ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 28 november, 2009  (läst 1240 gånger)

2008-07-19, 11:38
läst 1240 gånger

Utloggad Carina Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2022-06-16, 14:49
    • Visa profil
Ann-Mari!
 
Jag tycker att det känns bäst utan mellanslag, för mig så blir punkten ett tillräckligt mellanrum. Jag har massor av kort scannade nu, men tiden räcker inte riktigt till... Men, man kommer väl igång igen =)
 
Carina

2009-03-24, 11:13
Svar #1

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
I gårdagens Nerikes Allehanda fanns en artikel om en av Sveriges största fotoskatter som numera finns på den populära sajten Flickr Commons. Den fanns f ö även i  Dagens Nyheter.
 
Det är valda delar, hittills 120 fotografier ur Riksantikvarieämbetets bilddatabas, alla tagna av läkaren Carl Curman före förra sekelskiftet som har lagts ut.  
 
Sedan premiären den 17 mars har Carl Curmans bilder på The Commons haft över 30 000 visningar. Ett enormt intresse på kort tid! Ansvariga på RAÄ är förbluffade! Många användare har gjort hans foton till favoriter, andra lagt till egna kommentarer eller taggar så de blir lättare att hitta.
 
Detta vore något för AF att ta efter: lägga ut valda delar av Porträttfynd på Flickr Commons och skapa länkar hit!

2009-03-24, 11:36
Svar #2

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Hej Leif
 
Man tog även upp detta i mitt lokala blad, Östra Småland. Jag sökte efter Flickr Common och dessa fotografier men hittade inget. Tack var din länk kunde man hitta fotoskatten på denna adress:  
 
http://www.flickr.com/photos/swedish_heritage_board/
 
Mvh
 
Birgitta

2009-07-27, 11:01
Svar #3

Utloggad Carina Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2022-06-16, 14:49
    • Visa profil
Hejsan!
 
Är det någon mer än jag som inte lyckas lägga ut kort på porträttfynd??? Har försök i flera dagar men det fungerar inte. Lite irriterande när nu har lite tid över =)
 
//Carina

2009-07-27, 13:05
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kommentarerna verkar fungera, men lite ovanligt att inte några nya kort dykt upp från den 25:e och 26:e. Så något kanske är fel. Jag vet inte om du ska kontakta webbredaktören Niclas Åhlberg (hans namn finns på första sidan) eller kontakta ordförande, som vidarebefordrar till den som godkänner korten.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-07-28, 08:30
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Carina!  
 
Har du fått något svar på vad som är fel? Eftersom kommentarer kommer in, så är ju inte den som godkänner korten ledig och jag har inget minne av att inte ett endaste kort blivit inlagt på tre dygn. Då du dessutom säger att du försökt lägga in kort, så finns det åtminstone en som har tänkt lägga in kort.
Ann-Mari Bäckman

2009-07-28, 09:01
Svar #6

Utloggad Carina Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2022-06-16, 14:49
    • Visa profil
Ann-Mari!
 
Jag har inte varit vid datorn på ett tag...Vi ska baka mer tunnbröd! Jag låter det vila och försöker senare, jag fick inte fram mailadressen när jag försökte nå Niclas Åhlberg. //Carina

2009-07-28, 10:11
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Carina!
 
Det är väl passande väder för tunnbrödbakning, eller?
 
Här skiner solen tidvis, men mer regn är i antågande.
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-07-30, 18:15
Svar #8

Örjan Lindberg

Jag har inte heller kunnat lägga in bilder i porträttfynd. Sedan sent i fredagskväll har det inte fungerat. Har mejlat webbredaktören två gånger men inte fått något svar.

2009-07-30, 19:27
Svar #9

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Webbredaktören är bortrest enligt vad jag läst i en diskussion på Förbundsforum. Säkert ingen som vikarierar i en så slimmad organisation som förbundet tyvärr tvingats bli av ekonomiska skäl.

2009-07-30, 20:11
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, det har dykt upp ett problem och den som kan lösa detta är den webbansvarige, som har semester.
 
Jag hoppas verkligen att den som ansvarar för att godkänna korten passar på att vara ledig någon gång. Jag tror att jag ska ge vederbörande en ros under annan rubrik.
Ann-Mari Bäckman

2009-08-05, 16:22
Svar #11

Niclas Åhlberg

Åter från semestern idag så tar jag mig an problemet. Återkommer med mer information när det är löst.

2009-08-14, 22:26
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Är det något fel på Porträttfynd igen? Om man kommenterat ett foto, med att personen är den och den, så kan man söka på efternamnet eller något annat från texten, trots att fotot inte är godkänt. Jag har för tredje gången kommenterat ett foto och när jag söker på det ovanliga efternamnet, så kommer inte bilden upp. Därför tror jag att det är något vajsing igen.
Ann-Mari Bäckman

2009-08-14, 23:17
Svar #13

Örjan Lindberg

Ja, det är fel igen. Det funkade i en halv dag i onsdags, sedan var felet tillbaka. Har mejlat Niclas Åhlberg, men han verkar ha gått på semester igen.

2009-08-15, 00:04
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, det är synd att man inte får veta, att nu är det fel igen, för det är trist att lägga in en massa text i onödan. Jag vet inte hur det blir med bilderna, om man kan lägga in dem, som vanligt, eller märks det att det inte funkar?
 
Kul och säkert passande användarnamn!
Ann-Mari Bäckman

2009-08-15, 08:30
Svar #15

Niclas Åhlberg

Jag visste inte om att det var fel igen. Jag ska ta mig an problemet och försöka lösa det så fort som möjligt.
Jag var ledig igår pga begravning och det är därför jag inte svarat på eventuella mail.
 
Tyvärr så är porträttfynd instabilt på den gamla servern men vi har förhoppningsvis en lösning på det klar snart så att vi ska slippa det här.

2009-08-15, 10:14
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Niclas!
 
Ingen fara! Känner man inte till problemet, går det ju inte heller att åtgärda. Naturligtvis måste du få vara ledig och inte ha koll på mail dygnet runt och inte speciellt då, när du bevistar en sådan ledsam sak som en begravning.
 
Du får ursäkta oss, men vi är en hel del, som har abstinensbesvär p g a detta. Därför är vi så ivriga på att det ska fungera igen.
 
Hoppas att alla som lagt in kommentarer ovetandes om detta fel, kommer att upptäcka det och gör ett nytt försök.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-08-15, 22:09
Svar #17

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Får vi information, när allt fungerar igen? Det känns annars så lönlöst att skriva in kommentarer, som aldrig emottages.
Ann-Mari Bäckman

2009-08-21, 09:17
Svar #18

Niclas Åhlberg

Tyvärr har vår databas slagit i taket vilket innebär att det inte går att lägga in bilder eller kommentarer i Porträttfynd förrän vi byggt en ny lösning och fört över den gamla databasen. Det är något som inte är gjort i en handvändning och det innebär att Porträttfynd kommer att vara stängt för nya bidrag under tiden.  
 
Porträttfynd kommer fortfarande att vara tillgängligt att söka i under tiden.

2009-08-24, 22:28
Svar #19

Utloggad Helena Björk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 19:07
    • Visa profil
    • Björkrötter
Hej!
 
Alla som har bilder, använd FlickR istället (Gratisversion finns), det är betydligt enklare att kommentera och länka. Det finns mänger av gamla bilder där plus att fler får tillgång till denna bildskatt.
www.flickr.com.
 
/Helena

2009-09-11, 08:58
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vad har hänt med Porträttfynd? Plötsligt har alla kort- och  kommenteringsinlägg fördubblats.
 
Kan detta vara ett positivt tecken på att flytten till den nya basen börjar vara klar? i
Ann-Mari Bäckman

2009-11-07, 14:40
Svar #21

Örjan Lindberg

Provade igår kväll att lägga in en bild i porträttfynd men det gick inte. Det kom bara fram ett felmeddelande. Konstigt att man går ut och säger att porträttfynd är uppe på banan igen när det är fullt med fel överallt.

2009-11-08, 10:40
Svar #22

Jan-Åke Holmbring

Samma sak gäller kommentarer till porträtt. Jag har lagt in några stycken och får meddelande om att de skall sparas, men vid kontroll visar det sig att kommentarna finns där, men är inte synliga förrän man öppnar bilden.
Jan-Åke

2009-11-09, 11:21
Svar #23

Björn Jönsson

Under veckan har hela hemsidan med alla databaser flyttat till en ny webbservermiljö.
Detta har vi upplyst på vår första sida. Tyvärr har detta inte uppmärksammats av
ett antal användare som kompletterat ett antal databaser. Vi har därför omgenererat
samtliga databaser och kompletterat de ändringar och tillägg som vi har upptäckt.
Allt detta är nu klart:  Måndag 2009-11-09 kl.11.00.
Om någon databas fortfarande saknar uppgifter som du kompletterat, är du tvungen att
upprepa proceduren ännu en gång. Hoppas att det inte orsakat alltför mycket besvär.
Skulle det fortfarande uppkommer fel. Beskriv felet noggrant och skicka ett mail till
info@genealogi.se

2009-11-23, 21:43
Svar #24

Björn Jönsson

Vi har upptäckt att en och annan bild som matas in i Porträttfynd blir dåliga. Ofta blir den lilla bilden mycket dålig medan den stora bilden blir bra. Nu börjar det även dyka upp dåliga bilder av den stora bilden medan den lilla bilden är bra. Det är inget fel på de bilder som ni matar in i systemet, utan det är ett systemfel i vår produktionsmiljö.
Vi gör vårt bästa och meddelar i AF när problemet är löst.
 
Björn Jönsson

2009-11-24, 08:43
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Bra Björn, att du meddelar oss!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-11-25, 15:43
Svar #26

Björn Jönsson

Alla fotografier av det lilla formatet, som visas vid sammanställningar, är nu i bra kvalitet.
 
Ett antal fotografier av det stora formatet är fortfarande dåliga. Vi återkommer.
 
Björn Jönsson

2009-11-26, 17:28
Svar #27

Utloggad Lil Sandin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2020-12-17, 16:58
    • Visa profil
Har upptäckt idag att när jag i Porträttfynd t ex väljer Hälsingland och väljer senast inlagda så återfinns senaste foto daterat den 17 juli. Jag följer foton publicerade för Hälsingland i stort sett dagligen och vet att det lagts in ett flertal foton efter omstarten av Porträttfynd, varav en del under november. Kan inte återfinna dessa längre. Vad har hänt?

2009-11-27, 19:16
Svar #28

Utloggad Lil Sandin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2020-12-17, 16:58
    • Visa profil
Ser nu att det finns ett foto publicerat idag den 27 nov 2009 när jag väljer senast inlagda för Hälsingland - men var är övriga foton efter 17 juli för Hälsingland. Jag vet med 100% att det funnits foton publicerade under november för Hälsingland - av Per Olsson bl a.  Bästa hälsningar Lil

2009-11-28, 08:35
Svar #29

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Lil!
 
Jag observerde samma sak för något tag sedan och skrev då om detta i Förbundsforum, men det var just när man skulle starta om Porträttfynd igen.
 
Jag gick in och kollade fotografen Tor Ekholtz, Umeå, Västerbotten och där låg korten kronologiskt ordnade, men nu med det senaste inlagda först. Sedan kollade jag I A Harnesk och där ligger korten fortfarande huller om buller.
 
Om man tittar på enskild fotograf. Hur ser det ut då? Jag har för mig (en svag känsla) att någon tidigare märkt att det inte gick att få fram de senaste inlagda för ett enskilt landskap. Det kanske är det felet som kvarstår.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna