ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Porträttligan  (läst 1631 gånger)

2009-07-13, 20:49
läst 1631 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
I Porträttfynd finns flest bilder inlagda i tur och ordning i:
 
Medelpad         10105 kort
Stockholm         8822 kort
Ångermanland      7793 kort
Jämtland          6557 kort
Skåne             5434 kort
Småland           5248 kort
Ann-Mari Bäckman

2009-07-14, 06:20
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tilläggas bör att det finns nu totalt 90950 bilder. Det betyder att i ett enda landskap finns nästan 1/10 av alla kort.
Ann-Mari Bäckman

2009-07-22, 04:49
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Om det hade varit Stockholm så hade det varit mer förståeligt, sett till folkmängd.  
 
Men detta är väl resultat av antalet Porträttfyndsentusiaster med anknytning till Medelpad och inte antalet fotografer där väl?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-07-22, 07:27
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Exakt så är det! Det finns i princip tre idoga insamlare av kort och det avspeglar sig i antalet inlagda kort.
Ann-Mari Bäckman

2009-07-25, 19:47
Svar #4

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
A-M, har du någon uppfattning om hur stor andel av okända personer som blir identifierade med hjälp av PF? På en höft!
 
/Jonas

2009-07-25, 21:47
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nej, men det är rätt många, som blir identifierade, förr eller senare. Det är en klar fördel att hela album läggs in, för då går det med få uppgifter, att lista ut ägaren till albumet. Står det då moster, farmor o s v, så går det att med hjälp av husförhör, ta reda på vem det är. Anger man då på kortet, vem det kan vara, så kanske någon gör en sökning på nätet efter denna moster t ex och hamnar i Porträttfynd, för att då kunna bekräfta uppgiften eller dementera. Tyvärr så säljs enstaka kort från slaktade album ut ibland på Tradera och detta gör ju att det blir svårare att identifiera personer på sådana kort.
 
Synd att man inte i procent kan ange hur många som blir identifierade.  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-07-25, 22:42
Svar #6

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag kan ju nämna att en för mig obekant 4-männings son kontaktade mig i början på sommaren, då han googlat och hittat sin farfars mors föräldrars brudkort, som jag lagt ut på Porträttfynd för flera år sedan. Och nu har vi träffats och det var ju trevligt, och han har ju andra historier om släkten än vad jag har hört.

2009-07-26, 08:13
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Om man hade kunnat rätta till att endast de sista 25-200 kommenterade bestod av endast just kommentarer, så får man ju en bättre koll på hur vanligt det är att personer på kort blir identifierade. Som det nu är så blandas alla nya kort med de senaste kommenterade i en salig blandning. Så var det inte i början, utan det uppstod för ca fyra år sedan. Jag och andra har påpekat detta flera gånger, men inget görs åt saken.
 
Det kanske är samma fenomen, som Carl Szabad anger i Förbundsforum, när det gäller missförhållandet med Tillfällighetsfynd, man har glömt bort hur man gör, för att rätta till felet.
 
Elisabeth! Det är alltid lika kul att få gehör för någon inlagd bild eller annat inlägg, från någon nyupptäckt släkting. Alltid får man veta lite mer om släkten, som man inte känt till.
Ann-Mari Bäckman

2009-07-26, 08:50
Svar #8

Utloggad Lisbeth Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2021-02-16, 10:55
    • Visa profil
    • www.nannersbok.se
Enligt mina noteringar har jag skickat in 1626 porträtt. Nu har jag roat mig med att räkna hur många av dem som är identifierade. Det blir ungefärliga siffror då det är svårt att räkna. Omkring 700 foton är identifierade vid insändandet eller via kommentarer. Utöver detta har 42 personer skickat in kommentarer och känt igen personer. Dessutom tillkommer ett antal där jag kunnat identifiera andras inskickade foton. Dessutom har flera personer hört av sig direkt till mig vilket gjort att jag kunnat skicka in en kommentar. Den verkliga siffron är alltså betydligt högre än 42 då det har varit mycket samarbete innan en person har kunnat identfierats. Slutresultatet blir alltså 45% identifierade foton av mina inskickade porträtt, vilket jag tycker är jättebra.

2009-07-26, 09:21
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Lisbeth!
 
Det var intressant! Det fick mig att kolla mina egna inlagda kort!
 
Album 1: 71 kort varav 33 har blivit identifierade efteråt (jag räknar inte med de, som redan var kända)
Album 2: 38 kort - 11 identifierade
Album 3: 36 kort - 14 identifierade
 
Ett album, som ägts av min farfars kusin: 78 kort - 24 identifierade
 
Jag har dessutom lagt in kort från två album till, men där är resultatet inte så anmärkningsvärt. Detta kan ha att göra med att, när det gäller mina egna album, så har jag letat upp kusiner till min farfar, farmor, morfar, plus en avlägsen släkting på mormors sida. Jag har med andra ord varit aktiv att hänvisa folk till albumen.
Ann-Mari Bäckman

2009-07-26, 12:16
Svar #10

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Era exempel ger en siffra på identifierade kort på omkring 40%, vilket jag tycker låter strålande och var långt över vad jag trodde!
 
/Jonas

2009-07-26, 20:47
Svar #11

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Jag har lyckats få svar på ganska många frågor genom att lägga ut bilder. Särskilt roligt är det när släktingar som man inte visste fanns hör av sig. Tänker bland annat på min mans syssling från Detroit som mailade mig och undrade varför jag hade en bild på hans mormor.  
Eller när flera personer slår sina kloka huvuden ihop och löser ursprunget till en påse bilder inköpt just på Tradera.
Men bäst vore ju om alla album kunde få vara intakta och dokumenteras i sitt sammanhang.
 
/Marianne K

2009-07-27, 06:59
Svar #12

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Mycket glädjande! Visst är glädjande när andra finner de foton man lagt in eller man själv gör fynd på avlägsna släktingar som är inlagda.  
 
Men de exempel som getts ovan är väl av aktiva släktforskares utlagda foton från fotoalbum från kända släktingar, som innehåller okända person också.  
 
De fotoalbum som varit helt okända för den som lagt in dem, har väl inte alls så hög procent av identifiering, särskilt de med få eller inga uppgifter alls, eller?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-07-27, 08:41
Svar #13

Utloggad Lisbeth Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2021-02-16, 10:55
    • Visa profil
    • www.nannersbok.se
Som jag skrev ovan är de flesta av de foton jag skickat in identifierade från början, dvs inte genom Porträttfynd. Jag har samlat in album och noterat vad personerna heter. Numera har jag också lärt mig känna igen flera personer och kan identfiera många själv, särskilt från Gärdserum. Jag har dock fått kontakt med ett antal personer som googlat och hittat en släkting på Porträttfynd. Det nätverk jag fått genom detta forum har varit mycket viktigt och lett till att jag fått fler foton identifierade. Inte minst har jag genom dessa kontakter fått fler foton på en släkt.
 
Stefan, jag håller helt med dig ovan om okända fotoalbum. Jag köpte ett med 100 foton som jag skickade in 2006, här är inte en enda identifierad. Det första album jag skickade in 2002 fick jag som gåva, en samling okända personer. Här har en person identfierats. Jag har alltid tänkt att fotoalbum som säljs på auktioner och loppmarknader beror på att familjen inte haft ättlingar, men det kan också bero på bristande intresse hos släkten. Då blir det ju en naturlig följd att ingen känner igen personerna.

2009-07-27, 09:44
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, så är det nog, att okända album med så gott som inga uppgifter, har sämre chans att dess personer på korten ska bli identifierade. Det är alltid en fördel om det finns något sökord, som lockar personer, som letar släktingar på nätet. Dessa sökord kan vara namn eller socken.
 
Nu kan ju sådana här anonyma album ha ett eller några kort med namn och varje sådant identifierat kort är guld värd, för andra med likadant kort.
 
Dessutom så är det som Lisbeth säger att man kan med hjälp andra kort i ett album känna igen fler av samma person. Man känner igen personen. Fast sedan uppstår frågan, i vilket album har jag sett den personen.
Ann-Mari Bäckman

2009-07-27, 11:04
Svar #15

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Jag har i de flesta fall haft koll på ursprungsägaren till de bilder jag har lagt ut. Men de albumen innehöll inte bara släktingar utan också grannar, vänner, gamla arbetsgivare o.s.v. Lite knepigare att lösa, men även där har folk faktiskt hört av sig.
Den man i Umeå som köpte en påse osorterade bilder på Tradera var också slug nog att söka efter dubletter i Porträttfynd. Därigenom hittade vi varandra, han fick flera av sina bilder identifierade eftersom många kom från min släkt, och jag fick tillgång till foton som jag inte hade tidigare. Det gick också med lite detektivarbete att få fram vem som ägt de bilderna från början.
Och meningen med Anbytarforum och Porträttfynd är väl just den att man ska hjälpas åt att lösa problem. Vilket då naturligtvis går lättare om de som lägger ut bilder på okända relaterar dem till åtminstone någonting - att bilderna köpts tillsammans, på loppis där och där, kan ge oanade ledtrådar.
 
/Marianne K
 
(Meddelandet ändrat av lillamy 2009-07-27 11:08)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna