ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Forskarkatalogen  (läst 2320 gånger)

2003-10-07, 11:03
läst 2320 gånger

Lisbeth Petersson (Beth)

Jag har varit bortrest en vecka och när jag kom hem fanns denna förnämliga hjälp för oss som lagt in många bilder. Tack Håkan och Peter för detta!  
 
Vänliga hälsningar
Lisbeth

2004-08-02, 23:07
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Nyregistrering i Forskarkatalogen är för närvarande Ej möjligt; felsökning pågår..

2004-08-03, 16:42
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Nu verkar det fungera med även nyregistrering..

2004-10-10, 13:05
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Sök i katalogen är sannerligen inte lätt..
 
Hur hittar man en forskare? Tänkte kolla mina uppgifter, och sökte på
 
Anders Berg = 1 träff på Anne Eriksson!
Berg Anders = 1 träff på Bettan Andersson!!
Anders Berg = 0 träffar
Berg Anders = 0 träffar
Berg, Anders = 0 träffar (det är så namnen presenteras)
Berg = en miljon träffar med ingen sortering överhuvudtaget!!!
(ungefär en kilometer ner i listan hittade jag mig själv..)
 
Ska inte en forskarkatalog vara till för att hitta forskare?

2004-10-10, 13:16
Svar #4

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Använd Läs på namn - jag kollar om en forskare finns med genom att söka på dennes efternamn i den alfabetiska ordningen och hoppas att vederbörande skrivit/sorterat in sig så.
 
Hälsningar,
Eva
 
Eller var jag för 'basic' igen nu  ?

2004-10-10, 13:23
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det var du.  Det är sökningen som jag klagar på! Läsa i listan går naturligtvis, men vad ska man med en sökfunktion till om bästa rådet är att inte använda den..  
 
Det allra, allra minsta man kunde begära vore att den åtminstone sorterade träfflistan.

2004-10-10, 13:50
Svar #6

Jan Ek (Janek)

Anders har rätt tycker jag, den här sökfunktionen måste väl kunna kallas Rötters sämsta?
 
(För att hitta mina egna data brukar jag söka på Lyrestad, logiskt eller hur?)
 
Det måste väl kunna gå att tillverka ett script som söker på efternamn separat, förnamn separat, och dessutom en generell fritextsökning, med eller utan citationstecken? Och i den sista varianten ska namnet vara uteslutet, så Anders slipper alla träffarna på Berg socken.
 
Det ser för övrigt ut som om snabbaste sättet att hitta uppgiften i forskarkatalogen är att använda det generella Rötter-sök på huvudsidan, då kommer uppgiften från katalogen först, före alla de andra tusentals träffarna?

2004-10-10, 14:03
Svar #7

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
jomen jag söker bara på så udda ord som Kvidinge och Kalix så då fungerar det alltid  det blir inte så många träffar ...
 
Förstod väl att det var sök-funktionen som var problemet, men det gäller ju generellt. Antingen får man för många träffar eller ingen ... Jag brukar växla mellan de olika sök-funktionerna, och i värsta fall ta till Google både generellt och dess jag har tur-funktion.
 
/Eva

2006-06-02, 11:28
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag upptäckte av en slump att under mitt namn så står alla bilder jag lagt in, men dessa verkade ha ökat i antal utan att jag lagt in några kort. Då såg jag att alla kommentarer jag gör till andras kort också noteras på mig. Så därför verkar det som jag lagt in en hel hög av kort, vilket inte stämmer. Bara som en upplysning!
 
Ann-Mari B
Ann-Mari Bäckman

2006-06-02, 19:25
Svar #9

Peter Karlsson (Peterk)

Tänkte bara nämna att det inte är något nytt, eller någon bugg som inträffat; utan det har alltid skapats en länk, oavsett om det gäller ett nytt bildinlägg eller en kommentar..
 
Säkert kunde någon teknik ha skiljt på dessa två fenomen; men det hade nog skapat en del svårigheter med överskådligheten då.
 
Jag har i Forskarkatalogen över 500 länkar till Porträttfynd såg jag nu, men det är nog bara enstaka som gäller egna inlägg - allt är huvudsakligen kommentarer i tjänst

2006-06-03, 10:06
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Peter!
 
Jag misstänkte inget lurt med detta, utan det var mer en upplysning till dem som ev. går in på någons namn och tror då att samtliga inlagda kort är personens egna inlagda.
 
Mina inlagda kort är 142 stycken, som har vuxit till det dubbla och det har att göra med att jag tycker det är kul att försöka hitta dubletter.
 
Kanske det här inte uppstår om jag bara skriver mitt namn och stad på första raden och inte användarnamn och kod (tror jag det heter), som jag brukar göra.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-06-07, 10:10
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det står tydligt ser jag nu att om man använder Användarnamn och lösenord, så kopplas kommentaren till Forskarkatalogen. Jag har väl använt det senare, bara för att eventuellt slippa att kommentarer inte syns förrän man förstorar korten. Nu är det en annan sak att jag inte tror att det har någon betydelse vad man skriver i det fallet. Kommentarer döljs i alla fall ibland, inte alltid.
 
Ann-Mari B
Ann-Mari Bäckman

2006-07-06, 11:41
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon fler som har problem att ändra uppgifter i Forskarkatalogen.
 
Första gången jag skulle ändra, så fick jag besked att lösenordet var ogiltigt (eller något liknande). Då fick jag lämna ett nytt lösenord.
 
Nu har jag gått in för att ändra igen och, samma sak händer igen. Jag kommer inte in med det användarnamn och lösenord jag har, som fungerar i Porträttfynd.
 
Nu har jag meddelat Redaktören, men har är ju på semester, så jag får vänta på svar. Det känns ju irriterande att behöva ändra till ett nytt lösenord, varje gång man ska ändra något i uppgifterna i Forskarkatalogen. Är det inte meningen att jag ska kunna ändra när jag vill med mitt erhållna lösenord? Jag tillhör Rötters vänner, vilket erfordras.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-07-06, 13:16
Svar #13

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Ann-Mari, det kan vara brandväggsproblem, det bekymret har jag. Jag får koppla ur min Norton-brandvägg när jag ska ändra. Testa det, det kom jag och dåvarande Anbytarvärden Peter Karlsson fram till efter en del mejlväxling.  
 
Hälsningar,
Eva

2006-07-07, 12:55
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Eva!
 
Jag ska prova att koppla bort brandväggen, men tycker ändå det är konstigt att det går hur bra som hellst att använda samma lösenord, när jag gör inlägg i Porträttfynd. Där krånglar inte någon brandvägg.  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-02-14, 18:29
Svar #15

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Från idag kan man visst maila in lite om sina egna sidor om släktforskning här - vore det inte bättre att utnyttja (och pusha för) Forskarkatalogen lite mer..?
 
Funktionen och syftet blir lite likt, men en stor skillnad är att forskarna ju själva kan ajourhålla sina uppgifter i Forskarkatalogen - nu kommmer det bli ännu mer uppgifter som måste skötas manuellt av redaktören, istället för att det kan hållas igång av användarna själva.
Visst är det bra att få in aktuella/nya länkar (med korta presentationer) till sidor om släktforskning, men det gör sig ju så mycket bättre i Forskarkatalogen tycker jag.
 
Handlar det om att ha kontroll på vad folk lägger in (vilket ju inte är dumt ibland) så finns ju redan den funktionen i Forskarkatalogen i och med att alla nya och ändrade uppgifter skall godkännas. (De hamnar i en lista som ansvarig prickar av efter hand - snabbt och smidigt.)
 
Förstår inte varför man inte utnyttjar Rötters redan befintliga resurser lite mer

2007-02-14, 19:37
Svar #16

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Jag hade samma fundering  Den länklista som  finns här hade väl även personliga hemsidor tidigare, innan de ersattes med Forskarkatalogen väl just för att låta forskaren ansvara för uppdatering av länkarna, inte redaktören (som har mycket nog att göra).  
 
Dessutom splittras ju nu även landskapsregister, länkar och forskningsprojekt på flera håll med denna modell.
 
Hälsningar,
Eva

2007-02-14, 19:59
Svar #17

Eivor Andersson (Ema)

Jag tycker också att det låter lite märkligt att redaktören skall få ännu fler arbetsuppgifter, när det påkallats att det är tidsbrist som gäller.
 
Iallafall i förra veckan..
 
Blir det obligatoriska konton med användarprofil till alla som vill vara med, så kan ju deltagarna skriva en länk till sina hemsidor i profilen.
 
MVH Eivor

2007-02-14, 22:15
Svar #18

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Håller med er om att detta sätt att lösa frågan verkar vettlös, med tanke på arbetsbelastning. Anser dessutom att det är en bra id? att förmedla många publicerade släkthistorier, som en del i att bygga en släktforskarportal. Men det krävs nog en annan teknik -  
 
annars k?vs han Crister!
 
Mvh
/Kaj A.

2007-02-15, 12:19
Svar #19

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Jag har länk till min sida i min profil. Det är väl mer än tillräckligt?
Jan-Christer

2007-02-15, 16:18
Svar #20

Inloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 03:33
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Så tänkte jag också, men sedan gick jag in på länkarna o fann flera intressanta släktforskarsidor, inte minst Björn Bertilssons som jag fann mycket underhållande!  
 
Så det finns ju i ett visst värde i att ha dem samlade kanske?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-03-05, 15:01
Svar #21

Lottie Eriksson

Har skrivit till redaktionen, men inte fått svar.
Varför går det inte att uppdatera uppgifterna i släktforskarkatalogen? Jag har kollat alla inställningar  & brandväggar, jag har testat olika webbläsare (Firefox, Safari & Explorer), men allt jag får upp är Ett fel uppstod med stora röda bokstäver. KAn inte heller logga in i Anbytarforum med min användare. ??
 
Vänliga hälsningar & hopp om svar.

2007-03-05, 19:13
Svar #22

Carl Szabad (Carl)

Jag har inte fått något besked om Lotties problem nu, även om vi tidigare haft kontakt.
 
Om det inte går att uppdatera uppgifterna i Forskarkatalogen kan det bero på följande:
 
1) Man försöker skriva in fler än 300 tecken i sammanfattningen, som är den maximala mängden i det fältet.
 
2) Man har en brandvägg installerad som kan behöva kopplas ur just vid själva uppdateringen.
 
3) Man använder fel lösenord.
 
4) Man har inte betalat avgiften till Rötters vänner och har då inte möjligheten att göra uppdateringar.
 
Något användarkonto i Anbytarforum kan jag inte hitta i Lotties namn. Ansök under länken med samma namn här bredvid.

2007-03-07, 18:28
Svar #23

Lottie Eriksson

Lösningen på problemet:
Jag har Mac och hade i en lista använt mig av . (pil+alt+tecknet för grader) och det accepterades inte av Forskarkatalogs-programmet. När Carl Szabad bytte ut prickarna mot * så fungerar det!
 
Bra att veta för Macare.
 
Dessutom trodde jag att uppgifterna (användarnamn & lösenord)i Forskarkatalogen var detsamma som de för konto i Anbytarforum. Kanske bra att veta för fler än mig.
 
Mvh/Lottie

2007-03-07, 20:16
Svar #24

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Märkligt att en hel massa inlägg i den här tråden plötsligt är borta. För några timmar sedan fanns inte ens tråden kvar men nu är den tydligen tillbaka men utan en hel del ursprungliga inlägg.
 
Det kanske har med redaktionens arbetsbelastning att göra.....

2007-03-07, 20:21
Svar #25

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag undrade också Peter, men kan tycka att det som gjorts är helt rimligt. De relevanta kommentarerna har flyttats till ett bättre ställe - hit.
 
Personangreppet, och kommentarerna till det, är borta.

2007-05-21, 21:42
Svar #26

Göran Johnson

Frågan är varför det går att lägga in uppgifter i forskarkatalogen utan att vara medlem i Rötters vänner men inte att ajourhålla dem. Följden blir ju en mängd inaktuella uppgifter så småningom, t ex beträffande mig där uppgifterna är från 1999, och en hel del är fel.

2008-03-18, 18:39
Svar #27

Utloggad Urban Sjöström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2008-06-10, 08:39
    • Visa profil
Kan jag lägga ut min antavlan i forkningskatalogen  
och hur mycket får det i så fall plats  
MVH
Urban Sjöström

2008-03-18, 23:31
Svar #28

Carl Szabad

Det framgår när du ska lägga in uppgifterna hur många tecken du maximalt kan använda i varje fält.

2009-11-08, 10:16
Svar #29

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Felanmälan av Forskarkatologen efter flytten av Rötter. Väljer man Läs på namn hamnar man på A oavsett vilken bokstav man väljer, och när man sökt fram sina uppgifter och ändrat dem (det fungerar) så blir datumuppgiften följande
 
Uppdaterad: 0- 0000  
 
Utöver det så fungerar inte länkarna därifrån till uppgifter lämnade i Litteratur-Sök (testade på några olika personer) men till övriga databaser (osäker på om det fungerar från Forskarkatalogen till Tillfällighetsfynd, men till övriga fungerar det).
 
Dessa fel är möjligen redan kända för redaktören, men det framgår ingenstans om det är så.
 
Hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah 2009-11-08 10:22)

2009-11-12, 18:11
Svar #30

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Nu funkar namnsökning via bokstav. Tack !
 
Mvh /Ricke

2009-11-12, 23:49
Svar #31

Björn Jönsson

Rötter, vår hemsida har fått en helt ny produktionsmiljö.  
 
Att flytta en hemsida med exakt 276682 filer från två domäner till en gemensam webbserver samt skapa nya databasmotorer till våra register, med en annan kodsammansättning, vilket innebar att vi var tvungna att skriva om koden på flera hundra sidor samt ändra länkar på upp till 400 sidor, då  
kan det bli lite fel här och där.  
Forskarkatalogen och Porträttfynd fick några fel.
Alla inrapporterade fel är nu rättade.
 
Våra användare kommer säkerligen att ändå hitta fel och jag är tacksam om  
ni mailar felen till info@genealogi.se  
 
Björn Jönsson
IT-ansvarig

2009-11-24, 22:31
Svar #32

Björn Jönsson

Nyhet i Forskarkatalogen fr. 2009-11-24
 
Vi har utökat sökmöjligheterna i katalogen. I vänstra menubilden finns tre sökfält.
* Sök i katalogen söker man globalt i alla posters textmassa inkl. rubriker.
* Förnamn söker man enbart förnamn i rubriken.
* Efternamn söker man enbart efternamn i rubriken.
 
Om man vill söka på hela forskarens namn måste man fylla i både Förnamn och Efternamn.
 
Björn Jönsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna