ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 13 januari, 2008  (läst 1938 gånger)

2007-09-08, 18:49
läst 1938 gånger

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Och hur många gånger har vi önskat en uppstramning av alla olika varianter..?
Alltså en fotograf - en huvudrubrik och under den alla olika adresser. De senare kan vara till hjälp att datera fotona.
Id?n att inte behöva skriva in fotografnamnet själv är mycket bra tycker
Marianne K
(som just nu sitter med ett nytt släktalbum som ska läggas in)

2007-09-09, 16:04
Svar #1

Utloggad Lena Holm Wahlsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2015-08-21, 19:10
    • Visa profil
Så jag är tydligen inte ensam om mina funderingar (både positivt och negativt)! Nu har jag skrivit en kommentar - undrar hur många dagar det tar nnan den kommer in. Och skickat in en bild från USA (så får jag lite erfarenhet av det också)

2007-09-12, 16:29
Svar #2

Jan-Åke Holmbring

För kännedom
 
Med anledning av ovanstående diskussion skickade jag ett mail till Christer Lindström enligt följande:
 
Jag undrar om du uppmärksammat den diskussion som de senaste dagarna hållits
rörande Porträttfynd. Någon snabb lösning på de där påtalade problemen har
inte kunnat märkas.
 
Nu har Porträttfynd inte uppgraderats på snart en vecka och dessutom är det
dels svårt att komma in i databasen, dels hänger allt upp sig om man
försöker bläddra sig fram.
 
Varför inte tillkalla en dataexpert, som kan lösa dessa problem, som nu
pågått en längre tid?
mvh
Jan-Åke Holmbring
 
Jag fick idag följande svar:
 
God morgon
Det har jag inte. För övrigt är den inte korrekt.  
Porträttfynd uppdaterades i måndags. Det fanns då inga bilder eller
kommentarer i kö. I dag är det onsdag!
 
Det finns emellertid personer som tar alla chanser att klaga på verksamheten
i Förbundet. Tillströmningen av bilder är för övrigt lika stor idag som den
var för 2 år sedan.  
Porträttfynd är en service som sveriges Släktforskarförbund tillhandahåller
gratis till släktforskare. Förbundet lägger mycket pengar på drift och
underhåll av nättidningen Rötter med dessa databaser - utan att det hittills
kostat användarna någonting.  
 
Det är därför tråkigt att ständigt mötas av dessa negativa kommentarer om
att allt är fel. Rötter, med i genomsnitt 6000 unika besökare varje dag, är
en fantastisk resurs för landets släktforskare. Uppgradering av den tekniska
plattformen pågår. Ett inte alldeles enkelt projekt med Anbytarforum
(600.000 inlägg) Porträttfynd (67.000 bilder) Gravstensinventeringen (60.000
poster) osv.
Jag hoppas detta är ett svar på ditt mail.
 
 
Hälsningar
_____________________________________
CRISTER LINDSTRÖM
Sveriges Släktforskarförbund  
All?n 7 ? 172 66 Sundbyberg
Tel 08-440 75 53 ? Mobil 070-513 77 40
www.genealogi.se
 
Var och en må ta ställning till det korrekta i ovanstående!
Jan-Åke

2007-09-12, 19:59
Svar #3

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det finns emellertid personer som tar alla chanser att klaga på verksamheten i Förbundet.
 
Det finns anledning att ifrågasätta hur förbundet sköts. Ekonomin befinner sig på randen till konkurs (hur nära är det ingen som vet på grund av bristfällig redovisning) samtidigt som skötseln av en stor del av verksamheten inte fungerar på ett vettigt sätt (det senare är orsaken till det förra).  
 
På förbundsstämman i Halmstad i augusti röstade mer än en tredjedel av 150 ombud från föreningarna för att inte bevilja förbundsstyrelsen ansvarsfrihet.
 
Crister Lindström är verksamhetsansvarig, men vägrar diskutera verksamheten, varken Porträttfynd eller något annat.
 
Smart?

2007-09-12, 20:12
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Synpunkter på förbättring av Porträttfynd, är inte lika med negativa kommentarer.  Både du Jan-Åke och jag är flitigt inne i Porträttfynd och märker då sådant som inte fungerar så bra alla gånger. Det är ju inte av illvilja, som man påtalar fel, utan för att man tycker Porträttfynd är sååå bra och gärna vill att saker och ting ska fungera bättre.  
 
Jag hoppas verkligen att vi fortsättningsvis också ska få kunna få framföra våra synpunkter, både goda och dåliga, utan att bli anklagade för att ta alla chanser att klaga på verksamheten.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-09-12, 20:12
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6921
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 20:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Vi kan alltså konstatera att Rötters redaktör
 
? enligt egen utsago inte följer med i vad som diskuteras i Rötters eget forum, ens i frågor som direkt rör hans eget ansvarsområde;
 
? inte har några sakargument mot detaljer i den kritik som framförs av personer som bara vill att Porträttfynd ska fungera bra, utan i stället förolämpar dem genom att i svepande ordalag tala om personer som tar alla chanser att klaga på verksamheten i Förbundet;
 
? påstår att drift och underhåll av Rötter hittills inte har kostat användarna någonting, och lyckas därmed glömma Rötters Vänner, som enligt det senaste bokslutet (2006) var över 4.000 stycken och bidrog med närmare en halv million kronor (och icke föraktliga summor också tidigare år);
 
? tydligen anser att detta är ett bra sätt att leva upp till kravet på lyhördhet för önskemål och reaktioner från Rötters läsare, som det stod i arbetsbeskrivningen för redaktörtjänsten när han tillträdde.
 
På redaktionsfronten intet nytt m.a.o.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-09-12, 22:40
Svar #6

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
För ca 4 timmar sen var jag inne på Porträttfynd och kollade vilket datum räknaren passerade ett visst antal bilder. Totalt 20 sådana kontroller gjorde jag. Några exempel:
 
5000 bilder den 3/12 2002
10000 den 28/1 2003
15000 den 6/4 2003
30000 den 10/4 2004
40000 den 19/12 2004
46000 den 6/5 2005
55000 den 22/11 2005
60000 den 28/6 2006
64000 den 3/11 2006
66000 den 4/2 2007
68000 den 1/4 2007
71353 den 12/9 2007
 
15000 bilder mellan 19/12 2004 och 22/11 2005.
9000 bilder mellan 22/11 2005 och 3/11 2006.
Drygt 7300 bilder från 3/11 2006 till idag.
 
Att Rötter skulle ha 6000 unika besökare dagligen tvivlar jag på. 6000 besök är inte detsamma som 6000 unika besökare. Själv är jag inne på Rötter minst tre gånger om dagen, och det är jag definitivt inte ensam om att vara. Blir jag inte räknad tre gånger då, Crister?
 
Mvh
Ingegerd

2007-09-13, 08:06
Svar #7

Crister Lindström (Redaktor)

God morgon
 
Jag undviker inte någon debatt, men har faktiskt inte möjligheter att ständigt följa med vad som händer överallt. Den som vill ha kontakt med mig kan maila eller ringa.  
 
Tyvärr noterar jag emellertid ovan att enskild kommunikation återigen läggs ut på Anbytarforum.  Återstår tydligen endast telefon. Det går bra att ringa 08-440 75 53 som är mitt direktnummer.
 
Påhoppen på mig är väldigt otrevliga och dessutom dåligt underbyggda. I måndags (10/9) fanns INGA bilder eller kommentarer i kö till Porträttfynd. I går (12/9) kl 14.00 fanns INGA bilder eller kommentarer i kö.
 
Flödet av bilder varierar och har möjligen minskat något. kan det bero på att det redan finns nästan 60.000 bilder i databasen?
 
Så till antalet bersökare. Sedan början av året har Rötter en räknare som räknar såväl unika som återbesökare. Den visade i går 4.892 unika besökare och dagen innan 5.101!
 
I skrivande stund finns 51 bilder i kö. Jag ska gå igenom dessa innan jag går hem. Det finns gränser också för vad en Rötterredaktör kan acceptera!

2007-09-13, 08:46
Svar #8

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Tack för klargörandet om besöksräknare! Då blir jag bara räknad två gånger, hemifrån och från jobbet då jag brukar titta in här under lunchpausen. Skriver från jobbet nu.
 
Mvh
Ingegerd

2007-09-13, 09:04
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, det var intressant hur man räknar besökare. Jag måste erkänna att eftersom jag finns hemma så gott som hela dagar, så är jag en idelig besökare under dagen (Nyfiken om det kommit något nytt :-) Jag hoppas för allt i världen att man inte kan se/registrera hur många gånger jag besöker Rötter/AF!
 
Jag hade nog trott, som Ingegerd att räknaren bara noterar varje besök oberoende om det var samma person, som tittar in flera gånger.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-09-13, 11:26
Svar #10

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
En intressant uppgift är då hur många återbesökare som registrerats, så bilden blir klarare av frekvens visningar under en dag

2007-09-13, 11:29
Svar #11

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
Det har påpekats tidigare, och jag påpekar igen, det är inte tillåtet att lägga ut e-postkorrespondens utan avsändarens tillåtelse.

2007-09-13, 12:03
Svar #12

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Christer, dina uppgifter låter märkliga för mig.  
 
Jag lade in en kommentar på bild #50312 den 8 augusti. Den kommentaren har inte varit synlig förrän idag - men har om jag förstår dig rätt inte funnits i kön varken i måndags eller igår?

2007-09-13, 12:59
Svar #13

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6921
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 20:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag kan inte se att någon har begärt att Rötters redaktör ska ständigt följa med vad som händer överallt - däremot att han följer med i vad som diskuteras i Rötters eget forum i frågor som direkt rör hans eget ansvarsområde.
 
Redaktören skriver också: Påhoppen på mig är väldigt otrevliga och dessutom dåligt underbyggda. I måndags (10/9) fanns INGA bilder eller kommentarer i kö till Porträttfynd. I går (12/9) kl 14.00 fanns INGA bilder eller kommentarer i kö.
 
Men var finns påhoppen där det sägs att det finns bilder och kommentarer i kö? Jag kan då inte se några i de inlägg som gjorts här i september.
 
Däremot finns det frågor om varför inlagda bilder inte syns; är de refuserade och så fall varför, undras det? Men på det har redaktören inget svar, inte heller på påpekandena om att inlagda kommentarer inte syns som de ska. I stället får vi veta att det finns gränser också för vad en Rötterredaktör kan acceptera...
 
Finns det måhända också gränser för vad Rötters Vänner ska behöva acceptera från dem som makten haver? Är det t.ex. acceptabelt att de som framför synpunkter med det enda syftet att förbättra Rötter ska få läsa att de är personer som tar alla chanser att klaga på verksamheten i Förbundet? Är inte det ett påhopp? Eller är det kanske vem som säger något, och inte vad som sägs, som avgör om det ska betraktas som ett påhopp?
 
Redaktören beklagar sig också över att hans mejl publicerats här, och drar då slutsatsen: Återstår tydligen endast telefon.
 
Men vad i det ovan (den 12/9 kl. 16.29) publicerade tjänstemejlet är sådana hemligheter att det inte kunde ha sagts i ett av redaktören själv gjort inlägg, och i fortsättningen endast kan sägas på telefon för att undvika ett offentliggörande?
 
Också anbytarvärden påpekar att det inte är tillåtet att lägga ut epostkorrespondens utan avsändarens tillåtelse. Och det är självklart det normala att man inte gör med privata mejl - men här rör det sig som sagt om ett officiellt tjänstemejl som rör just denna diskussion.
 
Och själv har jag tidigare hotats med avstängning för att jag publicerade anbytarvärdens per epost meddelade motiv för att varna och stänga av en annan skribent.
 
Varför detta ständiga hemlighetsmakeri? Hur länge ska man från officiellt förbundshåll uppträda som om det var en frimurarloge man hade ansvaret för? Och hur länge ska man fortsätta att bemöta Rötters och Anbytarforums användare lika otrevligt som mannen bakom soppbutikens disk i Seinfeld?
 
Kan vi räkna med att det blir ändring på detta i det nya Anbytarforum?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-09-13, 16:35
Svar #14

Jan-Åke Holmbring

Min åtgärd att lägga ut Redaktörens mail till mig in extenso kan kanske anses moraliskt förkastlig; att det dessutom var förbjudet enligt Anbytarforums regler visste jag faktiskt inte. Jag beklagar! Jag skulle ju lika gärna kunnat referera mailet för att uppnå samma effekt.
 
Vad jag ville visa var främst, att Redaktören säger sig inte tagit del av diskussionen ang. Porträttfynd, men likväl visste att den inte var korrekt. Ett synnerligen märkligt förhållande!
 
Egentligen är jag ganska ointresserad av vad Redaktören tycker och tänker. Vad jag vill åstadkomma med föreliggande diskussion är att få en bättre fungerande databas enligt de punkter jag angav i ett tidigare inlägg: snabbare inlägg av bilder och kommentarer, nyinlagda bilder och kommentarer åtskilda i olika avdelningar, att kommentarerna blir synliga vid respektive bild.
Jan-Åke

2007-09-13, 17:02
Svar #15

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6921
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 20:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Du har inget att be om ursäkt för, Jan-Åke!
 
Det står inte ett ord i Anbytarforums ordningsregler om att man inte får publicera mejl från Rötters redaktion - det är bara redaktör och anbytarvärd som inte gillar att stå för innehållet offentligt...
 
Något som däremot står i reglerna är följande (vilket ju kan vara intressant i sammanhanget):
 
Svara här!
Svara alltid direkt på Anbytarforum, om inte uppgifterna är så känsliga eller så omfattande att kontakt via privat e-post är att föredra.Men synpunkter på sådant som inte fungerar som det borde i Rötter - och den ansvariges reaktion på synpunkterna - är kanske så känsliga att kontakt via privat epost är att föredra...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-09-13, 22:32
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Göran Löfstedt håll dig till ämnet! Här diskuterar vi Porträttfynd, inte huruvida någon blev avstängd eller inte!
 
Jag anser att Jan-Åke inte gjort något fel. Man måste väl kunna diskutera öppet hur man vill att Porträttfynd ska fungera. Frågor, som har att t ex göra med huruvida ett foto inte publicerats eller inte, kan ju vara bättre att skicka via mail till redaktören. Då sådana frågor saknar allmänt intresse.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-09-15, 12:12
Svar #17

Eivor Andersson (Ema)

Jag undrar om maxstorleken på bilder med 50 kb, även gäller för insända bilder till porträttfynd?
 
Det ingår ju i samma paket som RÖTTERsidan och Anbytarforum.
 
Har det blivit någon förbättring med uppladdningstiden efter bildernas minskning?
Kanske fel dag att fråga, då det är helg.
 
Mvh Eivor

2007-09-15, 13:13
Svar #18

Lisbeth Petersson (Beth)

Hej Eivor
Ända sedan Porträttfynd startade har det varit max 50kb. Om man av misstag försöker skicka en större bild får man besked att det inte går.
 
Lisbeth

2007-09-15, 13:29
Svar #19

Eivor Andersson (Ema)

Tack Lisbeth,
 
Jag har aldrig lagt in någon bild i porträttfynd, därför visste jag inte det.
Jag tycker det verkar krångligt att sända in bilder, så jag har avstått.
Jag reflekterade över detta då det diskuterades antalet 60.000 bilder och det måste ju i rimlighetens namn ta en väldigt stor plats på servern.
Borde den basen inte ha en separat server?
En tanke från ett stormande Bohuslän.
Mvh Eivor

2007-09-15, 22:59
Svar #20

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Om vi antar att alla 60.000 bilder håller maxstorlek på 50kB blir slutresultatet mindre än 3GB. T.o.m. min tre år gamla laptop har en hårddisk på 40GB och vi får hoppas att Rötters/Anbytarforums server är lite bättre än så.
 
Ingela

2007-09-15, 23:44
Svar #21

Eivor Andersson (Ema)

På Anbytarforums sida är det väl c:a 10 bilder dagligen om man räknar efterlysningar på foton och urklipp från olika arkiv i bildform.
Då tycker jag inte att det kan göra varken till eller från om bilderna går upp till 100 kb.
 
Man behöver ju inte skriva hela romaner i textform, men det blir ändå inte så stora filer med enbart text.
 
Jag tror att segheten beror på något annat eftersom antalet inlägg även klart minskat på sista tiden.
 
MVH Eivor

2007-09-16, 00:13
Svar #22

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Det är inte antal inlägg per dag som är det egentliga problemet. Betänk att alla inlägg sparas, de ska sorteras in på rätt ställe och de ska återläsas varje gång någon vill se dem. Antalet inlägg på AF är över 600 000 st och de ligger inte någon smart databas, de ligger i gamla hederliga filer, som ska behandlas varje gång.  
Liknelsen med mannen som lastar på en åsna ved är slående, kan du bära den här så kan du bära nästa osv.

2007-09-16, 10:31
Svar #23

Eivor Andersson (Ema)

Ja det är nog så Mats.  Men då är ju enda lösningen att ha starkare, uppgraderade datorer eller flera externa hårddiskar för gamla arkiv.
 
Det är väl det som görs nu. Vi får se när det är färdigt.
 
Hälsningar Eivor

2007-09-16, 13:44
Svar #24

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil

2007-12-18, 12:00
Svar #25

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Läser idag att man kommer låta Porträttfynd ligga till sig (dvs inte uppdateras/visa inlagda bilder) i bortåt tre veckor.. Mitt i högsäsong.. När många kanske verkligen tar sig tid att lägga in saker.. - Jättesmart  
 
Visst kan man lägga in bilderna - men hur kul är det att i bästa fall se resultatet om tre veckor eller så..? Den som ev. är ny får ju heller ingen koll alls på om det blir bra, och kommer kanske göra fel, eller avbryta projektet helt då det ju inte verkar hända så värst mycket.
 
Med all respekt för dålig ekonomi och tung arbetsbörda på kvarvarande personal så tycker jag det är rent uschligt att inte ha en bättre lösning. Det är ju inget särskilt komplicerat arbete att godkänna inlagda bilder (viktigast är väl att rensa skräp/spam som ev. inkommit) - varför kan den ansvarige inte se till att detta finns delegerat till andra..? Jag är säker på att det finns många som skulle kunna hjälpa till med detta, såväl gratis som med glädje.
 
Ingen planering eller framförhållning, ingen varsamhet om kunden (användarna) som vanligt - vill man över huvud taget att någon skall leta sig till Rötter framöver får man nog skärpa till sig snabbt tror jag.
 
Låter jag lite negativ så tycker jag tyvärr det finns fog för det - hoppas ansvariga uppåt på sikt ser till att detta sköts bättre.
 
 
-Varför inte låta inläggen synas direkt istället (som tidigare) under denna tid..?  Man ser ju till att behålla posterna flaggade som icke slutligt godkända - så det finns ingen svårighet med att gå igenom och godkänna bilderna definitivt i efterhand.
 
Överväg åtminstone denna enkla lösning - för allas bästa

2007-12-18, 15:26
Svar #26

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Problemet med att det är stängt för lång tid, är ju att om någon vill lägga in nya kort från ett album, så måste den i efterhand skriva in tillhör album si och så, istället för att vänta in första kortets godkännande, där första kortnumret står.  
 
Nu är väl 17 dagar inte så farligt, med tanke på att det var stängt i två månader i somras!
 
Att folk måste få vara ledig är ju helt okej, men det är ju synd att det inte går att ordna på något annat sätt.
 
(Meddelandet ändrat av ines den 18 december, 2007)
Ann-Mari Bäckman

2007-12-21, 22:45
Svar #27

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
När jag går igenom gamla kort i Porträtfynd, så slår det mig att förutom allt det positiva som är med denna porträttskatt, så finns det en värdefull aspekt till, som man inte tänker på och det är den, att korten slutar åldras! Många kort är väldigt bleka. Man ser anletsdragen, men om korten får åldras lite till, så ser man bara skuggor och till slut ingenting. I och med att fotot scannas och sparas, så hinner man bevara kortet innan det är för sent.
Ann-Mari Bäckman

2008-01-13, 18:50
Svar #28

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 11:21
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
I Porträttfynd kan man få under nyinlagda uppgifter få fram de 25, 50, 100 eller 200 senast inlagda bilderna. Alla bilder ser ut att ligga sorterade efter inläggningstidpunkt, och om någon bild senare fått en kommentar påverkar detta inte ordningen.
 
Men om man på samma ställe försöker få fram de 25, 50, 100 eller 200 senast inlagda kommentarerna får man både de senaste bilderna och de senaste kommentarerna. Opraktiskt! Här verkar bilderna ligga sorterade efter senaste aktivitet, oavsett om det gäller inläggning eller kommentar.
 
Jag föreslår att detta ändras så att man i senare fallet endast får fram kommenterade bilder, och då sorterade efter tidpunkt för den senaste kommentaren för respektive bild. Går detta att ordna?

2008-01-13, 20:41
Svar #29

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Joel!
 
Förr så fungerade det som du nu föreslår, men av någon anledning så har det varit så här opraktiskt de senaste året/åren. Jag har påpekat detta tidigare och även framfört detta till Redaktören via mail, som han vill att man ska göra. Tyvärr har jag inte fått gehör för saken.
 
Eftersom jag kommenterar många kort, så vill jag också ha koll på vilka som godkänts. Tyvärr så sker inte detta med någon viss ordning, utan ett kort kommenterat idag kan godkännas före ett kort som kommenteras för flera dagar sedan. Då nya kort blandas med kommenterade kort under samma rubrik, så gör detta att jag har väldigt svårt att kolla upp mina kommenterade kort.
 
Så Joel, jag är väldigt tacksam att fler vänder sig direkt till redaktören och nämner detta, som du gjort här, så att en ändring sker. Det kanske har betydelse vem som gör detta påpekande  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna