min personliga syn på saken.
 
Hälsningar,
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna