ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-03  (läst 2326 gånger)

2005-12-16, 22:14
läst 2326 gånger

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Så här i Tsunami-rannsakningens tid kan det kanske vara klädsamt att diskutera lite mer personligt.
 
I mina uppgifter som förbundskassör ingår att övervaka de system och rutiner som Förbundet använder ... Förbundet kan lastas för att man inte tidigare observerat den uppkomna situationen ... I samråd med Crister beslöt Förbundet att försöka få fram frivilliga krafter ... Att nu införa regler som gör det möjligt att söka på exv. ordet ”mustasch” kändes inte nödvändigt...
 
Är det någon skillnad mellan förbundskassör och Förbundet? Ska det kanske vara följande:
 
I mina uppgifter som förbundskassör ingår att övervaka de system och rutiner som Förbundet använder ... förbundskassören kan lastas för att han inte tidigare observerat den uppkomna situationen ... I samråd med Crister beslöt förbundskassören att försöka få fram frivilliga krafter ... Att nu införa regler som gör det möjligt att söka på exv. ordet ”mustasch” kändes inte nödvändigt...
 
Mvh
 
/Kaj A.

2005-12-16, 22:19
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
En kommentar till Kurt M
 
Det förvånar mig storligen att du som är ansvarig för att övervaka de system och rutiner som Förbundet använder inte långt tidigare sett eller uppmärksammat det dåliga arbete som du nu påstår tidigare redaktörer utfört (eller inte utfört)
 
Dessutom anser jag att sådan kritik som du nu framför  ska riktas direkt till de berörda (om den är relevant) och inte framföras i detta forum.  
 
Mats
 
tillägg efter första publicering: Såg inte Kaj's inlägg innan jag skrev så det blev kanske lite dubblerat

2005-12-16, 22:57
Svar #2

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
En sak som vore bra om den kunde ibland klargöras lite tydligare framöver är i vilken roll förtroendevalda uttalar sig.
 
Anette Carlsson är föredömlig ovan när hon klart och tydlig klargör att hon uttalar sig å RötterRådets vägnar. Torbjörn Näs har också på annat ställe nyligen varit mycket klar över att han uttalat sig som privatperson. Tydligheten är mycket bra. Tyvärr blir jag lite mer osäker vad det gäller Kurts inlägg. Är det Förbundskassören som uttalar sig, är det Förbundsstyrelseledamoten, eller är det privatpersonen Kurt som uttalar sig med stöd av sina erfarenheter? Är Kurts inlägg skrivet å Förbundsstyrelsens vägnar eller ej?
 
Otydligheten är inte bra, och den kan dessutom i vissa lägen komma att tvinga Förbundsstyrelsen till snabba uttalanden när den egentligen önskar att avvakta, eftersom man kan tro att den har uttalat sig och att detta måste korrigeras.
 
Jag tycker det är mycket bra om Förbundsstyrelsens ledamöter uttalar sina privata uppfattningar, men jag tror att det är viktigt med tydlighet om vilka uppfattningar som är privata eller inte.
 
Själv har jag vissa uppdrag i ett par föreningar, varför jag för tydlighets skull påpekar i min profil att jag normalt uttalar mig som privatperson, och berättar om jag inte gör det.

2005-12-16, 23:37
Svar #3

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Att nu införa regler som gör det möjligt att söka på exv. ordet ”mustasch” kändes inte nödvändigt...  
 
Är ju inte en övervakning, utan ett direkt ingripande i de regler som ska övervakas. Åke Forsmark har klargjort tidigare i debatten hur man kan se på saken (tack för det Åke!). Att döma av Kurts inlägg blir revisorns roll förvandlad till beslutsfattarens, i en diffus skepnad kallad Förbundet. Inte så konstigt att viss förvirring uppstår.
 
Jag håller med Anders om vikten av att deklarera vem som uttalar sig - personen, kassören eller Förbundet. Om man kunde föra debatten på ett mer personligt plan skulle man nog också tillmötesgå Runes önskan om en mer förtroendefull dialog - det är väl aldrig farligt att diskutera meningskiljaktigheter?
 
F ö tycker jag att Anbytarforum har blivit lite tråkigare - det verkar som en del av must{asch}en och debattglädjen har försvunnit. Och Insändarsidan är ingen höjdare, precis  
 
Mvh
/Kaj A.

2005-12-17, 06:02
Svar #4

Rune Edström (Rune)

FY FAEN  
med känsla och eftertryck. Nu ska det letas syndabockar bland dom som skött AF förut. När det i själva verket handlar om eget tillkortakommande som arbetsledare. Med det tillsynes tyst, så kanske det glöms bort som verkar råda inom förbundet, kanske inte så underligt om det hinner gå alldeles för långt innan motåtgärder sätts in. Å då är det ju enkelt att skylla på andra, för själv är man ju utan vank och brist.
 
Kräver rent ut sagt att dom som skött om AF förut ska ha en ursäkt för denna helt ohemula beskyllning.
 
Tror ju inte det var direkt ett sånt här AF som du Anders R eftersträvade, men det enda du verkar ha svårt med är om det som skrivs är som styrelseledamot eller privatperson. Så det kanske ändå var det. Ännu en vetenskaplig sait där man söker sina anor.  
 
Kaj Janzon diskuterar ju om medeltiden vetenskapligt, men kan ju rätt vad det är ta en helikopter och flyga till Kebnekaise. Tror du Anders får gå en liten sväng i lära hos honom, för han har ju trots allt varit med om några fler vinternätter än du.
mvh
rune

2005-12-17, 09:23
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kurt!
 
Jag har i min enfald trott att när man har frågor om Porträttfynd, så var det Crister man vände sig till. Nu får jag veta att han har gjort allt jobb på sin fritid, utöver det han är satt till att göra.
 
Då undrar jag vem man vänder sig till när man vill ställa frågor angående Porträttfynd? Vem har ansvaret? Snälla, kan vi inte få veta till vem vi ska vända oss.
 
Jag ägnar en hel del tid till att gå igenom bilderna för att hitta dubletter o s v, är det så konstigt då att man har frågor att ställa?
 
Jag vill tillägga att så långt har mina bilder redigerats med varsam hand. Så där finns ingen klagomål.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-12-17, 10:14
Svar #6

Utloggad Annastina Sekunde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 16:19
    • Visa profil
Den 2/7 2004 rapporterade jag in bild nr 34299 och några dagar senare en ändring av namnet på personen ifråga.
 
Landstingsarkivarie Margareta Lemming har sedan tillfört för mig intressanta uppgifter. Inga ändringar av de ursprungliga uppgifterna har skett.
 
Uppgifterna om fotograf etc har dock från att ha varit korrekta helt plötsligt uppblandats med konstiga tecken, som gör uppgifterna oläsbara. Jag har sett samma förstörda text på andra bilder.
 
Vad beror detta på???
 
Mvh
Annastina Sekunde

2005-12-17, 22:46
Svar #7

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Det verkar vara é, å, ä och ö som ersatts med ett i + ett uppochned-vänt frågetecken i den text som du lagt in, Anna-Stina. Eftersom jag är en nolla när det gäller det datatekniska, borde jag kanske inte yttra mig. Men inte kan det bara ha blivit så här av sig självt?? Någon måste väl ha gjort en justering - om än aldrig så liten - av det skrivna. Och så har denne någon en felaktig inställning i sin egen dator, som gör att det blivit så här konstigt. Vi får hoppas att han/hon får syn på ditt inlägg, så att texten kan rättas till.

2005-12-17, 23:43
Svar #8

Kurt Modig

Några kommentarer till mitt (förbundskassörens ) inlägg den 16 december.
 
Till Rune Edström
 
En dialog kan föras på flera ställen. Just nu pågår ett intensivt erfarenhetsutbyte mellan de utvalda och inlämnarna av bilder.
 
Till Peter Karlsson
 
Jag tror Du förstår att om ca 20 personer skall arbeta igenom materialet så behöver de en viss tid på sig för att finna en riktig gemensam arbetsform.
 
Till Anders Ryberg
 
Det är naturligtvis helt förkastligt att sammanföra olika personers kommentarer. Det tycks ha skett men det är numera påtalat. Jag tyckte nog att jag var tillräckligt tydlig när jag skrev I mina uppgifter som förbundskassör - - . Jag lovar att vara mer observant på detta i fortsättningen.
 
Till Kaj Andersson
 
Jag kan gärna ändra den andra förekomsten av ordet Förbundet till förbundskassören. Det har funnits arbetsuppgifter med större prioritet, men nu har jag blivit ordentligt uppmärksammad på problemet.
När det gäller --- att söka på exv. ordet ”mustasch” kändes inte nödvändigt - så var för mig den andra delen viktigare - då några sådana instruktioner inte funnits för de tidigare införda bilderna.. De olika bildmassorna skulle inte bli jämförbara. Ingen ändring gjordes därför i tidigare instruktioner.
 
Till Ann-Mari Bäckman
 
Jag blev nog lite missförstådd här. Crister arbetade en tid frivilligt för att ta ikapp eftersläpet. Idag leder han gruppen med de utvalda och Du kan ta kontakt med honom på det sätt som han har begärt.

2005-12-18, 00:30
Svar #9

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Tack för klarläggandena Kurt. Det glädjer mig att inlägg inte kommer att sammanföras, men oroar mig däremot att någon, av allt att döma Crister (han har åtminstone när han fått felet påtalat för sig inte rättat det utan istället bara bett den som först sände in bilden att höra av sig om felaktigheter), missförstått Anettes mycket tydliga instruktion, i synnerhet som han redan en gång fått det påtalat för sig att han gick alldeles för långt i sin ambition att förändra bildtexter. Jag antar att han kommer att återställa alla oauktoriserade förändringar han genomfört, något annat vore ytterst anmärkningsvärt.
 
Anledningen till att jag frågade om vilken roll uttalandet gjordes var delvis att jag är lite oklar över om positionen som Förbundskassör utgör något utöver ett styrelseledamotskap, men som jag nu förstår det uttalar du dig alltså i den roll som du utsetts till av styrelsen. Bättre att fråga om detta en gång för mycket så att inga missförstånd uppstår framöver.

2005-12-18, 10:18
Svar #10

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Den 17/11 meddelade Ingegerd Johansson att hon fått texten till bild #34545 nedkortad.
Den 26/11 meddelade Anette Carlsson för RötterRådets räkning att Cristers redigering saknat förankring, samt att ingen text ska tas bort eller ändras.
Idag, den 18/12, en månad efter att Ingegerd meddelar att texten kortats och tre veckor efter att Anette meddelat att så inte skulle ske kan jag konstatera att ursprungstexten inte har återställts (där stod bland annat om hur den avporträtterade presterat i husförhör), vilket givetvis borde ha varit första prioritet.
 
Detta kan inte bero på tidsbrist eftersom Crister uppenbarligen haft tid att engagera sig i ärendet med Jan-Åke Holmbrings bild #47987 den 13/12, och detta på ett sätt som innebar radering av kommentarer om att någon slagit ihop bildtexter, samt en uppmaning till Jan-Åke att kontakta honom om det var några fel i texten som nu låg utlagd i Jan-Åkes namn.
 
Slutsatsen av detta blir för min del att RötterRådet, Förbundsordföranden, Förbundskassören eller Förbundsstyrelsen bör instruera dem först och främst Crister, samt även övriga som jobbar med att redigera bildtexter att, innan de fortsätter med att bearbeta fler bildtexter, först gå igenom alla redan redigerade bildtexter och återställa alla raderade kommentarer och upplysningar, utom i de fall då det rör sig om ev lagbrott, ovårdat språk och uppgifter om icke tillfrågade nu levande personer.
 
Om backuper saknas, vilket i så fall bör leda till att nya backup-rutiner snarast utformas, bör de flesta texter gå att återfinna via sökmotorer och diverse datafångstprojekt. Detta arbete skulle i sig bli tidsödande i så fall, men skadan är av sådan art att det i mitt tycke är motiverat.

2005-12-18, 10:35
Svar #11

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Vad gäller min bild nr 34545, så har jag skrivit i ett gemensamt mail till Rötterrådet och Crister (i samband med att jag framförde ett annat önskemål) att jag är nöjd med texten som den se ut nu. Då jag fått klart för mig att det var ovidkommande - inte opassande som var orsak till raderingen, är allt bra för min del.
 
Mvh
Ingegerd

2005-12-18, 11:59
Svar #12

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag håller med Anders Ryberg att texter som försvunnit måste återställas (såvida inte den som skrivit dem uttryckligen är nöjd, som Ingegerd). Det är viktigt för att återskapa förtroendet för Porträttfynd som inrättning. Den som skickar in bilder till databasen måste kunna vara säker på att de texter som bifogas bilderna inte förändras eller förvanskas. Det är ju trots allt den som skickar in bilderna som står med sitt namn.
 
Cristers agerande tycker jag är anmärkningsvärt. Trots den diskussion som var för ett tag sedan och som ledde till att Anette Carlsson i Rötterrådet (och förbundsstyrelsen) gick ut och lovade att inga texter skulle tas bort eller ändras, fortsätter han tydligen sin brutala redigering, som helt uppenbart förvånar och irriterar många.  
 
Ändå uttryckte sig ju Anette Carlsson mycket tydligt: ”Vissa korrigeringar kan behövas såsom direkta felstavningar och liknande. Men ingen text ska tas bort eller ändras.”  
 
Jag är övertygad om att det är just så som nästan alla vill att Porträttfynd ska skötas.  
 
Den text som Crister petat in där bilder skickas in till Porträttfynd och som lyder ”OBS! Redaktionen förbehåller sig rätten att fritt redigera texter och kommentarer, samt i förekommande fall radera bilder av tekniska eller andra orsaker.” måste rimligen tas bort. Såvida det inte är redaktörens avsikt att öppet obstruera mot Rötterrådet.
 
- - - - - -
 
PS. Kurt Modigs utfall mot mig och Peter är felaktigt och faktiskt direkt pinsamt. När jag lämnade över Nättidningen RÖTTER i maj 2004 var den i huvudsak rimligt uppdaterad och databaserna välskötta. Jag må ha varit en redaktör som inte alltid var okontroversiell, men jag misskötte aldrig mitt uppdrag och tog mitt ansvar.
 
Den nuvarande regimen inom släktforskarförbundet har gjort det till regel att påstå att problem beror på någon annan: Nuvarande anställda (när de inte hör på), tidigare anställda eller tidigare styrelser (gärna offentligt), datasystem och annan teknisk utrustning (när ingen annan finns att skylla på). Det blir förstås pinsamt för omgivningen.  
 
Man tar det ansvar som ens ställning medför. Uppstår det problem löser man dem. Skyller man på andra är man en ynkrygg.

2005-12-18, 14:32
Svar #13

Kurt Modig

Till Håkan Skogsjö
 
Man måste vara försiktig med överord. Ingenstans har jag talat om misskötsel.  
Jag har bara konstaterat att det när Crister Lindström tillträde fanns ca 15 000 oregistrerade bilder och att registreringen på många ställen var inkonsekvent och ologisk. Inget av detta kunde Crister lastas för utan situationen hade uppstått tidigare. Många skribenter var då alltför benägna att anklaga Crister.
Jag kan se en mängd skäl till det uppkomna läget. Ett högt uppsatt mål från början som varit svårt att hålla, ett mycket entusiatiskt mottagande från mottagarnas sida, ibland svårtolkade och motsägelsefulla instruktioner, liten tid för uppföljning är några av de saker som kan ha orsakat problemen. Men fortfarande inget tal om misskötsel.
Databasen har nu funnits i 4 år. Det är ju intet på något sätt märkligt att en översyn kan behöva göras. Porträttfynd är en fantastisk produkt väl värt ett fortsatt framgångsrikt liv.

2005-12-18, 15:48
Svar #14

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
”När nu arbetet kommit igång förvånar det mig storligen att inte de två tidigare redaktörerna en enda gång reflekterat över hur vi hamnat i detta läge. Det är ju trots allt dessas tidigare arbete som nu måste rättas till.”
 
Precis så skrev Kurt Modig. Om inte detta - att vårt tidigare arbete måste ”rättas till” (med femton frivilliga) - betyder att vi skulle ha misskött oss, så vet jag inte riktigt vad misskötsel innebär.  
 
När jag lämnade som redaktör fanns inga 15.000 okontrollerade bilder, kanske något hundratal. Det fanns inga för högt uppsatta mål - Peter och jag klarade att sköta såväl Anbytarforum som Porträttfynd och övriga RÖTTER på en arbetstid som var hälften mot nuvarande. Så att påstå att den nuvarande situationen skulle ha någonting med tidigare redaktörer att göra, kan knappast vara någonting annat än ett försök att skyla över egna tillkortakommanden.
 
Själv har jag bara lastat Crister för en onödigt brutal redigering av insända texter, en redigering som uppenbarligen irriterar fler än mig, och som också avslöjar en okunnighet om släktforskningens metoder.  
 
Att han dessutom ändrat i reglerna så att han skapar en mängd merarbete är väl snarast hans eget problem. Att man nu ska skriva ”C. F. Rosenberg” och inte ”C.F. Rosenberg” som tidigare, resulterar i att man måste ändra några tusen tidigare inlagda bilder med dubbla initialer. Syftet med detta övergår mitt förstånd. Men jag är glad att jag inte är en volontär som måste sitta och peta in en massa mellanslag till utan nytta.
 
Men detta är - nota bene - ingen kritik utan bara en upplysning om att redaktörens insatser inte alltid är så resurseffektiva, om man säger så. Jag dristar mig faktiskt att gå så långt som att påstå att problemet kanske inte riktigt sitter i de ursprungliga reglerna, utan mer i de nuvarande.
 
På en punkt är vi dock helt överens: Porträttfynd är en fantastisk resurs. Den ska vi alla vara väldigt rädda om. Vi ska behandla de texter och bilder som mängder av människor har skickat in med respekt och omsorg. Porträttfynd kan förhoppningsvis bli en del av det som vi lämnar över till kommande generationers forskare. Därför är det viktigt att alla bidragsgivare själva får avgöra vad de tycker är intressant och relevant att förmedla.  
 
Den kommande generationen vill läsa vad farmorsmor skrev i Porträttfynd om sin farmor - inte vad någon klåfingrig redaktör tyckte att farmorsmor borde ha skrivit.

2005-12-18, 17:30
Svar #15

Carina Olsson

Efter att ha läst föregående och nuvarande personals uttalanden i denna diskussion så kan jag bara beklaga att sådan smutskastning av varandra ska förekomma inför öppen ridå!  
 
Det verkar för mej vara lite sandlådestuk på det hela...
 
Är man inte nöjd med det arbete som lagts/läggs ner så är det väl fritt att låta bli att använda sig av Porträttfynd???
 
Jag har inte på något sätt några synpunkter på hur mina kort har redigerats. Tycker själv att det är smidigt att mina egna kommentarer läggs ihop under bilderna. Att något plockats bort har jag inte upptäckt.
 
MVH
Carina Olsson
Strömsund

2005-12-18, 17:46
Svar #16

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Försiktig med överord! Men Kurt, det är fler än de förra redaktörerna Håkan och Peter som uppfattat ditt inlägg i fredags som kraftig kritik mot just deras arbete.  
 
I ditt inlägg kl. 23.43 igår kväll undvek du helt att bemöta Mats Ahlgren som skrev att du borde ha riktat kritiken mot de berörda personligen, och Rune Edström bemötte du bara när det gäller den bristande dialogen.  
 
Hur Peter uppfattade ditt inlägg visade han tydligt. Han fick inget vänligt ord om att det inte var menat som anklagelse om misskötsel.

2005-12-18, 18:01
Svar #17

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Nu när jag är hemma (skrev från en annan dator på förmiddagen) har jag gått tillbaka och kollat mitt mail och ser att jag inte skrivit riktigt så tydligt som jag påstår. Men det spelar kanske mindre roll eftersom jag är nöjd med texten.
 
Tänkte nu bara delge er vilka önskemål jag framförde i mailet:
 
1) En blänkare som talar om hur instruktionerna för Porträttfynd har ändrats i förhållande till tidigare instruktioner.  
 
2) Information till den som råkar ut för redigering i texten. Om man har uppgivit sin e-postadress går det ju att skriva en kommentar som hamnar i ens e-postlåda direkt efter att kommentaren skickats iväg. Därefter kan den som redigerat texten direkt ta bort kommentaren, så inte den ligger och skyltar inför andra som tittar på bilden.
 
Jag vet inte hur förslagen tagits emot. Möjligen kan man tolka det som om information till den som råkar ut för redigering inte anses nödvändig.

2005-12-18, 20:02
Svar #18

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
När nu arbetet kommit igång förvånar det mig storligen att inte de två tidigare redaktörerna en enda gång reflekterat över hur vi hamnat i detta läge. Det är ju trots allt dessas tidigare arbete som nu måste rättas till.
 
Detta skrev Kurt Modig, ett av de största påhoppen i anbytarforums historia.
Nuvarande redaktören får bara beröm!
 
Några debattörer har ondgjort sig över att Crister inte har tid att i Anbytarforum följa de frågor som ställs. Crister är anställd för att journalistiskt lyfta RÖTTER. Att han av eget intresse ägnat sig åt den stora eftersläpningen på Porträttfynd är något vi ändå skall vara tacksamma för.
 
Vad har Du emot Håkans och Peters arbete?
Anser Du att dom misskött uppdraget?

2005-12-19, 06:06
Svar #19

Rune Edström (Rune)

Hej Kenneth
Är nog på det sättet att dom föregående redaktörerna INTE var nog följsamma på olika propåer som kom uppifrån, så det gick styra efter vad styrelsen (Ted) ville se.
Nu är en mer följsam redaktör tillsatt, som kanske t o m förbättrar direktiven.
 
Klart man vill försöka ned- eller uppvärdera efter sin egen uppfattning. Vad annat väntar du dej?
mvh
rune

2005-12-22, 13:35
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag tycker att alla som har kort inlagda i Porträttfynd bör kolla så att redigeringen går rätt till.
 
Själv upptäckte jag nyss på ett kort att det framställdes som om det var jag som identifierat mannen på kortet, men det var en helt annan person. Nu tror jag att i det här fallet så har det blivit ett missförstånd, då jag hade mycket strul med att få in bilden. Det fanns tre bilder, två där fotot inte syntes och ett där det syntes. Jag har nu meddelat felet med texten.
 
Det är ju viktigt att källan av den identifierade personen på fotot, inte kommer bort.  
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-01-02, 17:54
Svar #21

Utloggad Kjersti Nylander Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2018-07-05, 22:40
    • Visa profil
Mina mustascher och puffärmar mm har tydligen märkts en del .
Här kommer min dialog med redaktören...
------------------------------------
Från: Kjersti Nylander Wahlgren [mailto:kjersti.nylander.wahlgren@telia.com]  
Skickat: den 23 november 2005 23:43
Till: Redaktör
Ämne: RADERADE PORTRÄTTBILDSBESKRIVNINGAR...
 
 
SYND ATT BARA STÄLLAS INFÖR FULLBORDAT FAKTUM ATT ENS FLITIGT NEDTECKNADE BESKRIVNINGAR I   SYFTE ATT SKILJA EN HEL LÅNG RAD MED LIKARTADE BILDER PÅ BARN MFL OCH GÖRA VISSA ORD  
SÖKNINGSBARA BARA HAR RADERAS.
 
 EN DEL AV MIN BILDER HAR JAG NU IKVÄLL  HASTIGT OCH LUSTIGT FÅTT KOPIERA KOMMENATARENA TILL INNAN DE HUNNIT ÄNDRAS  PÅ ANBYTARFORUM . TYVÄRR VAR JAG INTE TILLRÄCKLIGT SNABB ÖVERALLT OCH MINA PÅBÖRJADE LETNINGAR OCH FÖRSÖK ATT HITTTA  LIKA BARN MM HAR GÅTT HELT FÖRLORADE.
 JAG TYCKER ATT DET HADE VARIT PÅ PLATS MED EN FÖRVARNING....
 
JAG ÄR UPPRIKTIGT LEDSEN....
-------------------------------------
 
God morgon
 
Det var tråkigt att höra. Men, du har t ex skickat in bilder på en man med mustasch och i beskrivningen angett Okänd man med mustasch. Eller: Okänd man med armarna i kors. Eftersom du (och möjligen någon annan) skriver sådana beskrivningar är det inte särskilt relevant att ha det kvar. De fyller ingen som helst funktion. Bildbeskrivningarna är till för att i första hand kunna identifiera personerna. Det räcker ju att titta på bilden för att se att det är en man med mustasch. I stället bör du skriva text som underlättar identifieringen - dvs tänkbar plats eller släktanknytning.
 
Hälsningar  
 
Crister Lindström (från Gemla)
------------------------------------------
Från: Kjersti Nylander Wahlgren [mailto:kjersti.nylander.wahlgren@telia.com]  
Skickat: den 24 november 2005 22:33
Till: Redaktör
Ämne: Re: RADERADE PORTRÄTTBILDSBESKRIVNINGAR...
 
 
Om jag hittar 50 andra bilder på män i mustasch så kan jag lätt söka mina tidigare inlagda och behöver inte se igenom alla 50tusen bilderna igen .
 
Fler kanske kan lägga kommentarer över vad bilder föreställer och några kan bli lättare att finna.  
 
Att rätta felskrivningar som när Halmstad blev Hamburg fyller däremot en stor funktion Liksom att rätta stavfel så texten ibland blir mer begriplig.Smyck skall vara smycke....  
 
Det är bättre att lägga krut på det än att radera bort  fårskinn och möbeldetaljer.  
 
 Hälsar Kjersti i Hjortsberga.
 
Ps  Mannen med armarna i kors letade jag efter i går då jag hittade en annan med armarna i kors och ville jämföra men den texten var ju raderad alltså fick jag gå igenom en hel del av mina bilder för att hitta den igen. SYND och onödigt tycker jag.  
-----------------------------------
 Svar kom 2005-11-25 kl0810 från Redaktören:
 
Eftersom det tycks vara viktigt för dig så får det i fortsättningen stå kvar.
----------------------------------------------------------------------------------------------
 
Trodde jag men så är inte fallet .  
Har under tiden som gått  sedan dessa e-post skickades fått fler bilder städade...
Exempel på detta följer här:
 
Se gärna  Bild nr:  #54838  i porträttforum  
Jag har här kopierat in min egen kommentar...
--------------------------------------------------------------------------------
Okänd man. Från samma album som #54222.  
Meddelat av Kjersti Nylander Wahlgren 11 dec 2005 kl 15:22  
 
--------------------------------------------------------------------------------
Kommentera detta porträttfynd (klicka)  
Även denna bilden var tidigare utförligt beskriven Bortstädat.... trist....Finns texten nånstans....
 
Kommentar av Kjersti Nylander Wahlgren 30 dec 2005 kl 23:20  
Bild nr:  #54797  
 
--------------------------------------------------------------------------------
Okänd kvinna. Samma album som #54222.  
Meddelat av Kjersti Nylander Wahlgren 08 dec 2005 kl 23:58  
 
--------------------------------------------------------------------------------
Kommentera detta porträttfynd (klicka)  
 
detta är också ett trist städat exempel där jag tyvärr inte kopierade texten innan jag sände in bilden. Jag vet att jag detaljstuderat många för att kunna se smycken och beskriva tex klockkedjan och smycken på kragen . Finns orginaltexten någonstans eller ?
 
Kommentar av Kjersti Nylander Wahlgren 30 dec 2005 kl 23:17
 
 
Bild nr:  #54290  
 
--------------------------------------------------------------------------------
Okänd kvinna. Från samma album som #54222.  
Meddelat av Kjersti Nylander Wahlgren 24 nov 2005 kl 23:48  
 
--------------------------------------------------------------------------------
Kommentera detta porträttfynd (klicka)  
Min orginalbildtext före städning: Okänd dam, gift(?), bär 2 ringar och ser ut att vara fräknig.  
Plisserad krage lägger jag till nu.
 
Kommentar av Kjersti Nylander Wahlgren 30 dec 2005 kl 19:10
--------------------------------------------------------------------------------
 
Vet inte om det vore bra att skicka detta inlägget  till redaktören också.
Ge mig gärna ett  gott råd om det .
Jag har inte fått någon kommentar vid bilderna och inget besked om originaltexterna finns kvar. Många av mina bilder är städade.
Mvh Kjersti.

2006-01-02, 20:17
Svar #22

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Kommer osökt att tänka Sisyfos...
 
Eller Arne Anka som sa:
-Att tänka innan man talar är som att torka sig i arslet innan man skiter!
 
Dvs vem blir gladare och framförallt vad blir bättre av dessa ändringar?  
 
Hoppas det var ett onödigt misstag om ändringarna skedde efter att du blivit lovad att få behålla texten som den var Kerstin! Men (Ste)fan trot!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2006-01-02, 20:35
Svar #23

Utloggad Marie-Louise Hägglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-03-18, 15:07
    • Visa profil
Årtalen som är tryckta på kabinettsfoton, är det året när fotograferingen ägde rum? Varför är det årtal på bara en del av dem? Är de tagna senare i tid än dem utan årtal?
Marie-Louise

2006-01-02, 21:50
Svar #24

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Först i kväll har jag upptäckt att tre av mina bilder är försvunna. Hur länge de har varit borta vet jag inte. När jag sökte på #34195, som jag har länkat alla bilder till, såg jag att det finns 32 bilder. Jag hade ett mycket bestämt minne av att det skulle vara 35 och gick över till min bildmapp och räknade. Jodå, 35 ska det vara. Vilka tre som saknas har jag också snabbt upptäckt, så nu får jag väl skicka dessa tre i en bifogad fil till redaktören och fråga vad jag har gjort för olämpligt genom att lägga in de porträtten. För ingen tror väl att jag har fått något besked om att de tagits bort?
------
Snabba ryck! Jag gick tillbaka och kollade ännu en gång. Bilderna finns kvar om jag söker på fotografen. Hänvisningen till #34195 finns också där, ändå kommer de inte med när jag söker på samlingsnumret!! De fem bilderna (34525-34529) tagna av Maria Kindberg, Gnesta, där de saknade ingår kommer inte heller i nummerordning. Kanske pågår arbete med dem, även om jag inte förstår vad det finns att redigera där.

2006-01-02, 23:08
Svar #25

Utloggad Annastina Sekunde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 16:19
    • Visa profil
För några veckor sedan fanns 1137 porträtt registrerade under Dalarna, strax före jul 1134 och nu 1130.
 
Jag förutsätter att de, vars bilder tas bort, underrättas. Eller???
 
Mvh
Annastina

2006-01-03, 02:51
Svar #26

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Ursäkta Kjersti (inte Kerstin)!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2006-01-03, 07:07
Svar #27

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anbytarvärd! Var snäll och flytta frågan till Porträttfynd!
 
Marie-Louise!
 
Man får nog utgå från att det är så att årtalet som är tryckt, är då fotograferingen ägde rum. Jag vet inte om även reproduktioner kan ha tryckta årtal.  
 
Min erfarenhet efter att ha tittat på många av korten är att, de som är inte har något årtal är äldre än de med, av samma fotograf. Ibland kan man förvänta sig att det ska finnas ett årtal tryckt längst ned på fotot, därför att andra likadana kort av samma fotograf har det, men så är inte alltid fallet. Det kan ha sin förklaring i att det är inte alltid att årtalet syns efter att fotot scannats. Jag själv har nyligen lagt in ett foto, där inte det präglade årtalet syns, efter det att jag lade in det under Gamla bilder.
 
Sedan är det ju så att inte alla fotografer märkte sina kort med årtal.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-01-03, 08:04
Svar #28

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag känner mig som en skurk! Då jag för ett tag sedan fann en kopia till ett foto och kommenterade detta, så vips så försvann det ena fotot #12392 ur album #12369 (inte mitt album). Nu har jag meddelat städgruppen detta, på fotot som är kvar, #49711 och hoppas att Anders Nylander får tillbaks fotot, som han lagt in. Så det kanske är så, Ingegerd, dina foton har försvunnit?!
 
Kjersti!
 
Som du kanske lade märke till kommenterade jag ett av dina kort med ett meddelande till städgruppen om att låta dessa beskrivningar vara kvar och förklarade varför. Jag hyser inget hopp om att någon av de som borde läsa detta gör det, men jag upprepar ånyo, varför jag tycker så:
 
Städgruppen och Christer!
 
Jag letade en kopia till ett foto på en kvinna, som bar ett halsband med ett kors. Tänk så mycket lättare det hade varit att leta om jag själv hade lagt in den beskrivningen med korset och andra också gjort det. Nu fick jag gå igenom ca 200 kort av samma fotograf. Det är ganska för att inte tala om mycket jobbigt att sitta och förstora upp dessa små bröstbilder (ta det inte bokstavligt :-)) bara för att kunna se ansiktet tydligt.
 
För att inte tala om alla dessa militärbilder, som också måste förstoras för att man ska kunna jämföra dem. Tänk om man hade kunnat söka på gevär, pistol, mössa med plym o s v.
 
Jag hoppas ni förstår nu hur det kan underlätta med dessa beskrivningar. Vi vill väl att bilderna ska kunna identifieras, eller hur?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-01-03, 16:50
Svar #29

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Det var länge sedan jag tittade in på Anbytarforum nu, men inser efter ovanstående fundamentalism att allt är sig likt.... Är det konstigt att man längtar bort, långt bort från detta forum?
 
Mvh Anita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna