ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-11  (läst 1477 gånger)

2005-02-13, 10:59
läst 1477 gånger

Lasse Nilsson

Så här skriver Peter:
 
Vad jag avsåg att komma med i nästa vecka var den sedan länge utlovade infon om Rötterrådet.. (eftersom jag uppdaterar sidorna) - inget annat!
 
Det är i princip det som borde ha lagts upp av mig redan tidigare.. Inte en egen site, men sidor för spridande av information (från rådet) samt kontaktuppgifter var väl tanken.
 
Jag förstår nu detta som att informationen finns färdig från Rötter-rådet men att Peter inte haft tid att göra det arbete som ytterligare sidor under förbundsnytt innebär (vilket jag har all förståelse för).
 
Men varför kan då inte informationen läggas upp här i Anbytarforum t.v.? Medans den är färsk? Det arbetet kan väl inte ta längre tid än andra inlägg som Peter gör.
 
Huvudsaken måste väl vara att informationen om Rådets arbete sprids innan bäst före datum inträffat?
Eller är huvudsaken att det skall vara snyggt paketerat?

2005-02-24, 13:51
Svar #1

Lasse Nilsson

...och fortfarande lyser informationen om Rötter-rådets verksamhet med sin frånvaro....

2005-02-24, 14:42
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag har varit (är) sjuk denna vecka och endast gjort Rötters 'måste-uppdateringar' (förutom en och annan kommentar här förstås :-)
 
-Jag skall försöka sno ihop sidorna endera dagen; jag har underlag och texter, så nu är det enbart hos mig det sitter fast kan vi väl säga..
 
Och, ja - det skall förstås finnas fler som kan lägga upp sidor, men just detta har jag sedan länge lovat att fixa.

2005-02-24, 20:03
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag skrev ett inlägg ovan den 9 februari, och kan meddela att jag nu valt det mittersta alternativet... ;)

2005-03-02, 19:19
Svar #4

Eivor Andersson (Ema)

Angående användarkonto:
 
Jag har nu tittat på flera profiler och sett att många har sin postadress avbockad.
När jag frågade om man kunde göra detta så fick jag svaret att administratören ej godkänner det.
 
Varför är det skillnad på olika människors konton??
Eftersom profilen ligger ute på Googles, så kommer jag inte att skriva i min adress förrän den går att bocka av så den inte syns i hela världen.
Den är avsedd för Anbytarforum.
 
Tacksam för svar.
Eivor

2005-03-02, 20:16
Svar #5

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Eivor, har du provat att kryssa i alternativet Göm framför postadressen?
 
 
Skrivit efter första publiceringen:
Ojdå Eivor. Jag läste visst som en kråka. Jag ser ju nu att du kände till det. Slarvigt av mig.  
Personligen tycker jag att om nu möjligheten finns att dölja texten så får man lov att göra det.  
Det står att fälten med fet stil måste fyllas i men inget om att man inte får lov att dölja det man skrivit in.
Hälsningar
Ann

2005-03-02, 20:52
Svar #6

Eivor Andersson (Ema)

Hej Ann,
 
Tack för Ditt förslag.
Jag har provat i båda rutorna för adressuppgifter och det går inte att dölja den.
 
Jag förstår inte hur de andra har gjort. Jag kanske får maila några stycken och fråga.
Om de har någon mailadress.
 
Det spelade ingen roll tidigare, men jag blev upplyst om att profilen ligger på Googles, av någon anledning, och därför döljer jag den.
 
Hälsn. Eivor

2005-03-02, 21:02
Svar #7

Eivor Andersson (Ema)

PS
 
Jag kan fråga Dig direkt Ann.
Jag såg att Du inte hade någon adress ikryssad.
 
Hur gjorde Du??
 
Hälsn. Eivor   DS

2005-03-02, 21:29
Svar #8

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Det är helt enkelt ingen postort ifylld..  
 
Att vi har regeln med minimum namn och postort är för att det över huvud taget skall finnas en chans att veta vem det gäller.. Vanliga namn gör att det ibland är helt omöjligt att åtskilja olika personers användarkonton vid t.ex inkommande betalningar för Rötters Vänner.
 
-Är det nu så att googleskräcken blir för stor får vi väl fundera på andra lösningar - men som det är nu så leder svårigheter att koppla samman gjorda inbetalningar med rätt person/konto till merarbete och långsammare 'handläggning'.
 
 
När detta ändå är uppe kan jag passa på att nämna att det finns rätt många som väntar på att få sina konton godkända - jag har helt enkelt inte kunnat kontrollera uppgifter på länge då jag hållit mig på hemmaplan ett tag, men skall försöka stämma av snarast.  
 
-Men regelbundet ligger också 10-20 personer inne med ansökningar utan att betalning skett (sker) i anslutning till ansökan - tänk på att INTE klicka i en ansökan om användarkonto förrän det ÄR betalat en 100-lapp! Man skall alltså inte klicka i att man vill stödja Rötters Vänner, direkt sedan klicka i ansökan om användarkonto för att sedan efter någon vecka få ett inbetalningskort (som i sin tur väl har 20 dagars betalningstid!)
 
-Invänta alltid att betalning verkligen skett; nu står det  att det tar några dagar innan vi godkänner kontot, men i realiteten tar det minst en vecka innan betalningar knappats in hos oss så att jag enkelt kan se dem. (De är förstås OK långt tidigare)
 
Men som sagt: -just nu finns det ett par dussin minst som kanske väntar på att bli avbockade, och det kan jag bara beklaga.
(Tänk på att allt är tillgängligt och att inlägg går att göra ändå så länge. :-)

2005-03-02, 22:26
Svar #9

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej Peter,
 
Nu har jag strukit postorten 5 gånger och det jag skrev tidigare kommer ändå fram.
 
Man kan ju gömma e-postadressen och andra uppgifter, som då är tillgängliga för redaktionen, varför skall man inte kunna kryssa i just adressen?
Det blir till att skriva in sitt namn bara då!!!
 
Hälsn. Eivor

2005-03-02, 22:43
Svar #10

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Men Peter, har inte ni som administratörer tillgång till de gömda fälten?

2005-03-02, 22:52
Svar #11

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jovisst - lösningen skulle väl vara att man fick gömma även dessa två fält då..
 
Apropå Eivors inpass innan så kom jag just på att det (som det är nu) inte går att ta bort informationen; systemet vägrar spara den ändringen då uppgiften är obligatorisk.
 
-Uppenbarligen har något i systemet ändrats, så att de som varit med ett tag har 'låsta positioner' medan nyare användare (som jag tror det gäller här) 'klarat sig undan'..
 
Det finns väl all anledning att se över hur detta hänger ihop egentligen - för uppenbart är att det nu inte är lika för alla

2005-03-02, 23:14
Svar #12

Eivor Andersson (Ema)

Det är nog för att jag är besvärlig  
 
Hälsn. Eivor

2005-03-03, 01:31
Svar #13

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Jag har funderat lite på en lösning på problemet att koppla en betalning till Rötters Vänner till rätt avsändare. Skulle det gå att samordna Rötters Vänner och Släkthistoriskt Forum, så att man har ett medlemsnummer som är lika med prenumerantnumret för tidskriften? Man skulle i så fall kunna ange namn och medlemsnummer vid betalning och slippa lämna ut sin postort, om man inte vill göra det. Någon form av samordning är det ju redan, för inbetalningskorten kom på samma ark i slutet av förra året. Och, förresten, om man använder OCR-inbetalningskortet eller betalar till OCR-postgirot via internet, kan det inte bli fel. Numret är ju knutet till en viss person. Så det är strängt taget bara vid nyanmälan och första inbetalning till förbundets andra postgiro (inte OCR-kopplat) som det kan bli problem.
 
Visst är jag medveten om att det finns Rötter-vänner som inte har Släkthistoriskt Forum, och det motsatta, prenumeranter som inte är med i Rötters Vänner. Men om registren kopplas till varandra borde det fungera så, att man får samma nummer på båda ställena, om man ändrar sig och vill prenumerera resp. bli medlem.
 
Inom rörelsen borde det väl inte vara integritetsproblem med samkörning av register!

2005-03-03, 09:22
Svar #14

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Komplettering till ovanstående, skrivet en tid på dygnet, när man borde sova gott. Med 'slippa lämna ut sin postort' menar jag slippa ha den med i sin profil för användarkontot. För det var väl det som hade ställt till obehag. Att para ihop inbetalning och betalare går ju att göra mot medlemsnumret.
 
Mvh
Ingegerd

2005-03-15, 02:00
Svar #15

Lasse Nilsson

...och fortfarande lyser informationen om Rötter-rådets verksamhet med sin frånvaro....
 
Är det verkligen så Peter att detta är så nedprioriterat och oviktigt som det ser ut som ?

2006-10-28, 10:32
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har nu meddelat till redaktionen att jag inte stöder Rötters vänner längre. Orsaken är att jag inte får svar på mina mail, speciellt dem till Redaktören.
 
Om det var spydiga och oförskämda mail, då kan jag förstå varför det inte komer något svar, men då det gäller Porträttfynd har det bara varit fel, som jag upptäckt och förfrågan om förbättringar av Porträttfynd.
 
Nu undrar jag, är det någon fler, som blir behandlad så här, med tystnad?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-10-28, 19:29
Svar #17

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej Ann- Mari,
 
Jag skrev ett mail till anbytarvärden för x antal månader sedan om att radera ett gammalt inlägg, som jag gjorde precis när mitt intresse för släktforskning började, för en del år sen.
Har tyvärr aldrig fått något svar heller och inlägget ligger kvar. Kan ju ev vara att mailet aldrig nådde fram eller att det skedde i samma veva som en ny anbytarvärld tillträdde, vad vet jag.

2006-10-28, 21:30
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Både Carl och Anna-Carin har tidigare svarat på mina mail, det är bara det senaste mailen, ett till var och en av dem som jag väntat på. Carl har hört av sig, så det är okej.
 
Jag kände bara att jag fått nog när jag aldrig får svar av Redaktören och sedan dessutom nu av anbytarvärdarna. Det är framför allt tystnaden från Crister jag retar mig på.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-10-28, 21:32
Svar #19

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil

2006-10-29, 06:14
Svar #20

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
God morgon
 
Jag har inte den blekaste aning om vad Ann-Mari Bäckman pratar om!  
 
Jag ansvarar för Nättidningen Rötter - inget annat. Diskussionforumet har en anbytarvärd - Anna-Lena Hultman. De administrativa funktionerna för Rötters vänner hanteras av Carl Szabad.
 
Om ett mail, som handlar om Rötters vänner, skickas till readaktören-adressen vidarebefordras det till den som är ansvarig dvs Carl Szabad.
 
Det kommer många(!) sådana mail varje dag, som skickas vidare till olika ansvariga. Kan det kanske vara förklaringen till uteblivna svar?
 
I övrigt försöker jag svara vänligt på alla mail. Om det uppfattas på annat sätt är det bara att beklaga.

2006-10-29, 06:45
Svar #21

Rune Edström

Ann-Mari
Jamen det är ju länge, länge sen som höga vederbörande tala om att dom inte behövde bry sig om vad enskilda medlemmar tyckte om saker och ting, bara ordf i anslutna föreningar hade rätten att ha synpunkter, en gång om året. Det är väl den föreningskulturen som även du får fara väl av. Den har väl inte slagit genom hela administrationen så då kan du få svar av en del som sitter där.
I synnerhet redaktör Christer har väl aldrig lidit av skrivklåda.
mvh
rune

2006-10-29, 06:54
Svar #22

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
God morgon!
 
Då förstår jag inte var mailen tar vägen, men de som jag skickat och har kvar i borttagetkorgen är: 21/8 2006 Sök i Porträttfynd fungerar inte. Jag har för mig att där ordnade det till sig samma dag. Så där behövdes inget svar.
 
11/9 2006, Förslag på instruktioner på engelska. Jag hade funderingar om det gick att ha instruktioner på engelska för att leda utländska besökare till Porträttfynd. Det är möjligt att det skulle till Rötters vänner, men om så var fallet, så var det väl snabbt gjort att även skicka ett kort meddelande till mig om att du skickat mailet vidare.  
 
3/10 2006 Foton från 2003. Då jag sökte foton på Blomberg, så fanns det också foton, som inte hade med Blomberg att göra. Det var några foton 2003, inlagda av Anders Nylander. Dessa kort från 2003 hade strax innan också dykt upp bland senaste kommentarerna. Jag ville upplysa att dessa kort från 2003 även dök i andra sammanhang. Jag trodde det skulle vara bra att veta detta.
 
Då förstår jag inte var dessa mail tar vägen. Är de ivägskickade någon annanstans, tycker jag det dåligt att man inte får något svar, åtminstone av de som emottagit mailet.
Ann-Mari Bäckman

2006-10-29, 21:01
Svar #23

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
God kväll!
 
En liten undran: Finns det någon mapp där frågor som gäller Porträttfynd samlas? Det är väl inte klart än hur denna stora skattkammare ska tas om hand?  
 
Ann-Maris mail kan väl ändå inte ha skickats till Anna-Lena eller Carl? För deras arbetsbördor ska väl inte ökas med Porträttfynd också?
 
Mvh
Ingegerd

2006-10-30, 11:11
Svar #24

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag vill meddela att jag och Crister har rett ut det hela. Jag har nog varit lite för överkänslig och misstolkat hans arbetsbörda, med att tystnaden/avsaknaden av svar varit speciellt riktat till mig.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-12-11, 18:44
Svar #25

Gunder Grünning (Gunderg)

Jag har försökt skicka hundralappen till Rötters Vänner på PlusGiro 412 06 94-6. Enligt inbetalningsbilagan till ShF skall man ge meddelandet 'Makulerad'. Detta godkänner inte mitt konto på Skandiabanken. Man måste ange siffror på ett OCR-konto. Hur skall jag få över hundringen till Rötters Vänner? Finns det något annat PlusGirokonto?
/Gunder

2006-12-11, 19:43
Svar #26

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Jag kan inte svara för andra banker, men i min internetbank, kan man välja antingen OCR eller Meddelande till mottagaren. Meddelande kräver dock att mottagarens Plus/Bankgiro inte är OCR kopplat, för att meddelandefunktionen ska fungera.
 
Det verkar lite märkligt att funktionen inte finns hos Skandiabankens internetbank. Mindre företag brukar inte ha OCR kopplade konton och då krävs det att man kan meddela fakturanummer, namn, personnummer eller vad företaget vill ha för att kunna koppla fakturan till avsändaren. I detta fall så behövs ingen avsändare eftersom man skänker pengarna till RV, därav Makulerat i meddelanderutan.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-12-11, 20:20
Svar #27

Utloggad Björn Groth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-08-16, 22:02
    • Visa profil
Kontot är ett OCR-konto.
Jag fick också ett girokort, som var makulerad.
Det går inte, att använda.
Det stod i följebrevet på baksidan, att man redan betalat för 2007, om det var makulerat.
Men jag har vad jag vet inte betalat för 2007.
Får väl avvakta, och se vad som händer.
Björn

2006-12-11, 20:37
Svar #28

Eivor Andersson (Ema)

Jag tror att det är så att om man betalat t.ex i mars 2006, så gäller betalningen till mars 2007.
Jag fick också makulerat och jag vet att det är så när det gäller Släkthistoriskt Forum.
Då kommer inbetalningen till nästa nummer.
 
Men Rötters inbetaln. har jag alltid gjort i nov-dec. förstås.
Någon på kansliet får väl förklara under kontorstid imorgon .
 
Hälsn. Eivor

2006-12-11, 20:47
Svar #29

Utloggad Björn Groth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-08-16, 22:02
    • Visa profil
Jag gjorde min senaste betalning 29/11 2005.
På inbetalningskortet står:  avser 12 månader av rötters vänner fr o m månad 1 år 2006.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna