ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 23 september, 2010  (läst 3011 gånger)

2010-09-22, 08:38
läst 3011 gånger

Sten Magnusson

Angående de fel i inloggningsuppgifter m.m. som ett flertal användare förutom undertecknad haft en tid nu citerar jag här i sin helhet vad som förra veckan stod på Rötters förstasida. Denna text återfinns nu i Rötters nyhetsarkiv.
 
Publicerat: 10 sept
Felsökning pågår
 
Flera användare av Anbytarforum och Förbundsform har de senaste veckorna uppmärksammat att det i dessa forum uppträder en del konstigheter.
Bl.a. kan vid enstaka tillfällen en blank sida komma upp när man söker på senaste dygn i Anbytarforum. Användarnamn och lösenord ramlar bort, men de fungerar då man skriver in dem vid varje tillfälle.
 
Även Porträttfynd och Forskarkatalogen visar spår av påverkan.
 
Felsökning pågår sedan ett par veckor och via uteslutningsmetoden försöker vi ringa in var problemet finns. För att lugna alla användare av våra forum och databaser: Rötter med allt material är i tryggt förvar och det finns backup på allt om nu något ännu allvarligare fel än de ovan redovisade skulle uppstå. Vår samlade bedömning är att det inte kommer att ske.
 
Just nu kan vi inte säga när felen kommer att vara åtgärdade, men vi gör allt vi kan för att det ska ske så fort som möjligt så att du som användare inte ska störas av dessa fel.  
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-09-22, 08:54
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se

2010-09-22, 11:31
Svar #2

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Nu är det tredje gången jag säger det. Era användarnamn och lösenord finns i era egna datorer. Har de ramlat bort så är det inte i anbytarforum utan i er egen dator. Hur skulle de kunna ligga i anbytarforum? Forum vet väl inte vem du är när du kommer in på sidan?
Stig

2010-09-22, 12:00
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Stig, jag tror inte du förstår vad vi pratar om, kanske om du läser några av förklaringarna hur det har fungerat före antingen här eller under Förbundsforum.
 
Hälsningar,
Eva

2010-09-22, 12:11
Svar #4

Lotta Nordin

Ni som upplever problemet med att lösenord och användarnamn försvinner, hur har ni sparat att det ska kommas ihåg?
Har ni gjort det under Användarkonto i vänsterspalten här, eller i webläsarens egen funktion för att spara lösenord?
 
Jag har, som jag skrivit förut, inte sparat under Användarkonto utan i webläsaren, och jag har aldrig haft det här problemet.

2010-09-22, 12:15
Svar #5

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
I användarkontot. Och det har som sagt fungerat i stort sett klanderfritt (man ska aldrig säga att något fungerat till 100 %) i ett stort antal år på ett flertal olika datorer och flera olika webbläsare ... och problemet uppstår samtidigt för flera av oss.
 
Skillnaderna som uppstått beskrivs väl både i denna diskussion och under Förbundsforum. Hinner inte upprepa det nu ;)
 
hälsningar,
Eva

2010-09-22, 12:40
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Man kan konstatera att detta engagerar menigheten.  
 
För att få ett exempel till så har mina namn och lösenord försvunnit i rutorna, men eftersom jag har dem sparade i webbläsaren (FF 3.6.10) så dyker de upp när jag skriver första bokstaven i användarnamnet. Det är således inget som helst problem, men kanske ändå av akademiskt intresse varför det plötsligt blivit så här. Det inträffade samtidigt som flera andra reagerade i denna diskussion.
 
Jag har tre olika användarkonton (ett personligt och två moderatorkonton) och på respektive konto har jag i inställningarna här på forumet inställt att spara i cookie och ej radera cookie när webläsaren lämnas.

2010-09-22, 12:52
Svar #7

Lotta Nordin

Jo, jag förstår precis hur problemet ser ut, Eva. Men om det bara är dom som sparar i användarkontot som drabbas, så kanske det trots allt är där någonstans kruxet finns? Och just eftersom alla upplevde att det hände samtidigt...  
 
Anders,
om du har tre användarkonton till samma domännamn, så blir det ajtematiskt att du måste börja knappa in något av dom även om du sparat i webläsaren, för webläsaren vet ju inte vilket du vill logga in på.  Har du bara ett så ligger det kvar, åtminstone om det är sparat i Firefox 3.6.10.  
Tydligen fungerar det även om man sparar i IE 8 också, enligt Eivor i Förbundsforum under Upptäckta fel 14 september 14:22.

2010-09-22, 13:10
Svar #8

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Man kan spara inloggningar i webbläsaren, men i detta fall körs ett Javascript när man öppnar sidan. Javascriptet läser från kakan och fyller i uppgifterna i fälten användarnamn och lösenord. För att finna felet borde skriptet felsökas. Det behövs inte mycket för att ett skript ska sluta fungera, ett litet tecken på fel ställe etc. Sidans namn på FORM och inmatningsfält tycks iaf överensstämma med skriptet.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2010-09-22, 13:23
Svar #9

Lotta Nordin

Det stämmer bra att det är när man sparar i användarkontot som det inte fungerar! Jag testade precis att ta bort webläsarens sparade lösenord och markera i användarkontot att spara där, och då blev det precis som det beskrivits här. Jag blev tvungen att skriva in allt alldeles själv, inget förtryckt lösenord eller användarnamn kom upp.  
 
Anders,
var hittar du ej radera cookie när webläsaren lämnas? Under mitt användarkonto står det Radera cookien då jag stänger web-läsaren.

2010-09-22, 13:42
Svar #10

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Lotta, det är den jag menar förstås. Skrev allt ur minnet. ej borde stått utanför citationstecknet, alltså jag har inte bockat för detta alternativ.  
 
Före detta problem uppstod så var ett av mina olika användarnamn ifyllt, det senast använda. Så det har skett en förändring även för oss med flera konton.
 
C-G har nog rätt att det är i javascriptet man ska börja felsöka.

2010-09-22, 14:09
Svar #11

Lotta Nordin

Anders,
eftersom du använder både hängslen och livrem och sparar på två ställen, så kanske felet i Användarkontot påverkar sparandet i webläsaren på något sätt?  
Hur ser det ut om du avmarkerar i kontot och bara behåller sparandet i webläsaren? Ligger det senaste använda kvar då?

2010-09-22, 18:40
Svar #12

Utloggad Kerstin Backman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2016-09-17, 11:36
    • Visa profil
Lotta, jag är en misstänksam själ och litar varken på mitt minne eller på att datorn beskedligt ska plocka fram mina användarnamn och lösenord utan att krångla. Jag har föstås sparat dem i datorn, men för dagligt bruk har jag helt enkelt printat ut alla mina användarnamn och lösenord på ett papper som ligger bredvid datorn för jämnan.
Det blir betydligt enklare så!

2010-09-22, 19:04
Svar #13

Lotta Nordin

Kerstin,
du får naturligtvis göra precis som du vill när det gäller att hantera lösenord och användarnamn.  
Det vi försöker komma underfund med här är varför det sparade lösenordet och användarnamnet försvinner från inloggningsrutorna trots att har man valt att det ska ligga kvar.
 
Mvh//
Lotta

2010-09-23, 00:16
Svar #14

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag gör ett försök att strukturera upp uppgiftslämnandet för de tekniska problem som folk upplever. De som vill kan väl svara på följande frågor:
 
1. Vilket operativsystem använder du? (t ex Windows XP, Windows Vista, Windows 7 m fl. Du kan nog i de flesta fall när det gäller PC-datorer göra så att du klickar på startmenyn längst ned till höger, sedan högerklickar du på Dator och väljer egenskaper. Där framgår vilket operativsystem du använder samt Service pack). Om du vet får du gärna ange om du använder automatisk uppdatering eller ej.
 
2. Vad använder du för web browser, gärna med versionsnummer? (T ex Internet Explorer, Firefox, Google Chrome. Du kan se uppgifterna om versionsnummer under Hjälp och Om ....)
 
3. Spara du dina lösenord i web browsern? (I Internet Explorer öppna menyn verktyg, välj internetalternativ, välj inställningar för Komplettera automatiskt. Är Användarnamn och lösenord för formulär förbockad? I Firefox välj Inställningar i menyn Verktyg. Gå till Säkerhet. Är spara lösenord för webbplatser förbockad?)
 
4. Är Spara mitt användarnamn och lösenord i en cookie och Radera cookien då jag stänger av web-läsaren. förbockade i din användarprofil? Den du når antingen via Användarkonto i den vänstra menyn eller längst upp på denna sida?
 
5. Loggar du in/ut via funktionen längst upp på denna sida?

6. Har du upplevt en förändring som innebär att du inte längre har sparade lösenord?

 
7. Har du under den senaste tiden råkat ut för att du när du skall posta ett inlägg fått en blank skärm eller ett meddelande Webbsidan kan inte visas och tvingats göra om proceduren?
 
8. Har du svårigheter att logga in på Användarkonto i vänsterspalten?
 
9. Upplever du några tekniska problem av någon annan karaktär?
 
 
Det är ju fritt fram att lägga till ytterligare frågor då det säkert finns mer som skulle kunna vara av intresse för felsökningen!

2010-09-23, 00:18
Svar #15

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
1. Windows Vista, Service Pack 1 och automatisk uppdatering.
2. Mozilla Firefox 3.6.10
3. Ja
4. Ja
5. Nej
6. Nej (Jag använder flera konton så jag får av den anledningen normalt sett inget ifyllt i förväg.)
7. Nej
8. Nej
9. Nej
 
(Meddelandet ändrat av Jonas_Magnusson 2010-09-23 00:30)

2010-09-23, 00:49
Svar #16

Utloggad Ernst Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-11-19, 07:20
    • Visa profil
1. Windows 7 Pro (x64), automatic updating.
2. Windows IE9 Beta starting this week, before IE8; same response for both.
3. Yes
4a. Yes save in cookie; 4b. No, don't erase.
5. No. I get new postings as emails and use the link at the end of email to jump directly to the message. This requires no login. I close tab to logout.
6. Yes. I used to have the user name and password showing up prefilled in the boxes under the reply box when I logged in as in 5. Now, these boxes are blank. This started at the same time as for all others who have written about this problem.
7. Yes. I get blank boxes for sign-in. No error messages.
8. No
9. No

2010-09-23, 00:56
Svar #17

Utloggad Ernst Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-11-19, 07:20
    • Visa profil
I got the following message after posting the above. Is this a new feature?

2010-09-23, 01:02
Svar #18

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Ernst, thank you  for your answer. I just want to clarify one thing. You state that you get blank boxes for sign-in. Are you referring to the boxes where you write the password or do you get blank frames when you press Posta detta meddelande, some users have experienced such problems.
 
Regards

2010-09-23, 01:06
Svar #19

Utloggad Ernst Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-11-19, 07:20
    • Visa profil
Sooooo, when I clicked post this message I hade expected a box to let me find the picture but it didn't. It came back with the same message I was trying to show in the picture. Here is the text:
Meddelandet är redan postat. Du har redan postat ett meddelande i denna discussion som:
Postats inom de senaste två minuterna.
Postats av dig.
Innehöll samma meddelande
Du tryckte förmodlingen två gånger på knappen.
Klicka här för att fortsätta
 
I know I did not click twice so this should not happen.

2010-09-23, 01:10
Svar #20

Utloggad Ernst Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-11-19, 07:20
    • Visa profil
Jonas,  
It is the boxes for user name and password that are blank. But see my other posting about attaching a picture which did not work.
mvh
Ernst

2010-09-23, 10:02
Svar #21

Utloggad Magnus Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 13:34
    • Visa profil
1.   Windows XP Professional, Service Pack 3
2.   Google Chrome 6.0.472.62
3.   Ja
4.   Nej
5.   Nej
6.   Nej
7.   Nej
8.   Nej
9.   Nej

2010-09-23, 11:44
Svar #22

Utloggad Allan Sjöö

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 576
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 09:16
  • allan.sjoo.yahoo.se
    • Visa profil
1. Windows XP Professional och Windows Vista Home
2. Firefox 3.6.10  
3. Ja
4. Nej
5. Nej
6. Nej
7. Nej
8. Nej
9. Nej

2010-09-23, 12:20
Svar #23

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
1. Windows XP Professional, Service Pack 3  
2. IE 8
3. Ja  
4. Nej  
5. Nej  
6. Nej  
7. Nej  
8. Nej  
9. Nej

2010-09-23, 13:40
Svar #24

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
1. Windows Vista Home Premium, Service Pack 2+ Windows XP Professional, Service Pack 3  
2. IE 9 beta  
3. Ja  
4. Nej  
5. Nej  
6. Nej  
7. Nej  
8. Nej  
9. Nej
 
(Meddelandet ändrat av Janj 2010-09-23 23:10)

2010-09-23, 17:02
Svar #25

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Frågorna Jonas ställer tycks förutsätta att man endast använder en dator och/eller enbart sin egen dator ...
 
På fråga 4 så kan man svara både Ja och Nej - vilket är sättet jag använt dem på (ja för den första delfrågan, nej för den andra).
 
Hälsningar,
Eva

2010-09-23, 17:15
Svar #26

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
1. Windows XP Professional, Service Pack 3  
2. IE 7
3. Ja  
4. Spara mitt användarnamn och lösenord i en cookie, JA  
   Radera cookien när jag stänger web-läsaren, NEJ
5. Nej  
6. JA, När postade ett nytt meddelande tidigare så fanns alltid mitt användarnamn och lösenord i respektive ruta (det är väl detta som cookien är till för) Numera är det funktionen Komplettera automatiskt som gör att jag vid klick i rutan för Användarnamn får upp de alternativ som web-läsaren har sparat. jag väljer då mitt akutuella användarnamn och det kompletteras då med rätt lösenord.  
7. Nej  
8. Samma svar som i fråga nr 6
9. Vit sida för Nytt senaste dygn har dykt upp ett flertal gånger. Några av dessa har tydligen berott på att backupen av forumet hängt sig. Men det har varit fler gånger. Märkligt nog så har då Nytt senaste 3 dygn fungerat
 
Dessa problem (nåja) dök upp hos mig samtidigt som det började skrivas om det här.
 
(Meddelandet ändrat av Lassew 2010-09-23 17:57)

2010-09-23, 17:24
Svar #27

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Lasse, kan du logga in via Användarkonto i vänsterspalten om du bortser från att du är tvungen att fylla i  m h a komplettera automatiskt? Det har förekommit sådana problem också.

2010-09-23, 17:30
Svar #28

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Kan inte påminna mig att jag haft några problem med själva inloggningen som sådan.
 
Lasse

2010-09-23, 17:56
Svar #29

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
När problemet dök upp så loggade jag in på mitt användarkonto ett flertal gånger och bockade av att mitt användarnamn och lösenord skulle sparas i en cookie, sparade ändringen, bockade för att cookien återigen skulle användas, sparade igen. Provade sedan om det gjort någon skillnad. Nix det gjorde det inte. Ville utesluta att det hade något med de misslyckade backuparna (svengelska) att göra.
 
Lasse

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna