ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-01  (läst 2321 gånger)

2007-05-28, 16:43
läst 2321 gånger

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ann-Mari
 
Kan du i mail till mig redogöra för det inlägg du skrev igår och som blev raderat. Jag kan inte tänka mig att du överskred reglerna. En åsikt om lay-out får man se till att tåla. Den som inte anser det är välkommen att praktisera som universitetslärare och bli anonymt utvärderad många gånger per år i offentliga handlingar som skickas runt till alla kollegor, dras i ett antal ledningsmöten samt läggs ut på webben för allmänt beskådande. Ni kan själva tänka er vad och hur studenter som inte klarat examen skriver. Det som krävs för att skaka av sig de värsta excesserna är en klar ledarstruktur och ett gott stöd av ledningen (som heller inte får protestera mot de åsikter som framförs i utvärderingen hur absurda de än kan vara ibland). Det kanske är det som saknas här.

2007-05-28, 16:45
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-05-28, 16:48
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Har skickat den till dig Stefan. Jag får för mycket spam om jag sätter ut den. Ann-Mari vet adressen

2007-05-28, 16:59
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Observera! I ren ilska bad jag Anna-Lena radera mitt långa inlägg från i förmiddags, som började med Fisken ruttnar... Så där ska ingen klandras.
 
Det var när jag skrev att det nu blev gubben lagom stor på första sidan, som det blev känsligt. Det skrev jag om två gånger. Varje gång försvann det. Sedan skrev Helene ett inlägg om hur fel hon tyckte det var, och då raderades också hennes.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-05-28, 17:25
Svar #4

Roger Johansson

Hej igen!
 
Någon undrade om motionstid och den må ha gått ut, det kvittar lika. Detta är inte fråga om att motionera om något utan om ställningstagande i ordförandevalet. Jag vill att mitt ombud ska göra vad han eller hon kan för att byta ordförande.
 
Jag föreslår att ni andra som delar åsikten hör av er till era respektive ombud, tror det ger bättre effekt än långa inlägg här.

2007-05-28, 17:44
Svar #5

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Roger!
Det förekommer inget ordförandeval vid Riksstämman 2007, eftersom min mandatperiod sträcker sig till riksstämman 2008.
 
Ted Rosvall

2007-05-28, 17:45
Svar #6

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-05-28, 17:48
Svar #7

Roger Johansson

Hej Ted!
 
Dumt tänkt av mig, skulle givetvis kollat dagordningen i god föreningsdemokratisk anda. Jag får bida min tid och lobba för att få till en ny ordförande 2008 istället.
 
Lycka till med att ro denna skuta iland under ett år till Ted, det menar jag verkligen och det framförallt för vårt Förbunds skull. Hoppas också att du har folkvett nog att inte uttrycka dig i sådana ordalag som du gjorde i Angeläget fler gånger, ty det var lägre än Glocalnet och ovärdigt din roll, OAVSETT hur jagad av  internetvargar du känner dig.
 
Mvh
Roger

2007-05-28, 19:59
Svar #8

Karin Arvidsson

Tja.
Jag har har plockat bort kassörer förr pga av dess okunskap i ekonomi (bokföringssed) / sjukdom men dessa personer har varit ypperliga sekreterare, idesprutare, mm.
Jag har själv flyttat på mej då andra ansett att jag stått i fel position eller då jag själv tyckt att jag borde flytta på mej av någon anledning.
Ibland passar man inte på den uppgift man trodde sig ha...då är det inte förbjudet att frivilligt ge platsen till någon annan för att kollegor ska få arbetsro--även om mandatperioden inte gått ut.
Visst-man är ledsen ett tag men världen går inte under för det och duktiga idee-skapare behövs hela tiden.
Förutom vad en ordförande eller styrelsemedlem vill driva igenom....kassören har rätt till en sak, nämligen att säga NEJ då budgeten inte kommer att hållas & då får önskemålet lösas på annat sätt.
Smile-livet ler

2007-05-28, 21:08
Svar #9

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Glöm inte bort att Anbytarforum (när det fungerar som bäst) har säkert en viktig social betydelse för många av dem som medverkar med frågor såväl som svar. Ovanstående diskussion känns mot den bakgrunden som destruktiv, obegriplig och meningslös (i ärlighetens namn - jag har inte ansträngt mig för att förstå). Det är min övertygelse att de avhopp som aviserats från duktiga släktforskare såsom Christian Andersson och Jan-Christer Strahlert (kanske fler) drabbar tredje man - amatörer och andra som bara vill ha lite hjälp med sin släktforskning. Ömsesidig tolerans och hjälpsamhet känns som ett önskvärt mål.

2007-05-28, 21:35
Svar #10

Roger Johansson

Hej Göran!
 
Den sociala betydelsen av en community på nätet är superviktig som du skriver. Tyvärr är det väl som jag sett det under mina fem på på siten bland annat där det började skära sig: En del trodde sig kunna bestämma vilka frågor som fick diskuteras här medan andra ville utveckla siten till en riktig community, ett slags kafferep för släktforskare, med sju sorters källor istället för sju sorters kakor.
 
Detta tycker jag dock är en helt annan diskussion än den som denna tråd handlar om.
 
Sedan är det TRÅKIGT att tonen blir så rå ibland och alla skulle tjänat på att diskutera sakfrågor i sansad ton så hade denna diskussion inte behövt bli så kontroversiell.

2007-05-29, 20:19
Svar #11

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
Nu har den här diskussionen helt spårat ur med personangrepp till höger och vänster. Det är inte acceptabelt!  
Jag har därför raderat de sju senaste inläggen.

2007-05-29, 20:49
Svar #12

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Men VAR i mitt inlägg gick jag till personangrepp? Jag frågade bara varför Jan skrev vad han skrev om Ann-Mari och att det gjorde mig ledsen!!?
 
Helene

2007-05-29, 20:55
Svar #13

Christian Andersson

Nej Ted Rosvall.
 
Det är ingen självklarhet att du skall få forsätta att driva förbundet och släktforskarrörelsen i sank under ytterligare ett års tid.
 
Det fins tre alternativa lösningar såvitt jag kan bedöma saken.
 
Det för alla inblandade parter bästa alternativet är att du själv kommer till insikt och med det snaraste ställer din plats till förfogande.
 
Nästa alternativ är att styrelen uppmanar dig att lämna ditt uppdrag. I ett sådant fall gäller det din sorti gentemot hela den övriga styrelsens avgång  Men detta alternativ kräver en styrelse som kan visa handlingskraft.
 
Tredje alternativet är att det väcks en misstroendeförklaring mot dig (och övriga styrelsen) vid kommande årsstämma. I det fallet har tiden inte runnit ut.
 
Låt oss slippa alternativ tre. Aternativ ett eller två skulle ge valberedningen möjlighet att få fram en kandidat inför stämman. Sannerligen ett svårt uppdrag som kräver sin tid.
 
Det är allt fler medlemsföreningar som ifrågasätter vilken nytta de har av förbundet. Vilken valuta de får för sina slantar. Pengar som kanske skulle kunna användas bättre på hemmaplan. Det är mycket allvarligt om ett antal föreningar skulle välja att lämna förbundet.
 
Förbundets främsta uppgift är att tillvarata medlemsföreningarnas intressen. Och således i slutändan också tillvarata föreningsmedlemmarnas intressen. Det är det som kallas representativ demokrati. Inte när medlemmarna tvingas tillgodose förbundsledningens behov.  
 
Låt oss nu gemensamt försöka rädda förbundets anseende och ekonomi. Detta är dock något vi aldrig kommer att lyckas med om den nuvarande förbundsordföranden skall sitta vid rodret i fortsättningen. Det har vi helt enkelt inte råd med.
 
Till anbytarvärden vill jag framföra att detta är mitt enda inägg i den här diskussionen och en replik på Ted Rosvalls påstående härovan. Och inlägget innehåller inte ett enda personangrepp.
 
Christian Andersson - föreningsmedlem

2007-05-29, 20:57
Svar #14

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Anna-Lena, till höger och vänster var ju att ta i...
 
Det fanns ett tydligt personangrepp som skulle tas bort. De övriga kunde möjligen kunna tas bort därför att de saknade relevans efter att brottet mot skrivreglerna tagits bort.
 
Någon anledning att beskylla oskyldiga människor finns väl knappast?

2007-05-29, 21:01
Svar #15

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Helene,
 
Eftersom Jans inlägg togs bort hade ditt svar och flera efterföljande hängt i luften. Det är nog den enkla förklaringen.  
 
Hela denna historia är ett praktexempel på hur svårt det är att kommunicera på nätet. Missförstånd på missförstånd från många håll.

2007-05-29, 21:26
Svar #16

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Diskussionen ovan förs under huvudrubriken Datorprogram och teknik! Ingressen ser ut så här:
Välkommen till Datorprogram/datateknik (och annan teknik). Här diskuterar vi datorprogram för släktforskare, både allmänt och specifika program, samt tekniska frågor, exempelvis angående datorer och mikrokortsläsare. Välj en passande underrubrik för din fråga. Frågor om datavirus och liknande ställs under rubriken Datavirus och liknande otrevligheter nedan. Där finns även råd om hur man bäst skyddar sig mot virusangrepp. Vore bra om man höll sig till ämnet!

2007-05-29, 21:38
Svar #17

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Göran, det vore ändå bättre om man inte försökte hindra dessa viktiga diskussioner...
 
Här diskuterar vi tekniska frågor och problem som har med själva RÖTTER att göra; Anbytarforum, Porträttfynd och de andra interaktiva databaserna.

2007-05-29, 21:41
Svar #18

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:42
    • Visa profil
Göran
 
Denna diskussion startades av en medlem i Rötterrådet!
 
Av Rötterrådet - Eva Dahlberg - torsdag den 01 febr 2007 kl. 23.44:
 
För er kännedom har Rötterrådet ingen del i beslutet att stänga diskussionerna under Ordet är fritt.
Rötterrådet anser inte att beslutet att i slutet av januari 2007 stänga Ordet är fritt är ett bra eller riktigt beslut.
Med vänliga hälsningar,
Rötterrådet: Eva Dahlberg, Anette Carlsson och Carl-Johan Ivarsson - framfört genom Eva
 
Det hade kanske varit bättre om den legat under Ordet är fritt, men som Du förstår så går det inte.

2007-05-29, 21:48
Svar #19

Karin Arvidsson

I senaste Angeläget s 17 står det på not 3 Övriga externa kostnader--Diverse övrigt på knappt 935 000:- i utgifter----lite förmycket för både revisorer & styrelse att bara acceptera. Hade det stått ca 50000:- hade det kanske varit acceptabelt
något att förklara för alla.

2007-05-29, 22:07
Svar #20

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
Den här tråden är öppen för inlägg om Anbytarforum.
Förbundets ekonomi, verksamhet och organisation skall inte diskuteras i Anbytarforum. Inlägg om förbundets angelägenheter publiceras lämpligen på Rötters debattsida. Debattinlägg skickas som mejl till redaktören på redaktor@genealogi.se.

2007-05-29, 22:34
Svar #21

Eivor Andersson (Ema)

Finns det något bestämt datum när de obligatoriska användarkontona skall börja gälla?
 
Det skulle ju bli ny design på denna sidan och
annat som diskuterats tidigare.
Det var ju en lång diskussion om textstorlek m.m.
Eller är det stopp i dessa planer p.grund av penningbrist?
 
Hälsningar Eivor  
(som tycker att det blivit väldigt många nya namn, som aldrig tidigare synts i debatterna. )

2007-05-30, 18:33
Svar #22

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Eivor
Arbete pågår, det är inte stoppat. Tidpunkt för implementering kommer att meddelas senare, efter fullgjorda tester

2007-05-30, 19:01
Svar #23

Eivor Andersson (Ema)

Hej Mats,
 
Tack för Ditt svar.
 
Hälsningar Eivor

2007-05-31, 15:22
Svar #24

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hej Erik, menar du diskussionen om prinsessan Madeleines pojkvän?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-05-31, 15:33
Svar #25

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Eivor
 
Om du kollar under Rötters debattsida så ser du en mer detaljerad information

2007-05-31, 15:47
Svar #26

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Nej, så verkar det inte vara, utan en snarare menas en annan buren slottsherre!
Är det bildlikhetsdiskussionen som avses alltså?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-05-31, 16:09
Svar #27

Eivor Andersson (Ema)

Det var bra att få information om konton med mera.
Vi får hoppas att det skall bli bättre och mindre troll.
 
Tack Mats och Christer Lindström
 
Eivor

2007-05-31, 21:37
Svar #28

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil

2007-06-01, 00:00
Svar #29

Eva Rönn

Även mindre troll har ögon och öron

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna