ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 13 november, 2010  (läst 1363 gånger)

2010-03-31, 20:59
läst 1363 gånger

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Tack Ingela,
Det här är bara en allmän fundering jag fick när jag tänker på att det diskuterats hur antavlor tas på nätet och läggs in på egna hemsidor utan att ange forskarens namn.
Då borde ju de som lagt in bilderna tillfrågas om någon vill plocka ur dem och lägga i sina antavlor.
 
Kanske bra om det blir klargjort. Det kanske redan finns upplysningar om det i Porträttfynd ?
 
Hälsn. Eivor

2010-03-31, 21:52
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Huruvida man får ta ett foto från Porträttfynd och lägga in dem i sina antavlor, kanske kan vara svårt att neka till, då dessa kort ofta hade flera kopior. Då kan det ju vara svårt att veta om det är just mitt foto som finns i någons antavla eller om kortet har tillhört någon annan. Det var ju väldigt vanligt att man lät kopiera sina kort och bytte med varandra eller gav bort till släktingar och vänner.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-03-31, 22:54
Svar #2

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Tack Ann-Mari,
 
Jag ville bara veta vad som gäller.
 
Eivor

2010-03-31, 23:36
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Fast det skulle vara intressant att veta om någon snor  hela databasen och kallar den för t ex bildgalerian, vad händer då? Kan jag och alla andra, som lagt in kort i just Porträttfynd protestera mot detta?
Ann-Mari Bäckman

2010-04-01, 09:06
Svar #4

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:15
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Jag är lite nyfiken på hur Släktforskarförbundet självt får använda innehållet i databasen. Är det tex OK att sälja den?
 
Till varje bild finns ju uppgift om såväl fotots ägare som meddelaren. Avsäger man sig alla rättigheter till bilden när man skickar in den till Porträttfynd?

2010-04-01, 11:20
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har flyttat frågan till Förbundsforum; Porträttfynd, då det är där vi har en chans att få ett svar av dem vi ställer frågan till.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-04-02, 12:56
Svar #6

Utloggad Mathias Söderström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 611
  • Senast inloggad: 2019-01-06, 13:30
    • Visa profil
    • www.genvagar.nu/show.asp?PersonId=270077
Kan tippsa om en bra lokal sida med masssa gamla bilder på både miljöer och lokala personer.
 
Är du boende i Åmål med omnejd, gör ett besök på den här sidan:
http://www.amalsbilder.se/
 
Glad Påsk

2010-04-03, 19:56
Svar #7

Utloggad Marie Esplund-Lynn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2016-06-12, 21:37
    • Visa profil
Titta gärna på foton från Örebro kommun/län från 1860-1980-tal. Örebro stadsarkivs bildarkiv innehåller just nu ca 21000 bilder på nätet. Varje kvartal publiceras ytterligare ca 700 bilder. Bildarkivet innehåller både kommunala och privata bildsamlingar, både stadsbilder och porträtt. Du kan fritextsöka, använda avancerad sökning och/eller använda kategoriträdet t ex årtionden.  
 
I den äldre fotodatabasen fanns 90000 bilder att titta på, men man fick då besöka stadsarkivets expedition. Bilder skannas nu om, texter görs enklare med t ex små bokstäver och nya sökord samt publiceras på  
http://www.orebro.se/5025.html
 
Hälsningar
Marie

2010-09-24, 11:15
Svar #8

Björn Jönsson

MEDDELANDE
 
När Ni skickar in nya bilder är det viktigt att Ni skriver något i textrutan Berätta allt vad du vet om bilden. Om det inte finns något att berätta, skriv då 'Okänd person' eller liknande.
Textrutan bör således INTE vara tom !!

2010-09-24, 12:35
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Björn!
 
Är detta bara ett allmänt råd eller har det någon teknisk betydelse d v s bilden mottages inte eller liknande?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-09-24, 15:16
Svar #10

Björn Jönsson

Svar till Ann-Mari med flera.
 
Det är ett fel i programvaran som gör att det är svårt för moderatorn att sammanfoga bild och text till en enhet. Därför uppmanar jag alla att ALLTID fylla i textrutan Berätta allt vad du vet om bilden.
Har dessutom kompletterat en uppmaningstext i rött ovanför textrutan.
 
Björn

2010-10-06, 16:28
Svar #11

Örjan Lindberg

Är det nåt problem med porträttfynd igen? I helgen la jag in ca 30 bilder, men dom har fortfarande inte blivit tillgängliga.

2010-10-06, 17:23
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Örjan!
 
Eftersom inget meddelande utgått om orsaken om uppehållet, kan du ställa din fråga till info@genealogi.se
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-10-06, 18:00
Svar #13

Örjan Lindberg

Jag tycker dom borde kunna meddela i t.ex. det här forumet om det är nån driftsstörning eller nåt, utan att man ska behöva mejla och fråga hela tiden. Så att man fattar vad som pågår.

2010-10-06, 19:44
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Okej Bo, jag raderar det meningslösa yttrandet  
 
Örjan!
Jag framför ditt och även mitt önskemål i Förbundsforum.
 
Ann-Mari
 
(Meddelandet ändrat av ines 2010-10-07 04:33)
Ann-Mari Bäckman

2010-10-06, 23:33
Svar #15

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Hur var det nu med ordningsreglerna?  Undvik också inlägg som inte för diskussionen framåt, utan endast innehåller meningslösa sympatiyttringar av typen: ”Bravo, Pelle! Jag håller med dig”.  

2010-10-08, 10:09
Svar #16

Björn Jönsson

Orsaken till att inga nya porträtt blir publicerade just nu är att det pågår ett underhållsarbete med Porträttfynd.
Arbetet skulle inte påverka publiceringen men ibland blir det inte så som man planerar.
Underhållsarbetet KOMMER att pågå minst en vecka till.
 
Däremot påverkas inte arbetet med att ladda in nya porträtt.  
Så fortsätt med det.
 
/ Björn

2010-10-09, 12:40
Svar #17

Lotta Nordin

Björn,
eftersom du är - åtminstone enligt Angeläget 2/10 - styrelsens IT-ansvarige, så borde du inse det viktiga med information. IT=InformationsTeknik.
 
Om man planerar ett större underhållsarbete - vilket detta torde vara eftersom det kommer att pågå minst en vecka till - med en databas, så är det naturligtvis självklart att informera om detta innan man påbörjar arbetet. Hur det kan gå när man genomför underhållsarbete borde väl rimligtvis alla inblandade vara väl medvetna om, eftersom det inte alls är ovanligt att det brukar medföra diverse driftstörningar.

2010-10-10, 21:48
Svar #18

Björn Jönsson

Till er alla !
Det annonserade underhållsarbetet var klart igår, lördag den 9 okt. Det gick betydligt fortare än planerat.
 
/ Björn

2010-10-10, 22:27
Svar #19

Björn Jönsson

De flesta av oss blir naturligtvis irriterade när något inte fungerer. Helst vill man att någon omedelbart åtgärdar felet. Blir det inte åtgärdat inom den tid som användaren tycker är lämplig blir det garanterat ett negativt ord i FF eller AF.  
Porträttfynd är ett mycket komplext program med en databas på nästan 110 000 foton. Vi vet genom våra mätningar att Porträttfynd är mycket populär med upp till flera tusen användare per vecka. På grund av detta vill vi inte stänga av Porträttfynd när vi gör vissa underhållsarbeten. Ett underhållsarbete behöver INTE innebära att något går fel. Däremot kan man lätt göra fel, vilket kan leda till längre behandlingstider. Men genom att det förekommer ett underhållsarbete kan detta åtgärdas relativt omgående.
 
Om vi är tvungna att stänga av Porträttfynd, blir det en planerad åtgärd, och skall meddelas i god tid före stoppet. Detta har ännu inte hänt !  Stoppet bör då stå på första sidan på www.genealogi.se.
 
/ Björn

2010-10-11, 04:23
Svar #20

Sten Magnusson

Information av det slag Lotta efterlyser borde enligt min åsikt alltid lämnas ut oavsett om det är en planerad underhållsåtgärd som ska göras eller vid något problem som uppstått på servern som orsakat att man får göra en felsökning av den typ som gjordes i samband med det inloggningstrassel som uppstod för drygt en månad sedan.
 
Likaså vad gäller eventuell förnyelse av hemsidan, uppdatering av Ordningsregler m.m.
 
Då vet ju alla användare om det och man slipper onödiga irritationsmoment.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson
 
(Meddelandet ändrat av viking 2010-10-11 04:28)

2010-10-11, 06:57
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Björn!
 
Kan man inte även meddela när ett underhållsarbete pågår, om det innebär ett stopp på mer än 2 dagar? Vi som kommenterar och de som lägger in bilder, väntar ju på att resultatet ska dyka upp någon gång. Dröjer detta ovanligt länge, så kommer ju naturligtvis funderingarna, om man har gjort rätt o s v.  
 
Så ett förslag är att all avbrott bör meddelas. Då undviks sådana här diskussioner.
 
Mvh
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-10-11, 11:17
Svar #22

Lotta Nordin

Björn,
du skriver De flesta av oss blir naturligtvis irriterade när något inte fungerer. Helst vill man att någon omedelbart åtgärdar felet. Blir det inte åtgärdat inom den tid som användaren tycker är lämplig blir det garanterat ett negativt ord i FF eller AF.
 
Ja, just det, och det är därför det behövs information innan någon åtgärd påbörjas. Om information lämnas i förväg så uteblir naturligtvis alla negativa ord i FF eller AF, eftersom alla då vet vad det (troligen) beror på.
 
Information innebär också att den ska vara klar och tydlig och ges på relevanta platser, t. ex. i Anbytarforum, på Rötters förstasida och i Porträttfynd (om det är den databasen det gäller). Alla går inte vägen via Rötters förstasida till dom olika avdelningarna. Det borde vara uppenbart eftersom det förut i Anbytarforum efterlysts information om problem, trots att det stått en notis på Rötter.
 
Om ni blir tvungna att stänga en databas p. g. a. något fel, så innebär det troligen att ni inte har tid att lämna information i god tid innan stängningen. Om ett underhållsarbete planeras så finns däremot den tiden att informera i förväg.  
 
Jag skrev inte heller ovan att ett underhållsarbete alltid innebär problem, men att det är vanligt att någon driftstörning förekommer.

2010-10-12, 00:43
Svar #23

Sten Magnusson

Vi kan ta SVAR:s webbplats som exempel. Där förvarnar man långt innan att t.ex. torsdag 17.00 - 20.00 kommer underhåll av webbplatsen att ske. Detta kan medföra vissa störningar så att hemsidan tidvis kan vara otillgänglig.
Det menar jag skulle vara bra om man gjorde så även på denna webbplats.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-11-08, 16:19
Svar #24

Jan-Åke Holmbring

Den 10 oktober, alltså för ungefär en månad sedan meddelades att underhållsarbetet för Porträttfynd nu var avslutat. Men fortfarande är det ju så, att kommentarer hamnar under rubriken Nyinlagda bilder och på motsvarande sätt hamnar alla nyinlagda bilder under rubriken Kommentarer. Båda förhållandena är lika irriterande. - Går det inte att anlita någon datakunnig person för att lösa dessa problem?
Mvh
Jan-Åke

2010-11-08, 23:55
Svar #25

Björn Jönsson

Till Jan-Åke o. övriga.
Det stämmer att problemet inte är löst. Vi hoppas att det blir löst under november.
Inom kort kommer en del layout-förbättringar att ske i Porträttfynd.  
 
/ Björn

2010-11-12, 13:39
Svar #26

Örjan Lindberg

Björn Jönsson: Inom kort kommer en del layout-förbättringar att ske i Porträttfynd. Låter spännande, det ser vi fram emot  Det behövs verkligen.

2010-11-12, 17:34
Svar #27

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Vad glad jag skulle bli om mitt gamla förslag om att få lägga in gruppbilder kunder realiseras
Stig

2010-11-13, 00:01
Svar #28

Björn Jönsson

Vi har under en längre tid haft problem med att nya bilder och nya kommentarer har kommit i samma sortering oavsett om man endast vill se de senaste nya bilderna eller de senaste nya kommentarer.
 
Detta är nu löst.
MEN: Detta gäller endast nya bilder och nya kommentarer fr.o.m. 2010.11.12.
De gamla bilderna som tidigare kommit fel, ligger således kvar osorterade i resp. lista.
Detta kan vi inte göra något åt.
Så när ni vill se de senaste 50 eller 100 bilder eller kommentarer blir listan fel.
Detta förskjuts längre bak allteftersom det inkommer fler bilder och kommentarer.
 
/ Björn

2010-11-13, 00:03
Svar #29

Björn Jönsson

Vad döljer sig bakom Porträttfynds kod ?
Jo, en komplicerad struktur med avancerade funktioner som kräver professionellt kunnande.
 
Vissa delar av Porträttfynd har sedan starten 2002 innehållit en del kodbrister som i och med att databasen vuxit kommit att belasta inte bara Porträttfynds körschema utan hela vår hemsida.
Vi har nu rättat till dessa brister men INTE kompletterat med ytterligare funktioner.
Varför då ?
Jo på grund av den komplicerade koduppbyggnaden vill vi inte äventyra att Porträttfynd ännu en gång kommer att hamna i en belastningsproblematik.
Vi har däremot rättat till den del fasta texter och snyggat upp lite i designen.
 
 
/ Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna