ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-25  (läst 2022 gånger)

2005-11-24, 08:38
läst 2022 gånger

Utloggad Iréne Segersköld-Lindén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 15:59
    • Visa profil
En undran bara....dessa  ca 15 personer som ska städa upp på porträttfynd, har de samma instruktioner hur de ska göra eller jobbar var och en efter eget huvud. 
ju fler kockar,ju sämre soppa.
 
Iréne

2005-11-24, 08:58
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Det finns säkert en tydlig och enhetlig linje, och det är förstås mycket bra att detta sker med ett samlat grepp som nu, men man får nog se till att inte femtonfaldiga takten på städningen som den uppenbarligen skett hittills..
 
Sedan tycker jag man gör fel som väljer att i stort sett undvika* forumet här för spridande av information och dialog; just rubriker/avelningar som denna fyller ju en mycket viktig funktion, och slår väl så gott som aldrig över till tjafsande.
 
*)Jag vet att jag som ansvarig tidigare kanske ibland låg 'för nära' allmänheten med risk för diverse trubbel - men jag tror inte man vinner något på att nästan göra sig osynlig istället. Glöm inte att Anbytarforum i detta fall (alltså denna avdelning gällande nättidningens teknik och funktioner) inte är detsamma som Ordet är fritt!.

2005-11-24, 09:00
Svar #2

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Men för guds skull, sabba nu inte det jättefina som Porträttfynd är! Av redaktörens text på förstasidan blir man ju mörkrädd. Vad är det som håller på att ske? Och vem är ansvarig? Är detta redaktörens egna påfund? Eller är det Rötterrådet som tänkt till? Eller styrelsen? Och vad är motivet med att börja radera? Det går väl inte direkt fortare att få ordnig  på databasen om man också ska ägna sig åt omfattande textredigering. Det är ju inte där som problemet finns.
 
Själv tänker jag inte skicka in någonting till mer till någon av Rötters interaktiva databser innan det tydligt klargörs vilka regler som gäller för dem och vem som har ansvaret. Varför ska jag lägga ner en massa jobb på något som sedan någon kommer att skära i lite hur som helst.
 
Stoppa dessa dumheter!

2005-11-24, 10:24
Svar #3

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Några förklarade rader till varför jag är upprörd över den attityd som nu framkommer hos de ansvariga:
 
Som redaktör såg jag aldrig uppgifter som sändes in till de interaktiva databaserna som texter som jag kunde förfoga över efter eget skön. Tvärtom. För mig var all den information och kunskap som var samlad i dessa databaser släktforskarnas gemensamma egendom som skulle förvaltas och vårdas med försiktighet och omsorg.  
 
Det ankom inte på mig som redaktör att avgöra vad som var viktigt eller oviktigt. Det någon hade skrivit var alltid viktigt, eftersom vederbörande hade skrivit det. Anbytarvärd Peter och jag ägnade oss möjligen åt att lägga till ytterligare information i texterna, exempelvis genom att notera ordet ”gitarr” om en sådan fanns på bilden, så att man kunde hitta alla gitarrer vid en sökning. Nu tas tydligen sådan information istället bort!
 
Jag är upprörd därför att jag tycker att den nuvarande ledningen ger sig på och försämrar och fördärvar något som inte är deras. Porträttfynd är inte mitt eller ditt eller någon annans, utan allas vår gemensamma skatt och en sådan är det faktiskt förbaskat viktigt att vi alla är oerhört rädda om!

2005-11-24, 10:52
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag tror att detta beror på ren okunskap, för har man försökt gå in bland fotograferna för söka/titta på kort då har man nog insett vad som är viktigt för sökningen ska gå så smidigt som möjligt.
 
Varför tror jag att det är ren okunskap? Jo, när man som Crister, som svar på min fråga, hur man letar kort, som försvunnit, svarar att det är bara att söka på fotografens namn, för då kommer ca 600 bilder upp!! Det kan ju var och en förstå att det är omöjligt att leta ett kort bland 600 stycken, när den fotograf i Umeå, som jag var intresserad av, hade ca 90 kort. Då har man aldrig sökt bland korten själv, alltså ren okunskap. Därför tycker jag att NÅGON ska lyssna på oss, som har tips om vad som är bra för porträttfynd och inte ta det som kritik.
Ann-Mari Bäckman

2005-11-24, 11:25
Svar #5

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Enligt min man, som läst några poäng juridik, har man alltid copyright på en text man skriver, såvida det inte framgår i t.ex. inmatningsformuläret att man i och med uppladdningen frånsäger sig sin copyright. Han menade att finns det ingen sådan klausul så är det olagligt för en moderator att redigera ens text. Och är det så, så får det förstås följder för mer än bara Porträttfynd. Jag har själv inte lust och ork att ta reda på om detta stämmer, något för Jörgen kanske?  
 
Crister har kommenterat textredigeringen idag, se här.

2005-11-24, 11:59
Svar #6

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Efter Cristers förklaring ter sig textredigeringen tyvärr inte alls mer begriplig, tvärtom. Jag kan inte tycka annat än att hans petande i texterna inte tillför någonting.  
 
Exempel 1:
 
FÖRE Okänt brudpar jag hittat bland mors, Tyra Torkelsson, gamla fotografier. Mor är född i Hörja socken och jag tror att personen är en släkting hemmahörande i Västra Göinge.
 
EFTER Okänt brudpar. Från min mor Tyra Torkelsson som är född i Hörja socken.  
 
Vettig och relevant information borttagen. I instruktionerna står det också fortfarande: ”Berätta allt du vet om bilden. Det är viktigt att vara så utförlig som möjligt. Berätta allt du vet om personen eller personerna på bilden (namn, yrke, hemort, födelsetid och -plats, etc) och annat som kan vara av intresse vad gäller motivet. Du bör också redogöra för hur du fått veta vem bilden föreställer. Viktigt är också att berätta om kortets historia så långt du känner till, exempelvis var det har påträffats, särskilt ifall personerna inte är identifierade. Kort sagt: Spara inte på orden!”
 
Exempel 2:
 
FÖRE Okänd dam med blomliknande smyck på den höga halskragen . Samma album som #00000
 
EFTER Okänd dam. Från samma album som #00000
 
Varför lägga tid på att skära bort detta? Rätta istället smyck till smycke, så hittar man bilden om man söker på ordet smycke.
 
Exemepl 3:
 
FÖRE På baksidan har någon antecknat Karl Klausen två gånger och visst kan man se likheterna med kort #00000. Med tanke på slängen i slutet av namnet gissar jag att det är Karl själv som tränat på sin namnteckning. Bilden finns i mormor Ida Holms, född Damström, album #00000.
 
EFTER På baksidan har någon antecknat Karl Klausen två gånger. Man kan se likheterna med kort #00000. Bilden finns i mormor Ida Holms, född Damström, album #00000.
 
Vad är nyttan med att ta bort denna information? Kan den störa någon? Knappast. Kan det vara till hjälp? Vem vet. Kanske någon gång på något sätt. (Det kostar inget att den ligger kvar.)
 
Exempel 4:
 
FÖRE Detta är ELNA Hildegard Oskarsson (gift Simonsson) Hon föddes den 25/12 1910 i Rödåbäck, Tavelsjö fs. och dog den 9/1 1995 i Näsland. Den 28/2 1959 gifte hon sig med Yngve Simonsson. Kortet är taget på hennes konfirmation. Ur album #00000 som tillhört Helga #00000 och Oscar Johansson #00000 Ekorrsele, Degerfors sn.
 
EFTER ELNA Hildegard Oskarsson (gift Simonsson). Född 25/12 1910 i Rödåbäck, Tavelsjö fs. Död 9/1 1995 i Näsland. Gift 28/2 1959 med Yngve Simonsson. Konfirmationsbild. Ur album #00000 som tillhört Helga #00000 och Oscar Johansson #00000 Ekorrsele, Degerfors sn.
 
Här har ingenting av informationen tagits bort. Den nya texten är väl varken bättre eller sämre än den gamla. Men varför lägga ner tid på en redigering som inte ger något mervärde åt läsaren?
 
Exempel 5:
 
FÖRE Fantastiskt att jag på mitt arbete söker på Severin Moström och hittar min Farfar   Två av sönerna varav min far är den ena blev huuuuur förvånade och glada som helst, och jag tycker det är makalöst att komma mina rötter så nära utan att från böjan förvänta mig något när jag sökte efter Farfar Severin. Är född 1960 och fick aldrig träffa Farfar.
 
EFTER (Som synes är detta en helt oacceptabel text som helt raderas)
 
Oacceptabel?! För mig är ett en rolig kommentar som får mig att le. Dessutom en uppmuntrande feedback till alla som arbetar med Porträttfynd och lägger ner stort arbete på att skicka in bilder. Och förstås framför allt till den som lagt in just denna bild. Släktforskning är kuuuul!

2005-11-24, 12:28
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Crister, vad håller du på med? Detta är censur, inget annat. Du sitter och raderar utifrån tycke och smak. Tack och lov att man inte bidragit mycket till Porträttfynd.  
 
Kan någon juridiskt bevandrad reda ut hur detta rimmar med copyright osv? Här sker ju borttag trots att texterna inte det minsta strider mot någon lag, och inget meddelande varnar om att texterna kan ändras när man lägger in dem.
 
Kan inte kadern av 15 pers ägna sig åt att lägga in alla bilder som väntar i kön, i stället för detta vansinne?

2005-11-24, 13:14
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Vad som också gör att man mår illa, är att Rötters databaser ska vara läsarsidor men där läsarnas bidrag raderas och redigeras efter eget behag. Och att databaserna har tillkommit med hjälp av vårt stöd från Rötters Vänner! Det är våra pengar som finansierar vad som sker nu...  
 
Eventuellt snart f d Röttervän

2005-11-24, 13:20
Svar #9

Utloggad Christina Claeson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 772
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 17:38
    • Visa profil
Crister!
Intiativet att städa, framförallt bland fotografernas namn, är ett bra intiativ, se bara på detta exempel från Umeå.
Hanna Lundborg        (112)    
Hanna Lundborg & C    (1)      
Hanna Lundborg & CNI  (2)      
Hanna Lundborg & C:ni (31)      
Hanna Lundborg & Cni  (6)      
Hanna Lundborg & Co   (11)      
Hanna Lundborg & Co.  (9)      
Hanna Lundborg/Umeå   (1)      
 
Att här slå ihop dem till en och samma post vore utmärkt. Går det inte att ge ett fingerat exempel till de som lägger in porträtt vad som kan vara lämpligt att ta med. Hänvisningen till album si och så, eller bild si och så, kan inte det göras enklare utan att ta upp en massa extra plats?

2005-11-24, 13:23
Svar #10

Jörgen Forsrup

Har upptäckt att det försvunnit bilder man lagt in här på porträttfynd - är det ett misstag eller vad är orsaken till att de inte finns nu???
Har inte fått meddelande om att en sån sak ska göras eller orsaken till det.
 
Önskas förklaring

2005-11-24, 13:33
Svar #11

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Jörgen, 
Det är nog ingen idé att fråga här efter en förklaring. I sin kungörelse om pågående åtgärder skriver Crister att meddelanden till redaktören ska göras via mejl eller via telefon. Jag har inte tid att följa debatterna på Anbytarforum. Något som jag faktiskt tycker känns lite oroande. Vore det inte vettigt att anbytarvärden informerar redaktören när sådana här principdebatter uppstår, och att redaktör eller värd skriver en hänvisning i diskussionen när det kommer upp relaterad information på Rötters förstasida? Då skulle man få något som mer liknade tvåvägskommunikation. För han vill knappast att alla som har synpunkter i en sådan här fråga ska kontakta honom...

2005-11-24, 16:11
Svar #12

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Ingår det inte i en redaktörs arbete att läsa den produkt han företräder. Så fungerar det väl inom den vanliga tidningsvärlden. Vad menar egentligen Crister att han bara vill ha mail och telefonsamtal? Ska vi alla som har synpunkter maila honom, då blev väl hans brevlåda full rätt snart. Skulle han besvara våra mail. Jag tycker att han osynliggör sig så mycket det går. Både Håkan och Peter hade en mer personlig framtoning i sina redaktörskap. Man bör nog lyssna mer på läse/skrivarkretsen och hörsamma densamme. Det är vi som bygger upp forumet med våra bidrag inom olika områden. Hela tiden denna klåfingrighet. Jag håller helt med Håkan, sluta upp med censur/förvanskning. Strider inlägg/kommentarer mot de regler som finns så skall de bort, att gå in och redigera i andras skrivna alster betraktar jag som en förvanskning och censur för det fria ordet. Jag tycker de här tendenserna/förändringarna är oroande. Om jag har lagt upp ett kort, en databas eller utredning, så är det väl forfarande jag som äger dessa. Det blir väl inte plötsligt Rötter eller förbundet som tar över ägandeskapet. Var har red Crister funnit denna juridiska fint och var på Rötter står det att jag avhänder mig äganderätten till mina bilder och utredningar?
Cristers kungörelse lät lite väl fel i mina öron.
Jan-Christer

2005-11-24, 16:46
Svar #13

Peter Karlsson (Peterk)

(raderat av mig själv - återkommer kanske..)

2005-11-24, 17:07
Svar #14

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:47
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Så här skriver Crister i sin kommentar (med rubriken Redigering - inte censur på Porträttfynd!):
 
Tyvärr verkar det inte spela så stor roll vad man gör, det är alltid någon som har synpunkter på detta. För att klara sig helskinnad ska man uppenbarligen inte göra någonting. Det är kanske därför många undviker att över huvud taget läsa eller göra inlägg i Anbytarforum. Det också därför som meddelanden till redaktören ska göras via mejl eller via telefon. Jag har inte tid att följa debatterna på Anbytarforum.
 
Jag trodde i min enfald att beslutet om städning skulle vara uppskattat. Men, när nu ett generalgrepp äntligen tas på det så sorgligt missskötta Porträttfynd blir det tydligen också fel. Några väljer att angripa också detta initiativ. Man kan tro att världen håller på att gå under.Ska man behöva läsa sådant i en officiell kommentar från Sveriges Släktforskarförbund (som det faktiskt är när redaktören uttalar sig i sin egenskap av redaktör för Förbundets nättidning), när läsare har synpunkter på vad som händer och sker?
 
Den 'argumentationen' känner vi igen från Cristers tid som vanlig skribent här i Anbytarforum. Den som då inte alltid tyckte att vad far gjorde var rätt, utan dristade sig att ha en egen åsikt, var en gnällspik. Men borde man inte kunna begära ett annat tonläge från Rötters redaktör än detta ? la prinsessan på ärten i sandlådan?
 
För att travestera Cristers egna ord (För att klara sig helskinnad ska man uppenbarligen inte göra någonting): För att klara sig från herr redaktörens citronkommentarer, så ska man uppenbarligen inte säga någonting...
 
Ingår det f.ö. i redaktörens arbetsbeskrivning att han ska baktala det forum han har det övergripande ansvaret för?:  
 
Det är kanske därför många undviker att över huvud taget läsa eller göra inlägg i Anbytarforum.Man tar sig också för pannan av en annan orsak när man läser Crister kommentar. Där står bl.a.:
 
Någon enstaka person har missuppfattat uppmaningen att beskriva bilderna. Texten ska givetvis vara till för att underlätta identifieringen. Att beskriva en bild med 'okänd man med armarna i kors', eller 'okänd man med mustasch', är för mig inte särskilt underlättande för identifieringen. Inte heller omfattande beskrivningar av de möbler som förekommer på bilden. Det räcker med att titta på bilden!Det räcker med att titta på bilden! Men snälla nån...! Det gäller ju att hitta bilden! Därför finns (som med all önskvärd tydlighet framgår av tidigare inlägg) dessa onödiga kommentarer - för att underlätta sökningen i databasen!
 
Denna nödvändiga städning av irrelevanta kommentarer må vara ett brott mot upphovsrättslagen, men... Det är värre än ett brott - det är en dumhet!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-11-24, 17:08
Svar #15

Lotta Nordin (Lotta)

Förvånad kan jag inte säga att jag är....däremot förbannad och mår nästan illa jag också.  
 
I beskrivningen av redaktörens uppgifter publicerade i Förbundsrötter står:
Uppdraget är självständigt men ska genomföras i nära samarbete med Sveriges Släktforskarförbund och dess medlemsföreningar, samt med lyhördhet för önskemål och reaktioner från Rötters läsare.
Det verkar vara dåligt med lyhördheten...
En redaktör som uppger sig ha journalistutbildning borde rimligtvis veta att just texter är det viktiga, det ingår så att säga i jobbet. Har samme redaktör dessutom ”stor erfarenhet av Webbarbete” (vilket jag tillåter mig betvivla med tanke på hur Rötter sköts för tillfället) borde han ha mycket stor kännedom om att ju mer som förklaras i en text på nätet desto bättre. I Porträttfynd är det naturligtvis ännu viktigare ju mer information som finns om varje fotografi, särskilt viktigt om personen/erna inte är identifierad/e.  
 
”Ovidkommande information”, vad är det? Och vem avgör vad som är ovidkommande? Enligt Crister själv, i Rötter, så är det han som har initierat och organiserat ”städningen” och tar tydligen också besluten själv. Det som är ovidkommande för redaktören kanske inte alls är ovidkommande för den som skrev texten eller för den som eventuellt kan använda informationen för att identifiera någon, eller göra en sökning i databasen.  
 
Jag instämmer med Peter, Håkan, Anders, Anna-Carin med flera..det här är skrämmande, urbota dumt och ren censur!
 
Och självklart ska synpunkterna skrivas här i Anbytarforum och inte meddelas per epost eller telefon till redaktören. Och lika självklart ska redaktören svara på frågor här och förklara sitt handlande. Inte i några ”det-är-synd-om-mig”-texter i Rötter.
 
(nu får jag väl ett ebrev från redaktören som ber mig förklara närmare vad jag menar..det fick jag sist  när jag hade synpunkter på Rötter i Anbytarforum..så han läser tydligen inläggen trots allt..)
 
(och jag hoppas att det Peter skrev kommer tillbaka igen )

2005-11-24, 18:17
Svar #16

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
- Mange af billederne får jo først liv og historie, når den oprindelige tekst er med!
 
Nu f.eks. billede #6963.
Det er bare æt af de mange fotos, som jeg glæder mig over.
- Lad nu teksten være som den er...

2005-11-24, 18:39
Svar #17

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Gudrun!
 
Jag tror inte att du behöver oroa för att texten ev ska raderas på det fotot. Det är bara de senaste, men ändock ett stort antal kort, som ska gås igenom. Tur är väl det! Tänk om det var över 50000 stycken som 15 personer skulle ta sig an! Det skulle säkert ta hundra år :-)
Ann-Mari Bäckman

2005-11-24, 20:39
Svar #18

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:58
    • Visa profil
Hundra år var väl en viss överdrift. (pessimist?) 10 om dan, 15 personer, så är det färdigt om ett år …

2005-11-24, 20:45
Svar #19

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Till Ansvarig för bilddatabsen i Portättfynd
Jag önskar att de av mig inlagda bilderna #26806 samt #32249 tages fort från databasen. Enligt Christer Lindström skulle jag inte ha äganderätt till dessa bilder och för att jag skall kunna ha det i framtiden anser jag att de raderas från Rötters databas.
MVH
Jan-Christer Strahlert
(som äger resp bilder i fototrafiskt skick)

2005-11-24, 20:59
Svar #20

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Nu har jag mejlat Crister en något utökad version av mitt inlägg här ovan, eftersom det är så man förväntas kommunicera med honom...

2005-11-24, 22:04
Svar #21

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:47
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag förstår inte logiken i att be att meddelanden till redaktören ska göras via mejl eller via telefon för att vederbörande inte har tid att följa debatterna på Anbytarforum...
 
Kan det inte tänkas att det är en och annan läsare som avstår från att göra inlägg här för att man anser att samma synpunkter redan är framförda? Är det inte lite svårare att veta vad andra har sagt per epost eller telefon?
 
Borde inte slutsatsen av det vara att om alla följde ovanbemälte uppmaning i stället för att skriva inlägg, så skulle det bli fler telefonsamtal och ebrev än det är inlägg nu? Och skulle det då inte ta längre tid att svara i telefon och läsa epost än det tar att läsa inläggen här?
 
Att följa diskussionen här borde alltså spara tid... Och skulle inläggen sedan inte bara läsas, utan också besvaras, så vore det säkerligen ännu färre som hörde av sig direkt till redaktören och upptog hans dyrbara tid...
 
Men vad förstår väl en gnällspik av logik i den högre skolan...? J
 
PS!
 
Kan någon tänka sig en dagstidningsredaktör som uppmanar läsarna att inte skriva insändare om de har synpunkter på tidningen - med motiveringen Jag har inte tid att läsa insändarna...?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-11-24, 22:24
Svar #22

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Om alla följde uppmaningen, så kanske den skulle ändras väl så snabbt... vi kan ju prova!

2005-11-24, 23:23
Svar #23

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Jag tycker rensningen av avdelningen porträttfynd
verkar väldigt vettig och nånting säger mig att den åsikten delas av den stora tysta majoriteten i detta forum.
 
Jag hoppas fler positivt inställda ger sin syn på saken!
 
Jag hoppas också att entusiasmen inte tryter hos dem som står på frontlinjen och försöker förbättra Rötter.
 
Tack för mig!

2005-11-25, 00:35
Svar #24

Utloggad Bernhard Johanson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2015-09-08, 09:39
    • Visa profil
    • www.cantab.nu/bernhard.johanson/
Ja, jag är en av de 15!
 
Jag åtog mig detta jobb efter att ha noggrant sökt genom databasen, fotograf för fotograf, i avsikt att insamla fakta rörande datering av fotografier, ett ämne som intresserar mig, och som jag hoppas i sinom tid ska leda till en översikt av Sveriges porträttfotografer och deras kartonger under 1800-talet.
 
Letandet i Porträttfynd visade sig bli mer komplicerat än jag trodde, huvudsakligen pga. av att många fotografer förekommer på olika ställen, ibland tom. i fel landskap, med diverse  stavningar av namnen, adresserna, orterna. Initialer med eller utan punkt, med eller utan mellanslag är legio, och varje variant får en egen rubrik!  
 
Datbasen Porträttfynd har vuxit på ett sätt som de som startade projektet förmodligen inte kunnat drömma om. Om den nu ska hållas i ordning, krävs det dessvärre åtgärder. Om alla användare följt de instruktioner som faktiskt finns, skulle en upprensning i denna skala inte behövas. Efter att ha gått igenom ett tusental fotografier, kan jag konstatera att de flesta kommentarerna är skrivna enligt gällande regler.  Det är endast ett försvinnande fåtal, om man bortser från fotografnamnen, som föranleder ett ingrepp från min sida.
 
Jag kommer att i första hand koncentrera mig på att få en enhetlig skrivning av fotografernas namn och adress. I övrigt lovar jag att handskas varligt med materialet, men man kan ju undra vem som orkar läsa en lång och snårig text, som till största delen ej tillför någon annan information än att uppgiftslämnaren tydligen lider av skrivklåda? Porträttfynd är inte heller rätta platsen för långa diskussioner, sådana platsar onekligen bättre här, i Anbytarforum.

2005-11-25, 00:56
Svar #25

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Bernhard,
 
Jag tror ingen har kritiserat att man gör en genomgång och rättar upp fotografnamn, adresser och orter. Det är jättebra! Kritiken handlar om ändrade och borttagna kommentarer. Skönt att höra att du går varligt fram, så låt gärna en lång och snårig text vara som den är skriven. Den kanske inte är snårig för någon annan, och inte för författaren.
 
Vilka instruktioner har ni fått, när det gäller att hantera kommentarerna?

2005-11-25, 02:08
Svar #26

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Bernhard,
 
Bra att du uppfattat ditt uppdrag på ett riktigt sätt!  
Här är ett exempel från mina trakter  
på vad arbetet måste handla om:
 
Linde & Kopparberg
Alfr. Michelson (4)    
Alfr. Mickelson (1)    
Alfred Michelson (1)    
Linde, Kopparberg & Grythyttan
Alfr. Michelson (1)  
Linde, Kopparberg & Grythyttehed
Alfr. Michelson (1)    
Lindesberg
Alfr. Michelson (10)    
Lindesberg & Grythyttehed
Alfred Michelson (1)  
 
Fotograf och ort i detta exempel lär väl gå att slå ihop till en rubrik.
 
Jag har lagt in över 150 bilder i databasen.  
Allt jag har skrivit är till för att underlätta  
identifiering och kontakt med andra  
som har samma/likande porträtt  
för informationsutbyte.  
 
Därför är all text värdefull!
 
Som Röttervän är det sedan sorgligt att se den  
utveckling som håller på att ske här.  
Känner allt större olust över en redaktör  
som fjärmar sig allt mer från  
en viktig del av sitt arbete.  
 
Eventuellt snart f d Röttervän

2005-11-25, 02:25
Svar #27

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:42
    • Visa profil
Det jag tycker är det värsta av allt är det passiva deltagandet från dom ansvariga.
Dett gäller inte enbart denna diskussion utan i allmänhet.
Ta bara detta med att vilka diskussioner som skulle öppnas igen efter sammanträffandet med DI, styrelsen skulle behandla detta i helgen.
Men vad har hänt, vilken helg pratar dom om?
 
Detta kanske ej hör hemma här, men jag tycker att tråden går igen i alla övriga diskussioner.
Dom har ej tid att läsa inläggen o.s.v.
 
Och sedan detta dåliga försvarstal av Christer, det är som man vill ........

2005-11-25, 07:23
Svar #28

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Skäms redaktören!
...inte orkar läsa Anbytarforum.
Personligen skummar jag varje dag, vad är det för svårt med det?
 
Du kanske inte har tänkt på att orsaken till att folk inte vill skicka inlägg till Anbytarforum är att man knappt vågar skicka något längre, med risk för att bli censurerad. Det är skrämmande vilken riktining det börjar ta här.
Jag har funderat mycket över om det verkligen är värt att hänga med på denna sida längre.
 
Och vad gör anbytarvärden för nytta?! Hon är TOTALT osynlig.
 
Tacka vet jag Peter och Håkans tid.
Då var det åtminstone roligt att gå in här och läsa.

2005-11-25, 07:53
Svar #29

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det är nog ingen som har kritiserat de 15 som ställer upp och gör ett jättejobb med att städa upp i Porträttfynd, utan en redaktör som inte kan kommunicera på annat sätt än bakom en stängd dörr, där man ska nå honom via mail eller telefon. Dessutom har man en känsla av att då han till sist ändå måste svara här så är det med stor irritation. Var någonstans står det att man ska ställa frågor om Porträttfynd till Redaktören via mail och inte här?  
 
Den här långa diskussionen skulle aldrig ha kommit till om Crister hade orkat ögna igenom rubriken Porträttfynd och snabbt förklarat hur saker och ting ligger till. Är det så konstigt att man har frågor om man ser att text har försvunnit från kort man lagt in?
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna