ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-16  (läst 1696 gånger)

2005-11-26, 13:52
läst 1696 gånger

Lotta Nordin (Lotta)

Fick Porträttfynd skrämselhicka igår kväll?

2005-11-26, 14:40
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Positivt att Crister tagit åt sig av kritiken (se Rötters förstasida).  Nu återstår bara att få honom att inse vikten av att läsa Anbytarforum (åtminstone diskussioner som rör hans arbete)!

2005-11-26, 14:53
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Lotta!
 
Ja det är verkligen märkligt. Vissa kort har lagts in tre gånger och många har blivit dubblerade. Skrämselhicka var rätta ordet!
Ann-Mari Bäckman

2005-11-26, 15:24
Svar #3

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Det verkar som om det var en släng av kikhosta. Någon dubblering av bilderna är det inte. Åtgärdat!

2005-11-26, 20:13
Svar #4

Utloggad Anette Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2022-05-28, 19:48
    • Visa profil
Nu är det dags för Rötterrådet att kliva in på scenen. Vi ser vad som händer och läser det mesta av vad som skrivs i anbytarforum. Men oftast agerar vi bakom scenen.  
 
Vi vill först säga att vi inte är delaktiga i Cristers beslut när det gäller Porträttfynd. Vi har inte blivit informerade om den strikta redigeringen och har inte fått se några instruktioner om hur arbetet med Porträttfynd ska gå till. Vi fick veta detta på samma sätt som er andra. Men nu har jag pratat med Crister och han har lovat att vi ska få ta del av dem snarast.
 
Crister har också lovat att vara mindre strikt i redigeringen av bildtexter. Vissa korrigeringar kan behövas såsom direkta felstavningar och liknande. Men ingen text ska tas bort eller ändras.  
 
Att arbetet med Porträttfynd går framåt är positivt och om det inom en snar framtid ligger i fas är det jättebra. Men arbetet måste ske med försiktighet och konsekvens när det är en sådan stor mängd information som det här handlar om. Man kan inte byta arbetssätt mitt i, hur fel det än är från början.  
 
Rötterrådet hoppas nu att det fortsatta arbetet sker med försiktighet och under avvägande.  
 
Lycka till med arbetet Crister och alla ni andra som ställer upp och hjälper till med detta.
 
Anette Carlsson (rötterrådet)

2005-11-26, 21:59
Svar #5

Utloggad Anette Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2022-05-28, 19:48
    • Visa profil
Ibland slinter man på tangentbordet. Med ovanstående menar jag absolut inte att något var fel innan. Den meningen var fel formulerad. Jag ville bara få fram att man inte bör ändra arbetssätt mitt under arbetets gång.
 
Anette (Rötterrådet)

2005-11-27, 00:22
Svar #6

Åke Forsmark

Jag har fått veta att min text om mustasch och kravattforskare gick att tolka som ironi, vilket inte var min avsikt.  
 
När jag har lagt upp bilder har jag inskränkt nog inriktat mej på sådant som jag ansett vara relevant ur släktforskarperspektiv. Namn, ort och sådant. Min text ovan var ett resultat av en insikt vilken nytta denna databas kunde göra för andra intresseområden som jag inte kan föreställa mej när jag lägger upp bilden. En mustaschforskare skulle exempelvis kunna vara en som lägger smink vid teater och film eller en perukmakare. Med skammens rodnad på mina kinder får jag erkänna att man kan tolka mustasch och kravatt forskare som om det var folk som bedriver meningslös forskning. Men jag vill inte lägga någon värdering på vem som söker efter bilder i vilket syfte det vara må.
 
Som många här är inne på så tycker jag att det är olyckligt att någon ska gå in och ändra text som jag satt mitt namn under. Det går ju faktiskt att tänka sej att jag lämnar en korrekt uppgift om att någon heter exempelvis Anredsson och en välvillig person rättar det till Andersson. Men det är en fråga som borde diskuteras. Ska man kritisera någon så är det för att man inte fört en offentlig diskussion innan. Det inbjuder till sådana här missnöjesdiskussioner.

2005-11-27, 00:34
Svar #7

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Går det att söka på sådant som mustascher och kravatter, så kan det nog t.o.m. i en del fall hjälpa till med dateringen av bilder, eftersom det blir lättare att hitta jämförelsematerial. Så det är positivt att direktiven har ändrats så att beskrivningar får vara kvar.

2005-11-27, 00:36
Svar #8

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Om det nu råkar förekomma avporträtterade som varit besvärliga nog att heta Anredsson, Nilssson, Dvensson eller liknande så får man väl markera det med [SIC!] som man brukar när man skriver konstigheter. Är inte säker på om detta behöver stå i instruktionerna, men det är en tanke som någon mer klartänkt än mig kanske bör tänka...

2005-12-15, 14:09
Svar #9

Lotta Nordin (Lotta)

Ett litet inlägg från mig med tanke på vad som skrivs under Gamla bilder: Porträttfynd (enskilda bilder): #26434.
 
Det verkar försvinna åtskilliga bilder numera från Porträttfynd. Nu är antalet inlagda bilder 51702, och det antalet har under den senaste veckan pendlat mellan ca 51750 och dagens siffra, upp och ner har det gått. Samtidigt har det kommit in många nya bilder, så det måste raderas ganska friskt.
 
En annan sak jag lagt märke till är att någon lägger ihop kommentarer som gjorts av flera personer och får det att framstå som om den som la in bilden från början lämnat alla uppgifterna. Vilket inte stämmer, och det har också protesterats mot det. Protester som i sin tur raderats......
 
Och så en sak till. När städpatrullen vill fråga bildinläggaren eller kommentatorn något, t ex angående källhänvisningar och liknande, vore det väl bättre att göra det via epost (när sådan finns uppgiven) istället för att ställa frågorna direkt under bilden.
 
Och, nej, jag tänker inte skicka mina synpunkter via epost istället för att skriva dom här. Alla ska se och göras uppmärksamma på vad som händer. Jag tycker också att svar på varför vissa saker händer ska läggas in här.

2005-12-15, 14:38
Svar #10

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
--- Raderat, eftersom jag missförstod Lottas inlägg. ---

2005-12-15, 18:56
Svar #11

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
I och för sig är det rätt naturligt om en del dubletter försvinner, jag har bett om sådana åtgärder i ett par fall själv...
 
I övrigt verkar det lite märkligt att lägga ihop fleras kommentarer, om det sker...

2005-12-15, 19:20
Svar #12

Lotta Nordin (Lotta)

Ett exempel där fleras kommentarer lagts ihop är #47987, och där har också protesterna mot detta tagits bort.
 
 
Och om man tittar nu så är det dubletter av allt...

2005-12-16, 09:43
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Visst kan det se snyggare ut om man sammanfattar kommentarerna, men då vet man ju inte källan. Sedan tycker jag som lagt in kort att det är intressant och se vem som kommenterat mina bilder, kanske någon okänd släkting, vem vet.
Ann-Mari Bäckman

2005-12-16, 10:12
Svar #14

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Den som sitter och sammanfattar kommentarer så att det inte framgår vet som gjort dem, avslöjar en pinsam brist om det mest elementära inom släktforskningen: Att en korrekt källredovisning är forskningens fundament. Har Porträttfynd blivit amatörernas afton?

2005-12-16, 11:44
Svar #15

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Det finns en ovana hos några uppgiftslämnare att inte skriva  hela texten färdigt. Efter stund (ibland bara några minuter) kommer tillägg och efter det ytterligare tillägg.  
 
Om dessa kommentarer slås samman blir det bara bättre. Att slå samman kommentarer från olika uppgiftslämnare är inte lämpligt och några sådana instruktioner finns inte heller.

2005-12-16, 11:58
Svar #16

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
-----
Tar tillbaka det jag skrev. Cristers förklaring hann komma in medan jag skrev, så jag ser att min slutsats var felaktig.

2005-12-16, 12:06
Svar #17

Peter Karlsson (Peterk)

Är det från samma person och från i princip samma tillfälle är det ju en helt annan sak. Men man har fått intrycket att det slås ihop kommentarer från helt olika skribenter - stämmer det, eller..?
 
En annan sak som jag tror är viktig är alla de 'nyanlända' som ramlar in från Google och gör en kommentar, och de är många. Dessa kommentarer kommer ju spontant och man kan inte begära att de skall ta del av alla regler första gången.  
 
Kanske ger de ett bidrag som inte tillför själva databasen ett dugg av värde; men det är (tycker jag) mycket värdefullt att en (ofta ung) person kan hitta in och kanske få ett frö sått till släktforskningens värld.
 
-Är det nu så att en nyanländ t.ex. skriver:
 
Wow - här är ju min farfarsfar Sven som tydligen var från Småland - vad ballt!  
 
Hiphoppiga hälsningar
Zelda, 13 år
 
Tas detta helt sonika bort lär väl den unge entusiasten tycka att denna sajt suger fett - för att använda mig av den yngre generationens vokabulär - och inte sätta sin fot här igen.
Normalt skriver de säkert ingen e-post heller, varför de inte kan bli vägledda på annat vis än genom viss dialog i kommentarform, något som jag inte tycker gjorde så mycket ibland om man ser till värdet av kontakt människor/släktingar emellan..
 
Jämfört med hur det sprids ut i Anbytarforum så gör det väl mindre om det blir ett antal kommentarer på bilder i Porträttfynd tror jag.
 
 
Detta ser jag som positiva kommentarer, så till vida att de kanske innehåller något bra tips - take it or leave it  
 
 
----------------------------
 
Tillägg:
 
-Nu såg jag att Crister i efterhand lagt till kommentaren Att slå samman kommentarer från olika uppgiftslämnare är inte lämpligt och några sådana instruktioner finns inte heller. - så då känns det ju klart och bra på den fronten.

2005-12-16, 12:34
Svar #18

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det låter ju bra att sådana instruktioner inte förekommer. Hoppas det inte heller förekommer i praktiken. Men vad gäller då protesterna om sammanslagna kommenterar (Lottas inlägg igår 19.20)?
 
Varför är det så svårt att upprätthålla en dialog i Anbytarforum (och i Porträttfynd) där redaktionens göranden och låtanden förklaras när frågor uppstår? Redaktionen efterlyser glada tillrop (även om Crister nu har tagit bort det önskemålet i sitt inlägg ovan), men läsarnas frågor möts för det mesta bara med tystnad eller möjligen med en uppmaning att skicka mejl till redaktionen. Följden blir missförstånd och onödig irritation. Hittills känner jag inte till något fall där tystnad och ignorans har resulterat i ökad förståelse och större entusiasm.  
 
För övrigt delar jag Peters synpunkter ovan.

2005-12-16, 12:43
Svar #19

Lotta Nordin (Lotta)

Tyvärr förekommer det i praktiken, Håkan.  
 
När det gäller den bilden jag refererar till ovan så  har olika skribenters uppgifter slagits samman, och nu verkar det alltså som om den som la in bilden har skrivit allt, vilket inte är fallet.  När denna sammanslagning hade gjorts skrev både bildinläggaren och en kommentator att det inte var deras uppgifter och/eller att det inte var dom som ändrat något. Dom kommentarerna har raderats och Crister har skrivit in en uppmaning att eventuella felaktigheter i den befintliga texten ska skickas via epost till honom.  
 
Eftersom det inte var bildinläggaren som stod för allt som nu finns i texten kan det alltså bli lite svårt för honom att göra som Crister vill, alltså att meddela eventuella felaktigheter i texten via epost. Dessutom hänger ju Cristers uppmaning lite löst eftersom det inte längre framgår att någon tycker att något är fel. Och frågan är väl om någon av dom vill kommentera ytterligare när kommentarerna dom gör raderas.

2005-12-16, 13:27
Svar #20

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det låter måttligt begåvat. Min kommentar från i förmiddags var alltså så befogad som jag befarade.

2005-12-16, 14:19
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag ser nu att kommentarer har tagits bort från bild #45224. Det var någon som förtjust hade hittat en bild av sin farfar och hon hade även bett sin far titta på bilden, även han hade glatt sig åt bilden.
 
Eftersom att det i samma album #45176 även fanns en bild på ett ädre par Moström, som gott och väl skulle kunna vara föräldrar till mannen på bilden, skrev jag en kommentar direkt till kvinnan, att det fanns två bilder till med namnet Moström i albumet.  
 
Många sådana här inhoppare har funnit sina bilder genom att skriva namnet i sökrutan på internet och då kommer, som i det här fallet, Erik Severin Moström upp bland alla andra J A Harnesks bilder (i Umeå eller Örnsköldsvik, jag kommer inte ihåg) Man ser då bara bilden och förstår inte att den ligger i ett album, alltså kan man missa andra släktingar.
 
Med min kommentar hoppades jag att hon skulle leta upp bilden igen och då se mitt anrop till henne. Nu är det borta! Tänk vad kul för kvinnan att kanske även få se en bild på sin ev farfars föräldrar. Det känns lite trist, faktiskt.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-12-16, 14:55
Svar #22

Jan-Åke Holmbring

Eftersom det är jag som lagt in den bild (#47987), som Lotta tog upp som exempel på klåfingrighet, är det lämpligt att jag kommenterar vad jag vet.  
Det jag skrivit är namnet på personen samt från samma album som #0000. Sedan har några andra personer (jag vill minnas det var bl. a. Jan Jutfors) kommenterat bilden, varefter alla kommentarer sammanförts med mitt namn under. Då jag påpekade detta, kom nuvarande sista kommentar om felaktigheter. Jag ombads också kontakta Christer, vilket jag gjort men som synes utan resultat.

2005-12-16, 17:58
Svar #23

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Det är riktigt att det var jag som lämnade kommentarer till Jan-Åkes bild. Anledningen till att det blev flera kommentarer med kort mellanrum var att jag inte hade fler uppgifter först, men beslutade mig sedan för att ta reda på mera fakta eftersom det var en person som jag var intresserad av och borde ha i mitt anträd.
OK, att jag kanske borde ha väntat lite med att kommentera. Jag har inget emot att uppgifterna förts samman till en kommentar, men det var i alla fall jag som har gjort forskningen och då borde inte mitt namn tagits bort.

2005-12-16, 19:23
Svar #24

Kurt Modig

Till användarna av Porträttfynd
   
   I mina uppgifter som förbundskassör ingår att övervaka de system och rutiner som Förbundet använder. Därför denna redogörelse sedd ur min synvinkel.
 
  1. Strax efter det Crister Lindström börjat sin tjänst på Förbundet redogjorde han för läget på Porträttfynd. Sedan augusti 2004 hade ytterst få bilder godkänts och indexerats. Totalt uppgick antalet sådana bilder till ca 15 000.
  2. En kontroll från min sida visade även att sorteringen av de tidigare godkända bilderna på många ställen var inkonsekvent och ologisk. Samma fotograf kunde förekomma i flera varianter endast åtskilda genom olika val av skiljetecken eller rena stavfel.
 3. Databasens struktur är på viss punkter svårtolkad och med ibland inkonsekventa införanderegler. Speciellt gällde detta fältet Fotograf.  
 
  Förbundet kan lastas för att man inte tidigare observerat den uppkomna situationen men Crister hade på inget sätt del i det uppkomna läget.
  Crister åtog sig att huvudsakligen på fritid försöka indexera den stora mängden av icke godkända bilder. Han lyckades på detta sätt åtgärda ca 2 000 bilder. Tillströmningen av nya bilder var dock nästan lika stor. Situationen blev inte nämnvärt förbättrad.
  I samråd med Crister beslöt Förbundet att försöka få fram frivilliga krafter för att så snabbt som möjligt komma till ett normalt läge. De många frivilliga anmälningarna (ca 20 st) gjorde det nödvändigt att utforma en enkel handledning.
  Handledningen skulle först och främst avspegla att Porträttfynd är en databas varur det skall vara möjligt att söka finna okända porträtt för i övrigt kända personer. Den första sökningen sker då lämpligen genom fritextsökning på namnet. Därefter på ”Ort” och ”Fotograf” och i sista hand möjligen genom någon annan fritextsökning.
  Handledningen koncentrerade sig därför på utformningen av fälten ”Ort” och ”Fotograf”. För fritextsökningen i fältet ”Text” eftersträvades en viss åtstramning. Att nu införa regler som gör det möjligt att söka på exv. ordet ”mustasch” kändes inte nödvändigt då några sådana instruktioner inte funnits för de tidigare införda bilderna.
  Det påbörjade arbetet kommer att drivas i tre etapper:
   
1. Kontroll och godkännande av de 15 000 bilderna
2. Ändrade regler för visning av bilder så att nya porträtt visas först när de är godkända.
3. Genomgång och korrigering av tidigare indexering (ca 35 000 bilder)
 
  Etapp 1 är påbörjat. Varje frivillig har 800 - 1 000 bilder var att arbeta med. Arbetet kan kanske vara klart till årsskiftet eller strax därefter.
  Några debattörer har ondgjort sig över att Crister inte har tid att i Anbytarforum följa de frågor som ställs. Crister är anställd för att journalistiskt lyfta RÖTTER. Att han av eget intresse ägnat sig åt den stora eftersläpningen på Porträttfynd är något vi ändå skall vara tacksamma för.
  Andra debattörer har lyft fram frågan om äganderätt till bilderna. Observera då att porträttfynd endast innehåller en skannad kopia av bilden.  
  När nu arbetet kommit igång förvånar det mig storligen att inte de två tidigare redaktörerna en enda gång reflekterat över hur vi hamnat i detta läge. Det är ju trots allt dessas tidigare arbete som nu måste rättas till.
  Det hörs också tacksamma kommentarer till att arbetet nu kommit igång. Låt nu de utvalda få arbeta i lugn och ro. När detta är avslutat kan det finnas tid till att granska resultatet och att ta nya tag.

2005-12-16, 19:58
Svar #25

Rune Edström (Rune)

Och dialog med användarna behövs inte?
rune

2005-12-16, 20:21
Svar #26

Peter Karlsson (Peterk)

Hur vi hamnat i detta läge - tja, jag hade väl lite mycket annat att hålla reda på minst sagt, knappast okänt för ansvariga..
 
Och att tidigare ansvarigas arbete nu måste rättas till vet jag inte hur jag skall tolka; att 15.000 bilder (minst) var obearbetade är inte ett resultat av mitt tidigare arbete - snarare då min totala brist på arbete med denna avdelning. (Förklaringen ges till 100% i min första punkt.)
 
 
-Få det nu inte att se ut som att det varit så mycket fel på Porträttfynd - hade det satts in resurser på att hålla efter som det var tänkt från början (tog väl Håkan 2h/dag innan jag kom in i bilden, och den tiden behövdes/behövs) hade det mesta legat fint och prydligt förstås. Men jag tar på mig min del med att ha varit för oklar med att kräva fler resurser (och - jag vet - jag var inte positiv till ett allmänt hjälpupprop för avdelningen åt mig medan jag var kvar, men det var framförallt för att det kändes lite för stort och svårt rent tekniskt för att jag skulle vilja ansvara för andras ev. insatser där.)
 
Nog om detta - nu fick Ni min reflektion i frågan - men låt folks kommentarer vara där dom är, och var rädd om insnubblande nykomlingar.
 
Nu lovar jag att inte 'reflektera mera' i ämnet  
 
 
Ett PS (bl.a. beroende på Runes kommentar):
 
-Var inte så rädda för dialog med användarna här i forumet - och varför skall man göra något med tiotusentals bilder 'i lugn och ro' för att först därefter granska resultatet och kanske få göra om det till stora delar..!?

2005-12-16, 20:22
Svar #27

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vad som är problemet är att texter skrivna av en person lagts in under en annan persons namn. Anser någon att detta är ett bra förfarande?
Skulle till exempel Kurt tycka att det var lämpligt om någon bakade ihop hans inlägg med Cristers inlägg ovan?
 
Jag inser att det vär ett jättearbete som sker med bilderna, och tycker det är bra, men jag ser faktiskt ett problem om energi läggs på att baka ihop olika personers texter.  
 
Dessutom, vissa saker måste diskuteras innan de sker, så att inte allt för stora och irreparabla misstag sker, till exempel vad det gäller förändring av texter. Förutom detta så har Anette Carlsson, ledamot av förbundsstyrelsen och av RötterRådet, för det senares räkning skrivit följande:
 
Men ingen text ska tas bort eller ändras.
 
Om text tas bort eller ändras så sker det så vitt jag kan se i strid med RötterRådets direkta instruktioner, varför jag ser det som i högsta grad relevant att diskutera.

2005-12-16, 22:06
Svar #28

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Å andra sidan står det klart och tydligt i texten till Porträttfynd
 
OBS! Redaktionen förbehåller sig rätten att fritt redigera texter och kommentarer
 
Frågan är då vad som gäller, Anettes uttalande eller redaktionens fullständiga frihet att göra vad som helst?
 
Mats

2005-12-16, 22:10
Svar #29

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Ett TACK till den frivilligarbetare som har tagit sin an bilder från Nyköping. Nu är de flesta av mina misstag, som jag själv erkänt i kommentarer, tillrättade. Det känns bra. Nu återstår bara ett fel vad gäller fotografens okända hemort för bild 34197.  
 
Mvh
Ingegerd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna