ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 18 juli, 2008  (läst 1797 gånger)

2008-01-14, 08:53
läst 1797 gånger

Jan-Åke Holmbring

Hej
Jag har också vid något tillfälle gjort samma påpekande som Joel här ovan, men utan resultat. Dessutom verkar det som om införandet av kommentarer upphört helt efter juluppehållet. Några nya kommentarer har inte kommit in sedan dess.
 
Jan-Åke

2008-01-21, 15:48
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nu fungerar inte Porträttfynd. Ingen text och inga bilder visas, bara tomma rutor. Är det någon fler som ser samma sak? Detta har förekommit ibland tidigare också.
Ann-Mari Bäckman

2008-01-21, 16:26
Svar #2

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag kan inte heller se några bilder i Porträttfynd.
 
Däremot fick jag en kommentar på en bild i dag (samma kommentar tre gånger...) och då gick det att se på den bilden via länken.

2008-02-04, 17:43
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag upptäckte något konstigt när jag sökte på de kort i Porträttfynd, som finns i album #74907, att alla kort kom inte med, trots att det på korten stod tydligt #74907. Jag hade då skrivit #74907 i sökrutan.
 
Samma sak när jag skrev in #74909, så kom det upp kort från ett album från Arnäs, men inte kort #75491. De ska ligga i turordning.
 
Är det någon som vill kolla åt mig att jag sett rätt? Alltså skriv [color=0077aa]#74909[/color] i sökrutan. Se om foto #75491 finns med.
 
Vad kan problemet vara att inte alla kort från ett album, med albumets nummer, inte kommer upp vid sökning?
 
(jag har kollat igen och inget foto #75491 kommer upp vid sökning på #74909 kl 17:48)
Ann-Mari
 
(Meddelandet ändrat av ines den 04 februari, 2008)
Ann-Mari Bäckman

2008-02-04, 20:28
Svar #4

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:15
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Ja det var konstigt Ann-Mari, #75491 finns inte med i min sökning heller.
Och det borde det göra - jag har kollat att texten #74909 finns med på det.

2008-02-04, 20:59
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, visst är det! Eftersom den har sökkoden finns med på fotot, så borde det dyka upp bland bilderna i albumet.Jag upptäckte samma sak med albumet #74907, Anundsjö, att kort, som kom upp vid sökning på Anundsjö, inte fanns med bland korten i albumet #74907, trots att sökorden fanns med.
 
Undrar om det har ett samband med de kort, som har dolda kommentarer. Jag kommer inte ihåg vad det kallas, men det går att rätta till, tydligen.
 
I alla fall är detta enerverande då man vill titta på ett albums kort och det sedan fattas några.
 
Tack snälla Joel, för att du kollade upp det hela!
Ann-Mari Bäckman

2008-02-05, 01:27
Svar #6

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Jag råkade ut för samma sak för ett par år sedan. Mina kort är alla från min farmors album och länkade till #34195. Totalt är det 35 kort jag lagt in, men när jag skrev #34195 kom det upp 32 kort. De tre som saknades var alla tagna av Maria Kindberg, Gnesta. Sökte jag på henne som fotograf fick jag med alla mina kort som hon tagit.  
 
Problemen för min del dök upp i samband med städningen på Porträttfynd, men om det fanns något samband vet jag inte. Efter en tid fungerade det igen. Nu har jag inte varit inne på Porträttfynd på lång, lång tid, så jag får kanske titta in där och se om det hänt något igen eller om allt är OK.

2008-02-05, 03:48
Svar #7

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:15
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Ett annat fall av försvunnet kort har jag länge observerat:
 
Om jag söker på #52209 i Porträttfynd blir resultatet 2 bilder (helt korrekt). Men om jag sedan klickar på Visa alla visas bara 1 bild! Den som då fattas är #52209.
 
Samma sak händer vid andra sökningar där #52209 finns med i resultatet - i Visa alla är den plötsligt borta. Undrar just varför!

2008-02-05, 09:17
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vi har ju tagit upp problemet med dolda kommentarer tidigare, d v s går man in på en enskild fotograf och tittar på hans/hennes bilder så syns ev kommentar inte alltid, förrän man förstorar upp fotot. Detta skulle bero på något, jag har glömt namnet. Om Peter Karlsson läser detta, så vet han vad det heter. Det här felet går tydligen att åtgärdas, men då måste man skicka in fotonumret till reaktören, så fixar han detta. Så säger han.
 
Då undrar man, om de här problemen vi tar upp här, kan bero på samma sak. Man måste utföra en speciell åtgätd för att inlagda kort ska fungera, som tänkt är, d v s kommentarer är synliga och alla kort i ett album kommer upp vid sökning på albumnumret.
 
Det är synd att vi bara ska behöva spekulera. Att skicka mail om saken fungerar ju inte heller.
Ann-Mari Bäckman

2008-02-05, 12:18
Svar #9

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:15
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Det har gått drygt tre veckor sedan jag (13 januari 2008) påpekade felaktigheten att man vid sökning efter de senast kommenterade bilderna får med även även okommenterade bilder.
 
Inget svar från ansvarig har synts till här. Jag har heller inte fått något svar på det epostmeddelande med samma text som jag samtidigt skickade till rötterredaktören. Enligt regeln den som tiger, samtycker är väl en rättelse på gång. Eller???
 
- - -  
 
Även vid denna typ av sökning saknas bilder som borde finnas med, t ex bild #59167, som kommenterades 25 jan 2008 kl 19:58. Den saknas alltså bland de 200 senast kommenterade bilderna. Däremot belastas resultatlistan av en lååång rad såväl före som efter 25 januari nyinlagda men okommenterade bilder.
 
(Meddelandet ändrat av Joel den 05 februari, 2008)

2008-02-05, 13:44
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vad skönt att höra att det är fler som inte får svar! Jag skickade ett mail den 17/1 om de senaste kommentarerna.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-02-05, 15:26
Svar #11

Lotta Nordin

Som om det inte har krånglat nog med all brist på kommunikation och fungerande databas, så står det nu i Porträttfynd:
Porträttfynd (nu bilder)
 
Det är bara det att det inte finns några bilder.....

2008-02-06, 13:55
Svar #12

Jan-Åke Holmbring

Porträttfynd verkar nu helt övergivet. Inga nya bilder eller kommentarer har nu (den 6 februari) kommit in sedan den 1 februari.

2008-02-06, 16:13
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det är inte slut på veckan än!  .Sedan misstänker jag att det blir uppehåll i två veckor minst. Så det skulle behövas att man ändrade de senaste inlagda korten från max 200 till 400 kort. Det finns inte en chans att se alla nyanlagda kort, när de ska godkännas stötvis. De blir alldeles för många på en gång. Att dessutom hålla koll på de senast kommenterade, är bara att glömma bort, eftersom de ska blandas med nyinlagda!
Ann-Mari Bäckman

2008-02-06, 17:10
Svar #14

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
De nya kommentarerna får man ju se vad gäller sina egna bilder, och man kan också kommentera denna kommentar.
 
Vad är vitsen med spärren? Det vore ju - enligt mitt sätt att se - bättre att släppa igenom bilder och kommentarer direkt och göra ev justeringar i efterhand. Eller har det kommit något bra argument som jag missat?

2008-02-06, 17:48
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anders! Du har inte missat något argument för spärren, för det har aldrig kommit något!
 
Jag vet inte om jag missuppfattar dig angående kommentarerna, men både Lars-Åke och jag roar oss med att lägga in ganska många kommentarer/vecka på andras bilder. Dessa vill man ju se att de blivit godkända, men man är ju också intresserad av andras kommentarer. Ps(Jag har kommenterat ett av dina foton idag )Ds
Ann-Mari Bäckman

2008-02-06, 18:02
Svar #16

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Ann-mari, var det om apotekaren så fick jag en mail-avisering om den kommentaren. Jag har själv skrivit en ny kommentar. Vi får se hur det ser ut när det kommer ut...

2008-02-06, 18:37
Svar #17

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anders!
 
Javisst! Ja, vad spännande!
 
A-M
Ann-Mari Bäckman

2008-02-06, 22:09
Svar #18

Utloggad Carina Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2022-06-16, 14:49
    • Visa profil
Hej alla!
 
Det är tråkigt att det ska ta sån tid innan nåt händer på porträttfynd...Håller helt med Anders att det skulle vara bättre
om bilder och kommentarer släpptes direkt! Jag tror att många  
lessnar på att det aldrig/sällan kommer nåt nytt.
 
Hälsningar från en som åkt skidor...(gipsad högerhand)
Carina

2008-02-06, 22:40
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Carina!
 
Vilken otur! Hoppas att du inte får några men av detta!  
 
Detta har förre redaktören Peter Karlsson också haft synpunkter på, om att godkänna korten i efterhand.
Ann-Mari Bäckman

2008-02-10, 13:36
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
I Förbundsforum meddelas att det kommer en ny ansvarig för Porträttfynd inom en snar framtid. Denne person ska jobba en dag i veckan med detta.
 
Jag har i FF framfört min åsikt att för att det ska fungera smidigt, så ska man plocka bort godkännande av inlagda kort/kommentarer i förväg innan de visas.
 
Vi har ju redan sett nu vilka problem det blivit när det gått mer än några dagar innan korten godkänts och visas upp.
 
Så jag hoppas fler framför sina åsikter, helst i Förbundsforum.
Ann-Mari Bäckman

2008-03-02, 10:06
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vad har hänt med vissa av texterna, när man väljer se de senaste kommenterade?
 
För vissa av texterna, på några ställen, räcker inte skärmen till. Man får klicka sig fram i sidled för att läsa hela texten.
 
Detta ses i inledningstexten och på något/några kort längre ner.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-05-31, 09:16
Svar #22

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:15
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Under denna rubriken påpekade jag  det opraktiska i att om man i Rötters Porträttfynd försöker få fram de 25, 50, 100 eller 200 senast inlagda kommentarerna får man både de senaste bilderna och de senaste kommentarerna. Jag föreslog att detta skulle ändras så att man vid sökning efter senast kommenterade bilderna får fram endast kommenterade bilder, då sorterade efter tidpunkt för den senaste kommentaren för respektive bild, och frågade om det går att ordna.
 
Inget svar från ansvarig har synts till här. Jag har heller inte fått något svar på det epostmeddelande med samma text som jag samtidigt skickade till rötterredaktören. Och sökning efter senast kommenterade bilderna fungerar fortfarande lika knasigt. Men det har ju bara gått fyra och en halv månad...
 
(Meddelandet ändrat av Joel den 31 maj, 2008)

2008-05-31, 09:29
Svar #23

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
I den här tråden ligger förslag på förändringar sedan flera år tillbaka ...
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-05-31, 10:15
Svar #24

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Joel!
 
Här är en till, som påpekat saken åtskilliga gånger  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-06-04, 09:23
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Förra året föreslog Peter Karlsson (hittar det inte), att man skulle kunna släppa detta med godkännande av kort/kommentarer under sommaren, och godkänna i efterhand. Något sådant gick tydligen inte för sig.
 
Är det någon fler än jag som tycker att förra årets stängning av Porträttfynd under sommaren på ca två månader är alldeles för lång tid, så meddela redaktören det via mail!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-06-29, 16:20
Svar #26

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jättebra att Porträttfynd ska fungera, som vanligt trots semesterstängt.  Jättebra är det också att vi fått någon till som godkänner kort. Ja, det händer till och med på helger och sena kvällar.
 
Något som jag skulle önska är att den nya har möjlighet att gå in och ändra om så behövs. Ibland har man skrivit fel och skickar då ett meddelande i kommenteringsrutan. Detta meddelande är ju bara avsedd till den som godkänner korten.
 
Se exempel:
 
ändra
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-07-18, 10:41
Svar #27

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Angående mitt förra inlägg, så vill jag påminna om den alltnog så omdiskuterade storstädningen, som skedde av Porträttfynd för tre år sedan. Orsaken av den har jag inte riktigt klart för mig, men många kommentarer slogs ihop, kanske för att minska dess antal under ett foto.
 
Om den som godkänner korten inte har möjlighet att gå in och ändra, t ex begäran om ändring av stavfel eller årtal, utan det får ligga kvar som en kommentar, så är vi ju snart i samma situation igen, som för tre år sedan.
 
Det vill vi väl undvika, eller?  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-07-18, 18:07
Svar #28

Utloggad Carina Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2022-06-16, 14:49
    • Visa profil
Ann-Mari! Jag håller helt med dig om det du skriver och jag kan tänka mig att det är fler som tycker samma sak. De kort man själv lagt in och vill ändra texten till, borde kunna göras utan att kommentaren ska ligga kvar. Vet inte riktigt hur detta ska kunna gå till, men det finns det säkert nån som vet och kan. Annat som irriterar är att det finns flera adresser till en och samma fotograf, det kan vara ett komma eller en punkt som skiljer dem åt. Här borde man gå in och fixa till så att alla kort hamnar hos en och samma fotograf med en rätt adress...// Carina

2008-07-18, 18:55
Svar #29

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Carina!
 
Vad bra att någon kommenterar mina synpunkter här, annars brukar det vara dött, som att stå och prata för sig själv.
 
Jag läste gamla inlägg från tiden för den stora städningen av Porträttfynd och där påpekade Håkan Skogsjö den åtgärd som vidtogs vid den tiden, nämligen att ändra rekommendationerna om stavning av initialerna från      
 N.N. Lindström till N. N. Lindström. Jag har även påpekat detta i Förbundsforum. Genom denna åtgärd, så har vi bara där fått två grupper med inlagda kort från samma fotograf. Jag skulle föredra att man återgick till att skriva som det var i början, nämligen N.N. Lindström, alltså inget mellanslag mellan initialerna. Vad föredrar du, Carina, som lägger in så mycket kort?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna