ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rötter  (läst 1497 gånger)

2005-09-16, 11:52
läst 1497 gånger

Peter Karlsson (Peterk)

Har nog* något samband med att Rötter var helt onåbart i går kväll/natt.
 
*)Brukar vara något som hänger upp sig på servern, och som de måste knäppa igång på nytt på något vis.

2005-09-16, 12:40
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6920
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:27
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Och inte ett enda inlägg gjordes i Anbytarforum mellan 23.22 i går och 9.43 i dag...
 
Vad hände den här gången? (Det är ju inte precis första gången... L)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-09-16, 15:03
Svar #2

Karin Björkholm (Karin)

[color=aa00aa]NOG ?[/color]

2005-09-16, 17:03
Svar #3

Christian Andersson

Jörgen!
 
Ber om tillgift om det nu var så att det var mitt inlägg 23.22 i går kväll som sänkte servern. Trodde först det var ett lokalt problem hos mig.  
 
3 Systrar på Ungskär födda i F????stad
 
Kanske redaktören kan förklara sambandet. Jag kan det inte.
 
Mvh Christian Andersson

2005-09-16, 18:23
Svar #4

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Christian
 
Du är nog oskyldig för servern stannade 23.29 eller 23.30 och har tydligen hoppat upp och ner i natt.
 
Får väl se vad de kan hitta när det gäller felsökningen, det kommer säkert när det är fastställt
 
Mats

2005-09-23, 17:25
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6920
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:27
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
När jag på Rötters förstasida klickade på länken under rubriken Mer pengar till arkiven (om budgetproposition), så hamnade jag på sidan Det gick en susning genom lokalen... (Teds resebrev från Amerika-turn?n, som numera är flyttat till veckobreven). Efter en uppdatering hamnade jag dock på rätt sida; jag hade alltså en gammal version av filen news0036.htm sparad på disken. Samma sak hände nyligen när en länk till förtydligandet av 70-årsregeln hastigt, men mindre lustigt, ledde till något helt annat.
 
Och vi stöter ju alla på länkar på nätet som leder rätt ut i cyberrymden, för att sidorna har flyttats eller helt tagits bort (många gånger beror det naturligtvis också på att den länk vi klickat på varit felskriven - men det är en annan historia...). Själv får jag titt som tätt städa bland länkarna i Nätarkivet av den orsaken; flitiga syndare är då kommunerna, där jag ofta får ändra länkarna till kommunala bibliotek för att kommuner har anlitat webbkonsulter som stöpt om hemsidorna totalt, så att mängder av länkar från andra sidor på nätet leder till absolut ingenting - annat än 404 - Sidan kan inte hittas...
 
Det är emellertid A och O att man på den gamla adressen alltid ska lägga en hänvisning till den nya om man flyttar en sida - och inte bara lämna kvar ett tomrum eller ersätta sidan med något helt nytt. I varje fall om vill att besökare som hittade sidan på den gamla adressen också ska hitta den på den nya... Det kan t.ex. se ut så här.
 
PS!
 
Varför news på en svensk sida? Ser nytt (lika många bokstäver) inte lika proffsigt ut...? J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-10-15, 10:29
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6920
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:27
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag hänvisar till mitt inlägg ovan den 10/9 kl. 00.58 (och de andra inlägg som följde därefter) och kan upplysa om att den stora bild som nu finns på Rötters förstasida är på 145 kB. Vidare finns där två mindre bilder på 71 resp. 30 kB. Sammanlagt alltså 246 kB.
 
Då ska vi ha i minnet att redan förstasidans html-filer (i de båda ramarna) är på sammanlagt 90 kB. Rötter är m.a.o. tungladdad för dem med modem.
 
Och då har jag inte räknat all reklam...
 
Vi får väl hoppas att det inte är alltför många som tröttnar på att vänta, och surfar vidare innan sidan har laddats klart...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-01-13, 16:06
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6920
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:27
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Så var det dags för ännu ett klåfingrigt redaktörspåfund:
 
Om man sparar en direktlänk till Rötters insändar- och debattsida som bokmärke, så skickas man vidare till förstasidan när man använder den länken!
 
Det är ju så med ramar att om man länkar direkt till den sida som visas i huvudramen, så får man bara upp den (utan vänsterram). Men nu ska man alltså inte få lov att göra så - nej, man ska gå via förstasidan!
 
Vad är detta för förmyndardumheter!?
 
Slopa i stället ramarna! Om redaktörens uppgift är att modernisera Rötter (och det sägs ju så i arbetsbeskrivningen), så borde detta vara det första att åtgärda. Men i stället ska läsarna tydligen tvingas fast än hårdare i detta idiotiska och föråldrade system... L
 
Fast man kan förstås svara Nej till javaskriptet som tvingar läsaren till förstasidan - då fungerar det som det ska... J
 
Ramar inte bara omöjliggör länkning till en enskild sida, det ställer också till problem med sökmotorer. Lägg i stället den delen som ett särskilt fält direkt på sidan. Om man nu nödvändigtvis måste ha alla dessa länkar framför näsan hela tiden...?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-01-13, 17:08
Svar #8

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Jag tror att det är en bug och inte förmynderi i första hand  Ledtråd: titta på hur adressfältet i din browser skrivs om när du öppnar en direktlänk till ett inlägg på insändarsidan. Titta på skripten också, så ser du att man faktiskt försöker...
 
...dvs man försöker dra in rätt ramar om dessa inte finns med från början, och sedan skicka dig till sidan du egentligen kom in på.  Det är inte så lätt eftersom ramar är feltänkta. Håller helt med dig om att ramar inte borde användas, men jag har full förståelse för att man inte på en kafferast gör om en befintligt sajt som använder ramar, och det arbete med nya Rötter som lär pågå bedrivs förhoppningsvis offline..

2006-01-13, 18:51
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6920
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:27
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jo, jag har noterat att skriptet uppenbarligen är felskrivet. Därför var det en bug i mitt förra inlägg... J
 
Sista meningen i tredje stycket borde lyda: Men nu ska man alltså inte få lov att göra så - nej, man ska öppna sidan med ramar!  
 
Det är det jag menar med förmynderi - att man inte får slippa ramarna ens om man väljer det själv.
 
Sedan är jag övertygad om att det går på en kafferast - och inte en särskilt lång sådan heller - att ändra förstasidans vänsterram till en tabellkolumn. (Huvudramen är f.ö. redan nu uppdelad i tabellkolumner, för redaktionell text resp. reklam.)
 
Övriga sidor behöver över huvud taget inte ha alla dessa länkar; där räcker det med länkar (överst på sidan) till förstasidan och huvudsidan i den avdelning man befinner sig (t.ex. Bokhandeln). Det tar några fler kafferaster, men inte särskilt många. Det är ju också möjligt att göra det på arbetstid... J
 
Fördelarna med denna ändring är flera, förutom att man slipper ramarna: Texten kan breda ut sig över hela skärmens bredd, vilket innebär färre rader och därmed mindre rullande. Sidorna blir också renare och inte så plottriga.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-01-14, 00:36
Svar #10

Erik Holmlund

Självklart bör utgivarna av Rötter styra webbsidorna så att de bara går att komma åt via sajtens ramar.  
 
Om man INTE gör så, så kan vilken hemsidessnickare som helst utnyttja material på Rötter för att infoga inuti ramar på andra sajter. Det är ett stort problem på internet rent generellt. Att lägga till bounce-into-our-frames- och break-out-of-others-frames-script är basala funktioner som predikas på alla seriösa utbildningar om hur man bygger webbsajter sedan länge. Själv skulle jag aldrig drömma om att inte utforma den websajt jag administrerar på det sättet.  
 
Ursäkta de engelska uttrycken.  
 
mvh
Erik Holmlund

2007-02-28, 07:46
Svar #11

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Rapportera döda länkar!? Det finns ett antal program för att automatiskt kolla detta. Se ex. W3C Link Checker!
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2007-02-28, 10:05
Svar #12

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Och kör man http://www.genealogi.se/start78.htm finns det en hel del pyssel bara där   -Tar en stund på sig, men det ger mycket information..
 
Finns det något sätt att köra hela siter på tro? (www.genealogi.se kör bara startramen, så något sådant enkelt går ju inte)

2007-02-28, 17:16
Svar #13

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Jag trodde den skulle tugga igenom hela om man kryssar i Check linked documents recursively, recursion depth: och inte anger en siffra (default är -1, unlimited)!? Bäst är kanske ändå att använda ett fristående program för en så stor sajt som Rötter.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2007-02-28, 18:29
Svar #14

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Jo, visst verkar den göra det nu (Tror du jag tänkte på det där med kryss.. :-)
 
Lär ju ta en stund, men man kan ju ladda ned programmet, vilket nog gör skillnad mot att köra det online (ja, online måste man ju vara för att kolla länkar, men själva programmet lär väl vinna på att ligga lokalt misstänker jag).

2007-02-28, 19:06
Svar #15

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Jag är intresserad av vad redaktören menar med att IE7 är mindre förlåtande än andra versioner och att det krävs mer exakta referenser? Betyder det att andra webläsare gissar (och hittar) vad man letar efter när man klickar på en död länk? :-)
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-02-28, 19:22
Svar #16

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Jag tror ex att IE7 inte tolererar ` i URL:er, till skillnad från IE6. Firefox gillar nog inte heller ` i länkar.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2007-02-28, 19:46
Svar #17

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Kan man då ersätta (>) med något för att få det att fungera???

2007-02-28, 21:32
Svar #18

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Ja, förslagsvis med ett vanligt snedstreck / som det ju brukar och skall vara..  
 
Det har alltså varit så att IE6 tillåtit avsteg (ja, rena felaktigheter som dessa) - men nu när man i IE7 skärpt till sig och gått närmare W3C-standarden (som för att fungera som det är avsett inte kan ha en massa tillåtna undantag) går det alltså inte längre.
 
Har man tidigare kodat sidor och bara använt IE6 (och inte kollat även i t.ex. Firefox) kan man alltså råka ut för att sådant som tidgare sett OK ut, nu (i takt med att fler kör IE7) blir fel och inte fungerar som tänkt.

2008-02-05, 12:06
Svar #19

Lotta Nordin

På Rötters förstasida står följande:
 
Använd rätt lösenord
De kontouppgifter man får för att kunna göra inlägg på Anbytarforum fungerar bara där! Den som registrerar sig i Forskarkatalogen får ett annat konto och använda denna inloggning i alla andra databaser t ex Porträttfynd. (4 feb)
 
Förutom att svenskan är något felaktig så finns en del faktafel.
 
1. Det går alldeles utmärkt att ha samma användarnamn och lösenord i Forskarkatalogen som i Anbytarforum. I formuläret där man skriver in sina forskaruppgifter (under punkt 4) står till och med angående användarnamn och lösenord (som man får välja själv):
Det behöver inte vara detsamma som används i Anbytarforum (om du har ett Användarkonto där), men det är rätt praktiskt att ha samma inloggningsuppgifter.
 
2. Man loggar inte in i databaserna (Porträttfynd m fl.).
När man lägger in en bild, notis eller kommentar kan man använda sig av det användarnamn och lösenord man har i Forskarkatalogen för att där få en länk till det inlagda. Men man behöver inte göra det, det räcker med att skriva in namn.

2008-02-05, 13:18
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Punkt 2. Precis, det går lika bra att lägga in/eller kommentera bilder utan Användarnamn. Däremot går det inte att använda sitt Användarnamn i AF, som många felaktigt har försökt med. Med det resultatet att de känner sig frustrerade över varför de misslyckas. Jag tycker att en notering om detta bör finnas i anslutning till Porträttfynd.
 
Så det kanske är det som avses med uppgiften på nr 1, men att det blev lite snurrigt och rörigt att förstå.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-02-05, 13:46
Svar #21

Lotta Nordin

Hej Ann-Mari!
 
Jag har fått den uppfattningen att det är precis tvärtom, man försöker använda kontouppgifterna för Anbytarforum när man ska skriva i databaserna. Så verkar det också vara enligt skrivningen på Rötter.  
Det som står i instruktionen till formuläret gäller ju när man skapar sin sida i Forskarkatalogen, och rör ju dom som redan har ett användarkonto i Anbytarforum.
Eftersom man själv får välja användarnamn och lösenord både i Forskarkatalogen och Anbytarforum, så är det ju egentligen inget stort problem....att ha samma på båda ställena alltså.  
 
Men givetvis måste det stå klart och tydligt i databaserna att det är kontouppgifterna för Forskarkatalogen som gäller där man ska fylla i användarnamn och lösenord.

2008-02-05, 15:36
Svar #22

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag vet inte om jag förklarade vad jag menade riktigt?  
 
Många tror att man ska använda sitt Användarkonto från AF, när man lägger in bilder i Porträttfynd eller kommenterar ett kort. Vilket inte går.
 
Kan använda sig av samma Användarkonto från AF och lägga in det i Forskarkatalogen? Exempel jag har Användarnamn Ines och har fått ett lösen ord för AF. När det gäller Forskarkatalogen så har jag valt Användarnamn och lösenord själv. Det ska alltså gå att välja ines och xxxxx från AF då? Ja, det låter ju bra i så fall. Ju mindre man behöver hålla reda på desto bättre!
 
Vi kanske pratar om varandra d v s menar samma sak.
Ann-Mari Bäckman

2008-02-05, 15:51
Svar #23

Lotta Nordin

Om du har ett användarkonto i Anbytarforum men inte lagt in några uppgifter i Forskarkatalogen, så kan du göra det och välja samma kontouppgifter som du har i Anbytarforum.  
Har du samma användarnamn på båda ställena men inte samma lösenord, så kan du ändra lösenordet i Anbytarforum till samma som i katalogen, om du vill.
 
Jag försökte kontrollera om det går att ändra sitt lösenord i katalogen, men det går inte att komma in där för tillfället.  
 
Det verkar som om vi menar samma sak.

2008-02-05, 15:54
Svar #24

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Hej
Oavsett vilket/vilka kontouppgifter som används så kan det vara bra att påpeka det som finns på annan plats under Anbytarforuminfo
 
 Du bör välja ett bra lösenord. Ett sådant är långt (minst 6-8 tecken) och är svårgissat, det vill säga, det bör helst inte vara ett ord, och under alla omständigheter inte ditt förnamn, efternamn eller kontonamn. Du ska helst välja ett särskilt lösenord för Anbytarforum. Använd inte ett lösenord som du använder på annat håll för att skydda viktiga data (webmail, internetbank eller liknande).
(Fetstilen är mitt påfund)
 
Ovanstående innebär inte att du måste skilja på AF och Forskarkatalogen, som vän av ordning kan läsa. Det viktiga är sista meningen
 
(Meddelandet ändrat av mats den 05 februari, 2008)

2009-08-17, 22:14
Svar #25

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6920
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:27
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I Blekingerötter finns en sida där det har samlats länkar till intressant läsning som inte finns i den nättidning där den borde finnas...:
 
Blekingerötter > Artiklar > Helsingborgs Dagblad (http://blekingesf.se/swe/hd/).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-11-09, 11:37
Svar #26

Björn Jönsson

Under veckan har hela hemsidan med alla databaser flyttat till en ny webbservermiljö.  
Detta har vi upplyst på vår första sida. Tyvärr har detta inte uppmärksammats av  
ett antal användare som kompletterat ett antal databaser. Vi har därför omgenererat  
samtliga databaser och kompletterat de ändringar och tillägg som vi har upptäckt.  
Allt detta är nu klart: Måndag 2009-11-09 kl.11.00.  
Om någon databas fortfarande saknar uppgifter som du kompletterat, är du tvungen att  
upprepa proceduren ännu en gång. Hoppas att det inte orsakat alltför mycket besvär.  
Skulle det fortfarande uppkommer fel. Beskriv felet noggrant och skicka ett mail till  
info@genealogi.se

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna