ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Porträttfynd - men hva med portrettmalerier og skisser?  (läst 1391 gånger)

2003-01-10, 17:49
läst 1391 gånger

Nina M.Nordby

Det finnes en god del gamle portetter som ikke er fotografier. Kan vi på noen måte ta vare på disse bildene også i en egen database, eller er det spesielle rettigheter rundt avfotografering av disse?

2003-01-11, 13:01
Svar #1

Barbro Söderman

Ja, det skulle vara spännande, det innebär att vi kunde få bilder av personer från tider innan fotogafier fanns. Har själv några få, som kanske andra också kunde ha glädje av och jag kunde kanske hitta fler av mina förfäder.

2004-02-28, 20:43
Svar #2

Utloggad Tobias Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2013-12-22, 02:08
    • Visa profil
Det här är en mycket intressant fråga. Konstigt att inte fler kommenterat den här diskussionen. En databas av det slaget skulle bli ett bra komplement till Porträttfynd.

2004-02-28, 22:51
Svar #3

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Lite gissningar:
 
Den porträttsfynds-samling som nu finns har några särskilda poänger:
 
*Varje porträtt har tryckts i en upplaga - det finns alltså viss chans att man kan hitta samma bild hos flera rötter-läsare. Alltså kan det vara id? att lämna in ett oidentifierat porträtt.
*Porträttfoton har fotografens namn - dvs sökandet efter identitet kan begränsas något.
 
En liknande databas med vanliga porträtt skulle bli nästan helt oanvändbar utan mycket stränga regler. Hur stor är chansen att någon kan identifiera ett gammalt foto jag har liggande? Kanske helt utan ledtrådar. Hur många tusentals måste titta på ett för dem helt ointressant foto innan någon nappar?
 
Hur skulle man katelogisera dem?
 
Däremot kan jag tänka mig att man skulle kunna lägga upp en databas av bilder på helt säkert identifierade foton och porträtt. Men hur skall de sorteras? Efternamn? Födelsesocken? Årtal?
 
Det krävs nog mycket tanke innan man drar igång ett sådant projekt. Kanske tänks det redan...?

2004-02-29, 19:42
Svar #4

Utloggad Tobias Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2013-12-22, 02:08
    • Visa profil
Anders Ellerstrand:
 
Jo, jag medger att svårigheterna att organisera en sådan databas skulle vara betydande men jag vill ändå inte tro att det skulle vara omöjligt. Gamla bilder (som inte är porträttbilder) är, enligt min mening, helt enkelt för värdefulla för att bara glömmas bort och kanske försvinna.
 
Du har själv snuddat vid en av de viktigaste punkterna här. Med porträttbilder finns i alla fall en viss chans att samma bild finns hos flera olika ägare. Så är det ofta inte med andra bilder som i högre grad kan vara unika. Om då en av dessa bilder försvinner, försvinner även den enda länken till hur just den personen såg ut.
 
Att börja med att enbart ta in redan identifierade bilder tycker jag är ett bra förslag. Sedan får man se var det bär iväg.
 
Så, med en dåres envishet, skulle jag ändå vilja se någon typ av databas för icke-porträttfotografier. Mycket svårt att ordna, kanske men jag kanske får förlita mig på talesättet som säger att Det omöjliga tar bara lite längre tid.
 
MVH:
 
// Tobbe!

2004-03-01, 17:19
Svar #5

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Hej Tobbe!
 
Jag håller helt med dig! En välorganiserad porträttdatabas med tydliga regler kan vara guld värd.

2011-09-13, 22:16
Svar #6

Utloggad Anne Engelbrektsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2012-11-17, 21:51
    • Visa profil
Kan någon identifiera mannen med krysset, fotot är en förstoring av en gruppbild.min mail är  anneengel49@hotmail.com
 
(Meddelandet ändrat av anne1949 2011-09-13 22:19)

2011-09-14, 11:26
Svar #7

Utloggad Anne Engelbrektsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2012-11-17, 21:51
    • Visa profil

2011-09-14, 12:04
Svar #8

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Anne, har du ingen information alls? Vilken världsdel, vilket årtionde, vilket sammanhang?

2011-09-14, 12:24
Svar #9

Utloggad Anne Engelbrektsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2012-11-17, 21:51
    • Visa profil
Jo då det är en grupp sjöfolk, som är i Buones Aires , i en perk som heter Palermo, El Rosedal, enligt forskning är fotot tagit 1945-1948, av sjömansprästen, och fotografen  Nils Bååthe, kanske det går att skicka hela bilden, ska försöka, Vänligen Anne Engelbrektsson

2011-09-16, 21:49
Svar #10

Utloggad Anne Engelbrektsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2012-11-17, 21:51
    • Visa profil
Kan det var något fel på mina inställningar, har i all förtvivlan hållit på på olika vis att få mannen identifierad, är det ingen som har ett namn på honom, min upplysning av fotot är helt klart taget i Stadsdelen Palermo, i ett rosarie som heter El Rosedal av sjömansprästen  Nils Bååthe någon gång mellan 1945-1948, någon som kan ge mig tips?

2011-09-16, 21:51
Svar #11

Utloggad Anne Engelbrektsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2012-11-17, 21:51
    • Visa profil
Mannen på fotot är av mkt angelägen karaktär, måste få veta ett namn!!!!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna