ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Socken-Sök  (läst 2776 gånger)

2003-09-23, 09:32
läst 2776 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Vill gratulera oss till den förbättrade versionen av Socken-Sök - nu med härad angivet.
 
Detta är en funktion jag saknat. Som en kuriositet kan jag berätta att jag i alla år använt en hemmagjord modell för mitt forskningsområde. Den har bestått av en kopia - två A4 - på den karta som förr hängde till vänster innanför dörrn - ovanför kortlådorna - på Landsarkivet i Vadstena. Jag talar om 70-tal och gamla forskarsalen   - om någon mer än jag kommer ihåg ...
 
Alltså - Socken sök med härad var efter 30 år efterlängtad, i alla fall av mig.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-09-23, 09:54
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Olle, jag minns! Och även jag har en kopia av dessa kartor bakom dörren till mitt arbetsrum, som jag tittar på då och då. Men enklare med nya Socken-Sök.

2003-09-23, 19:15
Svar #2

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Mycket användbar databas. Lite irriterande dock att man själv måste skilja stora och små bokstäver ... man tycker det borde gå att ordna i scriptet.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2003-09-23, 20:09
Svar #3

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Databasen är inte så avancerad. Sökningen sker genom att scriptet rasslar igenom en textfil. Genom att skilja mellan stora och små bokstäver kan man söka på alla socknar som börjar med Borg... utan att samtidigt behöva få oändliga mängder träffar på exempelvis Göte_borg_s och bohus län. Med andra ord: Genom att skilja på stora och små bokstäver får man mycket bättre sökresultat.

2003-09-23, 20:54
Svar #4

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Utmärkt, men....
Det första man slår upp är naturligtvis hemsocknen,i mitt fall Slöta.
Man får då veta att denna socken ligger i Vartofta härad, vilket är riktigt men ändå fel. Vartofta härad är uppdelad i tre s.k. TINGSLAG; Leaby, Dimbo och Slättäng, som vart och ett fungerar som en tingsrätt. Skall man t.ex. ha tag i bouppteckningar efter personer bosatta i Slöta så är det således inte Vartofta FII:54 man skall beställa, utan Leaby Tingslag FII:54.
Jag antar att det kan finnas andra sådana här avvikelser, som bör beaktas om Socken-Sök inte skall ge fel ledtrådar.
Mvh
TED

2003-09-23, 21:14
Svar #5

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
Man får också veta att Torpa till en del låg i Marks härad, men det sägs inget om att socknen till största delen låg i Veden, ej heller att markdelen fördes över till Veden 1885.
Jag antar att det är ganska enkelt att korrigera sådana här detaljer, allteftersom de rapporteras.

2003-09-23, 21:44
Svar #6

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Man kan väl säga att alla uppgifter som har sina rötter i Sveriges församlingar genom tiderna inte blir fylligare än vad dom är där.
Där (i Sv. Förs. alltså) finns ju också en och annan ren felaktighet; t.ex. konstaterade jag nyligen att man i Skåne fått till det olika beroende på 'vilken väg' man finner en viss församling:
På Östra Sönnarslöv står det ...(i Frosta härad) medan man däremot vid sökning via Sönnarslöv får följande information: Sönnarslöv i Gärds härad, se Östra Sönnarslöv..!
Det som finns i Socken-Sök (Frosta) är väl det korrekta, eller kan det vara så att det även här handlar om att det finns mer än ett 'rätt svar' tro..?  
 
Rättelser till rena felaktigheter i Socken-Sök tar Carl Szabad mer än gärna emot; men hur långt man skall komplettera uppgifter som t.ex. detta med underliggande tingslagsindelning låter jag vara osagt.
 
Förmodligen skulle något helt separat rörande häraderna behöva byggas upp, för alla små undantag och andra kompletterande upplysningar som behövs 'ryms' knappast inom ramarna för hur Socken-Sök fungerar.. Men det är kanske något som går att 'bygga på'.

2003-09-24, 01:18
Svar #7

Carl Szabad (Carl)

Bo! Det är Rosenbergs geografiska lexikon jag huvudsakligen använt för att hitta häradena, och han verkar ha missat Vedens härad helt. De uppgifter om det häradet som står med kommer således via uppgifterna om församlingarna. Jag kompletterar till nästa uppdatering.
 
Ted! Avsikten med databasen har inte varit att i alla lägen ge en korrekt hänvisning till arkivmaterialet utan en indikation om var en församling ligger. Nu är Vartofta ett extremt stort härad, jag tror nästan det är det största om man räknar antalet socknar, 42 st. Så visst kan det vara motiverat att även ange tingslagen och de kommer med i nästa uppdatering. Åtminstone för Vartofta.
 
Jag tycker det är trevligt att så många är intresserade av socknarnas geografiska indelning, åtminstone 1.500 besök på sidan sedan i går.

2009-04-20, 21:32
Svar #8

Björn Eriksson

Hej!
Vilken socken tillhör Gravendal?
Björn

2009-04-20, 22:34
Svar #9

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Det finns Gravendal i Långserud, Transtrand och Säfsnäs. Kanske i fler socknar. Dessa tre fann jag genom att först söka på hitta.se, där man får tre träffar i kommunerna Säffle, Malung och Ludvika. Nästa steg, att skriva in Grave i adressfältet (tar bara de fem första bokstäverna) + ange kommun i fältet dödsort i CDn Sveriges dödbok 1947-2006 gav de socknar jag räknat upp.
 
Mvh
Ingegerd

2009-04-20, 23:54
Svar #10

Björn Eriksson

Hej Ingegerd!
Det måste vara det Gravendal som ligger på gränsen mellan Västmanland, Dalarna och Värmland som jag är ute efter.
Björn

2009-04-21, 00:07
Svar #11

Carl Szabad

Då är det enligt Svenska ortnamn Säfsnäs.

2013-10-31, 08:22
Svar #12

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:32
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Använder ofta Sockensök. Noterar att man gjort en uppdatering av bilden och sökfunktionen.
Men var har en del socknar blivit av?
- Jag sökte Nor (S) som ligger i Grums härad.
- Riseberga (L)
- Risekatslösa (M)
 
Har de aldrig varit med, eller har man missat något vid moderniseringen?

2013-10-31, 08:30
Svar #13

Carl Szabad

Det felet är anmält redan andra dagen nya Rötter var uppe. Det finns bara 1.559 socknar kvar av de ursprungligen 3.052. Förhoppningsvis löser man det problemet snart. Själva databasen finns kvar i alla fall.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna