ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur fungerar Anbytarforum  (läst 2764 gånger)

2010-11-26, 09:15
läst 2764 gånger

Ulf Sjögren

Jag råkar gång på gång ut för att mina frågor direkt sorteras i under resp rubrik utan att de syns
under 1d , 3d osv-Det måste väl ändå vara många som tittar över vad som kommit in det senaste dygnet.
Upplever att mina frågor blir förbisedda och därför ej besvarade.Ulf Sjögren

2010-11-26, 10:06
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Beror inte det på att det tar upp till 10 min innan en fråga syns på senaste dygn?

2010-11-26, 13:07
Svar #2

Ulf Sjögren

Chris.Det senaste exemplet är den fråga jag ställde 21 nov 16.48 under
rubriken Uppsala domkyrkoförsamling.Jag har kontrollerat varje dag
utan resultat.Jag har fler exempel.Ulf Sjögren

2010-11-26, 13:13
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
helt riktigt, den syns inte under Senaste vecka - och inte heller i översikten över socknarna som det senaste inlägget i tråden.
 
hälsningar,
Eva

2010-11-26, 13:17
Svar #4

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
PS. Just den frågan kommer inte heller upp när man söker med dig som författare, men det kommer upp ganska många, så nog verkar det som om du får svar rätt ofta  
 
/Eva

2010-11-26, 13:54
Svar #5

Ulf Sjögren

Eva.Jag har släktforskat på heltid sedan i februari därav aktiviteten.Hur gör jag när en fråga försvinner
och jag inte får upprepa den?Ulf Sjögren

2010-11-26, 14:55
Svar #6

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Då har det ju blivit ett fel, du måste ju kunna ställa frågan en gång till i ett sådant fall! Ibland hoppar det ut när man skickar data, inte bara till AF.

2010-11-26, 15:10
Svar #7

Ulf Sjögren

Chris och Eva.Är det någon som kan hjälpa mig med den fråga som finns under Uppsala
Domkyrkoförs 21/11 16.48.Faderm flyttar till USA men vart tar hustrun och dottern
vägen.Vänl Ulf Sjögren

2010-11-26, 16:41
Svar #8

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Men frågan finns ju där. Att ställa frågan en gång till innebär en otillåten dubblering.
Tyvärr kan jag inte svara på varför frågan inte syns bland Nytt....
 
 
Mvh
Camilla (som kanske borde ha svarat som moderator - det är inte alltid så lätt att ha flera hattar  på sig samtidigt)

2010-11-28, 22:32
Svar #9

Utloggad Kenneth Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 13:08
    • Visa profil
Ulf,  
kan de osynliga inläggen och frågorna ha att göra med att webbläsaren du använder dig av visar den version som lagrats på hårddisken som cache istället för den verkliga och senaste versionen av sidan?
Det vill säga, om du rensar i webbläsarens historik (eller ändrar inställningarna för hur gamla sidor ska sparas) så laddar webbläsaren in den nya sidan istället för att läsa den gamla från din dators hårddisk.

2010-11-28, 23:08
Svar #10

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Kenneth, eftersom det ovan nämnda exemplet inte syntes för mig heller, och inte finns när man söker på Ulf som författare så är det ju något annat än cachen i det fallet - och när jag lade in mitt inlägg i Uppsala Domkyrko-diskussionen i fredags för att se om båda syntes i senaste vecka så syntes inte Ulfs, fast det bevisligen finns och då var inlagt den senaste veckan (det är det inte längre - för tiden för det gick ut vid halvfemsnåret idag).
 
Däremot har jag ingen uppfattning av hur många inlägg av Ulf eller andra som råkar ut för detta fenomen.
 
Hälsningar,
Eva

2010-11-29, 21:10
Svar #11

Utloggad Moderator Teknik

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 163
  • Senast inloggad: 2016-06-21, 21:28
    • Visa profil
Jag har flyttat hit tråden från Metodfrågor.

2010-11-30, 00:23
Svar #12

Sten Magnusson

Det verkar tydligen fortfarande vara en del krångel med Anbytarforums server om visningen inte fungerar som den ska. Jag själv brukar fortfarande råka ut för att webbsidan kan inte visas då jag postat ett meddelande. Då backar jag till listan med de poster som visas, t.ex. Nytt senaste dygn. Ofta syns då inte mitt postade inlägg ens då jag uppdaterar listan. Jag går då in på den diskussion där inlägget postats och syns det då inte uppdaterar jag aktuell sida och då kommer det upp.
 
En del kanske kommer ihåg den debatt som rörde lösenordskrånglet tidigare i höstas där information på Rötters huvudsida kom först efter flera veckors felsökning på servern.
 
Är det tänkt att något ska fungera på ett visst sätt är det ju klart att om det inte gör det lämnar man inforation om att felsökning eller driftsstörningar förekommer.
 
På förbundsforum pågår en diskussion f.n. ang. vissa konstigheter med lösenord t.ex. att någon har 5 tecken, men att det kanske blir fler.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-11-30, 09:14
Svar #13

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Jag har undrat om betydelsen av senaste dygn här. Betyder uttrycket senaste full dygn (börjande från midnatt) eller senaste 24 timmar räknat från tidpunkten?

2010-11-30, 11:41
Svar #14

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Senaste 24 timmar, så senaste 3 dygn blir senaste 72 timmar osv

2010-11-30, 14:19
Svar #15

Carl Szabad

Sten! Om en gammal version av sidan kommer upp ska du tömma cachen i din webbläsare. Det är den som väljer den gamla före den nya. Det har inget med AFs server att göra utan ligger alltså i din dator.

2010-12-02, 10:50
Svar #16

Utloggad Kenneth Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 13:08
    • Visa profil
Ulf,
Postat söndagen 21 november 2010 - 16:48, det här inlägget hittade jag utan problem i nämnda församling. Hittade även ytterligare ett inlägg av senare datum med dig som författare.
 
Så det verkar fungera, eller vad är problemet?

2010-12-02, 11:29
Svar #17

Sten Magnusson

Carl och Kenneth!
När det gäller nya inlägg i listan verkar det som jag skrev tidigare mest vara en slump om det senaste jag postat visas direkt i listan. Ibland fungerar det direkt, ibland inte. F.ö. uppdaterar jag listan enligt vad jag skrev tidigare.
 
Pågår t.ex. någon felsökning centralt för att undersöka något problem man upptäckt bör väl användarna meddelas detta på tillgänglig plats här i Anbytarforum istället för att göra det efter att flera inlägg gjorts om saken.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-12-02, 11:55
Svar #18

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:37
    • Visa profil
De tre listorna, senaste dygn, senaste 3 dygn och senaste vecka, uppdateras inte omedelbart. Ett problem med den standardprogramvara som används är att omedelbar uppdatering drar för mycket kraft och sänker systemet, därför är de Nytt-listor som används egentligen bilder som skapas vid ett givet tillfälle och sedan visas tills nästa bild skapas.
 
Titta längst ner på Nytt-listan så syns det vilket klockslag som densamma skapats. Sedan är det viktigt att följa Carl's råd avseende re-fresh.
 
Eftersom det måste finnas någon form av tidsstämpling eller annat som programmet använder för att utröna om ett inlägg ska med eller inte så kan det naturligtvis uppstå intermittenta fel vid skapande av ett inlägg som gör att att det inte kommer med vid utsökning. Men vad hag kan se så är det synnerligen sällsynt att så sker och det lär inte vara möjligt att felsöka på de grunderna, speciellt som ett eventuellt problem förmodligen ligger i standardprogramvaran.

2010-12-02, 13:01
Svar #19

Sten Magnusson

Det är bra att ovanstående information kommer ut så att spekulationer inte behöver göras, men hur kommer det sig att det krånglar i minst 50 % av fallen, medan det som nyss när jag återvände till listan kunde se samtliga senaste inlägg?
 
Du nämnde tidsstämpling, men det var ju en sådan sak som trasslade till det för flera användare tidigare i höst beträffande inloggningar och lösenord som bara försvann.
 
Efter Evas inlägg här nedan kanske jag borde göra ett tillägg till mitt ursprungliga inlägg här ovan.
 
Ang. tidsstämpling kanske jag skulle skrivit det var väl en sådan sak som trasslade till det i lösenordsfallet? Det problemet löstes ju efter några veckors felsökning centralt och diskussion under bl.a. denna rubrik.
 
Anbytarforum » Datorprogram och teknik » Nättidningen Rötter » Användarkonton
 
Det var väl f.ö. här man till slut löste det?
 
Där skriver Jörgen bl.a. att Detta är helt enkelt tidpunkten då den permanenta cookien löper ut - den är m.a.o. inte permanent i evärdlig tid. Ungefär som eviga gravrätter alltså... (Discus skapare hade tydligen tänkt att komma med en ny version av programmet innan den 6/9 2010...)  
 
En cookie som hade skapats innan den 6/9 försvann alltså då, och en cookie som skapas efter att den tänkta sluttiden redan har löpt ut blir bara en sessionscookie, alltså en som försvinner när webläsaren stängs.  
 
Lösningen är naturligtvis att ändra datumet. Själv har jag tagit dagens datum om tio år: Wednesday, 23-Sep-2020 00:00:00 GMT - och det fungerar utmärkt!
 
Det var något i den här stilen jag tänkte på när jag tog upp tidsstämpling.
 
Vad gäller programvaran Discus är det ju klart att det ju kanske inte är Anbytarforum i sig som är upphov till diverse förtretligheter. Eftersom väl både Rötter och alla dess underavdelningar, bl.a Anbytarforum är beroende av att Discus fungerar som tänkt blir det tyvärr lite tokigt när det inte gör det.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson
 
(Meddelandet ändrat av viking 2010-12-03 09:36)

2010-12-02, 13:24
Svar #20

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:37
    • Visa profil
Varifrån kommer uppgiften om 50% av fallen, jag ser inte någon som påtalar fel. Och jag har inga problem alls.
 
Begreppet tidsstämpling är mitt val, det har inget med det som hände tidigare att göra. Jag har sett ett meddelande om att ett inlägg inte syntes i listorna med Nytt, det är väl knappast något att hänga upp sig på. Om det framkommer att det är fler, att det händer regelbundet så finns det en möjlighet att leta felkällor, och då kan det kanske åtgärdas, men inte med det som finns känt(åtminstone för mig) idag.

2010-12-02, 13:31
Svar #21

Carl Szabad

Listan Nytt senaste dygn uppdateras var sjätte minut. Den lilla fördröjningen får man väl stå ut med.

2010-12-02, 20:31
Svar #22

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Hemsidan uppdateras visserligen var sjätte minut, men man måste själv uppdatera sin webbläsare genom att antingen trycka på knappen F5 eller den knapp för uppdatering som finns i ens webbläsare. Annars händer det inget.

2010-12-02, 21:52
Svar #23

Sten Magnusson

Om läsarna studerar vad jag skrivit lite närmare är det precis det jag hela tiden sagt att jag gör d.v.s. uppdaterar webbläsaren, men icke förty händer ofta inget. Sedan kan det helt plötsligt, något som jag också skrivit, den rätta listan komma upp på nolltid, alltså inga sex minuter.
 
Det måste väl i all sin dar tyda på att problemet är centralt. Trasslet med inloggningar var ju i alla fall det.
 
F.ö. förekom en liknande diskussion för ca tre år sedan här
Anbytarforum » Datorprogram och teknik » Nättidningen Rötter » Fördröjning av inlägg
 
Uppgiften om 50 % är en uppskattning baserad på hur det fungerar för min del.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-12-02, 22:01
Svar #24

Sten Magnusson

Uppdaterade listan direkt efter föregående inlägg och de senaste inläggen dök upp på någon sekund.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-12-02, 22:25
Svar #25

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Det kanske beror på att sexminutersuppdateringen var nära förestående när du gjorde dina inlägg. Då går det fort. Men om det hade varit sex minuter kvar i intervallet, så hade du fått vänta. Det är inte helt lätt att förklara hur jag menar...

2010-12-02, 22:26
Svar #26

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:37
    • Visa profil
Listan uppdateras var sjätte minut (eller den tid som den tekniskt ansvarige sätter) och om du då hittar ditt inlägg omedelbart så var det just då dags för en ny lista.  
Titta på  tiden längst ner på listan så ser du när den uppdaterades.  Och det är inget centralt problem utan är på det sätt som det ska fungera. Så, det fungerar till 100 %.

2010-12-02, 23:23
Svar #27

Sten Magnusson

Jaha, men om man inte har den informationen är det väl inte konstigt om det är en och annan som undrar lite över detta. Det är ju fler än jag som framfört det här bl.a. i den diskussion jag nämnt ovan.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-12-02, 23:28
Svar #28

Sten Magnusson

Gäller det här sexminutersintervallet även e-postaviseringar?
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-12-02, 23:44
Svar #29

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Epostaviseringar kan dröja betydligt längre (1-2 timmar) och ibland händer det att de uteblir helt, har jag märkt, men det är ganska sällan. Det normala är att de levereras inom några minuter efter att inlägget postats.

2010-12-03, 00:27
Svar #30

Sten Magnusson

E-postaviseringen på mitt senaste inlägg (i en annan diskussion) dök upp någon sekund efter postning. Det kanske berodde på den sena tiden på dygnet?
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-12-03, 01:50
Svar #31

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Kenneth, Ulfs inlägg finns på plats det är helt riktigt, om man går i socknen, problemet i det fallet har varit att det inte synts i de tre listorna (nytt senaste dygn/senaste tre dygn/senaste vecka). Som jag skrev den 26 nov kom det inte upp så att det syntes att nya inlägg gjorts om du gick in stegvis - landskap - Uppland - Socknar, utan det var inlägget och datumet före (från den 11 nov) som syntes i listan då.
 
Det kommer inte heller upp om du söker på Ulfs namn som författare eller om du t.ex. söker de senaste 30 dagarna i Ämne: landskap kommer inte de inlägg som finns med som är inlagda före mitt inlägg på eftermiddagen den 26 nov även om de faller inom intervallet 30 dagar - det gäller Ulfs och det gäller nu även det inlägg som gjordes under Uppland - Uppsala Domkyrkoförsamling den 11 nov.
 
Hälsningar,
Eva

2010-12-03, 01:56
Svar #32

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Sten, problemen som fanns under en period i början av hösten hade inget med senaste dygn etc att göra (eller det som kallas tidsstämpling ovan), inte med tidsangivelser heller, utan det hade med sparandet av lösenord i Discus att göra, vilket framgår av diskussionen under Förbundsforum. Det är hur som helst nu löst, sedan man kommit på vad i Discus (inte Anbytarforum i sig) som orsakade problemet för de användare som använde den aktuella funktionen.
 
/Eva

2010-12-03, 09:41
Svar #33

Sten Magnusson

För kännedom se ett tillägg jag gjorde i tidigare inlägg från 2/12 13:01.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-12-03, 10:15
Svar #34

Sten Magnusson

Har nu skapat en ny diskussion med rubriken Kända fel, brister, underhåll, felsökning m.m.
 
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/274/312369.html?1291367366
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson
 
(Meddelandet ändrat av viking 2010-12-03 10:20)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna