ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-03  (läst 1621 gånger)

2003-02-01, 13:00
läst 1621 gånger

Lotta Nordin (Lotta)

Internal Server Error
 
The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.
 
Please contact the server administrator, hskogsjo@aland.net and inform them of the time the error occurred, and anything you might have done that may have caused the error.
 
More information about this error may be available in the server error log.
 
...är vad som kommer upp när man försöker titta in i Porträttfynd eller väljer senaste dygn i Rötterkatalogen. Det är dessutom otroligt segt att komma in på Anbytarforums förstasida.
 
Sen undrar jag vad det automatiska meddelandet menar med att jag skulle gjort för att orsaka felet?! Jag klickade ju bara på en befintlig länk. :-)

2003-02-01, 13:42
Svar #1

Essan Gradhman

Lika här, jag kommer inte in på Porträttfynd idag.  
mvh
Essan G

2003-02-01, 13:44
Svar #2

Essan Gradhman

Själva inläggen tar också en ovanligt lång tid på sig innan det är klart.
Essan

2003-02-01, 13:46
Svar #3

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Att skicka inlägg går också trögt,tror det är därför en hel del inlägg i dag är dubblerade, lätt att tro att det inte gått iväg och så trycker man på skicka en gång till
Bodil

2003-02-01, 23:45
Svar #4

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jo, jag noterar också nu att det gått trögt idag.. -otroligt mycket inlägg sända både två och tre gånger.. Jag har inga bra svar - vi får väl se om Håkan vet något.
Porträttfynd tar mycket lång tid att nå har jag också märkt; till själva administrationen av Porträttfynd kommer man snabbt, men det är det ju bara två personer som kan glädjas åt.. Vi får hoppas att det är något som bara har med inkörningen av den nya servern att göra.

2003-02-02, 10:40
Svar #5

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
RÖTTER och Anbytarforum bör fungera utan störningar sedan i går eftermiddag (jag tror från omkring klockan fem eller sex). Porträttfynd kom också igång igen då. Problemet med att Porträttfynd ibland är ganska trögt håller vi på att försöka avhjälpa. Förhoppningsvis kan det hända någonting redan i början på veckan som kommer.

2003-02-02, 20:21
Svar #6

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Peter o Håkan
Någonting har hänt.
Jag får upp att det har varit 1020 besökare sedan 1999-03-08. Alla de övriga har försvunnit i hyperrymden? Ngt verkar ha hänt med räknaren. Verkar nästan som det kommit in en del grus i maskineriet sedan serverbytet. Tröghet vissa tider och i bland ofta. Rulllisten hänger inte med vid sidbyte, får vänta in den, verkar som ngt har slöat ned sidan?
Hälsningar Jan-Christer

2003-02-02, 20:35
Svar #7

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

En del blev bättre igår precis som Håkan nämnde tidigare idag - men visst är det fortsatt lite trögt (hjälper inte ens att byta till den snabbaste datorn här hemma..) Det här med räknaren kan vara en bestående bieffekt av serverbytet, men kanske är det bara ett tillfälligt fel. (Annars får vi jobba på mot vår första miljon igen.. :-)

2003-02-02, 20:55
Svar #8

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Det var rätt (eller åtminstone mer likt de gamla siffrorna ...) häromdagen - så det är något som hänt någon av de senaste dagarna.
 
Personligen har jag mer roligt åt det faktum att klockan för inläggen nu ibland går före min dators klocka och alla andra klockor i min närhet, bl.a. den satellitstyrda som jag i övrigt litar på och ställer min datorklocka efter. Det står en tidpunkt för senaste inlägg - som kan vara en-två minuter före vad min klocka nere till höger på samma skärm visar. Eller har min dator gått och blivit synsk ;-) ? Det har i så fall börjat någon gång den senaste veckan.
 
Annars tycker jag att det går att leva med den sk slöheten som varit i helgen, jag litar på att det är övergående - och njuter av att kunna söka på senaste 4 dygn. Jag försökte med att söka på sju dygn, men det kom bara upp att det är 809 st inlägg (saknar den gamla goda tiden, när man kunde söka inläggen på flera veckor bakåt, men de är väl oåterkalleligen borta ...  ).
 
mvh, Eva

2003-02-02, 21:42
Svar #9

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Räknarna har vi lite problem, men vi jobbar på att hitta en bättre lösning. De problem som vi har beror åtminstone delvis på att vi inte bara har bytt hårdvaran (servern), utan även serverprogram. Det är lite knepigt att få alla olika program, script och annat smått och gott som behövs för att RÖTTER ska funka, att finna sig tillrätta i den nya miljön. Trögheten har dock inte jag märkt av sedan i lördags eftermiddag.

2003-02-07, 16:26
Svar #10

Utloggad Ingemar Berggren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2015-12-07, 16:27
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/b128116/
Rolig sifferkombination:
 
1999
besökare sedan
8 mars 1999
 
Mvh IBn

2004-07-09, 20:01
Svar #11

Jan Ek (Janek)

Peter!
 
Hemskt att behöva störa dig i hängmattan, men det ser ut som om servern som håller t.ex. databaserna Porträttfynd, Emigrantforum och Forskarkatalogen igång, också tagit semester?
 
... eller är det du som håller på meckar?

2004-07-09, 20:05
Svar #12

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Tänk att jag gick hit innan ditt inlägg ens hunnit dyka upp i 'Senaste dygn'!
 
-Jag skrev lite under Redaktören meddelar om detta; så inte är det mitt sommarjobbande som ligger bakom..

2004-07-09, 23:24
Svar #13

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Ser att saker verkar ha löst sig under kvällen - vi hoppas det håller i sig!

2004-07-10, 09:54
Svar #14

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Peter
Har det löst sig?
Får denna text i sidramen när jag gick in nu.
Skall kolla om baserna fungerar, skall se på lite kort.
Jan-Christer
 
 
Internal Server Error
The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.
Please contact the server administrator, hskogsjo@aland.net and inform them of the time the error occurred, and anything you might have done that may have caused the error.
 
More information about this error may be available in the server error log.
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
 
Apache/1.3.27 Server at aforum.genealogi.se Port 80

2004-07-10, 09:57
Svar #15

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Servern fungerar inte, den är nere.
Jan-Christer

2004-07-10, 10:03
Svar #16

Jan Ek (Janek)

Som Peter meddelar under den egna rubriken på toppen av forumet så pågår det tydligen tekniskt underhåll på maskinerna utanför Peters kontroll, och med hopp om att det ska bli färdigt idag?
 
Irriterande ja, men vi får väl titta på regnet utanför fönstret så länge, det fungerar ju

2004-07-10, 11:23
Svar #17

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Efter att jag skrev positivt vid ?-12 igår, såg jag bortåt ?-1 att det var nere igen - jag tänkte kommentera detta, men då fungerade det plötsligt igen..
 
Svårt att tro att någon arbetade med något då, så det kan ju tyda på att det är något som är bara lite trasigt. Hursomhelst skall jag se om det går att jaga tag på någon idag, trots helg.

2004-07-11, 10:32
Svar #18

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Nu fungerar det igen! Tack, Peter, för att du rycker in, trots semester!
 
Mvh Ingegerd

2004-07-14, 19:42
Svar #19

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Nytt senaste vecka fungerar inte för mig. Är det flera som har problemet?

2004-07-14, 20:14
Svar #20

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
Provade med anledning av ditt inlägg. 701 diskussioner har nya inlägg. Söktid-inhämtning 14,5 sekunder.

2004-07-14, 20:15
Svar #21

Peter Karlsson (Peterk)

Gammal 'klassiker' - flitigt omtalad under Datorprogram och teknik: Nättidningen Rötter: Nytt senaste vecka ur funktion.
 
Men det brukar vara tillfälligt oftast (fungerar här nu, 701 inlägg..)

2004-08-24, 13:46
Svar #22

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

För tillfället har ett fel som inträffade senast i juli på nytt 'slagit till' -  alla Rötters interaktiva databaser (inkl. Forskarkatalogen) ligger nere helt.. Man ser det även på att räknarna visar 'Internal Server Error'.
 
Arbete pågår för fullt just nu hos de som sköter detta.

2004-08-24, 15:24
Svar #23

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Nu verkar problemen vara lösta..

2004-08-27, 05:13
Svar #24

Utloggad Michael Östman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2015-12-30, 13:34
    • Visa profil
    • www.abc.se/~m9172/
Hej Peter!
 
Jag vill bara poängtera att epostutskicken som la av i början av Juli fortfarande inte fungerar.
 
Mvh. Michael

2004-08-27, 09:28
Svar #25

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Just det ja.. (så'nt som jag inte har direkt svar på brukar halka efter lite.. :-)
 
Jag var in i din profil och tog bort ditt landskapsval och lade sedan till det på nytt.. Ibland kan sådant räcka för att väcka saker till liv i datorernas värld - du kan väl se om det trillar in några mail från Ångermanland i och med detta, annars får jag gå vidare med frågan.

2004-08-27, 15:19
Svar #26

Utloggad Michael Östman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2015-12-30, 13:34
    • Visa profil
    • www.abc.se/~m9172/
Hej Peter.
 
Tyvärr inte. Jag har också själv provat detta.

2004-08-27, 22:31
Svar #27

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Vi skall forska i detta (ärligt talat är det ganska outforskad mark om det felar med detta - men den som söker skall finna sägs det visst.. :-)

2004-09-02, 07:12
Svar #28

Utloggad Michael Östman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2015-12-30, 13:34
    • Visa profil
    • www.abc.se/~m9172/
Jag kan ha en liten id? till hur detta hände.
 
I samband med att epostutskicken slutade komma hade min epostleverantör @abc.se stopp i sin epostserver under minst ett dygn.
 
Eventuella utskick till mig måste då ha hamnat i någon mailkö för oleverbar mail hos Er. Är det stopp i den kön ?
 
Mvh. Michael

2004-09-03, 19:56
Svar #29

Utloggad Michael Östman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2015-12-30, 13:34
    • Visa profil
    • www.abc.se/~m9172/
En rapport om vad som händer.
 
Det är tydligen min mailleverantör som har ett SPAM-filter som har raderat alla mail från Rötter sedan 09.30 den 1/7.
 
Jag har skickat dem lite gamla röttermail så att de kan fininställa filtret så att dessa inte raderas. Så jag hoppas att det inte var på grund utav någon förändring av mailen från Rötter den 1/7 som orsakade det hela. Om så är fallet måste sysop@abc.se få ett mail från servern så att han kan ställa in det hela. Helst zippat så att det tar sig igenom spärren.
 
Mvh. Michael Ösman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna