ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-26  (läst 2233 gånger)

2005-11-25, 10:11
läst 2233 gånger

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag blir betydligt lugnare när jag läser Bernhard Johansons inlägg. Har verkar ha förstått var det huvudsakliga problemet ligger: I felaktiga inskrivningar av orter och fotografnamn, vilket gör att en fotograf kan bli uppdelad på flera utan skäl.
 
Däremot är det inte meningen att man ska göra så radikala hopslagningar som Christina och Leif föreslår. Tanken är inte att varje fotograf bara ska ha en sida med bilder, utan att man ska dela upp fotografen enligt den information som finns på bilden.
 
En fotograf som på en ort har producerat bilder både med trycket Alfred Ericsson och Alfred Ericson ska delas upp på två.  
 
Detta kan kanske verkar dumt om det vara finns ett par bilder av varje, men om det finns ett par hundra bilder med varje stavning är det till hjälp för den som har en bild med trycket Alfred Ericson och då slipper leta bland bilder med andra stavningar.
 
Men den som följer instruktionerna i Porträttfynd blir varse detta. Denna fråga har också varit uppe till diskussion vid flera tillfällen tidigare här, så den som vill läsa mer kan leta sig bakåt bland de äldre inläggen.
 
Ett exempel:
 
Linde & Kopparberg
Alfr. Michelson (4)  
Alfr. Mickelson (1)  
Alfred Michelson (1)  
 
Dessa tre ska slås samman till en och samma rubrik. På alla bilderna står Alfr. Michelson och då ska alla läggas in under samma rubrik.
 
När det gäller Hanna Lundberg i Umeå verkar det som att bilderna ska in under två rubriker:
 
Hanna Lundborg (112)
Hanna Lundborg & C:ni (31)
 
De övriga, förutom den sista, verkar vara felinskrivningar av den senare (de som lagt in bilderna har väl varit ovana vid förkortningen C:ni):
 
Hanna Lundborg & C (1)
Hanna Lundborg & CNI (2)
Hanna Lundborg & Cni (6)
Hanna Lundborg & Co (11)
Hanna Lundborg & Co. (9)
Hanna Lundborg/Umeå (1)  
 
Det är alltså dessa sistnämnda som bör ändras (jag har inte detaljstuderat varje bild, så det kan finnas andra avvikelser som jag inte upptäckt).
 
Är man osäker på om två fotografrubriker ska slås samman eller inte, bör man inte slå samman dem. Hela tiden kommer läggs fler bilder in, och med fler inlagda bilder kan det blir det ofta lättare att avgöra hur man ska göra. Det finns med andra ord stora chanser att problemet löser sig automatiskt med tiden.
 
Men detta verkar Bernhard Johanson till fullo ha förstått, så dessa mina rader är mer en förklaring till Christina och Leif.
 
När det gäller vem som orkar läsa långa texter som lagts in, tror jag man ska tänka på den som hittar exempelvis sin morfars morfar bland bilderna. Vad läser han eller hon helst? Den långa och snåriga texten som den som lagt in bilden har skrivit eller en av redaktören beskuren text? För mig är svaret självklart.
 
Låt oss nu hoppas att den enfaldiga id?n att ägna sig åt tidsödande och onödig textredigering nu är skrinlagd.

2005-11-25, 11:58
Svar #1

Åke Forsmark

Jag tycker att det är svårt att söka på porträttfynd.  Bara det att mina halvlappar från Arjeplog hamnar under Tidaholm i Västergötland känns förvirrande. (Tydligen på grund av att Ad Lidvall i Tidaholm gjort kopior på kort från hela landet)
 
Det skulle behövas ett mer strukturerat sökordssystem där man kunde lägga in viktiga detaljer som puffärm, same, sj-uniform, student, militär, brudpar eller liknande. Då skulle man kunna använda databasen för många olika ändamål. Egentligen finns det väl inget som hindrar att man rabblar upp några ord som man tycker är relevanta för bilden?

2005-11-25, 13:14
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Oj, oj, oj!!! Orkar jag ens bemöta dessa tilltag och dumheter? Jag börjar hålla med SOLveig Mårtensson att det finns skönare promenader att trampa iväg på (eller forskningar att mata in eller utföra), än att behöva brottas med detta stora vansinne i denna lilla fråga!
Men eftersom det är förkylt i huvudet, samt disigt och dimmigt och mörkt även ute, och det är viktigt att reagera, så okey då...
 
För det första: Visst kan jag känna igen mig i Cristers ord: Tyvärr verkar det inte spela så stor roll vad man gör, det är alltid någon som har synpunkter på detta. För att klara sig helskinnad ska man uppenbarligen inte göra någonting. Man försöker att åstadkomma något bra och så är otack världens lön. Det har jag mött här, men särskilt oräkneliga gånger i min roll som högstadielärare. Oftast går det att reda ut i stunden eller efter ett tag eller så får jag tacket från eleven långt senare. MEN ibland händer det att jag förstår meddetsamma eller efter en tid att det jag gjort inte var så bra. Kritiken var kanske eller helt säkert rätt! Då måste jag vara ärlig och medge detta, även om det svider! Alla gör vi fel och misstag. De aktiva gör fler än de passiva förstås!  
 
För det andra: Det finns människor som kritiserar felaktigt eller för mycket. Det finns rätthaverister som är omöjliga att ha att göra med. Visst! Men att som redaktör (eller rektor eller lärare eller elev) döma ut och delar av, eller en hel grupp, som man arbetar med eller mot ter sig mycket olyckligt och ofruktbart, redan i utgångsläget för en diskussion eller maktutövning!!!
 
För det tredje: OM det skulle vara så att det finns en stor tyst majoritet som tycker som redaktören i det här fallet, så behöver det inte betyda att de har rätt!
 
För det fjärde: Det tycks mig mycket osannolikt att det finns en stor tyst majoritet som gillar de förändringar som sker här och det sätt på vilket de införs! Särskilt inte om man förstått vidden av dess återverkningar för de enskilt drabbade och Porträttfynd som helhet!
 
Finns det en sådan majoritet så är den inte bara välkommen att höra av sig.  
 
Det är också så viktigt, i denna fråga, att det är en skyldighet att kolla upp om så är fallet innan man gör ändringar av det slag som nu görs! Det är ju användarna, läsarna och skribenterna, som är Rötter! Naturligtvis kan man ha olika opinioner i Släktforskarförbundet som helhet, jämfört med läsarna här, men det är väl mindre troligt. Är det så bör väl ändå Rötters Vänner och användarna här avgöra vad som ska gälla!
 
För det femte: Att som redaktör påstå att man inte har tid att följa de diskussioner som förs i det forum, man är satt att redigera låter ju oförklarligt! Särskilt de delar som handlar om Rötter och Anbytarforum är ju ytterst angeläget att redaktören och andra ansvariga följer särskilt noga och deltar aktivt i, om man vill ha nöjda medlemmar och ett demokratiskt förhållningssätt, enligt den människosyn jag har iallafall!
 
Det finns naturligtvis exempel på att mycket bra intiativ har tagits, utan att kolla med medlemmar också, men då är ju ändå risken mycket större att det blir fel än om man kollar det först!
 
För det sjätte: Om man ändå väljer att genomföra en förändring, utan att först förankra den med användarna, så är det ju desto viktigare att man är TYDLIG med, NÄR, VAR, HUR och VARFÖR dessa förändringar sker!!! Om man vill att det ska ske så smidigt som möjligt! Här saknas denna tydlighet och framförhållning, tyvärr!
 
För det sjunde: Att redigera i andras texter, utan att kolla om det är ok, och utan att meddela detta, är ju helt fel! Såvida det inte rör sig om lagöverträdelser eller uttalade regelbrott.
 
För det åttonde: När det gäller de lovvärda försöken att underlätta sökandet efter en fotograf, så finns det naturligtvis fördelar med att samla alla foton på en adress, men det blir ju också nackdelar eftersom då försvinner det exakta återgivandet av texten, som motsvarade en period i fotografens liv och därmed underlättade sökandet efter andra foton från samma tid med samma text. Om det är så att de flesta tycker att det underlättar att finna foton genom denna ihopslagning, så gör den då, det är inte en särskilt stor fråga!
 
För det nionde: Ju bättre beskrivna fotona, och personerna på dessa är, desto enklare är det att finna liknande foton!
 
För det tionde: Ju mer diskussion och känsloyttringar som uppstår kring ett fotografi, desto mer levande blir forumet och desto bättre blir Porträttfynd! Det finns inget dåligt, farligt eller onödigt med att låta männskor fritt få uttrycka sig (i detta fall kring fotografier och deras upptäckt) och dessutom ge andra tillfälle att fritt reagera på och kommentera dessa yttranden, under förutsättning att inga kränkningar sker!  
 
Att gå in och beskära den friheten är däremot dåligt, farligt och onödigt KRÄNKANDE!
 
Erkänn genast att detta är ett olyckligt misstag och gå genast tillbaka till den ursprungliga ordningen, för allas bästa!!!
 
(Nu är det lunchdax!)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-11-25, 14:39
Svar #3

Crister Lindström (Redaktor)

Nu är det så, att Anbytarforum sköts av Yvonne Carlsson - inte av undertecknad. Jag har fullt upp med en massa andra saker.  
 
Att det inte är så lätt att vara Rötterredaktör kanske det här tillfällighetsfyndet (som en uppmärksam läsare skickat) speglar. Med det önskar jag alla en riktigt skön första advent.
 
Hälsningar Crister Lindström
----------------------------------------------------
 
Av Håkan Skogsjö - torsdag den 18 maj 2000 kl. 16.41:  [Ändra]  
 
En fråga: Vad är rimligt att man ska behöva tåla som redaktör för Anbytarforum: ?Därför är parallellen till Slobodan Milosevic och hans regering inte alldeles långsökt att dra?, skriver John Sid?n och menar - tydligen på fullt allvar - att mitt agerande på något vis kan jämföras med Europas mest avskyvärda ledare som startat flera krig under 90-talet.  
 
Det är så horribelt att jag nu kommer att ta mig en allvarlig funderare på om jag tycker att det är tillräckligt kul att sköta det här jobbet längre. Det finns säkert andra som känner lusten dallra över tanken att få sköta Anbytarforum och RÖTTER.  
 
Av Håkan Skogsjö - torsdag den 18 maj 2000 kl. 20.43:  [Ändra]  
 
 
Rubriken ?Pröva att skicka inlägg? har nu i en veckas tid använts till helt andra saker än vad den är avsedd till, och tonen också där blivit allt mer hätsk och oförsonlig. Jag har därför tyvärr nu tvingats stänga också den rubriken. Det har skett efter uppmaning från läsare, som börjar bli rejält trötta på den utveckling som pågår i Anbytarforum.  
 
Vi får se vad som händer nu. Själv lämnar jag förmodligen redaktörssysslan inom kort. Det här är faktiskt inte alls roligt längre, utan bara sorgligt. Men förhoppningsvis finns någon entusist som vill bygga vidare på den grund jag förhoppningsvis lagt när det gäller Internet för släktforskare. Om tjafsdiskussionerna skulle sprida sig till de andra rubrikerna i Anbytarforum, kommer hela forumet att stänga.  
 
Jag beklagar verkligen detta. Men mot den klick som nu driver Anbytarforum mot ett totalt haveri står jag tyvärr maktlös.  
 
Förhoppningsvis kan ur askan - som en Fågel Fenix - ett nytt och tekniskt sett mer sofistikerat Anbytarforum resa sig, som bättre kan stå emot den typ av attacker som vi nu utsätts för.  
 
Forska väl, alla vänner!  
Håkan Skogsjö  
redaktör

2005-11-25, 15:25
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:47
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Crister!
 
Visst är Yvonne den i redaktionen som sköter Anbytarforum - men betyder det att det bara är hon som läser något här?
 
När det finns särskilda diskussioner just för de andra saker som är dina uppgifter, är det då verkligen inte en självklar del av arbetet att följa med i det som diskuteras här? Är det ointressant vad de som Rötter är till för (läsarna!) har för synpunkter på verksamheten? Är det utanför dina arbetsuppgifter att svara på frågor (från bl.a. många av Rötters Vänner) om vad som sker och varför?
 
Har du glömt beskrivningen av ditt uppdrag (som Lotta citerade ovan)?: ...lyhördhet för önskemål och reaktioner från Rötters läsare.
 
När du nu ändå är här och skriver, har du då inte möjligen något att säga också i sakfrågan - den sakfråga som faktiskt är vad som diskuteras här!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-11-25, 15:32
Svar #5

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack för din önskan, Crister. Jag önskar gärna alla en riktigt skön första advent, även dig Crister, men helst efter att Porträttfynd slutar att godtyckligt och olovligt berövas texter i inläggen!  
 
De sorteringar som Håkan Skogsjö föreslår ovan verkar däremot bra, så de tycker jag att du kan följa, men stäm helst av det med alla användare och de andra ansvariga först!
 
Att det inte alltid är enkelt att vara Redaktör, Anbytarvärd eller människa, det förstår jag och troligen de flesta, men det är ju ingen ursäkt för att göra misstag som många, sannolikt de flesta, tycker är dåligt som id?, dåligt genomfört och direkt kränkande för oss som ansträngt oss för att bidra till Porträttforum, när våra texter godtyckligt och olovligt redigeras!
 
Rör inte min porträttfyndstext!
(eller andras)
 
Att Håkan, jag och andra eventuellt gjort andra misstag och fått hård välförtjänt eller oförtjänt kritik urskuldar ju inte att du och eventuellt andra begår detta tillklippande misstag, som gör människor förvånade, ledsna och arga och dessutom vägrar diskutera saken/saxen!
 
Det måste väl vara bättre och roligare för dig Crister att vara en läsande varmt lysande (advents)stjärnredaktör som arbetar i gemenskap med användarna och deras id?er och åsikter, än en nerskärande mörkerspridande kylig, utfrusen eller utbränd, rädd aktör!!!
 
Jag hoppas på stjärnglansen, även om det ser allt mörkare ut!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-11-25, 15:49
Svar #6

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Nu funderar jag igen.
Vår red skrev nyss:
Nu är det så, att Anbytarforum sköts av Yvonne Carlsson - inte av undertecknad. Jag har fullt upp med en massa andra saker.
Och vem sköter nu alla dessa kort som vi pratar om här? Kan herr red ta bort de jag nämnde i ett tidigare inlägg? Vad var det för lågvattenmärke mot Håkan Skogsjö. Jag anser att det är lite fel i den här dialogen att ta upp sådant som hände för fem år sedan, personliga påhopp skulle vi väl försöka undvika? Talar vi inte om nutid och vad som händer nu. Stilla sig nu red Crister Lindström. Kom gärna med information och vad du har tänkt ang de kort som faktiskt är våra. Tag bort mina som jag har nämnt tidigare. Om nu herr red har en massa saker att sköta, så tror jag inte att han är ensam om detta. Skillnaden är att han har ett mandat tillsammans med anbytarvärden. Det vore intressant att veta om han läser det forum som han är satt att förvalta eller om han har tagit time-out. Ett tips inför helgen; läs gärna inläggen på AF. Det brukar vara ganska givande både för forskningen samt att få veta varifrån vinden blåser.
Jan-Christer

2005-11-25, 16:34
Svar #7

Lotta Nordin (Lotta)

I beskrivningen av redaktörens arbetsuppgifter står också:
”I uppdraget ingår att, i samråd med RötterRådet, analysera kommunikationsbehov och informationsvägar”.
Det som särskilt framhållits här (och på flera andra ställen) är just kommunikationsbehovet mellan redaktör och läsare/användare.  
 
Naturligtvis måste de delar/diskussioner i Anbytarforum som direkt rör redaktörens arbetsuppgifter läsas, frågor besvaras och synpunkter kommenteras av redaktören själv! Vem annars?
Att dessutom, trots åtskilliga påpekanden, fortsätta med den nonchalanta attityden mot oss läsare är rent ut sagt oförskämt. Den tid det tog redaktören att skriva (och kopiera in) inlägget ovan 14:39 hade med fördel kunnat ägnas åt att skriva ett informerande inlägg i sakfrågan istället. Dessutom kan inte det Håkan skrev(och skrev om) för fem år sedan jämföras med vad som skrivs här och nu.
 
Jag betalar till Rötters vänner, och har gjort så länge utan att tveka, men nu har jag allvarligt börjat fundera på om det är värt att betala in 100-lappen. Jag vill inte vara med och bekosta något som ska förstöras istället för att byggas upp och vara till nytta.

2005-11-25, 16:54
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:47
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om det nu ska citeras vad redaktörer har skrivit tidigare i Anbytarforum, så kanske man får bidra med ett citat av den nuvarande redaktören (22/8 2003 kl. 08.49)?:
 
Man kan inte undgå att fundera över varför vissa människor beter sig som igelkottar. Hela tiden taggarna ut. Fulla av misstänksamhet. De tycks tro att all världens jävelskap är menade för dem. Tråkigt, tråkigt.Ett i sammanhanget något mer passande citat än Cristers fem år gamla tillfällighetsfynd... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-11-25, 17:32
Svar #9

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Igelkottar har oxå vänner!  
Men för att de ska sprida sig, måste de våga komma ut och undvika kvasten!
 
http://www.gotmus.i.se/naturmus/igelkottens_hemsida/
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-11-25, 18:10
Svar #10

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Denna diskussion är mycket intressant, inte bara för att den handlar om hur Porträttfynd ska skötas, utan också för att den visar att det verkligen är utgångspositionen som är avgörande för vad man tycker och hur man uttrycker sig i Anbytarforum!
För att förenkla hela saken kan man dra en parallell - som gångtrafikant är man ständigt förbannad på idiotiska bilister som inte tar någon hänsyn, och som bilist är man ständigt förbannad på dessa tröga gångtrafikanter som bara kliver ut på varenda övergångställe! Man behöver inte ens vara personlighetskluven för att reagera så!
Så nu får både Crister och Håkan sota för det de skrev i andra roller... Kanske båda kan dra någon nyttig slutsats av detta?!  
Utöver detta vill jag tillägga, att vi inte får glömma att det til syvende og sidst är Rötterrådet som bestämmer vilka regler som ska gälla för Porträttfynd. Det är därför de finns.

2005-11-25, 18:18
Svar #11

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Är det inte på tiden att Rötterrådet tycker något då? De har varit väldigt osynliga i den här debatten.
 
Personligen ogillar jag att städningen går ut över annat än att jämka ihop fotografernas adresser något.

2005-11-25, 18:51
Svar #12

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Hmmm... Lite egendomlig diskussion. Vi är ett antal som diskuterar Porträttfynd. Sedan har vi en redaktör som hellre vill diskutera svårigheterna med att vara redaktör.  
 
Det finns ju ganska många texter av min hand att citera från efter åtta år som huvudansvarig för RÖTTER inklusive Anbytarforum. Säkert finns inlägg som jag har anledning att skämmas över. Dock inte de två som citeras här ovan.
 
Mer relevant i sammanhanget är dock att jag också har skrivit några hundra inlägg som handlar om Porträttfynd i syfte att vägleda och hjälpa alla som ställt frågor om stort och smått. De kan läsas med början här (fler sidor hittas med länkarna högst upp på denna sida). Jag nämner inte detta i ett försök att slå mig för bröstet och antyda att det var duktigt gjort. Men det visar i alla fall ett alternativt förhållningssätt gentemot läsarna, mindre igelkottslikt om man säger så.
 
Sedan till själva saken, Porträttfynd alltså, och Åke Forsmarks fråga ovan. Porträttfynd har egentligen två syften och fungerar också på två sätt, kan man säga:  
 
1) Jag har en oidentiferad bild och jag undrar om den finns i databasen. Då söker jag upp den fotografs namn som finns tryckt på bilden och ser om jag hittar min bild. Än så länge är väl chansen inte så väldigt stor, men ju större databasen blir desto mer ökar chansen.
 
2) Jag vill hitta bilder med anknytning till Arjeplog. Då använder jag sökfunktionen. För att det ska fungerar gäller det förstås att folk verkligen har skrivit in ortnamnet på alla bilder där det är befogat.
 
Därför är det viktigt att skriva in alla relevanta ord i textformuläret, förutom namn och orter också annat som kan vara möjligt för folk att söka på. Finns det exempelvis en gitarr på bilden är det bra att skriva in också detta.

2005-11-25, 19:40
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Håkan!
 
Om man har en teknisk fråga angående Porträttfynd, vem bör då svara på den? Jag vet att jag frågat tidigare om detta problem, att går man in på separata fotografer och tittar på bilder, så visas inte alltid kommentaren förrän man förstorar bilden. Det här problemet kanske blir löst när man har gått igenom bilderna och godkänt dem.
 
Det är ju så knäppt det hela att det finns ingen att fråga angående Porträttfynd. Hur många gånger har jag inte ställt frågor här, men bara mötts med tystnad. Nu är det helg, men jag hoppas att det blir någon lösning när Crister har vilat upp sig och kommer tillbaks på måndag, för så här kan det ju inte fortsätta.
Ann-Mari Bäckman

2005-11-25, 20:09
Svar #14

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Det borde vara möjligt att hitta en konstruktiv ton i debatten. Många är uppretade och kräver svar, Crister är förbannad och trött på (vad han uppfattar som) orättvis kritik. Ingen får rätt, allt blir fel, och gnälligt!
 
Byt stift, allihop! Det är svårt att vara redaktör i en samling av alfahannar. Det är svårt att vara demokrat utsatt för censur. Alla vill väl, och ändå blir det fel.  
 
Finns det ingen kurator eller terapeut som släktforskar?
 
Mvh
 
/Kaj A.

2005-11-25, 20:15
Svar #15

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Det borde vara möjligt att hitta en konstruktiv ton i debatten. Många är uppretade och kräver svar, Crister är förbannad och trött på (vad han uppfattar som) orättvis kritik. Ingen får rätt, allt blir fel, och gnälligt!
 
Byt stift, allihop! Det är svårt att vara redaktör i en samling av alfahannar. Det är svårt att vara demokrat utsatt för censur. Alla vill väl, och ändå blir det fel.  
 
Finns det ingen kurator eller terapeut som släktforskar?
 
Mvh
 
/Kaj A.

2005-11-25, 21:10
Svar #16

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Kaj med flera
Jag tror inte att vi är en samling alfahannar. Vi önskar nog alla ha en redaktör samt anbytarvärd som kan vara lyhörda, sticka upp det fuktiga fingret och se varifrån vinden blåser. Det lärde jag mig redan på väderskolan F12 Kalmar anno 1965 som väderbiträde. Lyhördhet och informationsbenägen när oklarheter tornar upp som en åskfront över södra Kalmarsund kan vara en fördel innan ovädret är över en. Ödmjukhet samt att kunna säga jag hade fel gör att många slipper fråga sig om deras inlägg kan råka ut för censur eller tagas bort. Information innan besluten har fattats. Kunde dessa enkla saker följas skulle säkert inte debatterna nå dessa höjder som nu sker. Det är inte vi och dom. Det är en stor mängd forskare som bygger upp vad forskarvärlden är i dag. Med modern teknik går det kanske fortare, men samtidigt blir ansvaret större för moderatorer och ansvariga på våra forskarsajter. Det går inte att i dag tro att forskarsverige gör uppehåll efter kontorstidens slut. Det är då den verkliga tiden för forskning börjar eller fortsätter. Att säga då att -jag tar timeout eller att jag inte hinner med som moderator/redaktör visar tycker jag på en likgiltighet inför oss, eller en icke förståelse för vad vi forskare utför inom våra verksamhetsområden.
Jag tycker att anbytarvärden skall vara mer närvarande än 50%, vilket jag sett lite av på sista tiden.
Jag tycker att redaktören bör vara en person som är närvarande och kan besvara rena sakfrågor som uppstår inom de områden där han själv har gjort förändringar, exvis Porträttfynd. Att osynliggöra sig ger bara en följdverkan att frågorna och inläggen ökar. Träd fram i ljuset, det är ljusets högtid som nalkas.
(Eftersom inte redaktören har tid att läsa på AF, så kanske jag får maila över mina inlägg till honom i sinom tid)
Jan-Christer

2005-11-25, 22:04
Svar #17

Åke Forsmark

Jag inser att jag tänkt helt fel när jag lagt upp bilder på porträttfynd. Jag tänker mej att den person som läser texten också ser bilden, men det är ju självklart att bilden ska beskrivas i den mån det kan göras meningsfullt. Skriver jag man med mustasch och kravatt så kan faktiskt en kravatt- eller mustasch-forskare finna igen bilden. Jag ska bättra mej.

2005-11-25, 22:12
Svar #18

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Sådärja!
 
Torbas - Skyll inte resursbristen på Crister, det är inte hans fel. Men tack för ett väldigt bra inlägg!
 
Åke - det där var riktigt bra!  Vi lär oss hela tiden, så även jag (som har bitit ett antal personer i skinkan här på Anbytarforum).
 
Nu styr vi upp detta till en KONSTRUKTIV diskussion, som ger ett bättre porträttfynd.  
 
/Kaj A.

2005-11-25, 22:22
Svar #19

Lotta Nordin (Lotta)

Om det nu är Rötterrådet som till syvende og sidst bestämmer över vilka regler som gäller för Porträttfynd, så är det märkligt att Crister skriver att han har initierat, organiserat och fattat beslutet om ”städningen”. Lika märkligt är det i så fall att ingen av rådet kan yttra sig i frågan. Vilka sitter i rådet i år förresten?
Att det inte går att tiga ihjäl såna här saker borde alla som varit med några år här vara väl medvetna om.  
Jag är inte censurerad i Porträttfynd än, och jag tänker inte utsätta mig för att bli det. De ca 100-talet fotografier från hela landet som jag har färdigscannade kommer inte att läggas in på Rötter som läget är nu.
 
En konstruktiv diskussion kan det inte bli så länge den/dom ansvariga vägrar delta.
 
 
”Svårt att vara redaktör i en samling alfahannar”? Är hälften av skribenterna i den här diskussionen osynliga? (jag antar att alla manliga skribenter fick epitetet alfahanne, trots att det mig veterligt endast brukar finnas en i en flock).

2005-11-25, 22:43
Svar #20

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Hej Lotta,
du är inte osynlig. Om vi ska ta upp genusperspektivet här också, så börja med att räkna antalet inlägg av män/kvinnor, analysera tonläget i inläggen - du kommer att finna att det tyvärr är alfahannarna som bestämmer hur vi alla skäller på varandra. Det finns ju alfahonor också, skillnaden är väl inte så stor ...
 
/Kaj

2005-11-25, 23:14
Svar #21

Peter Karlsson (Peterk)

Jag hade några rader sparade med något som väl är lite konstruktivt, klämmer ut dem här (även om det nog bör finnas omnämnt bland arkiverade inlägg också).
 
Jag har sagt tidigare att det är jättebra med en 'drive' på Porträttfynd, men (som nämnts av andra): huvudarbetet måste nog ändå vara att samla ihop splittrade rubriker/indelningar av fotografer/ateljéer, samt på sikt kanske också ta fram en teknik som gör att man väljer fotografer ur en (dropdown)lista; detta för att eliminera den mänskliga faktorn att man aldrig kan skriva in 100% korrekt hela tiden..
-De ändringar som görs nu verkar ju ändå vilja gå i riktning mot att precis allt skall skrivas på ett visst sätt - och då är det ju lika bra att införa fyllairutor och formulär för så mycket av informationen som möjligt. (För en mängd ofta förekommande föremål är ju detta väldigt intressant och lätt fixat - i princip är det väl bara att fortsätta på barn, djur.. osv.)
 
-------------------------------------
 
En sak till dök upp nu: såg ovan att man varit inne på problematiken med att lätt kunna söka på en viss fotograf när de nu envisas med att ligga på skilda orter och skilda adresser..
 
-Detta fanns väl en gång planer på en lösning till (finns omnämnt bland äldre inlägg vet jag) i form av att man skulle skapa någon form av alternativ ingång via fotograf/ateljé parallellt med den 'landskapliga'. I princip skulle det då vara(bli?) en ganska komplett förteckning över alla kända fotografer, med möjlighet att samla och beskriva fotografen/ateljéns verksamhet på ett vettigt vis.
 
-Som det är nu så kommer ju mycket fotografhistorisk matnyttigt i form av kommentarer, men med ett upplägg på detta vis skulle det kunna samlas ändamålsenligt. Jag minns inte om det var så här det tänktes exakt - men möjligheterna är väl rätt stora att skapa något riktigt bra som ett komplement (mervärde) till alla bilderna.
 
För att försöka förtydliga detta skulle man alltså kunna välja en viss fotograf (oavsett hur och var han skrev sig); komma till en egen sida för denne; kunna ta del av hans historia på alla vis - med beskrivningar av de olika kartongerna och vilka perioder dessa användes osv. Samt då givetvis nå alla 'hans' inlagda foton..
 
-Borde inte vara omöjligt, jag anade här om dagen (ovan, minns inte namnet) att det finns entusiaster som nog vill/kan få till något i den här stilen.

2005-11-26, 01:03
Svar #22

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag har blivit upplyst om att skrivreglerna för Porträttfynd har ändrats. Nu säger de:
 
”Om fotografens adress framgår anges den efter namnet. Exempel: Fr G Kleming, Hamngatan 38 utan punkter efter initialerna.”
 
Så står det i direkt anslutning till inmatningsfältet, de fullständiga skrivreglerna är däremot inte ändrade. Det vill säga: Tidigare skulle det vara punkt, nu ingen punkt.
 
Den som tänker efter förstår vad detta betyder: Att samtliga 50.000 inlagda bilder måste gås igenom och ändras i enlighet med de nya reglerna. Annars blir det kaos när det gäller att få samma fotografs kort samlade under korrekt rubrik. Typ: Alla befintliga Fr.G. Kleming måste ändras för att fungera med alla nya Fr G Kleming.
 
Visheten i denna förändring får andra avgöra...

2005-11-26, 01:18
Svar #23

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
En annan text har också tillkommit:
 
OBS! Redaktionen förbehåller sig rätten att fritt redigera texter och kommentarer, samt i förekommande fall radera bilder av tekniska eller andra orsaker.

2005-11-26, 07:46
Svar #24

Rune Edström (Rune)

Hej
Fick häromdan genom Yvonne en varning av förbundet att dom var trötta på mina inlägg och en önskan att jag skulle bättra mej.
Eftersom jag inte tror att det i fortsättningen heller går att undvika den typ av inlägg som jag gör, kommer här ett som renderar en sådan åtgärd, som dom skulle ta (att spärra mej), om jag inte sluta med den typen av inlägg.
 
Dessa fel gör jag här. Kritik framförs helt öppet, inte i lönndom med email som önskas från deras sida. Inlägget är under fel rubrik och kan kanske anses som personangrepp. Inlägget har litet med porträttfynd att göra.  
 
Teds visioner med AF
 
 Efter att beslutet om ny logo  som till sist bara blev ett experiment, återstod  förändringen av AF, som nu håller på genomföras. Någon information om vad som händer har inte funnits för varken Ted eller den nya redaktörn verkar veta i förväg vad som ska göras eller hur det ska bli, bara ATT det ska ändras. Den nye redaktörn verkar ha ett gott självförtroende och vara både IT-kunnig och journalist. Dock verkar det på dom som kan bättre än jag som båda delarna lämnar en del övrigt att önska. Bara en sån sak som det Håkan tala om med en punkt härovan och att cencur får genomföras.
 
Får framföra mina gratulationer till dom allvarliga som närmast applåderade dådkraften vid Kantstött Porslins nedläggning, när den även når deras områden med avslut och ändringar
 
Men det måste vara bedrövligt för Håkan Skogsjö att behöva titta på hur hans skapelser misshandlas.
 
Någon mer 100.- till Rötters Vänner kommer inte att skickas, då jag tycker AF håller på förstöras
av ren klåfingrighet och oförstånd.
 
Så Yvonne när du raderat det här, som jag förutsätter sker, så kan du radera även min profil i samma veva.
Tack för mej
mvh
rune

2005-11-26, 07:56
Svar #25

Peter Karlsson (Peterk)

Ett bra exempel här är en väldigt 'stor' fotograf i norr som jag kom att tänka på i all hast, J.E. Harnesk i Boden:
 
J E Harnesk (1)
J.E. Harnesk (415)
 
Jag kan inte låta bli att hålla med om att det skapar en enorm massa arbete..!?
 
Vi får inte glömma att det finns hundratals personer som lagt in oerhört många bilder med de i tre år rådande reglerna - dessa kommer att med ren automatik skriva fel i fortsättningen, ändringen i reglerna till trots.
-Så skall ändringar bli upptäckta måste de nog annonseras; men just här tycker jag att man bör avstå från det förstås.  
 
 
(Ber om ursäkt att jag ältar detta ämne - men det känns fel att saker man suttit och 'petat rätt' under många långa timmar plötsligt bestäms vara helt fel.. Finns det någon mycket tungt vägande teknisk orsak att denna ändring måste ske är det en annan sak - men jag kan omöjligt tänka mig det ärligt talat.)
 
----------------
 
Ser nu att även skrivreglerna verkar fått denna omdaning.

2005-11-26, 10:18
Svar #26

Peter Karlsson (Peterk)

Dessa punkters vara el. icke vara är nu utredda på Rötters förstasida och i Porträttfynd - tack för lyhördheten!
 
MEN - jag noterar nu att det finns en skillnad kvar.. Tidigare gällde att det inte skulle vara mellanslag mellan själva initialerna, men nu står det att så skall vara.. (och då blir det ett sisyfosjobb ändå; jämför Harnesk ovan!)
 
Orsaken till detta kan jag misstänka ligger i att det då namnet varit förkortat så att det är mer än bara initialer (som t.ex. den i instruktionen sedan gammalt nämnda Fr. G. Kleming) så har vi haft med ett mellanslag - men alltså inte vid en ren förkortning av initialerna..
 
-Huruvida detta med att det funnits ett mellanrum  i detta (mycket mindre vanliga) fall skall få gälla eller inte överlåter jag till språkexperter - men hur som helst bör man ju låta det vara UTAN mellanslag i normalfallet.
 
--------------------
 
-Minns jag inte fel så var detta ett medvetet skrivsätt som vi (Håkan och jag) kom fram till för namn som var förkortade med mer än en initial, men det är som sagt inget stort jobb att gå ifrån just det, då det gäller en försvinnande liten del av alla fotografer.
 
Egentligen borde kanske exemplet med denne Fr. G. Kleming på ifyllnadssidan ändras till en fotograf med vanliga enkla initialer (typ: O.E. Renner), då den typen är så mycket vanligare..
 
 
(Tror jag mailar detta också då det är rätt viktigt)

2005-11-26, 10:20
Svar #27

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tyvärr Peter och alla andra så tror jag det är lönlöst att komma med tips och förslag på hur man kan förbättra Porträttfynd. Crister har ju sagt att han inte läser här och att han tar bara emot tips/synpunkter via mail och telefon.
 
Jag vet inte, kanske bättre att öppna en ny rubrik med bara synpunkter på hur vi vill att Porträttfynd ska fungera. Därefter skicka ett mail till honom och kräva att nu är du så god och läser våra förslag till förbättringar.
 
Att han skulle sitta och sålla ut alla goda förslag här det tror jag knappast.
 
Är det någon annan som har ett förslag på hur man ska kunna nå honom med alla tips?
Ann-Mari Bäckman

2005-11-26, 10:36
Svar #28

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:42
    • Visa profil
Rune
 
Är det verkligen sant att Du fått en varning för dina inlägg ?
Lämna inte Rötter, jag tycker att Du behövs.

2005-11-26, 12:09
Svar #29

Peter Karlsson (Peterk)

När man ändå har lite fart på skallen, och inte vet hur det vresiga och vinda klaffbordet bäst bör renoveras :
 
-Just detta med  Co / Co. / C:ni  är inte helt lätt, och säkert värt att besluta om vad som är bäst när det ändå 'ligger lite öppet' som nu..
 
Den policy som vi körde på (kanske det då mest var mitt beslut, det tar jag på mig) var att vi förkortade alla  Co / Co. / Co  med Co., medan  C:ni / Cni m.fl.  skrevs in som C:ni. (Står det någon enstaka gång utskrivet Comp. bör ju det få stå på det viset förstås.)
 
Här är det ju väldigt få bilder som på något vis 'förlänger' skrivsättet från Co, så det är ju varianten på två bokstäver som är intressant att kika på..
 
Det är nog inte helt säkert att det blev 'rätt och riktigt' när jag beslöt om skrivsättet Co., men då det för flertalet bilder ju lär stå just så (då jag normerade det så) bör man nog låta det få fortsätta tror jag.
 
Minns jag rätt så är såväl 'Co' som 'Co.' accepterade ur förkortningssynpunkt, och eftersom vi generellt säger att det skall vara punkt vid förkortning (som t.ex. med initialerna) så är det kanske mest naturligt att detta får råda även på 'Compagnierna'..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna