ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-12  (läst 2691 gånger)

2004-12-16, 09:46
läst 2691 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Vill fästa uppmärksamheten på en gammal diskussion (kan med fördel flyttas till den här avdelningen), som är relevant vad gäller forumets struktur. Mycket tänkvärda förslag och observationer av Anders Pemer, Bernt Bergkvist, Martin Kulldorff, Jonas Kushner m fl där jag instämmer i det mesta.
 
Kommer något av det som sägs där och här att tas upp av Rötterråd, redaktör och anbytarvärd? Det var alltså problem redan 2001 med oöverskådlighet och annat.
 
PS Den gamla diskussionen är förresten ett bra exempel själv på hur en felaktig placering och på grund av det oklar rubrik leder till allehanda frågor som inte har något med saken att göra, och borde ha ställts någon annanstans. DS

2005-01-08, 16:10
Svar #1

Utloggad Annelie Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2009-01-21, 21:41
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har nu försökt läsa igenom alla gamla inlägg så att jag inte bara upprepar något som sagts tidigare.  
 
Det nämns om bildsidan här ovanför och jag har en liten blyg idé.
 
Skulle man inte under Bildgåtan (och gärna på andra ställen också) kunna införa en sådan rullist med kända och okända landskap och länder som finns under Porträttfynd som man måste välja ur. Idag finns det oerhört många Vilka är de??????????????????? eller Var är det här?????????? som inte säger något om plats eller tid. De får som följd (i alla fall för mig) att jag inte orkar titta på alla. Speciellt inte de som är lite äldre. Jag tror inte att jag är ensam och att det därmed förblir många obesvarade frågor som kanske ändå går att svara på.
 
Jag tycker att uppdelning under Porträttfynd är suverän. Kanske att man istället för fotografer kan skriva byar, socknar eller släkter eller vad man nu kanske vet om bilden som underrubrik.
 
En tanke bara..

2005-01-08, 16:22
Svar #2

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Bra id? Annelie. Jag störs också av rubriker som inte innehåller någon information...

2005-01-08, 20:17
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Annelie!
 
Jag håller helt med dig. Jag tog upp den här saken den 26 november 2004 under Nättidningen Rötter: Porträttfynd.
 
Det skulle fungera om det blev som du Anders föreslog, bra rubriker, men hur ofta ser man sådana?
 
För att man ska orka gå igenom gamla inlägg, så måste de sorteras på något sätt, gärna landskapsvis.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-04-11, 20:18
Svar #4

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Då Peter återigen uttryckt viss tveksamhet inför rubriken Ordet är fritt så vill jag åter föreslå att denna rubrik döps om till Övrigt om släktforskning. På detta vis markerar man effektivt vad det handlar om. Sedan kan ju, som sagt, Övriga ämnen efter hand få fler rubriker, jag hade visst ett par förslag ovan.
Jag tror fortfarande att lite mer organiserade rubriker skulle vara till hjälp.
 
Och varför inte ge varje landskap en undermoderator, som snabbt och effektivt kan städa ordning bland felställda frågor och hålla reda på de lokala konfliktämnena. Likadant med en hel del andra rubriker. Sedan kan Peter få vara överste anbytarvärd och dels kunna ha överblicken över hela forumet, dels vid behov rycka in vid ovanligt komplicerade fall, vara den som har rätt att stänga av folk etc...
 
Vad tros?

2005-04-11, 20:44
Svar #5

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Så var det ja: Övrigt om släktforskning.. Tack Anders! Den omdöpningen skulle jag gärna göra snabbt, men förutom att det kräver ändringar av en och annan ledtext (många :-) så är det förstås en fråga för Rötterrådet. Jag skall se till att dom tar del av detta och lite annat.
 
Jag inser nu hur mycket detta redan dryftats ovan (och hur lite koll jag egentligen har på läget) - det behövs verkligen en genomgång av läget här, tyvärr vet jag inte om jag är någon överste bara (jag är ju mer van att stå och hänga på kvasten - hur blir man sån där malaj tro.. :-)
 
Att fler skall sköta detta vet jag är uppe - men vi bör nog se till att detta med separat ansvar för olika avdelningar lyfts fram.

2005-04-12, 06:12
Svar #6

Rune Edström (Rune)

Ordning och reda, strukturerat.  
Släktforskning är en exakt vetenskap. Så vi gör väl en utredning??
 
Jag förstår dej verkligen Peter där du står mitt mellan dom mest exakta vetenskapsmännen, som nästan vill ha rätt på vilket klockslag på dygnet barnet föddes, skriftligt. Och dom andra som tycker det är bra med att dom vet en dato, som någon annan hittat även om det råkar vara dan före som ungen kom fram.
Brukar sägas om hundra år är det glömt, men det är ju inte nån större tröst i det fallet.
 
Gör så gott du kan och sen får det bli hur fasen det vill.
mvh
rune

2005-04-12, 06:44
Svar #7

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Eventuella exakta vetenskapsmän och även andra blir glada när man läser följande notering hämtad från Villie (M-län) födelseboken 1699:

Nils Föds i Trunnerup d 7 Ma[textförlust] om aftonen klåckan eftermiddagen af föräldras Oluf Jönsson fortsättningen på nästa sida lyder: och Sissa Christophersdotter Christnat d. 12 dito. Fadrar Anders Åges Beta.

2005-04-12, 06:48
Svar #8

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Öh! Jag normerade visst stavningen av Trunnerup från den gamla stavningen Trungerup!

2005-04-12, 08:14
Svar #9

Jan Ek (Janek)

Står det inte klåkan 2 efter middag ? Ännu lite mer exakt?

2005-04-12, 09:19
Svar #10

Peter Funke (Aningen)

Ursäkta en okunnig, men det här Rötterrådet, är det bollplank eller presidium? Finns det en redaktör (tf eller ej) så borde han väl ha förtroendet och ansvaret att själv ta beslut om sidans utformning?
 
Risken med ett råd är, enligt mitt förmenande, att man skapar onödig byråkrati och initiativkramp. Vad är det för fel med snabba ryck? Råkar man göra fel så går det säkert att rätta till, värre än så är det inte! Rybergs förslag om rubriken Övrigt om släktforskning är lika bra idag som för ett halvår sedan, behöver man verkligen ett Rötterråd för att konstatera det?

2005-04-12, 09:37
Svar #11

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Kanske inte egentligen, men nu skall de ses på lördag den 16/4, så det kan ses över snabbt.

2005-04-12, 09:41
Svar #12

Peter Funke (Aningen)

OK, tack för svaret! (Hoppas att det inte blir långbänk då...)

2005-04-12, 10:11
Svar #13

Eivor Andersson (Ema)

Det har nog ingen betydelse vad man kallar en överrubrik.
 
Historien visar ju att diskussionen om sättet att släktforska kommer att dyka upp i under vilken rubrik som helst, så länge människor är olika och har olika inställning och mål i forskningen.
Då får man ändra på människorna istället och det är som bekant inte lätt att lära en gammal hund att sitta.
 
Hur som helst så engageras många av diskussionen;
det kan man se på antalet skribenter, när det hettar till.
 
Hälsn. Eivor

2005-04-12, 12:06
Svar #14

Peter Funke (Aningen)

Jo förvisso Eivor, men det tenderar ju att bli polsk riksdag av det mesta numera, inte bara om sättet att släktforska (den diskussionen kommer väl f.ö.  att finnas kvar i sin egentliga form under metodfrågor).
 
De nya forskare vi alla värnar om på vårt eget vis    skräms nog lika mycket av kringdebatterna som av det beryktade pekpinneriet vid det här laget!
 
Rötter och Anbytarforum har gett släktforskningen ett högt anseende på nätet - det vore synd om det ersattes av åsikten att släktforskare är ett särskilt grälsjukt släkte. Vi kanske är på väg dit om inget händer...

2005-04-12, 12:49
Svar #15

Eivor Andersson (Ema)

Man kan ju också se det som att det är viktigt att värna om de som finns här, så att de vill stanna kvar.
 
Efter att i snart 5 år varit medlem i Rötter, så tycker jag att här har funnits gräl och provokationer hela tiden. Det är ingen ny företeelse. Bara om olika saker och åsikter.
Det provoceras lite i det tysta också..
 
För min del kommer jag aldrig att ställa en fråga mer, men jag tänker svara om jag kan.
 
Så får man försöka dra in klorna och inte skämta till det ibland.
 
Hälsn. Eivor

2005-04-12, 15:09
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det kanske behövs ett ställe att ladda ur på i alla fall. Risken är väl stor att klorna kommer fram på andra ställen i stället. Och det är ju synd.
 
Jag har märkt att längst ned på sidan pågår urladdningarna för fullt, medan ovanför fortsätter frågandet och svarandet, utan att man bryr sig ett skvatt.
 
Eivor, synd om man inte ska kunna få skämta till det ibland. Lite humor är inte dumt.
Ann-Mari Bäckman

2005-04-12, 15:47
Svar #17

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jag har börjat tycka att det är ganska roligt med lite debatter som hettar till ibland. Vad kan det bero på?? Det livar upp Anbytarforum trots att jag förstår att anbytarvärden har det snärjigt ibland.  
 
Faktum är att jag ser mindre och mindre seriöst på det här med släktforskning (min hobby att leta rötter, menar jag...)och ser det mera som en trevlig hobby när jag nån gång numera får lust. Lusten att släktforska (aj, aj...) har tyvärr minskat och det är bara att acceptera. Jag hoppas förstås att lusten ska återkomma en vacker dag. Men då blir det på det premisser som jag vill forska på; dvs av lust och ej av vetenskaplig iver.  
 
Jag börjar tycka att det är ganska roligt det här med differensen mellan vetenskapliga släktforskare och hobbyforskare. Hur olika vi ser på sättet att söka rötterna och historien. Jag vill fortsätta ha lusten kvar trots alla pekpinnar om HUR vi bör forska. Men jag hoppas att de seriösa nån gång ska kunna acceptera oss lössläppta forskare som inte kan ta det här med släktforskningen på så blodigt allvar.
 
Mitt arbete tar fortfarande den allra största energin från mig men jag hoppas snart få möjlighet att fördjupa mig i ett annat stort intresse nämligen konsthistoria. Undrar om det finns fundamentalistiska grupper även i den genren? Det ska bli spännande att se!
 
Nu hamnar jag förstås alldeles fel i den här diskussionen också. Förlåt! Men jag kunde inte låta bli.  
 
Kontentan är, att möjligen är släktforskare  lite grälsjukare än andra, men so what? Jag tycker det är ganska roligt med lite urladdningar ibland! Så Peter, anbytarvärd, ta det inte så allvarligt, jag tror, trots allt, att vi kan samsas ganska bra i sandlådan!

2005-04-12, 15:51
Svar #18

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag har varit med och utbytt åsikter i Rötter och anbytarforum sedan Rötter startade någon gång för inte så förbaskat länge sedan. Därför kan jag GARANTERA att diskussionerna om de ämnen som diskuteras längst ner i Anbytarforum INTE kommer att försvinna! De har funnits där från början, när Rötter endast hade modererade diskussioner, och har funnits så länge Anbytarforum slog upp sina portar några år senare.  
Diskussionsämnet är precis detsamma, det handlar väldigt mycket om synen på vad riktig forskning är, eller vad riktiga forskare är. Ibland har man krävt körkort för att man ska få bli riktig forskare, ibland andra saker. Käbblet om vad som är rätt och fel har dock alltid fortsatt lika säkert som amen i kyrkan.
En del besökare, som möjligtvis känner sig störda av käbblet, har alltid ropat på polis samt ordning och reda, och i förbifarten luftat sin rädsla för det dåliga intryck som käbblet ger oss släktforskare, och ibland har också polisen ryckt ut och stuvat om för att få bättre ordning... Utan synligt resultat! För diskussionerna om snyltare och körkort, de lever och frodas!
Är det då förbjudet att diskutera dessa frågor? Är det rent av olämpligt att diskutera sådana frågor? Varför är en del så himla rädda för att det diskuteras???
Är det inte viktigt att pröva olika åsikter om hur man ska behandla frågvisa personer i ett forum? Är det inte viktigt att man diskuterar formerna för hur man ska bemöta varandra? Om inte, var ska dessa diskussioner föras någonstans? Berör inte dessa diskussioner släktforskandet?
Jag tror för min del att Anders Ryberg är ute och cyklar, när han föreslår den strängare varianten av ordning i Anbytarforum. Vill man ta död på ett forum, så se till att vanligt folk inte vågar fråga något dumt eller något som inte håller sig till ämnet. Ge personen i fråga en tillrättavisning, gärna en knäpp på näsan, så att den vet sin plats och slutar ställa dumma eller onödiga frågor! Jag har faktiskt varit med om att nybörjare i mina studiecirklar råkat ställa en fråga på fel sätt, och genast blivit påhoppad för att man ställt den fel eller på fel ställe. Dessa nybörjare drar sig sedan för att överhuvudtaget ställa frågor i forumet igen.
Är det den slags ordningen Anders vill införa?
Anbytarforum är inte unikt på något sätt. Inte ens när det gäller käbbel och gräl! Det förekommer på ALLA diskussionsfora, inklusive de som är starkt modererade. Att folk uttrycker motsatta åsikter, och grälar offentligt är ett bevis för att ett forum lever. Det finns inte en enda arbetsplats, eller förening, eller annan samlingsplats, där det aldrig uppstår konflikter. Därför anser jag att det som nu diskuteras i denna diskussion, är en storm i ett vattenglas, och bör ignoreras totalt. Låt Anbytarforum vara som det är, och låt folk diskutera i fred!

2005-04-12, 16:16
Svar #19

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jojje!
Om du läser de förslag som jag har lagt fram längre upp så går de i huvudsak ut på att ordna rubriker bättre och ge diskussioner bättre namn, samt att skapa en del nya rubriker. Anledningen att jag ser behov av fler anbytarvärdar är att dessa skall kunna lyfta frågor till rätt socken och så vidare, samt att Peter uppenbarligen inte hinner...
Sedan så måste det alltid finnas möjlighet att radera rasistiska dumheter och annan skit som skrivs ibland, men det är vi väl ändå överens om?

2005-04-12, 16:32
Svar #20

Steve Palmquist 2004

Jag är enig med baade Jojje och Anders. Laat oss diskutera fritt m.m. och gärna aaterskapa ett frukost, rast och kafferum som Kantstött porslin som oftast var oförargligt, men spännande dagliga möten (mycket sällan alvarliga motsättningar men mycket humor!)och ett s?tt att l?ra sig f?rstaa andra Rötterdeltagares temperament och personlighet (mindre missf?rstaand tror jag uppstod daa!).  
Naturligtvis ska rasistiska, homofoba, främmande fientliga och kvinno och mans förtryckande inslag om andra människor raderas. Ursäkter accepteras om de är ärliga (vi är maanga som har dummat oss i stridens hetta, men faa säger ursäkt t.ex.).
Även paapekande om felaktig plasering etc. ska ju aatgärdas. Säkert skulle flera anbytarvärdar lätta Peters börda.
 
M.V.H. Steve

2005-04-12, 16:41
Svar #21

Peter Funke (Aningen)

Jag respekterar givetvis er som har andra synpunkter och avstår från att gå i svaromål. (Annars blir jag, mot min vilja, delaktig i ytterligare en ändlös debatt om något som känns vila på rutinens brant...)

2005-04-12, 16:47
Svar #22

Utloggad Eva Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 970
  • Senast inloggad: 2021-07-06, 20:18
    • Visa profil
Hallå där, det är inte enbart Anders ensam som  försökt döda forskar-glädjen, och uppfostra oss. Det finns som sagt några gossar till och även några av motsatt kön, som far runt när det blir diskussioner och talar om hur vi ska vara för att överhuvud taget ha rätt att leta efter gamla anor.  
De tål inte att icke-forskarutbildade tycker det är roligt att leta anor på sitt sätt. Och hemska tanke: kalla sig släktforskare -det borde vi ej få göra -utan det borde finnas legitimation på detta. Vi borde även finnas registrerade så att agnarna kan sållas bort.  
Ni verkar tro att vi inte förstår något och att vi kan både läsa och tänka och hitta källor själva, UTAN att ni kommer med era pekfingar.
Det finns faktiskt nybörjarinformation på nätet och det finns faktiskt böcker att läsa och vi kan deltaga i studiecirklar. Det VET de allra flesta av oss: vi är inte dumbommar och outbildad pöbel. Och detta är INTE en sandlåda.
Jag hoppas ni är nöjda nu när ni fått flera att känna att här ska man inte fråga något eller deltaga.
 
Jag är så ledsen över att ni har fått förstöra så mycken glädje. Själv har jag helt tappat sugen.

2005-04-12, 17:01
Svar #23

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Den möjligheten finns redan, Anders, och praktiseras redan av befintlig anbytarvärd, som f.ö. hittills har gjort ett bra arbete (med några få undantag). Faktum är den att Anbytarforum blivit betydligt bättre sedan Peter kom till, eftersom Håkan hade en viss förmåga att vara både spelare och domare i samma match, vilket inte är helt lyckat.
 
KantstöttPorslin.2 som jag initierade i början av förra sommaren - för att endast användas som sommarumgänge - såg jag som en möjlighet till att kanalisera det stora behovet av att få umgås med likasinnade (släktforskare) utan att vara tvungen att hålla sig till ämnet. Det är nämligen ett känt problem att vissa diskussioner spårar ur och börjar handla om andra saker än vad de var ämnade till. Alltså, ett fikarum i Anbytarforum.
Tyvärr så ropade man på polis då diskussionen spårade ur, men det som var den egentliga anledningen till att man lade ner KP var moralisternas syn på Anbytarforum, då man inte tålde att folk kunde sitta och snacka en massa strunt utan att skämmas för det.  
Det liknar det beteende som arga grannar har, när de högljutt beklagar sig över att andra grannar kan vara så fräcka att de har roligt på verandan en ljummen sommarnatt. För egentligen skulle de helst sitta där tillsammans med de andra, om de bara vågade!

2005-04-12, 17:06
Svar #24

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Ha ha Jojje, den var bra! smiley
 
Steve

2005-04-12, 18:24
Svar #25

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Jorge! Jag sitter här och undrar om ditt senaste inlägg indikerar att du möjligtvis planerar ett initierande av 'Kanstött Porslin 3'?  
 
Mvh
Ann

2005-04-12, 18:37
Svar #26

Utloggad Eva Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 970
  • Senast inloggad: 2021-07-06, 20:18
    • Visa profil
Jag undrar vad kantstött porslin är? -jag har inte följt med i alla turer under det sista året. Förlåt.

2005-04-12, 19:19
Svar #27

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej Ann!
Hoppas allt är gott?  
Hur fixar du blinket på smileyn?  
 
Eva! Om du kollar under Fritt forum så kan du hitta, åtminstone en del, av den lättsamma diskussionen som varade under förra sommaren och hösten -04.
 
Hälsningar Anita

2005-04-12, 19:36
Svar #28

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Eva! Om du skriver orden  Kanstött Porslin  i sökrutan i vänsterspalten , så hittar du vår trevliga mötesplats från förr.  
 
Anita! Hej på dig; jo tack, allt är bara bra. För att få fram en smiley som blinkar gör du så här:
 
först skriver du ett ` sedan ordet clipart och därefter {wink}
 
Givetvis så skall allt vara skrivet tätt tillsammans minus mina ord. Om jag visar precis hur det skall se ut, så blir det en blinkande gubbe istället...upptäckte jag!  
 
Ha det så bra!  
 
Mvh
Ann

2005-04-12, 19:38
Svar #29

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Vi svenskar i förskingringen kanske uppskattade kantstött. Jojjes härliga initiativ (om jag förstod Jojje rätt om initiativtagaren?) kanske mer än andra?!
 
M.V.H. Steve

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna