ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Formatering  (läst 2580 gånger)

2003-03-05, 15:35
läst 2580 gånger

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 18:32
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Hej!
 
Har inte lyckats klura ut hur man gör med ett ordelement som både ska vara understruket och upphöjt, t.ex. Andersdr. Som synes är r:et understruket men inte upphöjt. Alltså - hur gör man?
 
Mvh Maud
mlind

2003-03-05, 15:42
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Då skall du skriva:
 
 

 
 
med  Andersdr som resultat..

2003-03-05, 16:17
Svar #2

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 18:32
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
OK, tack Peter! Hur påverkar man sedan storleken på de upphöjda bokstäverna? Jag vill ju förstås att de ska vara lite mindre än de andra bokstäverna i ordet, för det är snyggare.
Hälsningar,
Maud
mlind

2003-03-05, 16:25
Svar #3

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Ja då får du skriva:
 

 
Andersdr
 
-men om det ser bättre ut är väl tveksamt.. (du kan ju alltid peta in ett mellanslag efter d:et om du tycker det blir bättre)

2003-03-05, 16:33
Svar #4

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 18:32
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Tack Peter!
Mvh Maud
mlind

2003-03-05, 17:20
Svar #5

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Maud
 
Observera att de upphöjda bokstäverna automatiskt blir mindre än de övriga, ungefär 30% uppskattar jag det till, med ögonmått mätt.

2004-10-23, 00:43
Svar #6

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Hej!
 
Hur måste jag göra för att få ett sådant leende icon-ansikte i gul? När jag formatera det med `ch osv blir det inte alls så lysande och vinnande. J
 
Walter

2004-10-23, 09:14
Svar #7

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Walter,
 
Skriv bara tecknen : ) utan mellanslag  
 
Berit

2004-10-23, 09:44
Svar #8

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Tack Berit!
 
Det skall jag pröva ut nu med det samma. Om det funkar så får du dagens första leende av mig!  
 
Walter

2005-02-12, 12:57
Svar #9

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Hej!
 
Jag försökte att i ett inlägg placera en hänvisning till ett annat inlägg inom samma rubriken inom Anbytarforumet. Jag tog formateringen `link {URL,text} (spacetecknet bara nu för att överlista programmet!). Som URL gav jag in http://aforum.genealogi.se/discus/. Som 'text' gav jag först in bara inläggets namn (Marbäck ....). Vid nästa försoket gav jag som text in Anbytarforum:Läshjälp:Småland:Marbäck ..... Men linken fungerade ändå inte som jag trodde att den skulle; det öppnades jämt bara en ny startsida av Anbytarforumet. Vad gjorde jag fel och hur måste jag göra för att skapa en link direkt till det önskade inlägget?
 
Walter

2005-02-12, 14:27
Svar #10

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Det beror på att URL:en du angivit är just startsidan av Anbytarforum. Du måste se till att högerklicka på en länk som leder till just aktuellt inlägg/aktuell diskussion och kopiera den länkadressen. Det är adressen du ska använda. I övrigt ser du ut att göra helt rätt. Det fungerar inte att kopiera URL:en som syns ovan i webläsarens fönster. Som du snart märker ändras den aldrig utan referar enbart till själva forumet. (Detta beror för övrigt på att forumet är uppbyggt av så kallade frames)

2005-02-12, 15:04
Svar #11

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Tack Martin!
 
Eftersom lunchen inte smakade mig med ett sådant olöst problem i magen har jag försökt i testrubriken att komma på det själv. Och just har jag lyckats med det och ville meddela det här. En liten differens till det du skrev: När jag högerklickar t.ex. på inläggets datum öppnas hos mig en kontextmeny, - heter det så på svenska också? -, och sen måste jag vänsterklicka nederst på Eigenschaften - egenskap?. Därpå öppnas sedan ett meddelande som innehåller bl.a. URL:en att kopiera. Var det så du menade, eller går det ännu enklare?
 
Men i det sammanhanget:
När jag håller på att skriva ett inlägg och vill under skrivandet gå till en annan diskussion, t.ex. för att hämta en sådan URL: - finns det en möjlighet att växla dit, utan att det vad jag redan har skrivit försvinner? När jag innan jag växlar klickar på Förhandsgranska så är uppenbarligen min text sparad och finns kvar när jag kommer åter, och jag kan fortsätta med editeringen. Är det ok sådär?
 
Walter

2005-02-12, 18:41
Svar #12

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Roligt att det fungerade för dig. Hur man gör för att kopiera länkadressen beror på vilken webläsare man har. I Internet Explorer heter menyvalet i 'kontextmenyn' 'Kopiera genväg', i Firefiox heter det 'Kopiera länkadress' (tyvärr vet jag inte vad de heter på tyska). Egenskaper behöver du inte gå in på.
 
Jag brukar öppna ett nytt fönster i webbläsaren (Firefox) eller en ny webbläsare (Internet Explorer) där jag letar upp rätt länk.
 
Lycka till.

2005-02-12, 20:05
Svar #13

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Martin,
 
det var en enkel men mycket effektiv idé att öppna ett nytt fönster för att kunna arbeta med två versioner av Forumet. Hos mig går detta även med Internet Explorer.
 
Däremot kom jag inte till rätta med ditt förslag att klicka i kontextmenyn på 'Verknüpfung kopieren'. Denna menypunkt står bara till förfogande när jag går med cursorn (-vad heter cursor på svenska?-)över en av de understrykade begrepp i början av diskussionens titelrad. Och när jag klickar därpå och fogar in kopian i linkcoden så hamnar jag på urvalsidan inför själva diskussionen. När jag däremot högerklickar på själva diskussionens namn i titelradens högra del står hos mig valet 'Verknüpfung kopieren' inte med i menyn. Så om jag vill att länken öppnar själva diskussionen, har jag hittills inte hittat en annan väg än långvägen över Eigenschaften. Tydligen finns det alltså skillnader mellan den svenska och den tyska Explorerversionen. Om det inte händer värre!
 
Trevlig söndag!
 
Walter

2005-02-12, 20:32
Svar #14

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Walter, jag använder alltid Egenskaper, i min svenska IE6 (det Martin skriver ser inte jag, är vi på samma meny?). Två fönster är det sätt jag använder (också om jag ska söka upp en diskussionen) - det gäller bara att hålla reda på i vilket man skriver, det går inte att bläddra fram till ny sida från det fönster man skriver i och sedan bläddra bakåt, för då försvinner texten.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. 'cursor' är väl egentligen markör (lodrätt streck framför bokstäverna du skriver), men undrar om du menar muspekare (själva pilen), se sidan jag tipsade om en tidigare gång - Svenska datatermgruppen
 
med kommando 'topurl' - där du internt på Rötter använder 'link' vid länkning
Svenska datatermgruppen (leder till länken i samma fönster, du kan bläddra tillbaka till Anbytarforum, men ibland kan du hamna på startsidan i stället för den diskussion du kom från)
 
med kommando 'newurl' - där du internt på Rötter använder 'link' vid länkning
Svenska datatermgruppen (länken öppnas i ett nytt fönster, du har Anbytarforum kvar i det tidigare fönstret)

2005-02-12, 23:37
Svar #15

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Walter.
Nu förstår jag vad du menar. För att enklast få tag på den aktella sidan du just nu befinner dig på är det rätta att, precis som du skrivit, högerklicka och välja 'Egenskaper'.
 
Om man däremot står på en sida med en länk och man vill få tag på adressen den länken pekar på är det bara att göra på det sätt som jag beskrev ovan. Ett missförstånd från min sida!
 
Eva
Antar att jag även orsakade förvirring hos dig. Hoppas att mitt svar till Walter rätade ut även dina frågetecken.

2005-11-05, 22:37
Svar #16

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Hej!
 
Jag tycker det är lite knepigt med formateringen på Anbytarforum, så jag gjorde en formatmall i Word till min hjälp. Där finns en hjälpmeny och dessutom kan man se ungefär hur det ska se ut.  
 
I mallen finns knappar för fetskrift, kursiv, upphöjd ochnedsänkt text. Större, stor, liten och ännu mindre text, annat typsnitt, rödmarkerad text,
indraget textstycke indraget textstycke indraget textstycke indraget textstycke indraget textstycke indraget textstycke indraget textstycke indraget textstycke  
punktlista punkt2 punkt3
etc
Tabeller:
r1c1r1c2r1c3 r2c1r2c2eller Excelklipp
symboltext, död-tecken ?
samt insättning av bilder, cliparts  , filer, samt mail- och weblänkar.
 
När man är klar trycker man på en menyknapp för att kopiera allt och klistrar sedan in texten i Anbytarforums fönster.
 
Ladda ner
och spara den i Words mapp för formatmallar. Den ska då vara tillgänglig som alternativ för att skapa ny Word-fil.
 
Hoppas den är till glädje  och skapar tydligare inlägg på Anbytarforum! Jag tar gärna emot synpunkter och förslag till förbättringar!
 
Mvh/Hans
Hans Rosenlund

2005-11-05, 22:46
Svar #17

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Hej igen!
Jag lyckades inte bifoga formatmallen, eftersom den överskred gränsen på 100 kb (den är 145 kb).
Den går att ladda ner här istället (hoppas jag).
/Hans
Hans Rosenlund

2005-11-07, 17:35
Svar #18

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Jag laddade ner filen och menyn uppenbarades i fönstret när jag laddade in mallen, men systemet ville inte begagna några val, hänvisade till säkerhetsinställning. Kan du upplysa en fåkunnig ? (Jag utgår från att jag kan lita på en medforskare).
 
Lars-Olov
LOE

2005-11-07, 17:52
Svar #19

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Min dator påstår att filen innehåller makron, som kan vara till skada .

2005-11-12, 22:54
Svar #20

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Rätt!
Det är makron som styr formateringen, så dessa måste aktiveras. Klicka Verktyg - Makron - Säkerhet. Välj Medium, så får du bekräfta varje gång om du vill ladda makron. Hoppas det funkar, annars väntar jag på reaktion...
Hans
Hans Rosenlund

2005-11-13, 19:14
Svar #21

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Aktiverat makrona. Jo det fungerar tydligen !
Tack !
 
LOE
LOE

2006-10-29, 19:15
Svar #22

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Hej,
Om jag vill länka till ett enskilt inlägg så högerklickar jag och försöker hämta URL-adressen via egenskaper. Av någon anledning får jag då bara tag på adressen till diskussionen. Vad gör jag för fel? Jag kör Internet Explorer.
MVH
Barbro

2006-10-29, 20:59
Svar #23

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Hans!
Tack för ett mycket bra malldokument!
När jag använder ditt länkmakro ser det ut så här i texten:
test
 
När jag testar exakt detta uttryck i webbläsaren ser det ut så här:
http://%20aforum.genealogi.se/discus/messages/29510/96309.html?1162142877
 
Uttrycket %20 gör att länken inte fungerar. Har du någon uppfattning om vad som går snett?
 
För att visa hur det ser ut I Anbytarforums inskrivningsruta:

 
Mvh
/Kaj A.

2006-10-29, 21:28
Svar #24

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
%20 är koden för ett mellanslag, som alltså finns mellan http:// och genealogi...
Kanske svårt att se, men det finns där nog.

2006-10-29, 21:37
Svar #25

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Barbro
 
Backa till översikten över inläggen och högerlicka på den persons namn, vars inlägg du vill hänvisa till. Välj kopiera genväg.
 
mvh Margareta

2006-10-30, 19:30
Svar #26

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Tack Margareta!
Det funkar fint.
MVH
Barbro

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna