ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-16  (läst 3195 gånger)

2005-08-23, 19:51
läst 3195 gånger

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Christer skrev: Arbete pågår - tillsammans med Rötterrådet - med att ta fram en helt ny site. Den diskussion som förs i denna tråd är med andra ord helt meningslös.
 
Sorgligt att läsa. Många kloka synpunkter har framförts ovan och det finns all anledning för er som är ansvariga att fundera över dem när ni skall specificera hur en ny site skall utformas.  Rötter lämnar idag en hel del i övrigt att önska när det gäller kodningen; det i många stycken fantastiska innehållet till trots. Index-sidan kan tex inte prövas för validering hos W3C-konsortiet (testa http://validator.w3.org/check?uri=www.genealogi.se) och gör flera misstag vad gäller att hålla sidan tillgänglig för funktionshindrade (kolla tex http://www.hi.se/Tillganglig/webbsidor/default.shtm).
//Michael Lundholm

2005-08-23, 20:23
Svar #1

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Men snälla nån......  
 
Jag har ju alldeles nyss bekräftat att hänsyn ska tas till sådant som påpekas. Flera synpunkter är korrekta och alldeles utmärkta.
 
Ja - det är inte bra nu. Det är ju därför Rötter ska byggas om. En site som innehåller 355 malldokument kan ju knappast kallas för vettig. (Dessutom har jag inte hitttat den viktigaste mallen än). Det behöver inte påpekas hela tiden, det vet vi/jag.
 
Det känns oerhört jobbigt att ständigt få dessa påpekanden om hur illa det är och hur man bör göra i stället. Detta efter bara några veckor på plats. Den meningslösa diskussionen handlar om något som inte är riktigt relevant eftersom det ju pågår ett förnyelsearbete.
 
Jag valde alltså att förse läsarna med lite nyheter i stället för att djupdyka i ofantliga kodmängder. Det tänker jag fortsätta med. Under tiden får de som har webproduktion till yrke syssla med koden. Tro mig - det kommer att bli så bra, så bra. Kodmallarna kommer att fungera och sidan kan valideras hur mycket som helst.  
 
Parallellt med detta ska Rötter administreras. Ett exempel är Porträttfynd. Det ligger 1000 bilder (minst) i kö och varje sådan uppdatering tar flera minuter. Och det finns fler databaser.
 
Så, snälla rara, ge mig lite andrum. Ha tålamod och vänta tills det finns något att verkligen tycka till om.

2005-08-23, 20:38
Svar #2

Peter Karlsson (Peterk)

Hoppas det framgick att mitt inlägg var för att förklara en del för de som undrar över detta, och inte avsett att lägga sten på bördan..  
 
Men antalet bilder att godkänna i Porträttfynd får du lägga till en nolla på (samt multiplicera med 1,5 minst..) Bara där finns nu säkert minst 3-4 månaders heltidspyssel.. Och det är väl inget du skall behöva ens fundera på

2005-08-23, 20:50
Svar #3

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag blir lite nyfiken: Vad är det för 355 malldokument som omtalas som ett problem? När jag var redaktör fanns inte ett enda malldokument, i alla fall inte några som användes för själva nättidningen eftersom den gjordes helt manuellt (som nu). Däremot fanns en del mallar för Porträttfynd och liknande avdelningar, där sidorna skapas automatiskt. Men några 355 var det absolut inte  
 
Jag tillåter mig att fråga på grund av påståendet att sajten inte kan betraktas som ”vettig” för att dessa malldokument ska existera.
 
Håkan Skogsjö
fd redaktör

2005-08-24, 07:54
Svar #4

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Christer. Ditt senaste inlägg förvånar mig. Jag tycker det rimligen borde ha varit något i stil med följande: Tack för alla synpunkter på hur Rötters kan förbättras. Fortsätt gärna att komma med kommentarer. Jag kommer dock troligen inte att kunna kommentera alla. De kommer dock att vara värdefulla i det pågående förnyelsearbetet, även om vi inte kommer att kunna tillgodose alla önskemål.
//Michael Lundholm

2005-08-24, 10:57
Svar #5

Utloggad Ann Helen Lindroos

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Ted Rosvall! Du skriver i ditt inlägg att det är trevligare att minnas samarbetet med SVAR kring 1890/1900, Rosenberg och Grill. Som Grill-ättling undrar jag över detta. Kan du vara bussig att utveckla vad du menar? Som vanligt har jag tydligen missat något här... ;)
Ann Helen Lindroos

2005-08-24, 11:12
Svar #6

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Hej Ann Helen,
Grill är arbetsnamnet på den CD-version av Claes Lorentz Grills (1817-1907) oumbärliga bokverk; Statistiskt sammandrag af Svenska Indelningsverket som utkom i mitten av 1800-talet. Grill är ett SVAR-projekt, som Sveriges Släktforskarförbund också har varit lite behjälpligt med. En demoversion av denna skiva, med utmärkta sökmöjligheter i stil med Rosenberg som kom förra året, lär finnas färdig till släktforskardagarna i Göteborg?
Fix och färdig blir den lite senare i höst.
Mvh
TED
 
Ps: Du vet väl om att vårt tidskriftsrum, tillika caf? i Släktforskarcentrum, Sundbyberg heter just Grill, efter Din släkting. Hans porträtt finns också på dörren...

2005-08-24, 22:05
Svar #7

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Hej Crister (och Rötterrådet)
 
Jag tycker att det är spännande och se om hemsidan har ändrat sig varje gång man kommer hit.  
Den börjar se trevlig ut! Lycka till med arbetet.
 
 
/Helena i Södertälje

2005-09-10, 00:58
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Cirka 45 sekunder tog det att med modem ladda ned den bild på 260 kB som just nu täcker en icke ringa del av Rötters förstasida.
 
En liten upplysning bara...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-09-10, 01:23
Svar #9

Peter Karlsson (Peterk)

51 kb räcker bra
 
Rätt storlek (ej 'fuskkrympt') samt lite komprimering..  
 
 
 
Visserligen försvinner bilderna fort jämfört med hur bilder låg inne förr, men ofta kommer ju en ny bild direkt - så nog bör man sträva efter så små filer som möjligt. Synd att blockera förstasidan för alla ute i skog & mark.

2005-09-10, 11:32
Svar #10

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
För att inte tala om alla på och utanför landet!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-09-10, 11:43
Svar #11

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Under några timmar låg originalet (136 kb) upplagd eftersom den kom från USA och lades in på plats utanför arbetsplatsen. Det fanns ett visst nyhetsvärde i det. Det är förstås rättat och nuvarande bild är 53.64 kB (54925 byte). Det är kanske inte nödvändigt med en debatt om det. Det går bra att skicka ett mejl om det uppstår några konstigheter.
 
Mvh/Crister Lindström tf Rötterredaktör

2005-09-10, 23:01
Svar #12

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det var alls icke min mening att skapa en debatt om saken. Som jag sa: En liten upplysning bara... J
 
(Upplysningen var dessutom korrekt: 265780 byte = 260 kB.)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-09-13, 17:02
Svar #13

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Ingen av länkarna i avdelningen 'Redaktionella sidor' under 'Nättidningen Rötter - en översikt' verkar fungera. Det betyder att det inte finns några enkla ingångar till viktiga delar av RÖTTER sedan den 7 september. (Att färgen på logotypen och bakgrundsfärgen på sidan är en annan än den som används i övriga RÖTTER är väl för övrigt ett misstag?)
 
Ett annat problem: När jag söker efter släktnamn i den avancerade sökningen får jag inte upp alla träffar som tidigare. Söker jag på Norralautredningen specifikt får jag numera inga träffar. Har det gjorts några förändringar i indexeringen?
 
Hälsningar
 
Urban Sikeborg

2005-09-13, 17:38
Svar #14

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Har just testat och alla länkar fungerar, så jag förstår inte riktigt vad du menar. Kan det vara lokalt hos dig?
 
Beträffande fråga två är svaret nej. Kanske också är något lokalt problem.
 
Mvh/ Crister Lindström tf Rötterredaktör

2005-09-13, 17:39
Svar #15

Christian Andersson

Hej Urban
 
Det verkar som man har plockat bort ett antal html-filer från mappen http://www.genealogi.se/nyheter/ utan att ta bort länkarna till dessa web-sidor. Eller också har man flyttat filerna till något annat ställe och glömt att uppdatera länkarna. Just nu (2005-09-13 17.30) verkar mappen bara innehålla fem stycken bild-filer
 
Mvh Christian  
 
http://www.genealogi.se/nyheter/P1010076.JPG      
http://www.genealogi.se/nyheter/P1010076_small.JPG
http://www.genealogi.se/nyheter/emibas.jpg        
http://www.genealogi.se/nyheter/emibas_small.jpg  
http://www.genealogi.se/nyheter/start71.jpg

2005-09-13, 17:58
Svar #16

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Nu var det inte riktigt det Urban gjorde ett inlägg om, utan om den länk som finns på sidan ett under Hitta i Rötter - en översikt.
 
Mejla gärna till redaktionen om det finns några konstigheter, i stället för att skapa en diskussion, .
 
Nättidningen Rötter omfattar cirka 3 GB material plus Porträttfynd 2 GB och Anbytarforum 4 GB - så det är klart att det blir lite fellänkningar då och då.
 
Mvh/ Crister Lindström tf Rötterredaktör (som nu slutar arbeta för idag)

2005-09-13, 18:09
Svar #17

Lotta Nordin (Lotta)

Urban och Christian har fullkomligt rätt båda två.
Länkarna under Redaktionella sidor fungerar inte, och dom har alla en adress som börjar med http://www.genealogi.se/nyheter.
 
På Rötterrådets sida finns under Mötesanteckningar från juni 2005 följande text:
Nättidningen Rötter
 
Rötterrådet och den nye redaktören diskuterade sina planer och förslag för ett nytt Rötter. När Rötterrådets analys är klar kommer redaktören att med utgångspunkt från denna börja sitt arbete med se över Rötter. Detta i kombination med en övergång till ett nytt verktyg gör att redaktören kommer att rekommendera ”business as usual” på Rötter under hösten. Detta så att allt kan testköras och ses över innan det läggs ut. Rötters läsare kommer alltså inte att se några stora förändringar förrän tidigast nästa år (2006). (min kursivering och markering)
 
Det var det jag rekommenderade tidigare i denna diskussion, man testar ändringar innan man lägger ut dom.

2005-09-13, 18:31
Svar #18

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Det tog en stund innan jag förstod exakt vilka länkar det handlade om. Kommer att fungera om en stund. Tycker fortfarande dock att det är bättre ett mejla än att skapa diskussioner.

2005-09-13, 18:39
Svar #19

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil

2005-09-13, 18:42
Svar #20

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag tror faktiskt att det ibland är enklare med diskussioner om problem, så att man luska ut hur de hänger ihop, uppmärksamma andra på att kolla om ett problem föreligger (som här, där det tvärtemot redaktörens undersökning är flera som hittat samma sak), och slippa massor av mail till redaktionen.
 
Och sedan varför i all världen presenteras avdelningen Nekrologer i innehållförteckningen med texten Kontakten har upphört? Jag hoppas att det inte är tänkt som en skämtsam formulering...
 
(Ändrat efter Cristers fix.)

2005-09-13, 18:52
Svar #21

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
1) Jodå!  
 
2) Beträffande kontakten har upphört - var hittade du det?
 
3) Mejla felaktiga/ej fungerande länkar. Anbytarforum är väl ändå till för byte av anor - eller?
 
För övrigt är det jag som varit lite glömsk - ber om tillgift för det.
 
Mvh/ Crister LIndström tf Rötterredaktör

2005-09-13, 19:24
Svar #22

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Håller med Lotta Nordin samt Anders Ryberg kl 1842, problem är till att lösas och fler ser mer om infon är öppen här på Rötter än i ngns mailbox. Det skulle vara bra om ändringar gjordes först i testversion än skarpt. Det skulle nog då leda till mindre fel och fläckar. En fläck som jag ser sedan en tid tillbaka är nyordningen med svartplumparna i menyn till vänster. De ökar bara svårigheten för mig att läsa rubrikerna och tillför inte ngn bättre orientering i menyn, inte i alla fall för mig. Det bör vara enkelt i designen, då ökar läsbarheten?
Jan-Christer

2005-09-13, 21:00
Svar #23

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Crister: Det var inte min avsikt att kritisera eller skapa debatt. Eftersom sökfunktionen var inblandad trodde jag att frågan kunde vara intressant för fler.
 
Kan förtydliga lite vad jag menar om sökningen. På sidan för avancerad sökning kan man välja att söka på ord i bl.a. Norralautredningen. Det är min egen databas som Håkan lade upp på RÖTTER och som i den version som finns på RÖTTER omfattar ca 4.000 A4-sidor med personhistoriskt material. Tidigare har jag fått upp sidor från den databasen när jag har sökt på olika namn i RÖTTERs sökfunktion, men nu får jag inga träffar vad jag än söker på. Jag observerade det när en person efterlyste en person Lars Hammarström i diskussionen för Norrala socken i Hälsingland. Jag visste att han fanns med, men han kom nu inte kom upp när jag sökte. Jag prövade sedan med andra namn.
 
Min spontana reaktion var att det blivit något fel med indexeringen eller att man infört en övre gräns för antalet tillåtna träffar för att minska svarstiderna. Eller att det var något annat fel med sökningen som kanske inte är begränsad till just den databasen.
 
Hälsningar
 
Urban

2005-09-13, 21:38
Svar #24

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Kontakten har upphört finns längst ned i den del av Rötter som är nummer 7. Kontakt om man går in på länken Innehåll på förstasidan.
Avdelningen är rätt brokig och inte helt uppdaterad. Rötter är ett utmärkt forum för att sprida forskningsresultat som antavlor och släktutredningar. För mig har det fungerat bra, folk mejlar (fast inte så ofta) om de antavlor jag publicerat.

2005-09-15, 07:04
Svar #25

Christian Anderswson

Hej Crister (och Rötterrådet).
 
I inledningen på sidan Anbytarforum: Källor: CD-skivor: Sveriges befolkning 1970 (efterlysningar) kan man läsa följande:
 
Sveriges Befolkning 1970 är en CD-skiva med personuppgifter om alla personer som var skrivna i Sverige 1970*. Här är det möjligt att efterfråga uppgifter som finns med på denna CD.  
OBS! Den som frågar här skall ange sin e-postadress så att svar kan ges den vägen; detta för att inte i onödan lägga ut uppgifter om nu levande på Internet. Frågor (och ev. svar) här kommer vi att radera efterhand.  
Vi tycker möjligheten att ställa frågor om materialet bör finnas. Alla har inte tillgång till CD-skivan och alla kan inte enkelt ta sig till ett bibliotek eller arkiv för att leta själva.
 
Har dessa regler upphört att gälla? Det har inte skett någon redigering - borttagning av frågor och svar sedan 2005-05-07, det vill säger för mer än fyra månader sedan! Varför har inte detta skett?
 
Länk: Anbytarforum: Källor: CD-skivor: Sveriges befolkning 1970 (efterlysningar): Äldre inlägg (arkiv) till 2005-07-09
 
Mvh Christian Andersson

2005-09-15, 11:51
Svar #26

Peter Karlsson (Peterk)

Det är väl från den 30/6 och framåt som det kommit till sådant som är av bortplockningskaraktär. Detta var en liten 'specialare' som nog bara jag hade riktig koll på. Men detta fixar ju Yvonne till snabbt..

2005-09-15, 12:01
Svar #27

Peter Karlsson (Peterk)

Varför försvann förresten möjligheten att folk kunde välja på tre-fyra olika 'rötterknappar' för sina egna sidor..? (Låg längst ned på sidan för medlemsföreningarna.) Att bara erbjuda den variant som finns här i Rötter (Rötter Klicka) verkar lite bryskt.
 
T.ex. är väl den som såg ut så här: (och som ju används på många håll) inte så pjåkig.
 
Jag tror man känner igen Släktforskarförbundets Rötter även om det finns mer än en knapp att välja på; risken är väl annars bara större att folk gör sina egna varianter..

2005-09-15, 18:39
Svar #28

Rune Edström (Rune)

Hej Peter
Det är väl dom nya kvastarna som sopar nu. Hoppas dom inte kastar ut barnet med badvattnet.
mvh
rune

2005-09-16, 10:55
Svar #29

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Sök i hela Rötter i vänsterramen ger inga träffar i Anbytarforum nu.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna