ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-23  (läst 2804 gånger)

2005-08-19, 08:56
läst 2804 gånger

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Ett strulande nätverkskort på servern kommer att bytas under förmiddagen.

2005-08-19, 13:26
Svar #1

Gabriel Frisk

Detta strulande nätverkskort har det inte märkts något av här i östra rikshalvan.  :-)

2005-08-19, 16:38
Svar #2

Lars Andersson

Om Finland kan köra och det bara finns en server så verkar det konstigt att det ska vara ett trasigt nätverkskort
 
Lars

2005-08-20, 11:03
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 03:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Brödtexten syns inte i högerkanten i artikeln:  
Oväntade fynd i skråarkiven
 
Opera lockade skräddargesällen till bondpermis.
 
Däremot går det att kopiera texten och sedan klistra in den i ett skrivprogram, då kan man läsa hela texten!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-08-20, 13:38
Svar #4

Lotta Nordin (Lotta)

Efter att ha varit borta från släktforskning och Rötter ett tag så får man en smärre chock när man tittar in igen. Ser man till hur Rötters förstasida ser ut just nu (för den kan ju ändra sig innan jag hinner få in det här inlägget), så är det rent bedrövligt.  
 
Lite tips till den som har lekstuga på Rötter:
 
Man experimenterar inte med en sida som ligger ute på nätet! Man experimenterar med en kopia som man har i datorn tills man är nöjd med resultatet, först då lägger man ut den för alla att se. Låt bli experimenterandet! Se till att presentera Rötters alla sidor på ett lättöverskådligt sätt (som det sägs ska vara meningen) först!  
 
Ta genast tag i att gå igenom Porträttfynd, Avrättade och Tillfällighetsfynd, där råder tydligen ”anarki” för tillfället.
 
Man ska inte behöva ändra inställningar i sin webläsare för att kunna läsa en sida! Sidan ska vara anpassad för dom vanligaste webläsarna från början! Det är snudd på oförskämt att säga till läsare att dom ska ändra inställningar för att kunna se sidan på ett bra sätt...dessutom hjälper det inte i detta fallet.
 
Slutligen instämmer jag i Jörgens fråga, har ett beslut tagits om den grafiska profilen? Kan man isåfall få se det beslutet?

2005-08-20, 14:12
Svar #5

Peter Karlsson (Peterk)

Jag vet att en del mailat (och undrat här) om just Porträttfynd och mig; men jag vill bara påminna om att jag sedan den 17/6 ju inte på något vis jobbar för förbundet..
 
-Efter att man bestämt hur dessa delar skall drivas vidare får vi väl se hur man väljer att lösa dessa delar av Rötter och hur de bäst bemannas.

2005-08-20, 14:29
Svar #6

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Förbundsstyrelsen har vid sitt förra möte antagit en grafisk profil för förbundet. Den kommer att läggas upp som en PDF-fil under Förbunds-Nytt för alla intresserade. Förutom rekommendationer om stilsorter, färger, format o.s.v. finns också ett avsnitt som beskriver vad som menas med och hur man använder en grafisk profil, som ett stöd och hjälp i arbetet, inte som ett diktat som i alla lägen måste åtlydas.
 
Detta är alltså Förbundets grafiska profil. Den behöver inte på något vis åtlydas eller följas av våra medlemsföreningar. Däremot kan den vara bra att ha som ett exempel för de föreningar, som funderar på att skaffa sig en egen.
 
Frågan om ny logotype finns ej med i den antagna profilen. Det ärendet kommer att handhas på sätt som beskrives i senaste numret av Angeläget.
 
Med vänlig hälsning
Ted Rosvall

2005-08-20, 16:06
Svar #7

Rune Edström (Rune)

Men Lotta då, så du tar i.
Du vet väl inte hur senaste modet om webbändringar är. Din modell kan ju vara förgången tid och pass?
rune

2005-08-20, 18:11
Svar #8

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Själv tycker jag att Rötters startsida är mer lättläst (just nu i alla fall). Men den lite mörkare gula färgen skulle jag gärna vilja ha tillbaks igen. Tror även att de med synproblem vill det, då kontrasten mellan texten och bakgrunden verkar lite större här i anbytarforum (där bakgrunden fortfarande är Rötter-gul). Stilstorlek och typsnitt kanske man kan testa lite olika. Det har ovan framkommit önskemål att inte ha fasta storlekar, vilket i och för sig kan ge större och lättläst text. Men det kan även medföra att en sida blir totalt oläslig, pga att sidan är byggd för en viss textstorlek. Tänker främst på sidor med kolumner och tabeller mm.

2005-08-21, 21:05
Svar #9

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Rent tekniskt har jag för mig att det är möjligt att ha ett par olika layoutalternativ att välja mellan, och att sedan man med hjälp av en cookie kan få det att se ut enligt valt alternativ.
Jag är däremot inte alldeles säker på om det är en lösning som anses önskvärd, man får trots allt inget enhetligt utseende, och det blir aningen krångligt.
Jag tänker varken säga bu eller bä om förstasidan så länge den inte görs i Gothic, utan är mer intresserad av den tekniska och praktiska aspekten.

2005-08-22, 06:35
Svar #10

Rune Edström (Rune)

Morrn
Lite synpunkter
 
Har till morron setat och försökt hitta den där pdf-filen om det grafiska, men den är nog inte utlagd ännu. Är inte själv datakunnig, men kanske någon med mer data i skallen hade några små synpunkter. Kanske inte så viktigt,brukar ju vara resultatet som räknas och det får vi väl se framöver.
 
Har full förståelse att Ted Rosvall vill ordna något som minner om sin tid som ordförande för Sveriges Släktforskare, att visa sina barnbarn när dom sitter i knäet och gungar.
När nu inte logon gick få genomförd, trots beslut så är nästa stora grej att få en grafisk profil.
Men tiden börjar bli knapp till stämman så han måste nog få omval om han ska bli klar med den under sin tid som  ordförande.
 
Tvivlar inte på att styrelsen har godkänd omändringen (allihop den här gången) men har någon av dom tänkt efter före, hur det möjligtvis tar sej ut efter? Hur blir det för användarna, med alla olika läsare.
Härovan finns ju div påpekande om vad som händer.
 
Tvivlar inte heller på att Crister gör enligt beslutet, som han har på papper. Men att han leker på gatan isället för att hålla sig i lekparken är ju förståss inte tillfredställande, av en webbdesigner.
 
Tja det var några tankar på morronkvisten.
rune

2005-08-22, 07:17
Svar #11

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Rune,
Förbundets ordförande väljs på två år, och eftersom jag återvaldes i Östersund 2004 behöver jag således inte oroa mig för omval i Göteborg.
 
Och skall jag samla på äreminnen, så finns det betydligt roligare saker att visa upp för barnbarnen än logotyper eller grafiska profiler. Namn åt de döda t.ex. eller Emibas, eller samarbetet med SVAR kring 1890/1900, Rosenberg och Grill. Eller samarbetet med GF kring Släktforskarcentrum i Sundbyberg. Eller presentationsprogrammet, som nu kommer att resultera i att en mängd utmärkta kyrkoboksregister blir tillgängliga på CD. Eller det faktum att vi nu är 160 medlemsföreningar inom Sveriges Släktforskarförbund i stället för ca 125 år 2000. Sådant blir det trevligt att tråka ut barnbarnen med.
 
Vad tänker Du berätta för Dina barnbarn, Rune?
Mvh
TED

2005-08-22, 09:01
Svar #12

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Eftersom de med synproblem nämns ovan, eftersom jag tillhör denna kategori och eftersom våra behov tycks vara ganska okända, gör jag ett litet inlägg här.
 
Jag använder ofta Windows sedan många år inbyggda hjälpfunktion för synsvaga (den återfinns under rullstolen på Kontrollpanelen). Man kan då få de mest överraskande effekter. När det gäller Rötters förstasida i dag, får man raderna alltför hoptryckta i vertikal led, troligen pga fast radavstånd. Om jag klickar på Nyhetsarkiv får jag något betydligt mera lättläst.
 
Anbytarforums typsnitt tycker jag är mera svårläst än Rötters. I rutan för egna inlägg, där jag skriver just nu, får man ytterligare ett typsnitt och en avvikande radlängd, vilket jag finner något besvärligt.
 
Rötters förstasida är onödigt rörig, med direktlänkar upptill, nedtill, till vänster och till höger, möjligen efter någon logik, som inte är lätt att genomskåda. När jag skall använda någon av dessa, som jag inte har väl memorerad, har jag göra ganska länge innan jag finner det jag söker.
 
Jag vill understryka,att detta inte är någon hård kritk. Rötter är i gott (jämndåligt) sällskap med den övriga datavärlden. Om man nu ändå lägger ner arbete på, att förbättra hemsidan, vore det önskvärt, att åtminstone kontrollera resultatet vid användning av Windows inbyggda hjälpfunktion för synsvaga. Det tycks annars inte ingå i standardförfarandet.
 
Per Thorsell.

2005-08-22, 09:39
Svar #13

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Innan vi får någon äreminnesdebatt. Är inte barn och barnbarn goda nog äreminnen för båda?  
 
Pers synpunkter är nog något jag skall försöka ta till mig för en hemsida jag driver.

2005-08-22, 15:25
Svar #14

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Per,  
 
Att radlängden är en annan när man skriver, än när meddelandena visas, är tyvärr inte möjligt att göra något åt. Radlängden i löpande text påverkas nämligen av åtminstone tre olika faktorer - skärmupplösning, storlek på webläsarens fönster, och webläsarens inställda textstorlek. Alla dessa tre är saker som varierar från användare till användare. Det verkar även som om olika webläsare använder lite olika fontstorlekar (eller kanske olika fonter), och det kan också påverka. (Skrivfältet verkar i gengäld ha en hårdkodad bredd, och påverkas inte alls av dessa faktorer.)
 
------------------------
 
Några praktiska tips om websidesunderhåll:
 
Ett lätt sätt att kolla en websida att ändra textstorleken till Största och se hur den ser ut då. All text som inte påverkas av det, har textstorleken hårdkodad. På Rötters förstasida är det t.ex. bara kolumnen Nyheter som påverkas, inget annat. Och i en del stycken i den kolumnen ser texten bra ut, men i andra går raderna i varandra (symptom på fast radavstånd). Sammantaget blir intrycket varken lättläst eller tilltalande.
 
Genom att högerklicka på skrivbordet, välja Properties och sen Settings kan man ställa om skärmupplösningen till ett annat värde. Passa på att ställa om till lämplig textstorlek för att det ska vara läsbart och se hur sidan ser ut då.  
 
Det är f.ö. också bra att någon gång ta upp sin websida i ett par olika webläsare för att kolla att resultatet är likartat.
 
Om man lägger in en besöksräknare på startsidan kan man den vägen få statistik om bl.a. vilken skärmupplösning och webläsare besökarna har. Det finns besöksräknare som är både osynliga och gratis.

2005-08-22, 15:38
Svar #15

Eivor Andersson (Ema)

En god regel annars är att inte ändra på ett vinnande koncept, som fungerar.
 
Eivor

2005-08-22, 16:04
Svar #16

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Några små kommentarer till en del som skrivits sedan jag senast tittade in här:
 
När det gäller att anpassa sidan till olika webläsare, så är det inte en fråga om enskilda personers tyckande om vad som är senaste mode. Webläsare är inget annat än program; dessa program tolkar sidans kod och omvandlar denna till en bild på skärmen. Det finns sedan en internationell standard för html-kod, och följer man denna när man skriver sidans kod, så visas sidan korrekt av de webläsare som är anpassade till standarden. Detta betyder att man bör undvika vissa webläsares (främst Internet Explorers) egna kodfinesser, då man aldrig kan vara säker på att andra läsare klarar av dem. (Överkurs: Det finns olika varianter av html-standarden, dels en strikt version och dels en övergångsversion; man bör för säkerhets skull följa den sistnämnda, då alla webläsare ännu inte klarar den strikta versionen perfekt.)
 
Sedan bör man som sagt också ta hänsyn till besökarna och låta dem ha möjligheten att själva ändra teckenstorleken - helt enkelt för att alla ska kunna läsa sidan. Mot det har invänts att sidan i så fall kan bli oläslig om den är byggd för en viss textstorlek (främst på sidor med kolumner och tabeller). Men det är ju just det som är problemet - att sidan är byggd för en viss teckenstorlek! Gör man inte det, så behöver man heller inte låsa teckenstorleken.
 
Om en sida har flera kolumner, så bör kolumnernas bredd fastställas i procent av sidan, inte till ett bestämt antal pixlar. Gör man det, så får texten plats alldeles utmärkt - den breder bara ut sig nedåt om man förstorar tecknen i webläsaren, d.v.s. det blir färre tecken per rad och därmed fler rader. Och att begränsa ett fälts höjd (och därmed göra en del rader osynliga) finns det ju aldrig något skäl till. En relativ bredd på kolumnerna har dessutom den fördelen att sidan alltid fyller hela skärmen; är deras storlek fastställd i pixlar, så blir det tomma utrymmen runt sidan om den är anpassad till en låg skärmupplösning och sedan visas på en skärm med hög dito.
 
Nätarkivet (med Båhusarkivet) är helt uppbyggt av tabeller och har självklart relativ teckenstorlek. Och om jag får säga det själv, så går sidorna att läsa... J
 
Men på Rötters förstasida flyter fortfarande raderna ihop i nyhetsspalten (i varje fall när detta skrivs). Orsaken är som tidigare konstaterats att radhöjden (av någon märklig orsak) är fixerad, vilket alltså betyder att hela tecknen inte får plats på raderna när man förstorar teckenstorleken i webläsaren.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-08-22, 19:29
Svar #17

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ett tips till personer med synproblem, som kan vilja förstora texten, är att använda webbläsaren Firefox i stället för Internet Explorer. Jag upptäcker att Firefox ändrar textstorleken även om den är hårdkodad på sidan, vilket inte IE gör. Med andra ord ytterligare ett skäl att skrota IE till förmån för Firefox.  
 
Det är också enkelt att ändra storleken, man trycker bara Ctrl+ tills man är nöjd med storleken, eller Ctrl- för att minska den. I IE måste man väl välja ett av fem alternativ (hårdkodade!) i menyn.
 
Känner en viss sympati med Crister, eftersom det är ett visst jobb att gå in och ändra alla fasta storlekar som kan finnas på alla sidor.. Har själv så på min sajt sedan gammalt. Alltså är ett enkelt (även för herrar redaktörer) råd att använda Firefox.

2005-08-22, 20:16
Svar #18

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
... eller Opera.  Smaksak och en fråga om vad man är van vid.
 
Opera kan också ändra hårdkodad textstorlek; dels kan man sätta minimistorlek i antal punkter, dels går det att skala hela sidan genom att sätta default zoom till annat värde än 100. Med zoomen skalas även eventuella bilder på sidan upp (minns inte hur Firefox gör, jag har den inte installerad f.n.). Dessutom skalar zoomen även fasta radavstånd m.m., så sidan ser ut som den ska utan rader som går i varandra. Och vill man ändra storleken tillfälligt är det ännu enklare med Opera än med Firefox; tryck bara + eller - !

2005-08-22, 21:10
Svar #19

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Det funkar såklart att storleksändra det som är hårdkodat även med Mozilla
 
(ctrl+ och ctrl-)

2005-08-22, 22:56
Svar #20

Chris Nyberg

Förlåt en nybörjare, min inte är det väl meningen att jag skall tvingas göra specialinställningar i webläsaren för att kunna läsa Röttersidorna på ett vettigt sätt? Eller ännu värre tvingas använda en speciell webläsare??

2005-08-23, 04:07
Svar #21

Rune Edström (Rune)

Hej Ted
Att du fyllt en del av huset med bra innehåll tycker jag att du gjort bra. Men om du gjort entr?n rankas nog högre hos barnbarna.
Mina barnbarn har sett vad jag gjort. Har t o m fått hjälp ibland, så det behövs inte ordas om.
 
Men måste nog ha gått in i den åldern när man blir barn på nytt, för numer får jag sitta i knäet - mittåt - på en stol brevid, med tindrande ögon och fråga: Vad gjorde du med datorskrället, som fungerar igen nu
 
Anders R
Som du ser är jag ett barn, olydigt, så skriver svar till Ted.
mvh
rune

2005-08-23, 07:18
Svar #22

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Hej Rune,
Grattis till att Du har duktiga barnbarn, som hjälper Dig med datorn. Själv har inte några barnbarn än, men min äldste son (18) är den som brukar hjälpa mig med knepiga installationer, konfigureringar, trilskande skrivare, ständiga problem med nätverket o.s.v. Jag brukar dock inte få sitta vare sig i knäet eller på en stol bredvid: Försvinn!, säger han, annars kan jag inte tänka...
Mvh
Ted

2005-08-23, 08:32
Svar #23

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det finns många skäl att överge Internet Explorer, inte minst säkerheten. Firefox har också den fördelen att det finns så många tillägg att man kan bygga om läsaren efter behag. (Mozilla, som står bakom Firefox, har också ett epostprogram, Thunderbird, som kan ersätta Outlook Express. Dessutom är Mozilla liiite mer sympatiskt än Microsofjet... J) Jag har dock velat vänta tills Firefox har varit i bruk ett tag, så att de flesta barnsjukdomar/buggar upptäckts, men det börjar väl bli dags nu...
 
Men... Det är naturligtvis utmärkt att det finns webläsare som inte bryr sig om konstnärliga påfund som försvårar eller omöjliggör läsning av sidorna, men en sida ska naturligtvis konstrueras så att den fungerar med alla webläsare - också den som används av cirka 90 %... J
 
F.ö. verkar det inte vara något större jobb att ändra från låst till relativ teckenstorlek i Rötter. Vid en hastig stickprovskontroll (utan anspråk på vetenskaplig exakthet...) ser det ut som att det främst är i vänsterramen som teckenstorleken är låst; och länksidorna i vänsterramen finns i några få varianter (förstasidan, Anbytarforum, Förbunds-Nytt, Bokhandeln m.fl.) som sedan var och en går igen på ett stort antal sidor. I högerramen hittar jag inte någon annan sida än förstasidan, de andra verkar ha relativ teckenstorlek.
 
Och på förstasidan är det just den ändringen som gjorts under Nyheter, från låst till relativ teckenstorlek. Men radhöjden har inte följt med, den är fortfarande låst - med vid det här laget känt resultat...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-08-23, 09:22
Svar #24

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Chris,
 
Nej, det är knappast meningen att man ska behöva använda en speciell webläsare eller göra specialinställningar i den för att kunna läsa Röttersidorna på ett vettigt sätt.  
 
Men faktum är tyvärr att många sajter på webben faktiskt är gjorda så. Ibland står det till och med nertill på förstasidan t.ex. att den här sajten ses bäst med Internet Explorer, och med en skärmupplösning av 1024x768. Sådana krav är lika kul som Gröna Lunds minimilängdkrav är för en liten knatte, skillnaden är att de är totalt omotiverade. Ses bäst av användare med normalgod syn borde de dessutom tillägga. Inte är väl det rimligt?  
 
Därför har vi dels diskuterat vad en webmaster kan göra för att man ska kunna använda sidorna även i andra webläsare, även på andra upplösningar, och även med försämrad syn. Dels har vi tipsat om vad man kan göra för att se sidorna så bra som möjligt även om man t.ex har fel upplösning eller synskärpa.

2005-08-23, 09:47
Svar #25

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Tycker gott vi kan ge Crister lite andrum i den här inte särskilt viktiga frågan om fast kontra relativ. Kraften bör i stället läggas på Rötters innehåll och organisation.
 
Visst kan man uppmana varje enskild webbmaster man råkar surfa in hos att han eller hon ska ändra något i sidans konstruktion. Men betydligt enklare är att välja en webbläsare som passar ens behov. Då har man direkt löst problem på miljontals hemsidor.  Internet Explorer kommer antagligen att följa efter vad gäller möjlighet att ändra textstorlek, det är den vanliga gången att innovationerna börjar hos andra och till sist når fram till trögfotade Microsoft!
 
Sedan är det ju så att internet idag inte bara är fråga om skriven text och information, utan allt fler sajter torde ha vissa konstnärliga ambitioner! På många är det väl huvudsaken. Dessa konstnärer kan vilja styra utseendet av sina sajter mer strikt. Ta t ex sidor helt i Flash. Där undrar jag om någon webbläsare kan justera textstorlek (ej testat). Intåget av annonser i form av banners i fasta storlekar har också gjort att redaktörer tvingas att ta en del andra hänsyn än de rent läsmässiga. De flesta sajter idag ligger väl någonstans mellan konstnärlighet och rent textinnehåll.

2005-08-23, 13:52
Svar #26

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Visst ger jag gärna Crister andrum i frågan om låst eller relativ teckenstorlek. Det är bara det att han inte givit sig själv ett sådant, utan har börjat en del tester med bl.a. just den saken - vilket ju är skälet till denna diskussion...
 
Sedan står det naturligtvis varje utgivare fritt att konstruera sina sidor hur man behagar - men för de sidor som inte i första hand har konstnärliga ambitioner (och det har, om jag har förstått saken rätt, inte Rötter - grafisk profil till trots... J), så är ju frågan om man vill att sidan ska bli läst. Svaret på den frågan torde i de flesta fall vara ja - och då är det trots allt mest ändamålsenligt att konstruera sidan så att den kan läsas av alla, oavsett vilken webläsare de råkar ha.
 
För det är ju så att om någon för första gången surfar in på en sida och finner den svår- eller t.o.m. oläslig, så är sannolikheten inte stor att han genast beger sig till Mozilla och laddar ned Firefox... Risken är betydligt större att han surfar vidare för att inte återkomma.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-08-23, 15:16
Svar #27

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
På förekommen anledning vill jag meddela, att jag inte har rört någon kod. Varken låst eller låst upp!
 
Det enda jag ägnar mig åt är, att konsekvent skriva in med Verdana, att minska rubrikernas storlek och förändra lite färger.  
 
Men, servern innehåller för närvarande 355 (!) mallar - dock inte den som är kopplad till Rötter. Om det blir lite konstigheter kanske det beror på annat än undertecknad. Genom åren verkar det som om ingenting har rensats ut.  
 
Arbete pågår - tillsammans med Rötterrådet - med att ta fram en helt ny site. Den diskussion som förs i denna tråd är med andra ord helt meningslös. Den kommande siten ska naturligtvis vara så användarvänlig som möjligt. Jag har tiden fram till den 31 januari 2006 på mig.
 
Rötter-rådet är medlemsföreningarnas förlängda arm och    de som tillsammans med styrelsen ska bestämma hur nya Rötter ska se ut. Någon annan beslutsordning finns inte.  
 
Det finns massor av duktiga människor som har till profession att bygga websidor. De kan klara det tekniska så att alla blir glada och nöjda. Ingen behöver bekymra sig för den biten.
 
Mycket kraft kommer - som Anders Berg noterar - att i stället läggas på innehållet och dess tillgänglighet. Det är det viktigaste eftersom Rötter är en fantastisk kunskapskälla. Men i dag finns det dokument som svävar fritt och inte har någon länk. Inte så konstigt kanske, eftersom  Rötter i dag omfattar 5 GB, om man tar med porträttfynd. Exklusive Anbytarforum.
 
Själv tycker jag att de dagliga uppdateringarna av nyheter borde ses som något positivt. Det har jag däremot inte fått några synpunkter på.
 
Därmed är diskussionen avslutad för min del. Ni får ge er till tåls ett tag. När det finns något att tycka om är ni mer än välkomna.

2005-08-23, 16:42
Svar #28

Peter Karlsson (Peterk)

Det hela hänger helt enkelt samman med att framförallt förstasidan är uppbyggd med CSS (stilmallar) som styr all formatering.. Men numera skrivs formateringen in direkt på plats i själva html-koden, och sådan direkt formatering väger tyngre och tar då över hur det kommer att se ut.
 
Ursprungligen är ju denna 'hårdkodade stil' skapad för att man ville ha fullständig kontroll på hur sidan ser ut ut folk (jämför med tidningar som t.ex. www.dn.se och www.di.se: -försöker man där ändra textstorlek i IE händer absolut ingenting). RÖTTER har väl haft något litet avsteg från denna låsning tidigare, men i princip allt på startsidan har legat låst av denna anledning.
 
Men idag, då alltfler säkert sitter med 17 TFT-skärmar (med en i princip* låst upplösning på 1280x1024) kan man förstå att behoven av att dra upp textstorleken verkligen ökar. Jag tycker själv allt blir väl smått på t.o.m 19 TFT med 1280x1024.
 
*) Går ju att ändra till t.ex. 1024x768, men då till priset av en urusel och förvrängd bild..
 
 
Så problemet nu är helt enkelt att det kommit att bli en mix av två tekniker, vilket gör att de som kör IE (i kombination med en uppdragen textstorlek) får lite olika utseenden.
-Men det hela är förstås inget att lägga krut på; snart kommer, som påpekats, även IE nog att bete sig som de andra webläsarna även på denna punkt, och då ändrar man ju lätt hur man vill.  
 
Dock kommer det ju att dröja innan alla användare av webben sitter med en kommande version av IE (eller bytt till annan läsare), så visst bör man justera så att antingen den ena eller andra formateringsprincipen får råda på sidan. (Nu har det blivit avsteg från CSS:en på alla ställen där saker skrivits om/nyskrivits.)
 
Hur som helst inget problem egentligen; tids nog blir förstås allt enhetligt som Crister skriver..

2005-08-23, 18:33
Svar #29

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Peter och Christer,
 
Tack för infon!
 
Att gå över från CSS till att ha formateringen direkt i HTML-koden låter märkligt i mina öron; vill man ha Verdana är det ju bara att lägga in det i stylesheet... Nåja, det är förstås redaktörens ensak hur sajten ska byggas.  Men jag har själv lagt åtskilliga timmar på att bygga om min egen websajt till att använda stylesheet, och ångrar att jag inte satt mig in i tekniken tidigare, medan sajten var mindre. Stylesheet är suveränt!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna