ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-24  (läst 1549 gånger)

2003-07-04, 19:58
läst 1549 gånger

Frank Felton

Jag ska resa utomlands på semester i fyra veckor. När jag kommer hem igen vill jag gärna se alla Porträttfynd som lagts in under tiden.
Men idag tycks det inte gå? Föreslår därför en sökfunktion, t ex bild xx - bild xxx.

2003-07-05, 11:26
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det är korrekt, det är inte möjligt att se inlagda bilder ett visst antal dagar tillbaka. Det finns dock ett sätt att uppnå ungefär det du önskar genom att använda länken
 
http://www.genealogi.se/portratt/form.php?pics=200
 
och byta ut det sista värdet mot det antal bilder du vill visa. Skriver du 300 visas de 300 senast inlagda bilderna, skriver du 500 de 500 senast inlagda. Genom att pröva dig fram kan du på så vis se alla bilder som lagts in de senaste fyra veckorna.

2003-07-06, 22:38
Svar #2

Frank Felton

På Porträttfynds Hjälpsida, Så fyller du i formuläret, punkt 7 Uppgiftslämnande, anges att kommentar till bild jag själv lagt in kommer att sändas till mig som e-post - föutsatt att jag är registrerad i Rötterkatalogen! Verkar inte fungera?

2003-07-08, 19:45
Svar #3

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Nu är mejlaviseringen igång igen. Något hade tydligen ”gått sönder”... Tack för påpekandet.

2003-07-19, 00:11
Svar #4

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil
Jag har lagt in en bild som fått både nr 19954 och 19956! (Fast den senare har ingen länk till själva bilden, utan det är bara texten som visas.)
Jag har för övrigt registrerat mig i Rötterkatalogen för att kunna få kommentarer till bilderna via mejl. Jag är Röttervän, men får svaret ogiltig när jag försöker logga in för att komplettera mina uppgifter. Är det en viss fördröjning innan man kan göra sådant?

2003-07-19, 00:13
Svar #5

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil
Med Rötterkatalogen menar jag förstås Forskarkatalogen.

2003-07-19, 00:23
Svar #6

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Ja, #19956 har kommit in 4 minuter senare och där har inte bilden kommit med; jag tar bort det som en vanlig dublett bara..
Exakt hur det ligger till på Rötterkatalogenfronten kan jag inte svara på i denna sena timma; dessutom är Håkan ledig ett tag och jag är inte säker på att jag kan fixa dessa bitar (ännu).. Men om jag pratar med honom skall jag höra om jag kan titta på även detta - från augusti tar jag hand om även Forskarkatalogen, samt flera interaktiva avdelningar (och lite annat).

2003-07-22, 23:42
Svar #7

Lasse Nilsson

Någon mer än jag som har problem med funktionen som visar senaste inlagda bilder/kommentarer per landskap ?
 
Om jag t.ex. går in på Medelpad och under Visa senast inlagda Medelpad-bilder väljer 25 så blir det 25. Men väljer jag 50 eller mer så blir det 27 träffar.
Om jag går in på Jämtland och väljer de 25 senaste så blir det 2. Väljer jag 50 eller mer så kommer det upp 3 träffar.... o.s.v.

2003-08-17, 23:22
Svar #8

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

En sak som vi kommit på är att det på bilder som anges höra till ett visst album (alltså när man bara anger ett bildnummer som länk) förstås alltid är bra att få med namnet på den plats (by/socken eller stad) som albumet kommer ifrån. Detta beroende på att den som exempelvis söker på en viss by eller socken då får upp alla bilder där dessa namn finns med..
Söker man nu på en viss plats får man i många fall endast upp huvudbilden i albumet och det är ju inte helt givet att man för att få upp resten av bilderna måste söka på just den bildens nummer.
Förmodligen kan man lägga till i instruktionerna så att man anvisas att söka på det bildnummer som man fått en träff på när man letat efter något särskilt, och på så vis ändå få fram alla berörda bilder.
 
Det är alltså mycket bra om man då man länkar ihop ett album t.ex. skriver: I samma album som #12345 från Myggplågan, Skrumpsele  
Men bara ett gårds- eller bynamn är inte så mycket att gå efter, så tänk på att alltid få med namnet på socknen också.
 
Detta är naturligtvis något som jag vill påminna om rent allmänt; alltså att få med åtminstone namnet på den socken eller stad som bilden har (trolig) anknytning till. Alltför många bilder kommer in utan någon som helst vägledande information.. Ibland vet man förstås inte något (loppisfynd och liknande), men ganska ofta ser jag bilder där det verkar som personen nog vet en del mer än vad som nämns..
 
Så var gärna utförlig! Upprepa dock inte längre texter, den informationen lämpar sig bäst på huvudbilden i ett album/samling, men få som sagt gärna med platsnamnen på varje bild.
 
(Nu blev det nästan tjatigt - men jag tror detta är viktigt för att göra Porträttfynd ännu lite bättre.. :-)

2003-08-18, 23:15
Svar #9

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Finns det möjlighet att förbättra sökfunktionen?
 
Om jag nu söker på Norberg som är ett släktnamn som intresserar mig så får jag svar som innehåller orten Norberg. Det får jag väl stå ut med... Men jag får även svar som innehåller fotografen Norberg, samt svar där uppgiftslämnaren heter Norberg.
 
Jag kan ju tänka mig problemet för den som söker på Andersson...
 
Kanske något enkelt val - att söka bland fotografnamn, i textmassa, eller på uppgiftslämnare/ägare?

2003-09-18, 21:30
Svar #10

Frank Felton

Jag frågade 4/7 hur man skulle kunna få se bilder tillbaka i tiden och fick svar den 5/7. Men det verkar finnas någon begränsning i antalet bilder som visas. 2000 ger bara 5 fler bilder än 200. ?

2003-10-05, 18:56
Svar #11

Frank Felton

Förslag: Gör en hänvisning och länk till skrivreglerna i Instruktioner och hjälpnär man klickar på stor bild för att kommentera. Många som kommenterar bilder har aldrig lagt in bilder och därför ej sett skrivreglerna. Kan nog underlätta hästjobbet att strukturera databasen en del.

2003-10-05, 22:42
Svar #12

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Tack för tipset; det verkar vettigt tycker jag. Instruktionerna där man skriver en kommentar kan säkert utökas med bl.a. detta.. (Skall man vara petig så behöver man inte klicka 'stor bild' för att komma till kommentarrutan - men det spelar ju mindre roll här :-)
 
Din tidigare fråga törs inte jag ha några teorier om nu, jag får höra med Håkan som svarade dig då.

2003-10-07, 11:33
Svar #13

Lisbeth Petersson (Beth)

När man valt en fotograf och klickar på visa alla får man kanske upp många bilder och då saknar jag en notis om att det finns en kommentar inlagd till bilden. Det är jättebra att man kan föra pekaren på varje bild och läsa texten men i många fall kanske inte besökaren går vidare och läser kommentaren om man inte klickar på varje enskild bild. Jag kan tänka mig att detta sättet blir allt vanligare att söka bilder från en viss ort genom att titta på varje fotografs bilder.  
 
Hälsningar  
Lisbeth

2003-10-10, 20:04
Svar #14

Lasse Nilsson

Jag skrev en fråga den 22 juli om sökningar per landskap som inte fungerar. Vill jag se de senaste 50 inlagda uppgifterna på Medelpad, får jag upp 11 träffar. O.s.v. o.s.v.
För övrigt är maxantalet träffar man får upp begränsat som Frank Felton skriver här ovanför.
 
Det är ju trevligt med en stor databas med porträttbilder men det skulle vara ännu trevligare om man kunde söka i den på ett vettigt sätt. Förutom de uppenbara 'buggarna' har det kommit drösvis med förslag på vettiga sökfunktioner sedan Porträttfynd startade. Förändringar har utlovats men inte mycket har hänt.
 
Har redaktören formulerat kraven ?
Har programmeraren kommit tillbaka från semestern ?
Har man större ändringar på gång som man vill sjösätta i en big bang ?
När i så fall ?
 
Frågorna är många och svaren få och jag har märkt att mitt intresse för Porträttfynd tyvärr börjar dala i takt med att bilderna blir allt fler och behovet av bra sökningar därigenom ökar.
 
Mvh/Lasse

2003-12-03, 21:17
Svar #15

Lotta Nordin (Lotta)

Vad är det som händer? Räknaren räknar upp hela tiden men inga nya porträttbilder syns.  
 
Mvh//
Lotta

2003-12-03, 22:11
Svar #16

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Ja, här står något still sedan igår.. Igår pågick vissa programeringsändringar vet jag - tydligen har inte allt blivit rätt.
Sista bild som 'syns' i listorna verkar vara lagd vid 12-tiden igår tisdag (25815), men nu är vi ju framme vid 25844..
Skall påpeka detta!

2003-12-03, 23:56
Svar #17

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag hoppas vi kan fixa felet i morgon. Vad jag förstår fungerar allt bra, bortsett från att visningen av senast inlagda bilder verkar ha hakat upp sig vid #25815. Bilder inlagda efter detta nummer finns i databasen, men visas tydligen bara om man söker efter dem.

2003-12-04, 10:21
Svar #18

ulla

Vart skall jag vända mig. Har i min ägo ett mycket fint fotoalbum från främst Lund Ystad och Tomelilla. Fina porträttbilder ibland med namn under. Personerna verkar vara födda runt 1850. Fotograf och plats finns på alla. Är någon intresserad.Det skulle vara roligt om någon kunde hitta en släkting. Jag skulle själv bli så glad om det hade varit min släkt. Jag kunde bara inte låta bli att ropa in det på en auktion här i Roslagen för att bilderna inte skulle försvinna. Hjälp mig!

2003-12-04, 23:41
Svar #19

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Nu bör felet i Porträttfynd vara fixat.

2003-12-07, 15:02
Svar #20

Lotta Nordin (Lotta)

Hej!
 
Nu verkar det vara samma problem som en gång tidigare, bara dom fem första kommentarerna till en bild kommer upp direkt och först när man klickar på bilden eller Kommentera detta.. får man upp övriga kommentarer.
Se bild #2370 med Stefan Holm som exempel.
 
Mvh//
Lotta

2003-12-14, 14:54
Svar #21

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Felet med att alla kommentarer inte visas har åtgärdats (skedde redan 8/12 men jag missade att meddela det här).

2003-12-29, 15:55
Svar #22

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Porträttfynd - Skåne - Trelleborg  
När man trycker på länken B.P. Bengtsson så får man upp att sidan inte finns.
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2003-12-29, 17:35
Svar #23

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax

2004-01-21, 20:00
Svar #24

Utloggad Ingrid Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2015-01-18, 20:13
    • Visa profil
Börjar det inte bli dags att lägga in instruktioner även för hur man skriver kommentarer? Tendensen finns att det hela utvecklas till en vildvuxen chat-sajt med diverse kommunikation, som antingen inte tillför något eller också är så ostrukturerad att det är svårt att reda ut vad som egentligen gäller. Detta upptar ju även utrymme i databasen. Handlar det inte om att identifiera de personer som finns på fotot med faktauppgifter och samla information om respektive fotograf - eller???

2004-01-22, 11:01
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar vad tecknet # före foto-numret står för?
 
I ett brev från en USA-släkting, berättar hon att svågern tävlingskörde sin bil # 52. Jag antar att det i det här fallet betyder årsmodell.
 
Har tecknet något samband, eller kan man använda det godtyckligt?
 
Ps(har skaffat mig en scanner och när jag lärt mig hur man får rätt bildstorlek, ska jag skicka in gamla kort)Ds
 
Vänliga hälsningar
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-01-22, 12:06
Svar #26

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Instruktioner för kommentarer kan säkert vara något vi får titta på; nu börjar det ju bli så pass stort så att kommentarerna blir många (och långa). Att diskussion uppstår kring en bild är inget fel, men det är klart att det är bra om det har 'en viss form' eftersom det ingår i en databas.. Behöver man (exempelvis) bifoga fler bilder att diskutera vidare kring för en viss bild så går man lämpligen till Anbytarforum: Gamla bilder: Porträttfynd (enskilda bilder) och skapar en rubrik identisk med bildens nummer, men normalt görs kommentarer bäst direkt under respektive bild i Porträttfynd.
 
Det så kallade brädgårdstecknet (#) har en alldeles speciell funktion i Porträttfynd; det är genom detta som det automatiskt skapas länkar till andra bilder i Porträttfynd. Jag kan på en gång påminna om att det inte får vara något mellanslag mellan tecknet och siffrorna, för då fungerar det inte..
 
När jag ändå fått upp farten här så vill jag påminna om att vi bör undvika e-postadresser i Porträttfynd - detta för att dessa är 'färskvara' och på längre sikt knappast kommer att vara funktionsdugliga.
Lösningen på hur man då skall kunna kommunicera med andra heter Rötterkatalogen; genom att vara med i den och använda sig av dess inloggningsuppgifter vid insändande av bilder, så länkas dina bilder till dina uppgifter där. Stödjer man Rötters Vänner så har man dessutom möjlighet att själv enkelt ajourhålla/ändra sina uppgifter i Rötterkatalogen.. (E-postadresser i själva inläggen i Porträttfynd är däremot omöjliga att hålla ajour.)
 
Läs vidare om detta och andra matnyttigheter under Instruktioner och hjälp i Porträttfynd.

2004-01-22, 12:09
Svar #27

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det är möjligt att vi får försöka ge närmare instruktioner om syftet med kommentarerna längre fram. Än så länge tycker jag inte att det är något stort problem, men visst är det en och annan kommentar som inte riktigt hör hemma i databasen.
 
Tecknet # betyder 'nummer'.

2004-02-23, 22:12
Svar #28

Frank Felton

Under Jämtland ligger Skönvik filial Vivstavarv E Larsson... Länken fungerar ej, så den är väl redan flyttad, men resten borde ju bort från Jämtland.

2004-02-24, 01:25
Svar #29

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna