ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-10  (läst 2540 gånger)

2006-12-11, 21:06
läst 2540 gånger

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det borde gå att betala på plusgiro 15 86 22-1, som är det konto jag betalat till när jag handlat cd-skivor från Förbundet.

2006-12-12, 05:54
Svar #1

Inloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:33
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jag kan heller inte betala på Nordea med angivet Pg-kontonummer och Makulerad!
 
Vågar man chansa på Elisabeths förslag tro?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2006-12-12, 07:16
Svar #2

Crister Lindström (Redaktor)

God morgon
 
Avgiften till Rötters Vänner är INTE per kalenderår! Står det makulerad ska du inte heller betala. När din period går ut kommer du att påminnas om detta.

2006-12-12, 09:11
Svar #3

Carl Szabad (Carl)

Det är många som fått ordet Makulerad på inbetalningskortet vars period redan löpt ut eller löper ut i dagarna. Det går att använda samma OCR-nummer som för Släkthistoriskt Forum, bara man byter ut den inledande 1:an mot en 3:a. Åtminstone var konstruktionen sådan när det togs fram.

2006-12-12, 09:38
Svar #4

Stig Hansson

Christer
Hur får jag meddelande om att det är dags att betala?
Stig

2006-12-12, 10:28
Svar #5

Crister Lindström (Redaktor)

Ändra inte OCR-numren! Det fungerar INTE!  
 
I samband med övergången till ett nytt system kommer den som betalat till Rötters vänner att automatiskt överföras till det nya systemet. Det blir helt nya rutiner som det kommer att informeras om i god tid.

2006-12-12, 10:37
Svar #6

Eivor Andersson (Ema)

Hej,
 
Det hade ju varit bra om detta hade informerats om när inbetalningskorten kom..
Den enda summa som var ifylld var till Släktforskarnas årsbok.
De andra var makulerade.
 
Det är bättre med för mycket information än för lite, tycker jag.
 
Hälsn. Eivor

2006-12-12, 11:07
Svar #7

Crister Lindström (Redaktor)

Hej Eivor (och alla andra)
 
Om det står Makulerad betyder det att man inte ska betala. I det avseendet skiljer vi oss inte från andra. Står det inget belopp på inbetalningskortet betyder det att man redan har betalt.

2006-12-12, 11:27
Svar #8

Eivor Andersson (Ema)

Hej Christer,
 
Då bjuder ni på det  
 
Jag har inte betalt för 2007.
 
Hälsningar Eivor

2006-12-12, 12:48
Svar #9

Gunder Grünning

Det står faktiskt i texten på det Makulerade inbetalningskortet till Rötters Vänner att om man betalar på annat sätt skall man ange Makulerad på inbetalningen. Det var detta jag reagerade på och försökte betala.
 
Gunder

2006-12-12, 14:50
Svar #10

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Precis som Gunder, så reagerade jag på att det faktiskt står att man ska ange makulerad om man betalar på annat sätt. Det är nog ingen internetbank eller OCR-läsare som låter en sådan text i beloppsrutan slinka igenom!  
 
För mig är det som för Eivor, jag har inte betalat för 2007 men fick ändå ett inbetalningskort som det står Makulerad på. För 2006 betalade jag på årets första bankdag och tänkte förfara på samma sätt för 2007 för att ni skulle få intäkten på rätt år direkt.
 
Det dimper ned ett julkort med posten till er om några dagar, där jag berättar hur jag tycker att vi ska klara ut det hela.
 
Mvh
Ingegerd

2006-12-13, 11:05
Svar #11

Stig Hansson

Jag undrar fortfarande hur jag ska få reda på att det är dags att betala

2006-12-13, 17:48
Svar #12

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Du som gärna vill stödja verksamheten men blivit lätt förvirrad av diskussionen kan göra så här:  
 
Betala hundralappen direkt till PlusGgiro 15 86 22-1 Sveriges Släktforskarförbund. Ange att det gäller Rötters Vänner. Glöm inte namn och adress.
 
När de nya rutinerna införs kommer du att överföras automatiskt till detta.  
 
Tack för ditt bidrag!

2006-12-14, 09:23
Svar #13

Stig Hansson

Tack för svaret Christer men jag har tidigare betalat och undrar bara om jag själv måste hålla reda på när det är dags för ny betalning eller om jag på något sätt blir aviserad
Stig

2006-12-14, 21:32
Svar #14

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Stig Hansson,
Christer Lindström skriver ovan tisdag den 12 dec 2006 kl. 07.16:
Avgiften till Rötters Vänner är INTE per kalenderår! Står det makulerad ska du inte heller betala. När din period går ut kommer du att påminnas om detta.
Detta tycker jag är tydligt och kommer att förlita mig på. Hur de löser detta är jag inte insatt i, men förmodar att det kommer att fungera.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2007-01-09, 00:02
Svar #15

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Nu blir jag förvirrad. Jag har aldrig fått något inbetalningskort. Vilket ledde till att jag missade att betala förra året, men fick tack och lov en förfrågan/påminnelse efter halva året av Carl Szabad. Då betalade jag genast. Nu har jag betalat för 2007 också, utan att ha fått inbet. kort. Eftersom jag aldrig fått något förut, trodde jag att man fick hålla reda på detta själv. Kommer min betalning inte att registreras nu??
 
Kerstin M

2007-01-09, 13:20
Svar #16

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Jag är också förvirrad. På det makulerade inbetalningskortet som vi fick stod postgironumret 412 06 04-6. Men går man in på Rötters vänner, som jag inte minns hur jag hittade, och som jag inte kan hitta igen, står det 15 86 22-1. På detta sista nummer satte jag in mina och min mans vardera hundra kronor häromdagen, eftersom det andra var makulerat. Var det rätt eller fel?  
Jag har heller aldrig fått något inbetalningskort.
Hälsningar
Monica Svedberg

2007-01-09, 13:51
Svar #17

Crister Lindström (Redaktor)

Hej
 
Så här står det i texten om Rötters Vänner:  
 
Om du gillar och läser RÖTTER ser vi gärna att också du bidrar till den fortsatta utvecklingen. Det gör du enklast genom att fylla i formuläret nedan eller genom att betala hundralappen direkt till PlusGgiro 15 86 22-1 Sveriges Släktforskarförbund. Ange att det gäller Rötters Vänner. Tack för ditt bidrag!
 
 Rötters Vänner

2007-01-09, 16:13
Svar #18

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej!
 
Jag betalar idag 100:- till ovanstående PlusGiro, kan inte minnas när jag betalade sist...Kanske är det inte ett år sedan, men svårt att hålla reda på detta. Bättre är väl att betala per kalenderår? Fungerar det verkligen med en påminnelse när det är dags att betala? Har också ganska nyligen fått ett makulerat inbetalningskort, men p g a tidigare diskussion här tänkte jag att det är bäst att göra rätt för sig eftersom jag har ett användarkonto.
 
Mvh
 
Britt-Marie Waller

2007-01-09, 16:30
Svar #19

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
De här makulerade inbetalningskorten, vilka har fått dem? Varför är de makulerade, och varför sänder man ut makulerade inbetalningskort?? Jag har aldrig fått något inbetalningskort. Att betala per kalenderår verkar väl vara det smartaste om man skall hålla reda på själv när det skall betalas. Annars bör en påminnelse gå ut till mailadressen man uppgivit. Jag vill för allt smör i Småland inte få mitt användarkonto avregistrerat, som det hotades med då jag missat betala förra året. Nu hoppas jag att min betalning blivit registrerad på något sätt, utan OCR nummer och med bara mitt namn och användarnamn som referens.

2007-01-09, 16:51
Svar #20

Eivor Andersson (Ema)

Hej Kerstin,
Jag fick ett makulerat inbetalningskort, som hängde ihop med inbetalningen till årsboken och Släkthist.Forum.
 
Så här skriver RÖTTERs redaktör under debatt:
 
Just nu pågår arbetet med att exportera gamla Anbytarforum till ny miljö. Ett inte alldeles okomplicerat arbete. Någon gång under januari ska det vara klart. Det blir en modern databasmiljö som ska ge Anbytarforum mera kapacitet.
 
I ett andra steg kommer rubrikstrukturen att analyseras.  
 
Så småningom kommer nya Anbytarforum att sjösättas. Också i fortsättningen kommer den som bara vill läsa att kunna göra det fritt och gratis. Den som vill skriva måste däremot skaffa ett konto med fungerande e-postadress.
 
*Med till sannolikhet gränsande visshet kommer nya (och gamla) användare att få en lång gratisperiod innan kravet på betalning dyker upp.
 
Jag har tidigare väldigt tydligt talat om att fyllig information kommer att ges när det finns något att berätta. *  -slut citat.
 
Med alla dessa olika bud och man skall nästan be om att få betala, så verkar det inte vara någon större kris med ekonomin.
Jag avvaktar att betala tills det kommer ett exakt besked om vad som gäller.
 
Hälsn. Eivor (RÖTTERvän sedan år 2000)

2007-01-09, 19:26
Svar #21

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Tack för info. Man skulle tydligen legat lite lågt med att betala, alltså. Men jag blev så stressad förra året när jag missat att betala, och de skrev att mitt konto skulle inaktiveras. Jag prenumererar inte på Forum längre, utan är bara med i lokala klubbar och Rötters vänner. Kanske därför jag inte får inbetalningskort...
 
Mvh
 
Kerstin M

2007-01-10, 07:08
Svar #22

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
God morgon! Den som i dag är Röttervän kommer med automatik att överföras i det nya systemet när detta sjösätts. Självklart tar Förbundet tacksamt emot alla bidrag till verksamheten. /Mvh

2007-01-10, 10:29
Svar #23

Christian Andersson

God morgon Christer.
 
Det var ju ett uttömmande svar du gav. Är det inte snart dags att ta bladet från munnen och i klartext tala om vad du kallar transferreringen innebär?
 
Rötters vänner är en grupp bidragsgivare som årligen lämnar ett frivilligt bidrag till Sveriges släktforskarförening. De utgör således ingen förening. Sveriges släktförskarförbund ansluter endast släktforskarforskarföreningar och regionala släktforskarförbund som medlemmar. Inte enskila personer.
 
Jag kan inte se att de som ingår Rötters vänner skulle slippa betala användaravgifter om det nu blir aktuellt att avgiftsbelägga delar av Rötter och Anbytarforum. Dessa avgifter är något som föbundstyrelsen har fattat beslut om att de skall införas. Jag kan inte heller förstå eller acceptera att denna grupp bidragsgivare kan beviljas några andra förmåner. Då handlar det inte om frivilliga bidrag utan om något helt annat. Om man sedan som röttervän i fortsättningen väljer att upphöra med sitt frivilliga bidrag och använda sin hundralapp till deltagaravgifter är givetvis var och ens ensak.
 
Innebär transferreringen att förbundet har för avsikt att använda bidragsmedel till användaravgifter för en del användare? Är det detta du avser när du skriver: den som i dag är Röttervän kommer med automatik att överföras i det nya systemet när detta sjösätts ?
 
Du får mer än gärna rätta mig om jag har fel. I vilket fall som helst vill jag ha ett svar på mina frågor. Helst på denna plats.
 
Mvh
Chrsian Andersson

2007-01-10, 12:41
Svar #24

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Chrsian/Christian,
Du får inget svar på denna plats. Däremot kommer du och alla andra användare av Anbytarforum att i god tid informeras om vad som kommer att gälla när det nya systemet införs. Ni får helt enkelt tåla er till dess att förbundsledningen och de som har ansvar för de olika funktionerna på Rötter/Anbytarforum är redo att ge information.  
Mvh
TED ROSVALL

2007-01-10, 13:50
Svar #25

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Alternativa ställen för en hundralapp i väntan på att allt ludd lossnar här på Rötter finns ju också.. 446 stycken 90-konton som säkert tacksamt tar emot bidrag till sin verksamhet listas hos %20konto,SFI (Stiftelsen för Insamlingskontroll).
 
(Lite underlig länk p.g.a. ett komma i länken bara.)

2007-01-10, 16:12
Svar #26

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Peter Karlsson!  
 
På vilket sätt bidrar ditt inlägg till utvecklingen av Rötter/Anbytarforum?  
 
Det är precis den typen av inlägg som jag, och många med mig, hoppas slippa genom den förestående nya ordningen.
 
Inlägg som bara tillkommer för att intrigera och undergräva förtroendet för dem som sköter forumet.

2007-01-10, 16:30
Svar #27

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Hej!
 
Förvirrad igen... Om de 100 kronorna bara är en frivillig avgift, varför får man då veta att ens användarkonto kommer att inaktiveras om man inte betalar? Jag trodde att en förutsättning för att ha ett konto på Anbytarforum var att man var med i Rötters vänner. Fel? Jag inbillar mig att dessa 100 kronor inte bara är ett frivilligt stöd, utan något man skall betala om man vill ha ett användarkonto här, istället för att bara skriva inlägg med e-postadress.
 
Mvh
 
Kerstin M

2007-01-10, 18:02
Svar #28

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Kerstin
 
Se detta från sidan om Rötters Vänner.  
( Användarkonto är en förmån kopplat till ditt bidrag. Inget bidrag = inget användarkonto.)
 
-----------------------------------
En inbetalning till Rötters Vänner är i första hand ett bidrag till den allmänna utvecklingen av Nättidningen RÖTTER. Tack vare bidragen kan vi skapa fler databaser, hjälpmedel och funktioner till gagn för släktforskningen.
 
Men, det finns ett par förmåner som vi erbjuder enbart de läsare som stödjer RÖTTER genom en inbetalning till Rötters Vänner:
 
 
Användarkonto i Anbytarforum. Alla som tillhör Rötters Vänner kan skapa ett användarkonto i Anbytarforum. Kontot gör det enklare att läsa och använda forumet, exempelvis kan du få inlägg i diskussioner som särskilt intresserar dig skickade som e-post.  
 
Obegränsade uppdateringar av uppgifterna i Forskarkatalogen. Vanliga läsare kan lägga in uppgifter om sin forskning i Forskarkatalogen, men endast Rötters Vänner kan utan begränsningar uppdatera och lägga till uppgifter i katalogen.
 
 
Ibland går vi också ut med specialerbjudanden till Rötters Vänner.  
 
----------------------------------------
 
Mvh  Mats

2007-01-10, 19:52
Svar #29

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Okej Mats!
 
Jag har läget klart för mig. Hur som helst, jag lyckades komma ihåg att betala i år i alla fall!!
 
Bästa hälsningar
 
Kerstin M

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna