ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Problem med uppdatering av 'Nytt senaste dygn'..?  (läst 1910 gånger)

2003-03-14, 00:23
läst 1910 gånger

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag har i vinter noterat allt fler som inte får syn på sitt inlägg i 'Nytt senaste dygn' fast det gått både en och två timmar sedan inlägget gjordes.. Detta verkar höra samman med en enkel inställning i webläsaren som numera kan ställa till problem.
Tydligen har någon uppdatering i Windows (eller liknande) gjort att man nu måste ha inställningen för tillfälliga internetfiler (Temporary internet files) inställd så att den kontrollerar om det finns senare versioner av lagrade filer varje gång sidan besöks.. Tidigare har det även fungerat med inställningen Automatiskt - men så är det alltså inte längre. Åtminstone inte för mig och många andra som blivit hjälpta av detta tips..
Denna ändring görs under (Kontrollpanelen eller Verktygsmenyn i webläsaren) / Internet-alternativ / Tillfälliga Internet-filer / Inställningar..

2003-03-14, 20:00
Svar #1

Birgitta Ohlsson

Hej Peter
 
Tack för det. Jag har nämligen undrat varför det tar så lång tid innan nya inlägg syns, men nu vet jag;-)

2003-03-15, 17:43
Svar #2

Anders Ek

Hej,Peter!
 
Jag har ändrat mina inställningar enligt ovan, gjorde ett inlägg, som efter sju timmar inte kommit upp. Då gjorde jag ett nytt försök med samma inlägg, som kom upp direkt!?! Har det gått troll i detta?
 
M u h Anders Ek

2003-03-15, 18:22
Svar #3

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Finns det alltså två inlägg nu då ? Vore kul att se om det första kom in ö.h.t.. Och framförallt, såg du röken av andras inlägg som kom in under dagen..
(Såg nu att du nog menar under Gällivare.)
 
Lika så bra att påminna om att man ju ändå måste uppdatera sidan manuellt om man har den på utan att lämna den.. (Sidan uppdateras alltså endast vid 'nybesök')
Enklast är väl då att högerklicka och välja 'Uppdatera' - gäller förstås alla sidor, inte bara det vi talar om här.
 
Såg även idag efter en ominstallation av W98 på en dator att det tydligen är standardinställning med alternativet 'Automatiskt' - så de flesta lär nog sitta med denna inställning.
Återstår väl att se om detta kan bero på något annat (Rötters nya server?) - normalt skall det väl fungera vid surfande med det som är standardinställt i Windows tycker man.

2003-03-15, 22:29
Svar #4

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Peter och andra!
Kan nämna att mina problem började dan efter att ni installerat eran nya server, jag tror att problemet ligger där någonstanns. För att jag ska kunna se nya inlägg måste jag öppna ett helt nytt fönster(i och för sig, det går det med), det räcker inte med att endast uppdatera sidan
 
Mvh Sari

2003-03-16, 11:40
Svar #5

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Tydligen varierar det beroende på operativsystem också; fick ett meddelande från en som kör Windows 2000 och inte haft detta problem. Förmodligen finns det då heller inte i XP, utan är kopplat till W98 i första hand..?
 
Beträffande webläsaren kör väl dom flesta numera med Internet Explorer 6.0 - så om någon annat gäller för IE 5 kan jag inte uttala mig om.

2003-03-16, 19:02
Svar #6

Lisbeth Rithander

Hej Peter,
Jag har inte haft några problem. Jag änvänder W98 och IE5
 
Mvh/Lisbeth

2003-03-16, 19:31
Svar #7

Chris Wesslén

Hej Peter
 
Jag har Windows 2000 och jag har haft samma problem. Måste öppna nytt fönster och det räcker inte med att uppdatera det gamla. Tycker också det verkar höra ihop med serverbytet ... rent tidsmässigt
 
Hälsn
Chris Wesslén

2003-03-16, 22:34
Svar #8

Essan Gradhman

Peter!
Jag har XP och jag hade problem så jag ändrade inställningen som du sa och sen har det fungerat.
Essan

2006-02-06, 23:10
Svar #9

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Är det något generalfel som är trasigt här...? Varken senaste dygn eller senaste vecka fungerar.

2006-02-06, 23:47
Svar #10

Peter Karlsson (Peterk)

I så fall är generalen i jourtjänst - för det funkar perfekt x 2 nu..

2006-02-07, 00:19
Svar #11

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Instämmer med båda två, felet fanns men är nu borta (åtminstone senaste dygn, senaste vecka är mer slumpartat om det fungerar  dvs det kommer på min dator upp antalet diskussioner senaste veckan - 882 - men inte någon text)
 
ha det!
/Eva

2006-02-07, 12:03
Svar #12

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Och idag funkar det också, ser jag.  Jag har också märkt att senaste vecka inte alltid gör som den ska, men när senaste dygn också försvann blev jag lite snopen!

2006-02-07, 15:46
Svar #13

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Lite utanför ämnet, men vad menas egentligen med senaste dygn? Är det 24,00 timmar eller detta och föregående kalenderdygn eller vad?
 
Jöran Johansson

2006-02-07, 20:52
Svar #14

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna