ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-21  (läst 1888 gånger)

2004-12-08, 21:00
läst 1888 gånger

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:40
    • Visa profil
Ann-Mari
Tar mig friheten svara i stället för Peter. Storleken i cm har endast betydelse när det gäller att skriva ut foton på papper. När du lägger ut något i Porträttfynd så är det i stället fråga om att de inte bör vara större än 100 pixlar breda (hoppas jag kommer ihåg rätt). När du scannat dina bilder kan du gå in i något bildbehandlingsprogram och enkelt ändra storleken i pixlar. Det här kan de flesta enkla program klara av. Lycka till
Stig

2004-12-08, 21:06
Svar #1

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:40
    • Visa profil
Förlåt - naturligtvis kom jag ihåg fel. 350 pixlars bredd skall det vara på stående bilder enligt instruktionerna under Porträttfynd, där det även finns tips om vilka inställningar man bör ha på scannern.
Stig

2004-12-08, 21:26
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Stig! Bra, då ska jag lägga in korten i Porträttfynd. (Har lagt in över hundra foton redan , tror jag)
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-12-08, 21:33
Svar #3

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Just identifierade personer är 'extra välkomna' även om man inte kan koppla bilden geografiskt via något kartongtryck. Den bör då placeras under det landskap där personen kom ifrån, men lämna bara fotograffältet tomt.
 
Bäst att tillägga kanske att allt som visar identifierade personer kanske inte skall in i Porträttfynd, vi får försöka dra gränsen med hjälp av ålder och typ; som här alltså när ursprunget rimligen bör vara ett foto av den typen. (Privatbilder existerade knappast så pass tidigt.)
Däremot är bilder från gårdstun och liknande, med 'hästar och hus och lite folk' inte den typ som passar i Porträttfynd. (Bara sagt som en allmän påminnelse när frågan ändå var uppe.)
 
350 pixlar är korrekt (450 bredd för stående format)
 
PS 'På hugget' är jag långt ifrån då det inte finns tid över för våra databasers skötsel och tillsyn; men lite koll på direkta frågor skall jag försöka ha..  
-Mailen kan jag också vara dålig på numera, men frågorna finns kvar även om de inte alltid besvaras som de borde kanske.

2004-12-09, 19:22
Svar #4

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Till Anne-Mari ovan. Jag tror att bilder med bra rubriker kan ha ett långt liv under Gamla bilder - bildgåtan.
 
jag kikar inte bara på senaste dygnet men för att locka bör ju rubriken vara lite bättre än Vem är detta????
 
Gärna en ort och tid i rubriken.

2004-12-10, 08:02
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anders, du har helt rätt. Egentligen är det upp till frågeställararen att skapa rubriker, som kan locka även efter månader eller år. Det verkar vara ganska vanligt, har jag sett att personer i porträttfynd blir identifierade först något år efter att fotot varit publicerat.  
 
Jag har också märkt att det inte är så vanligt att personer blir identifierade (konstigt nog nästan alltid när det gäller hus och miljöer), bland korten, som läggs ut i Anbytarforum, men kanske med tiden om det är en bra rubrik, som lockar.
 
Nu till något annat, som får Peter att svettas. I min mors album finns nästa generations samlarbilder s k polyfoton. Dessa små bilder måste väl också ha varit tänkt som bytesbilder, eller hur? Kan man inte tänka sig dessa bilder, som en fortsättning på kabinettsfotona i porträttfynd?
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-01-14, 14:53
Svar #6

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Har nu försökt två gånger att lägga in en bild i Porträttfynd, där jag går bet verkar vara vid de sista uppgifterna vilket är märkligt...
 
7. Uppgiftslämnare.
a) Namn & hemort:
b) Användarnamn:
c) Lösenord:
 
Mitt användarnamn och lösenord kan jag samt att jag dubbelkollat att de verkigen, verkligen stämmer för jag kunde logga in på mitt användarkonto (samt göra ett inlägg här). Jag har även försökt att skriva in och att inte skriva in in nåt på a alls men det gick inte heller. Bilden är på 49,1 KB och den är det inte fel på.
 
Vad gör jag för fel??
 
Med vänliga hälsningar
Anna

2005-01-14, 15:44
Svar #7

Utloggad Annelie Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2009-01-21, 21:41
    • Visa profil
Det användarnamn och lösenord man ska använda sig av i Porträttfynd är det man har om man står med i Forskarkatalogen, inte det man har här i Anbytarforum.
 
Mvh
/Annelie

2005-01-14, 19:45
Svar #8

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Whoho!  Det där löste såklart hela grejen. Har nu lagt in min första bild.  
 
Tack för hjälpen!
Med vänliga hälsningar
Anna

2005-01-15, 09:56
Svar #9

Utloggad Annastina Sekunde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 16:19
    • Visa profil
Annelie!
 
Menar du att man har ett annat lösenord för Anbytarforum? Hur får man det?
 
Mvh
Annastina Sekunde

2005-01-15, 10:28
Svar #10

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Se Funktioner Användarkonto i vänstermenyn - det är det som man kan få om man är medlem i Rötters Vänner (100 kr /år) och anledningen till det som står till höger om rutonra när du skriver inlägg  
Om du saknar användarkonto, skriv ditt riktiga för- och efternamn i fältet ”Användarnamn” och lämna fältet ”Lösenord” tomt.
 
Mitt användarnamn är Edah - men jag ska kallas Eva och skriver alltid under med Eva. Mitt lösenord lämnar jag inte ut  Man kan ha samma i både Forskarkatalogen och på sitt Användarkonto på Anbytarforum om man vill.
 
Fördelen att ha registrerat sig i Forskarkatalogen när man lägger in bilder i Porträttfynd eller lägger in personer i andra av Rötters databaser (som t.ex. Emigrantforum) är att då kopplas dina bidrag i databaserna till dina adressuppgifter i Forskarkatalogen. I Forskarkatalogen hittar du också en koppling till dina bidrag i de olika databaserna.
 
Fördelen med Användarkonto på Anbytarforum tycker jag är att jag kan ha en presentation här på Anbytarforum, jag kan ändra i mina inlägg, om jag hittar fel eller vill göra tillägg (upp till 60 min efteråt). De som vill kan även få e-post med inlägg som görs i de diskussioner där de gjort inlägg eller på favoritdiskussioner.
 
Hälsningar,
Eva

2005-01-15, 18:26
Svar #11

Utloggad Annastina Sekunde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 16:19
    • Visa profil
Hej Eva och tack för utförligt svar.
 
Mvh
Annastina

2005-01-16, 19:28
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Så småningom då det rensas upp i porträttfynd, måste jag själv notera på de kort, som hamnat fel och jag vill ha flyttade eller görs det i samband med det?
 
Jag har placerat fyra Stockholms-kort under Uppland. Jag noterade inte att Stockholm hade en egen avdelning.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-01-16, 20:03
Svar #13

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Det jag mailas om, eller får reda på denna vägen, försöker jag rätta till (men ligger efter.. :-) -Så jag skall 'flytta' de fyra till rätt landskap direkt!

2005-01-23, 10:41
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Peter!
 
Jag vore väldigt tacksam om du skulle kunna ta bort min kommentar från #31504. Jag har mailat dig om detta för ett tag sedan. Att vara någon slags Porträttsfynds-polis, som jag känner mig i detta fall, går an ett tag, men att det ska ligga kvar undre längre tid känns inte bra.  
 
Eftersom Tom Juslin har dykt upp här på Rötter, skulle jag föreslå honom som hjälp att hålla ordning på Porträttfynd. Om det tekniska nu löser sig vill säga.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-01-23, 11:31
Svar #15

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Detta är fixat nu.. -Det är ju mycket sällan det kommer in direkta dumheter (som detta måste ha rört sig om) - och att man påpekar dumheter är bara bra.
 
Givetvis bör enkla mail åtgärdas snabbare, det håller jag med om - dock brukar inte borttag av kommentarer vara så brådskande. Din (och Anders E:s) kommentarer var ju helt befogade också!

2005-02-02, 10:59
Svar #16

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Det verkar ha hakat upp sig i systemet - för nu verkar det inte gå att lägga in något alls..  
 
-Senaste inlägg var visst 20.40 igår kväll - jag skall få någon att jobba på problemet.

2005-02-02, 15:14
Svar #17

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Man fick igång det fort igen; verkar ha fungerat från 12-tiden redan..  
 
För den som noterat det så berörde stoppet sedan igår även övriga databaser (Emigrantforum osv.)
 
Men allt bör nu alltså vara på rätt köl igen!

2005-02-10, 11:08
Svar #18

Lasse Nilsson

Så här skrev anbytarvärden 14 maj 2004:
 
Så givetvis är en utveckling av sökmotorn för i synnerhet Porträttfynd något som verkligen börjat bli angeläget nu; jag skall 'gå på' bland annat de som ligger bakom tekniken här så får jag återkomma med besked.
 
Eftersom det snart har gått 9 månader undrar man i vad för slags motsvarighet till statliga utredningar detta ärende har hamnat?

2005-02-10, 15:18
Svar #19

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag skall se till att Rötter-Rådet får syn på även denna fråga. Vi får se vad ny teknik på sikt kanske kan leda till beträffande bl.a. sökmöjligheter.. (Mycket tankar som fanns före maj förra året måste väl tas tag i på nytt, kanske av nya krafter och med ny teknik också förmodligen.)

2005-02-11, 15:42
Svar #20

Lasse Nilsson

Någon som hört av Rötter-rådet sen det bildades i slutet av oktober förra året?  
Några rekommendationer, beslut....? Har de haft några möten?
 
I november utlovades en snar (inom den närmaste tiden) informationsplattform under FörbundsNytt för Rötter-rådet. Jag kan inte hitta den...?
 
Snart kanske även Rötter-rådet når den punkt då själva rådet måste tas tag i på nytt, kanske av nya krafter och med ny teknik (häpp!) ?

2005-02-11, 16:12
Svar #21

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Just detta med att jag bommat att få ut info om RötterRådet nämnde jag häromdagen här..
 
Skall försöka åstadkomma något i nästa vecka  
 
frågan 'flyttad' till Rötterrådsrubriken, dvs länken ovan..

2005-03-10, 10:38
Svar #22

johan hernrud

hej.
jag söker bilder/foton över staden kansas/topeka
gärna topeka under 1920-talet.
kan någon hjälpa mej.allt av intresse.
 
mvh johan

2005-03-10, 13:18
Svar #23

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Du har ju redan frågat om detta under USA > delstater, och det räcker så bra utan att du dubblerar frågan.

2005-03-14, 14:31
Svar #24

Utloggad Agneta Sköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 15:50
    • Visa profil
Jag undrar hur man i efterhand kan länka bilder i Porträttforum till Forskarkatalogen?
 
Hälsningar  
Agneta

2005-03-14, 19:13
Svar #25

Utloggad Annelie Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2009-01-21, 21:41
    • Visa profil
För mig har forskarkatalogen uppdaterats automatiskt med de bilder som jag lagt in allteftersom. Om det var så du menade.
 
Mvh.
/Annelie

2005-03-14, 21:04
Svar #26

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Agnetas fråga gäller nog om man inte varit med i, eller använt sig av, Forskarkatalogens möjligheter..
 
Enda sättet är att du tillfogar en kommentar (där du ser till att använda dig av Forskarkatalogens inlogg) på varje bild du vill skall länkas till dina  forskaruppgifter. -Ett visst merarbete blir det - inte minst för mig som så småningom skall klicka OK på alla dessa 'kommentarer'.
 
Men det är förstås OK att göra så - du kan ju bara lägga in texten Länk till mina forskaruppgifter. eller något liknande som text.
 
 
-Framöver skall vi se om det inte kommer att börja bli lite ordningshållande i Porträttfynd också; nu var det länge sedan jag gjorde något åt kommentarer eller annat där - men nu känner jag mig snart på hugget igen..

2005-03-18, 09:51
Svar #27

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Angående ny sökmotor till Porträttfynd, så har jag konstaterat att på de senaste fyra dagarna har det lagts in 200 foton och kommentarer. Är man borta en vecka så kanske man missar 150 inlägg. Jag brukar kolla om det lagts in några foton under mitt landskap för att ev hitta några som är lika de jag själv lagt in, men om jag är borta en, för att inte tala om två veckor, blir dessa omöjliga att hitta igen.
 
Skulle det gå att göra en sökmotor, där man kan hitta de senaste inlagda korten, för varje landskap eller ett smartare system, så att man slipper traggla igenom alla foton från de platser, man själv är intresserade av på nytt? Ångermanland t ex har över 3000 kort inlagda. Det känns jätte jobbigt och titta på alla dessa om man råkat missa några.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-03-20, 00:11
Svar #28

Utloggad Tobias Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2013-12-22, 02:08
    • Visa profil
Sitter här på nattkröken och bläddrar lite bland bilderna på porträttfynd. En sak som har slagit mig är att det skulle vara väldigt bra att ha en albumfunktion. I dag så ser man många foton där det står Från samma album som #0000. Detta är en ganska primitiv funktion om man vill se bilderna från ett helt album. Detta blir särskilt kännbart när någon scannat in många bilder från samma album och man vill se samtliga kort från det albumet uppradade efter varandra.
 
Istället skulle det fungera så att man, vid inläggandet av en bild, samtidigt skapade ett album. Varje album skulle sedan numreras för sig, t. ex. alb001, alb002, alb003 etc. Till varje album skulle man kunna knyta de bilder som hörde till det fysiska album som man scannat in. Exempel (obs. i exemplet är bildernas nummer slumpade):
 
Alb001 innehåller bilderna #3746, #9684, #0039, #4948 etc.
 
Alb002 innehåller bilderna #8678, #3345 och #6674.
 
Genom en utökad sökfunktion skulle man då enkelt kunna söka på antingen de enskilda fotografierna, som fallet är i dag, men även på sifferbeteckningen för ett helt album. Naturligtvis skulle texterna för varje bild kompletteras med ett automatiskt löpnummer och text typ Detta fotografi ingår i album alb375.
 
Då skulle man på ett enkelt sätt kunna få upp samtliga bilder som kommer från ett enskilt album och se dem presenterade tillsammans.
 
Några dimmiga tankar i natten...
 
/ Tobbe.

2005-03-20, 01:42
Svar #29

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Ett utdrag ur instruktionerna i Porträttfynd:
 
?Hålla samman en grupp bilder i Porträttfynd. Det är enkelt att hålla samman en grupp bilder, exempelvis bilder som härrör från samma fotoalbum eller samling, i Porträttfynd. Gör så här: Lägg in en bild från albumet och se vilket nummer denna fick i Porträttfynd (exempelvis #1234). Skriv sedan på alla andra bilder från samma album ungefär: Bilden finns i samma album som bild #1234. Den som sedan söker på bildens nummer (#1234) i sökfunktionen får ett sökresultat där alla albumets bilder ingår.?
 
Detta betyder alltså att den funktion som efterfrågas ovan redan i praktiken finns.

2005-03-20, 09:08
Svar #30

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nog håller jag med Håkan att, om man skriver att fotot tillhör album 000, så kommer samtliga kort upp från det albumet, när jag skriver 000 i sökrutan. Jag har inte stött på något problem i det avseendet. Däremot om jag är intresserad av ett speciellt album, men inte kommer ihåg albumets nummer, men däremot ägaren, så fungerar inte sökmotorn, när jag skriver ägarens namn. Borde det inte göra det?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-03-20, 10:03
Svar #31

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Ann-Mari, sökfunktionen i Porträttfynd fungerar på just det sätt som du önskar. Ett exempel: Jag har lagt in ett antal bilder som tillhör Kjell Ekström. Söker du på hans namn kommer alla bilder upp som tillhör honom. Bland dessa bilder finns många som kommer från album #5286. Du kan sedan söka på detta nummer och få upp just de bilder som ingår i detta album.
 
Sökfunktionen fungerar så att den är indexerad på enstaka ord. Det betyder att det går snabbt att söka på ekström, medan det tar lite längre tid att söka på kjell ekström (men inga fnuttar ska sättas ut kring orden).

2005-03-20, 11:22
Svar #32

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jaha, då förstår jag! Jag har sökt på både förnamn och efternamn med situationstecken, för markera att namnen hör ihop, bara för att inte få alla med samma förnamn och alla med samma efternamn också.
 
Alltså det ska antingen vara bara efternamnet eller då för och efternamn utan situationstecken.
Ann-Mari Bäckman

2005-03-20, 12:37
Svar #33

Utloggad Tobias Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2013-12-22, 02:08
    • Visa profil
Hmmm... Verkar som att jag gjort bort mig lite här. Man ska tydligen inte skriva inlägg när det är sent på kvällen...
 
// Tobbe.

2005-03-20, 21:30
Svar #34

Lisbeth Petersson (Beth)

Hej Håkan
Inte hela sanningen om man söker på ett namn. Det är de första 200 bilderna som kommer upp. Sedan får man klara sig med hjälp av kopplingen till forskarkatalogen.

2005-03-20, 23:07
Svar #35

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Hej Lisbeth
Så tycker jag inte att det verkar vara. När jag söker på mitt eget namn i Porträttfynd får jag upp ett sökresultat med 427 bilder. Och alla bilderna visas.

2005-03-21, 14:40
Svar #36

Utloggad Annastina Sekunde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 16:19
    • Visa profil
Till den som kan svara!
 
Om man kommenterar ett porträtt i förstorat skick, så syns kommentaren inte när bilden är i normalläge!
Det kanske står någonstans att man bara ska kommentera i sistnämnda läge?
Borde dock inte kommentarerna följa i båda lägena oavsett hur man skrivit??
 
Mvh
Annastina Sekunde

2005-03-21, 15:22
Svar #37

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Annastina, ditt problem förstår jag inte riktigt. Jag letade upp den enda bild som du kommenterat i Porträttfynd - och där fanns fyra kommentarer som syntes utmärkt i bägge lägen. Kan du förklara lite närmare, så kanske jag kan hjälpa dig.

2005-03-21, 16:40
Svar #38

Utloggad Annastina Sekunde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 16:19
    • Visa profil
Håkan - om jag går in på Sköfde. fotograf Harald Eriks?n och öppnar det enda fotografi som finns där - Hilda Falk - så får jag inte upp kommentarerna, förrän jag förstorat bilden.
Redan när jag gjorde rättelsen av namnet märkte jag detta, men trodde det skulle rätta till sig.
 
Nu skriver Margareta Lemming, Landstingsarkivet i Uppsala att hon gjort en del kommentarer på foton just av sjuksköterskor, men var besvärad av att de endast kom fram när fotot förstorats.
Hon säger också att hon skrivit till Peter om detta för ca 14 dagar sedan, men inte hört någonting. Han har naturligtvis mycket att styra med.
 
Berätta gärna vad vi gör för fel! Jag hoppas att jag inte är alltför oklar i min framställning.
 
Hälsn. Annastina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna