ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 11 september, 2010  (läst 1715 gånger)

2010-09-09, 22:26
läst 1715 gånger

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Tack Daniel,
 
Så har jag alltid gjort men  jag måste skriva i ett e, för att namn och lösenord skall komma upp.
Jag fortsätter väl med det. Har aldrig haft några automatiska ifyllningar i rutorna någon gång tidigare heller.?
 
Hälsn. Eivor

2010-09-09, 23:10
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Oavsett, något har ändrats med IE utan att jag gjort någon ändring i min ände (detta sammanföll med ändringarna i Förbundsforum angående Nytt senaste dygn etc) ... mina inställningar i IE6 och IE8 (två olika datorer) har inte ändrats av mig, men jag ska gå in och ändra mina inställningar där inga andra sidor har fått förändrat beteende - för att se om min inställningar på Anbytarforum och Förbundsforum kan återställas .... OK. Jag får väl försöka det  
 
Sedan är det så att man kan ha automatisk påfyllnad (det heter något annat) i sin webbläsare - det är det som gör att en del kan få sina lösenord startade när de börjar skriva - så är det i min Firefox där jag inte stängt av funktionen eftersom jag inte hittat den - användarnamnet startas men inte mitt lösenord, andras IE7/IE8 fungerar så har jag noterat när jag lånar datorer, men jag har de funktionerna avstängda i de datorer jag kan påverka. Webbläsare fungerar olika, men någon annan har trots allt gjort något i en annan ände de senaste dagarna - det vill jag fortsatt påstå  
 
hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah 2010-09-09 23:26)

2010-09-09, 23:51
Svar #2

Sten Magnusson

Än en gång.
 
Jag tycker inte enskilda användare ska behöva kolla sina webbläsare, för om det skulle vara så att det här berodde på den, hur kommer det sig då att om jag i vänsterramen öppnar nytt senaste dygn i nytt fönster då får inloggningsrutorna fyllda med namn och lösenord?
 
Det som var markerat i rutorna nedan försvann medan jag skrev det här.  
 
Mvh/Sten Magnusson
 
PS!Detta meddelande sakrivs från det nyöppnade fönster jag nämnde.DS!

2010-09-10, 00:19
Svar #3

Sten Magnusson

I fall 1 med vänsterram tryckte jag på samma länk som i fall 2 och rutorna var då tomma.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-09-10, 00:19
Svar #4

Sten Magnusson

I fall 2 utan vänsterram tryckte jag på länken till Eva Dahlberg i listan sökresultat och fick direkt rutorna markerade i vanlig ordning.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-09-10, 00:36
Svar #5

Sten Magnusson

Jag börjar fundera på om servern är inställd på att hantera kontona utifrån om det finns en eller flera ramar f.n. på webbplatsen. Är det två ramar som det normalt är på denna webbplats fungerar det inte. Är det däremot en fungerar det.
 
Det måste ju vara någon serverinställning som ändrats eftersom så många liksom undertecknad haft detta problem ett tag nu.
 
Det är inte någon inställning i webbläsaren som justerats för då skulle ju alla som senaste tiden haft det här trasslet också mixtrat med sina inställningar och det är väl högst osannolikt.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-09-10, 00:58
Svar #6

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Microsoft rullade ut en .NET uppdatering bara för några dagar sedan, kan det vara den som spökar?
 
Njae förresten, den uppdateringen verkar bara gälla 32-bitars Vista...
 
(Meddelandet ändrat av Jonas_Magnusson 2010-09-10 01:23)

2010-09-10, 01:28
Svar #7

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Kan inte ni som råkat ut för en förändring kolla er uppdateringshistorik?
 
Kontrollpanelen -> Windows Update -> Visa uppdateringshistorik
 
Där kanske finns en gemensam nämnare?

2010-09-10, 01:53
Svar #8

Sten Magnusson

Hej Jonas!
Jag såg det du skrev precis nyss och de senaste uppdateringarna jag har är bl.a. på Microsoft Net Framework och Windows XP 12 augusti 2010 enligt listan Lägg till/Ta bort program. Så länge har det väl ändå inte trasslat, så jag är böjd att tro att det har med själva servern att göra. Därefter har enligt listan åtminstone inte jag fått några meddelanden om uppdateringar.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-09-10, 02:57
Svar #9

Sten Magnusson

Sedan som sagt en annan sak.
 
Ju hårdare en server belastas, desto tätare serviceunderhåll måste man väl ha för att den ska fungera?
 
Finns någon uppgift på hur ofta man har det?
 
Jag har gjort en grov uppskattning att med nuvarande dygnsfrekvens på ca 200 - 300 inlägg/dygn blir det ju i runda tal 73000 - 109.500/år. Det borde väl då rimligen innebära ett större behov av serverunderhåll. SVAR har ju t.ex. täta sådana, men då fungerar det ju också.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-09-10, 07:15
Svar #10

Sten Magnusson

Jag lade dessutom till en annan märklig sak i detta inloggningstrassel.
 
Jag hade loggat ut på vanligt vis den utloggningslänk som finns överst till höger på denna sida. Då kom ju automatiskt beskedet Du är utloggad. På den sidan finns en länk för återinloggning. Jag har aldrig använt den förr, men tänkte testa om det fungerade. Markerade alltså användarnamn och lösenord i de rutor som finns för denna åtgärd.
 
Så långt allt väl men sedan när det skulle vara klart så såg det ut så här. Webbsidan kan inte visas.
 
Är det någon mer som råkat ut för det?
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-09-10, 07:28
Svar #11

Sten Magnusson

För övrigt uppstår ju ovanstående problem med visning av webbsidan var och varannan gång ett meddelande postas, som t.ex. då jag postade mitt föregående inlägg.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-09-10, 07:30
Svar #12

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
det problem Sten nämner har jag inte överhuvudtaget sett denna veckan.
 
hälsningar,
Eva

2010-09-10, 10:55
Svar #13

Sten Magnusson

Hej Eva.
 
Då måste du ha haft en väldig tur eller kan det bero på svarstiden det tar från servern till användaren att postningsåtgärden utförts?
 
Det jag nämnde i mitt föregående inlägg är dessutom något som av en märklig orsak brukar inträffa även på DIS-Forum.
 
Den här feldiskussionen som f.n. pågår visst dessutom fortfarande på Förbundsforum.
 
En fundering.
Det nämns bl,a, där att någon felinställning av serverns datorklocka skulle enligt den sista meningen som jag här citerar
Tänkte på ett scenario där serverns klocka tillfälligt visat helt galet och cookies expire-tid därför gått ut.
 
Det tycker jag låter ganska intressant för jag var med om i ett annat sammanhang att serverklockan brukade gå 5 - 10 minuter för fort.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-09-10, 11:03
Svar #14

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Trots ett ganska högt användande av anbytarforum och förbundsforum så upplever jag inte de problem som beskrivs, förutom att Nytt senaste dygn ibland inte vill vara med (ofta strax före midnatt) och att jag för mer än en månad sedan upplevde Access denied störningen. Dessa störningar kan ju kopplas till lastproblem.
 
Att sidan inte kan visas, som Sten beskriver, har jag aldrig upplevt. Lokalt fel?
 
Problemet med spara användarnamn och lösenord i cookien kan jag tyvärr inte kommentera, för den funktionen använder jag inte, enbart pga att den kan innebära en säkerhetsrisk.

2010-09-10, 11:18
Svar #15

Sten Magnusson

Felet med Webbsidan kan inte visas dök upp då postningsåtgärden av ovanstående meddelande avslutades, men det är inte så jämnt. Det verkar t.ex. kunna uppstå vid tiden för dygnsskifte.
 
Nu har ju faktiskt Moderator_Teknik meddelat mig vid en e-postkorrespondens vi hade bl.a. att  
Här på Anbytarforum är det servern som av och till blir överlastad på grund av en hittills  
okänd orsak.  
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-09-10, 11:37
Svar #16

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Om det är likartat problem för en användare på Anbytarforum och DIS-forum så är det inte säkert att problemet är serverrelaterat, det kan finnas andra orsaker till time-out-problem.

2010-09-10, 12:53
Svar #17

Sten Magnusson

Här ett citat från Daniel Berglund 10 augusti 2010 - 22:45 från denna diskussion.
 
Anbytarforum » Förbundsforum » Anbytarforum » Anbytarforums funktioner
 
Det är lastproblem på servern, som jag sa i någon tråd här för ett tag sedan. Det är databasmotorn (mysql) som drar en massa tid men varför detta händer är inte känt, åtminstone inte för mig.
 
Min kommentar
Sedan är väl både Anbytarforum och DIS-Forum en Discus-version och problemet med webbvsidevisningen är där likartade, men som jag tidigare nämnt enbart på de sidor som har flera ramar. Öppnas denna diskussion i ett nytt fönster görs det i en ram.
 
Då är det aldrig problem med inloggning.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-09-10, 13:15
Svar #18

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Nu testade jag i nytt fönster och då står mitt anv.namn och lösenordet ifyllt.
 
Skall man verkligen behöva göra så?
 
Kan ju nämna att Arkivguidens Forum , som också är Discus, har inte heller namn och lösenord färdigt förrän man skriver i första bokstaven.
 
Eivor

2010-09-10, 14:28
Svar #19

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jonas, jag 5 datorer uppkopplade emot nätet med flera olika operativystem, men alla med Internet Explorer 8,0 som webläsare och på alla dessa haer mina automatiska inloggningsuppgifter försvunnit vid samma tid!  
 
Det talar väl för att det inte är fel på datorernas uppdateringshistorik?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-09-10, 14:44
Svar #20

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Stefan, jag tror inte att ett fel på uppdateringshistoriken kan föranleda nämnda problem.
 
Men däremot skulle man kanske kunna tänka sig att dessa fem datorer uppdaterats nyligen, kanske en uppdatering för IE8, och den uppdateringen är orsaken till att det börjar krångla. Därför tänkte jag att det kunde vara av intresse att få veta vilka uppdateringar som skett nyligen på de drabbade datorerna.
 
De flesta som skriver här är av åsikten att felet måste ligga hos servern eftersom det är så många som drabbats, men jag menar att en gemensam uppdatering av dessa datorer kanske är orsaken!?

2010-09-10, 14:48
Svar #21

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Ok, tack för ditt snabba och klargörande svar! Nu förstår jag hur du menar!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-09-10, 14:55
Svar #22

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
På datorn med XP: Uppdatering av Silverlight den 6 sept. Många uppdateringar 13 aug.
 
På datorn med Vista: Silverlight den 9 sept. Andra uppdateringar 3 o 7 sept, samt i augusti 31, 27, 24, 20, 16, o många den 13 aug.
 
Tillägg: Jag kör IE 8.
 
(Meddelandet ändrat av simson 2010-09-10 15:51)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-09-10, 15:10
Svar #23

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Jag kollade uppdateringshistoriken på IE 8 och de senaste var 6-10 augusti om det säger något?
 
Eivor
 
PS. nu är rutorna tomma igen även om jag trycker e ...

2010-09-10, 15:15
Svar #24

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Själv använder jag nästan aldrig IE och har bara IE 7, som aldrig uppgraderats. Provar jag den är rutorna lika tomma!

2010-09-11, 00:29
Svar #25

Sten Magnusson

Detta skrivs från fönster med en ram och ifyllda rutor.
 
Nu såg jag precis att det inloggningstrassel som f.n. pågår, nu sent omsider har tagits upp på Rötters förstasida.
 
Här gör man enligt vad jag kan se fullständigt klart att det beror på servern och inte enskilda användares inställningar på sina datorer, så för vår del är det bara slöseri med tid att kolla uppdateringshistorik i webbläsare, program m.fl.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-09-11, 00:37
Svar #26

Sten Magnusson

Dessutom fungerar inloggning m.m. alltid normalt med enramsfönster.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-09-11, 09:20
Svar #27

Sten Magnusson

Vad gäller Webbsidan kan inte visas här möjligen en ledtråd?
 
Denna webbadress syns i adressfältet när postning avslutas och ovanstående meddelande kommer.
 
 
 
Det verkar som om det skulle ha något med serverns cookiehantering att göra.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-09-11, 09:42
Svar #28

Sten Magnusson

Senaste dygn är f.n. blank igen åtminstone för undertecknad.
 
Dessutom tog jag en titt på Anbytarvärden meddelar och 14 - 15 augusti hade det visst varit trassel med någon backup enligt ett par meddelanden där.
 
Kan det ha orsakat det trassel med inloggning, webbsidevisning m.m. som pågår, t.ex. att serverklockan stannat och sedan visar fel tid?
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson
PS!Använder numera e-postprogrammets stavningskontroll innan inlägget postas!DS!

2010-09-11, 11:02
Svar #29

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Som jag skrev tidigare så hade klockan backat i min dator och datumen stod på augusti 2001?
Fick också frågan om jag skulle använda den servern i en ruta i datorn.
Även certifikaten var ogiltiga för de hade inte börjata gälla ännu.
 
Hur kan det hända i min dator när jag inte ändrat något?
Detta i samband med AF:s problem.
Eivor

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna