ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rötters vänner  (läst 2429 gånger)

2007-01-11, 00:51
läst 2429 gånger

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Ted!
...Däremot kommer du och alla andra användare av Anbytarforum att i god tid informeras om vad som kommer att gälla när det nya systemet införs.
 
Du har ju tidigare gett besked att den nya plattformen ska sjösättas i januari. Nu är det den 11:e januari - inom loppet av knappt 3 veckor ska den vara igång. Är det för mycket begärt att ni ger information snart?
 
Du skriver också: .. Ni får helt enkelt tåla er till dess att förbundsledningen och de som har ansvar för de olika funktionerna på Rötter/Anbytarforum är redo att ge information.'
 
Vem är det som har ansvar för de olika funktionerna i den nya plattformen? Är det Crister, som hänvisar till styrelsen? Det vore nog mycket bättre om även användarna hade tillgång till den information som Förbundet har, åtminstone så här nära förändringen. Annars får man intrycket att ni inte riktigt vet vad som komma skall.
 
Det är i så fall ingen stor katastrof - fundera på om det inte kan bli bättre om fler samarbetar fär att nå ett gemensamt resultat. Släpp lite på prestigen och skapa dialog - det vinner Släktforskningen på!
 
Mvh
/Kaj A.

2007-01-11, 23:56
Svar #1

Ingrid Wikberg (Inkan)

Kommentar: Jag har varit medlem i RÖTTERS VÄNNER i flera, flera år!  
Jag har ALDRIG fått ett erbjudande som hänger ihop med medlemskapet.
   
Varför ljuger ledningen om att Ibland går vi också ut med specialerbjudanden till Rötters Vänner ?  
Eller är det så att enbart vissa för erbjudande?  
Jag bara undrar.
 
Jag blir förbannad över dessa lögner och tycker det är trist att reklam görs på  detta vis.

2007-01-12, 00:08
Svar #2

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Kanske gicks det ut tidigare, jag tror jag har hört om det.
 
Men inte de senaste åren, så gott minne har jag ännu.
 
Men det står så i texten, som är den officiella.
 
Nu kanske det inte är aktuellt att diskutera detta eftersom Röttervännerna kommer att transfereras in i den nya tekniska miljön.
 
Förhoppningsvis kommer möjligheten att var Röttervän att finnas kvar men då kanske i ny form, med nya förmåner, det får vi säkert veta när det är så dags. För inte kommer väl förbundet att ta bort den delen för de som inte är intresserade av obligatoriskt användarkonto?

2007-01-12, 09:54
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Mats!
 
Jag fattar inte vad det är för vits att vara Röttervän, även om man får några slags förmåner, om man inte har ett Användarkonto? Det senare ger en ju rättighet att delta i diskussioner och kommentera inlägg (även Porträttfynd?), alltså att aktivt delta.
 
Däremot fattar jag vitsen om man vill ge ett extra bidrag, som Röttervän, trots att man har ett Användarkonto.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-01-12, 10:46
Svar #4

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
För ett antal år sedan fick Röttervännerna ett erbjudande om att få köpa Sveriges församlingar genom tiderna, av vilken förbundet hade en restupplaga. Någon annan förmån kan jag just nu inte erinra mig.

2007-01-12, 11:16
Svar #5

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Ann-Mari
 
Eftersom det blir obligatoriskt med användarekonto, som kostar en viss mängd pengar senare, så ser jag inte det som motsvarighet till dagens Röttervän.
Men det är ju mer en lek med ord , så vi kan ta detta senare, när dimorna lagt sig och vi ser den framtida verksamheten i klart ljus.

2007-01-12, 12:20
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Mats!
 
Du har helt rätt. Vi får vänta och se.
Ann-Mari Bäckman

2007-01-13, 10:40
Svar #7

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Rötters Vänner-Användarkonto
 
Betalade in en summa till Rötters Vänner och fyllde i Användarkonto,så som det krävdes.
Men vad hände sen?Och vad händer?

2007-01-13, 10:46
Svar #8

Carl Szabad (Carl)

Lennart! När har du betalat? Det finns ingen betalning registrerad från dig fram till 8 januari. När vi noterat din betalning får du ett lösenord så du kommer åt ditt användarkonto.

2007-01-13, 12:43
Svar #9

Utloggad Svenolof Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2020-03-18, 18:46
    • Visa profil
Hej
Betalade in 100 Kr. 19 dec. 06 på Pg 158622-1, vad händer sen?
Hälsn.

2007-01-13, 12:49
Svar #10

Carl Szabad (Carl)

Svenolof! Något användarkonto i Anbytarforum kan jag inte se att du ansökt om. Och du kan nu uppdatera dina uppgifter i Forskarkatalogen när du vill.

2007-01-13, 16:38
Svar #11

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Hej Carl
 
Jag betalade 200:-(en extra 100:- för att Anbytarforum är så bra))på gironr 158622-1 den 27 dec 2006.Skrev mitt namn och att det gällde Rötters Vänner.Detta gjordes via Internetbanken i Swedbank.
Mvh L H-N

2007-01-13, 16:49
Svar #12

Carl Szabad (Carl)

Lennart! Du har fått ditt lösenord nu, så får jag kolla med kansliet på måndag vad som hänt med din betalning.
 
Det går också bra att mejla mig direkt när det gäller enstaka ärenden.

2007-03-20, 14:12
Svar #13

Bo Nordenfors (Nob)

Skulle idag besvara ett inlägg på Anbytarforum, men blir utslängd, förmodligen för att min inbetalning i fjol nått 1-årsdagen, det är ju litet synd att ingen påminnelse utgår, i regel har man ju lämnat sin e-postadress.
Nåja, jag har idag plusgirerart min slant.

2007-03-20, 14:18
Svar #14

Carl Szabad (Carl)

Bo! Du blir inte utslängd om du vill besvara ett inlägg, om det inte bryter mot några regler förstås. Du behöver inte ha något användarkonto för det. Ditt konto är dessutom fortfarande aktivt, vilket framgår av att ditt användarnamn står inom parentes efter ditt namn.
 
Och dessutom lyckades du ju lägga in det här meddelandet .

2007-03-20, 14:21
Svar #15

Bo Nordenfors (Nob)

Tack, Carl, tycks varit tillfälligt gnissel i maskineriet.
 
Bo

2011-02-25, 19:17
Svar #16

Lotta Nordin

Idag står på Rötters förstasida att man som Röttervän får tillgång till Medborgarskapshandlingarna och ska få inloggningsuppgifter. Så långt låter ju allt okej. Men sen...?
 
I vänsterspalten har det lagts in en Logga in-länk. Och då kan ju någon som icke van besökare undra vad det är man kan logga in till. Borde det inte stå lite mer lättbegripligt vad det handlar om redan där?
Nåja, klickar man på länken kommer det upp ett formulär för inloggning och där står att det är en Inloggningssida för Rötters Vänner och övriga abonnenter. Då blir man ju ännu mer nyfiken och undrar vilka övriga abonnenter som avses.  
Och det får man reda på genom att klicka på den (nästan) osynliga länken Frågor och svar.
Där visar det sig att det endast är Rötters Vänner som är aktuella som abonnenter. Under dom närmaste åren kommer fler registertjänster att tagas fram.
Märkliga turer det där!  
 
Och märkligare finns det...  
Under Rötters Vänner/Förmåner som vän står att även Forskarkatalogen är en förmån. Om man är intresserad av den förmånen, så ska man först betala till Rötters vänner och först därefter kan man öppna ett konto!
Det märkliga är att under Forskarkatalogen står det så här:
 
Vem får skicka in forskaruppgifter?
Alla släktforskare är välkomna att meddela forskaruppgifter till Forskarkatalogen. Även hembygdsforskare och andra som sysslar med ämnen som ligger släktforskningen nära får gärna berätta om sina intressen. Följande språk får användas: svenska, norska, danska och engelska. Allt är kostnadsfritt.
 
Ändra befintliga uppgifter
Om du stödjer Rötters Vänner (minst 100 kr/år) kan du när du vill göra ändringar i dina uppgifter. Under Uppdatera i menyn till vänster anger du ditt användarnamn och lösenord. Följ sedan anvisningarna.
Om du inte stödjer Rötters Vänner har du möjlighet att fritt ändra och redigera dina uppgifter under det första dygnet efter registreringen. Läs alltså noggrant igenom dina uppgifter och gör behövliga ändringar under detta dygn. Om du senare väljer att stödja Rötters Vänner får du förstås åter möjlighet att göra tillägg och kompletteringar till dina uppgifter.
 
Vem håller reda på vad som skrivs, och vad som ska/inte ska skrivas på Rötter? Är det någon som överhuvudtaget kontrollerar att uppgifter på olika sidor stämmer överens med varandra? Jag tror inte det...
 
Förbundet gör som dom alltid har gjort - ingen ordning på allting! :-)

2011-02-25, 19:27
Svar #17

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Lotta, och än märkligare är det att när förfrågan om att registrera dessa Medborgarskapshandlingar lades ut, så kan jag inte komma ihåg att detta senare endast skulle vara tillgängligt för Rötters vänner.
Men nu blev det så, och inte ens om man har varit med och registrerat (vilket jag har gjort) så har man tillgång till de övriga ländernas registrerade medborgarskapshandlingar.
Alltid något att komma ihåg framgent.

2011-03-03, 17:51
Svar #18

Utloggad Annika Wall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2014-01-11, 17:24
    • Visa profil
Hej!
Jag har också betalt in 100 Kr till rötters vänner.
Men står forfarande som reg användare.
Eftersom jag tycker om att använda anbytarforum så vill man ju att det synas.
/Annika Wall

2011-03-03, 23:40
Svar #19

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Annika,
 
Registrerad användare är du om du inte angett att du är Föreningsmedlem, alltså medlem i någon släktforskarförening. Det har inget att göra med betalning till Rötters vänner.

2011-03-28, 23:36
Svar #20

Utloggad Moderator Teknik

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 163
  • Senast inloggad: 2016-06-21, 21:28
    • Visa profil
Ett par inlägg har flyttats till Hanebo, Hälsingland.

2012-01-30, 23:36
Svar #21

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Jag trodde att man fick tillgång till Nationalitetsmatriklar som Röttervän. Trots att jag betalade den frivilliga avgiften 2011-11-30 (två månader sedan) så har min prenumerationstid gått ut (meddelande efter inloggning). Förstår inte!  Vad är det jag inte förstått?

2014-01-04, 12:36
Svar #22

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Nu har jag idag fått min inloggning (en månad efter att den skulle kommit). Tittar då runt i de olika inscannade handlingarna samt databaserna och ser en del felaktigheter, bland konsekventa registreringar som borde rättas till (i bl a nationalitestmatriklarna där originalhandlingens alla hundratals Kronobergs län lästs och matats in såsom Kopparbergs län). Det finns ingen rapportering per post om felaktigheter vilket vore bra, så nu är min undran - till vem ska jag meddela felkatigheter?

2014-01-05, 20:43
Svar #23

Utloggad Ingrid Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2015-01-18, 20:13
    • Visa profil
När jag loggar in på Rötters vänner/Bibliotek finns där bl a  
herdaminnen från Skara skift.
Vad är Skara skift?

2014-01-06, 00:48
Svar #24

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Det ska väl vara Skara stift? Som fyller 1000 år i år.
https://www.svenskakyrkan.se/skarastift/

2014-01-06, 07:52
Svar #25

Carl Szabad

Skara stift påstods fylla 1000 år redan 1988. Det var därför släktforskarförbundets andra riksstämma förlades dit det året. Fast inget av åren torde ha någon källa som styrker respektive påstående.

2015-02-04, 13:34
Svar #26

Utloggad Jan-Erik Lindström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2015-02-08, 14:50
    • Visa profil
Hej är det någon som vet hur man söker släktingar i Kanada, har en Morbror som emigrerad till Kanada 1928, jag har hittat honom i emigrantregistret  i Kanada hn anländ 30 Dec. 1928, jag vet att han gifte sig där (Bosatte sig i Nipigon ) och fick 2 döttrar, men hur går man vidare och söker i kanada
Mycket tacksam om någon kan ge lite hjälp
Med vänlig hälsning Jan-rik Lindström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna