ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-14  (läst 2401 gånger)

2007-04-13, 16:43
läst 2401 gånger

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Bara som en information: Ted Rosvall är i Italien och har bara kontakt med nätet via ett internetkaf?. Han har varit där sedan i påskas och är hemma igen 18/4.

2007-04-13, 19:14
Svar #1

Lasse Eklöf

Välkommen tillbaka Rune.
 
Mvh
Lasse E.

2007-04-13, 19:29
Svar #2

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Några elakheter från Rune kan jag inte se. Lite retsamhet bara, precis som Anita skrev för någon vecka sedan.  
 
Raden om backuper var ett svar till mig, då jag frågade om det inte fanns några sådana (backuper alltså), så att insändare som hade försvunnit vid årsskiftet kunde återinföras. Såå förfärligt var väl inte Runes svar, att han behövde få ett så hårt straff!!  
 
Lite retsamhet får man väl försöka tåla, redaktör?n.
 
Ingegerd

2007-04-13, 22:15
Svar #3

Utloggad Essan Gradhman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2014-05-20, 08:33
    • Visa profil
Inte ens heja-rop till Jörgen T tolereras tydligen.
Häromdagen skickade jag ett sådant - men när jag sedan kollade var det inte med.
Är även jag UTE, eller är det Jörgen som inte får uppmuntras?
Essan G

2007-04-13, 22:18
Svar #4

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Hej Kaj!
 
Jag har tagit bort ditt senaste inlägg i Datorprogram och teknik: Nättidningen Rötter: Anbytarforum.
 
Du har genom att lägga ut raderade inlägg saboterat mitt arbete som anbytarvärd. Det är inte acceptabelt.
En uppreping från din sida kommer att resultera i avstängning från Anbytarforum.
 
Hälsningar
Anna-Lena Hultman
Anbytarvärd

2007-04-13, 22:26
Svar #5

Utloggad Kerstin Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 461
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:23
    • Visa profil
Hej.  
Vad betyder ordet Anbytare egentligen?
Jag trodde att det betydde: Byta anor med varandra, att hjälpa varandra att hitta sina anor. Detta är väl Anbytning.
Detta här är väl så långt man kan komma ifrån ämnet. Att barn klagar när de inte får som de vill är väl sin sak. Men TÄNK EFTER vi är väl vuxna människor, då kan vi också börja att forska och BYTA ANOR. Tänk vad trevligt det vore med lite anbyte och inte bara hålla på som en klagomur.
Kerstin.

2007-04-13, 23:02
Svar #6

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Kerstin, innebär ordet vuxen att man inte får klaga när man anser att något är fel?????? Då kommer jag att fortsätta vara barn, helt klart.  
 
Ditt inlägg ovan förstår jag mig inte alls på. Tydligen har du suttit och läst vad vi barn skrivit i denna tråd och författat ett eget inlägg i denna barnsliga tråd, trots att det inte har med anbyte att göra.........av vilken anledning?
 
Om jag får säga vad jag tycker (vilket man ju inte vet längre) så vill jag vända på steken och säga att det barnsliga är väl ändå att överhuvudtaget skriva ett inlägg i en tråd som man inte finner något intresse i. Bara för att KLAGA på att andra (enligt en själv) klagar.  
 
Själv är jag mycket glad och tacksam för att det finns personer som reagerar när fel uppstår. När någon blir illa behandlad och makt blir ett missbruk. Var det än händer i världen, i smått som stort. Om alla stirrar ner i backen och inte ser åt något annat håll så skulle vi inte utvecklats ett endaste dugg sen Hedenhös tid (och ännu längre tillbaka).  
 
Annki

2007-04-13, 23:21
Svar #7

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Var det en kommentar som bröt mot AF:s publicerade regler, eller var det den svartlistade Rune som skrev en kommentar och därför raderades?
 
Om jag tolkar Anbytarvärdens kommentar korrekt, så var det innehållet i Runes inlägg som var besvärande. Den uppfattningen anser jag vara fel.
 
Dessutom - Du har genom att lägga ut raderade inlägg saboterat mitt arbete som anbytarvärd. Det är inte acceptabelt. En uppreping från din sida kommer att resultera i avstängning från Anbytarforum.
 
Här inför Anbytarvärden en helt egen regel, som inte är kommunicerad. Min avsikt med publiceringen är ju att ifrågasätta hur/varför radering sker, det har inte så mycket med Rune att göra (men Rune är ett bra exempel på hur AF missbrukar släktforskarörelsens mandat).
 
 Frågan är, bryter Runes inlägg mot skrivreglerna eller bryter Anbytarvärden mot dem? Jag menar att Rune i detta inlägg höll sig till skrivreglerna, och att inlägget raderades pga en bannlysning mot författaren.
 
Jag har ingen lust att bli utvisad från AF, om jag lämnar vill jag göra det av egen vilja. I denna debatt har jag inte uppfört mej felaktigt mot de publicerade reglerna, bara obstruerat mot Anbytarvärden. Därför att jag inte delar hennes tolkningar. Vem överprövar tolkningarna? (Svaret vet jag ju, det var mest retoriskt).  
 
Är det Anbytarvärden som sätter reglerna, är det styrelsen, har Rötterrådet något inflytande? Är det en godtycklig tolkning av en upplevt förorättad Anbytarvärd som avgör vad som får publiceras eller ej?

2007-04-14, 00:03
Svar #8

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Kerstin - Anbytare är ngt man är i likhet med skräddare. Alla vi som släktforskar och som även skriver på Anbytarforum, läser inlägg är Anbytare.
 
Eftersom vi släktforskar och byter anor och hjälper varandra.
 
Enligt din mening är släktforskning Byta anor med varandra, att hjälpa varandra att hitta sina anor. Detta är väl Anbytning. Detta här är väl så långt man kan komma ifrån ämnet.
 
Enligt min mening innebär släktforskning även att vara med i föreningar - och i en förening gäller demokrati där man skall ha respekt för andras åsikter och göranden.  
 
Och om släktforskning enligt din mening inte är att uttrycka åsikter, diskutera ngt aktuellt ämne osv., så hur hamnade du på denna debattsida?
Här byts inte så mycket anor och läggs ut anor som  ngn önskat få hjälp med.
Vilka anor lade du ut?

2007-04-14, 00:59
Svar #9

Utloggad Kristian Jerméus

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Mycket egendomligt att inga ansvariga för forumet svarar eller ens anstränger sig för att få slut på konflikten. Skadar ju inte att diskutera saken i alla fall.
Jag tror att om inget händer snart så kan denna konflikt ta stora proportioner.

2007-04-14, 01:03
Svar #10

Utloggad Kerstin Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 461
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:23
    • Visa profil
Hej Sonja.
Jag är både skräddare och släktforskare.
När AF startade så var väl meningen att man skulle få kontakt med andra forskare,  göra efterlysningar, m.m. Har jag något om det som efterlyses så svarar jag dem. Troligen missuppfatta jag detta.
Är med i flera föreningar både i släktforskning och andra föreningar. Jag vet att där gäller både demokrati, kamratskap och respektera varandras åsikter och det gör jag.
Är där något fel kan man  påtala detta, men här kan jag ej se någon mening med dessa diskussioner och  klagomål på hur allting skötes.
Förstod att jag säkert skulle få mothugg, men tycker inte om all denna klagan. Styrelsen gör bara sitt jobb.  
Hälsningar och en bra helg till alla.
Kerstin.

2007-04-14, 01:12
Svar #11

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Hej Sonja!
 
Vi har mycket gemensamt! Vi släktforskar, byter anor och hjälper varandra. Vi är med i föreningar, och respekterar demokratin, med respekt för andras åsikter och göranden.
 
Dessutom är vi angelägna om att Anbytarforum ska vara ett forum för släktforskning, diskussioner, utbyte av erfarenheter, och ett ställe där släktforskare kan få uppleva en gemenskap - även om vi inte har möjlighet att delta i föreningslivet.
 
Jag håller med dej helt och hållet! Men dessutom anser jag att Släktforskarförbundets sätt att hantera Anbytarforum är förfärligt. Varför radera inlägg och trådar utan motivering, utan att ens följa de beslutade och publicerade reglerna - det är inte så bra.
 
Vad tycker du om det?
 
Mvh
Kaj A.

2007-04-14, 08:32
Svar #12

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Det här är vad Rune blev avstängd för, läs och begrunda!!
 
Hej Rune!
 
Du fick den 19 dec en varning om av mig, se nedan. Den
varningen tog du tydligen inte alls på allvar! Du skriver bl
a:
 
Kanske storstädning på gång för att få plats på den nya
plattformen??? Så då åker allt som stör friden putz weg. 19
jan 2007 kl. 04.36:
Klart det finns backup. Det är ju en expert som sköter
nätet å ingen klantskalle 19 jan 2007 kl. 17.03:
Anders och alla andra naiva Rötters Vänner.
Något annat syfte än att strypa debatten vsv förbundet har
det väl aldrig varit meningen att få till. Göra det svårt
att få kolla vad som framförs i skymundan så det inte går
hitta om man inte aktivt söker NOGA. 27 jan 2007 kl. 16.57:
 
Jag har därför beslutat om avstängning.
 
Anna-Lena Hultman
Anbytarvärd

2007-04-14, 08:35
Svar #13

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Anna-Lena
 
Eftersom många frågat varför Rune är avstängd och ingen svarat så finner vi svaret i mitt inlägg ovan.
Detta har ju ett allmänintresse i denna debatt så jag ber dig att inte radera detta nu.

2007-04-14, 10:02
Svar #14

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Kerstin!
Vi är helt överens i det mesta. Utom i detta  men här kan jag ej se någon mening med dessa diskussioner och klagomål på hur allting skötes.
 
Vi är inte personligen medlemmar i Släktforskarförbundet, utan det är alla de olika föreningar som vi är medlemmar i.
Vi som skriver här kanske inte är helt nöjda med hur allt är i förbundet och dess förgreningar, vi kanske har frågor som vi vill få svar på osv.
 
Vi kanske tycker att det är för lite att en gång om året via stämman kunna få svar via våra föreningar. För skall allt vara i den beslutsordning som är via medlemsföreningarna, skall våra valda ombud där, framföra allt vi undrar över på stämman och där få svar, och att det även då kan bli omröstning över eventuella beslut.
Dagstidningar tar in frågor mm under Fria ord eller vad det kan heta, har debatt sidor mm. Och tar in svar från t.ex. olika kommunala enheter när så behövs. Det kallas demokrati att få framföra sina åsikter och att då även få respekt för det.
 
Kaj!
Jag har verkligen försökt att läsa på vad som gäller för regler.  
I reglerna pratas om att inlägg ska alltid syfta till utbyte av tankar, id?er och information, avsett för diskussioner som på ett eller annat sätt berör ämnet släktforskning med närliggande discipliner.  MEN (Inlägg i andra ämnen, exempelvis organisations- och demokratifrågor, publiceras lämpligen i Nättidningen RÖTTER. Debattinlägg skickas som mejl till redaktören på redaktor@genealogi.se. )
 
Även om du inte delar en skribents åsikter och id?er ska du alltid visa hänsyn och respekt. På så vis skapar vi en trevlig atmosfär på Anbytarforum. Inlägg som bryter mot Anbytarforums netikett, eller där skribenten på annat sätt allvarligt missköter sig, kommer att tas bort av anbytarvärden.  
 
Svara inte i onödan!  
Om du tycker att någon uppträder egendomligt eller framför märkliga påståenden och åsikter - svara inte såvida du inte har något verkligt bra att komma med. Det finns personer vars enda syfte är att provocera och skapa pseudodebatter utan nytta eller innehåll. Utan svar lämnar de snart Anbytarforum.  
 
Kerstin!  
Det är bara att jag inte förstår det hela.
Och jag vet heller inte i vilket sammanhang som reglerna kommit till, vilka som beslutat osv.
Och vet heller inte i vilken mån som alla föreningar jag är med i har beslutande rätt i denna fråga. Handlar som sagt vad om demokrati, och i en demokrati har man rätt att överklaga, få beslutsunderlag osv., och man vill gärna veta hur sådant går till.
 
Debatten handlar helt enkelt till stor del om att svar saknas på dessa enkla demokratiska frågor.

2007-04-14, 11:23
Svar #15

Lotta Nordin (Lotta)

Kerstin!
 
Om man skulle ägna sig åt anbyten under den här rubriken så har man helt klart placerat frågorna på fel ställe och därmed brutit mot Anbytarforums regler.
 
Så här står det under rubriken till denna diskussion:
Välkommen till Nättidningen RÖTTER. Här diskuterar vi tekniska frågor och problem som har med själva RÖTTER att göra; Anbytarforum, Porträttfynd och de andra interaktiva databaserna. Klicka på knappen och starta en ny diskussion om du inte hittar någon rubrik för din fråga nedan. Notera att mer allmänna tankar och ide?r om Anbytarforum passar bättre under ”Ordet är fritt: Anbytarforum”.
 
Problem som har med Anbytarforum att göra ska alltså placeras här, vilket också nu sker. Däremot verkar det som om vissa personer med administratörsrättigheter inte (heller) har läst instruktionen.  
(Hänvisningen till Ordet är fritt:Anbytarforum är däremot inte längre aktuell.)

2007-04-14, 15:05
Svar #16

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Tyvärr var det inget tekniskt missöde, orsakat av otursdagen fredagen den 13, som trollade bort mitt inlägg i går. Som synes gavs i sedvanlig ordning ingen motivering till raderingen här i forumet, men däremot två timmar efteråt per epost.
 
Jag fick där, precis som Kaj, veta att Anna-Lena uppfattade det som ett försök att sabotera hennes jobb som anbytarvärd när jag publicerade hennes officiella tjänstemejl till Rune. Men hon hade dock den stora vänligheten att ge mig en chans till, trots att jag redan har en varning (för att ha publicerat raderade inlägg från en avstängd skribent [inlägg som alltså inte innehåller något regelbrott] - vilket det inte heller finns något förbud mot i ordningsreglerna...) - men om jag fortsätter att obstruera, så kommer jag att genast stängas av från Anbytarforum...
 
Anbytarvärdens officiella tjänstemejl är m.a.o. sekretessbelagda...
 
Jag kommer då osökt att tänka på 'diskussionen' mellan Släktforskarförbundet och Datainspektionen (DI) härom året. Jag tackades då av förbundsordföranden för att jag grävde fram vilka lagar och regler som egentligen gällde, och vilka handlingar i ärendet som egentligen fanns diarieförda hos DI, och vilka beslut man egentligen hade fattat och med vilka motiveringar - och sedan publicerade alltihop här i Anbytarforum.
 
Men när jag gör exakt samma sak med anbytarvärdens jakt på en enskild användare av Anbytarforum (vilka regler som egentligen finns, och vilka beslut som egentligen har fattats och med vilka motiveringar) - ja, då saboterar jag... Tänk om DI hade reagerat på samma sätt när jag publicerade min epostkorrespondens med dem...
 
Men Förbundet är ingen myndighet som måste följa den grundlagsfästa offentlighetsprincipen, invänder kanske någon. Förvisso sant - men angår det inte användarna av forumet vilka regler de styrande anser finns och hur man sedan tillämpar dem? Är det inte en rättssäkerhetsfråga att få veta det i förväg, så att inte bannbullan kommer som en blixt från klar himmel?
 
Och är det inte också en demokratifråga att föreningsmedlemmarna - som via sina stämmoombud har valt förbundsstyrelsen, som i sin tur har utsett de ansvariga för forumet - kan bilda sig en egen uppfattning om hurvida reglerna tillämpas korrekt eller inte? Vem vaktar annars väktarna?
 
Jag kommer lika osökt att tänka på en debatt som jag deltog i på en av Förbundets förtroendemannakonferenser för några år sedan. Ämnet för diskussionen var Förbundets befolknings-CD och de känsliga detaljer om nu levande personers privatliv som den avslöjar. Den kombinerade moderatorn och debattdeltagaren Ted Rosvall sa då att han tyckte att det var rätt att ge ut CD:n trots invändningarna att enskilda kan bli lidande av publiceringen - eftersom han ogillar smussel...
 
Men det är som synes skillnad på smussel och smussel...
 
Anna-Lena erkände dock i sitt mejl att ordningsreglerna inte i klartext förbjuder publicering av hennes mejl, men att det ändå är i strid med forumets netikett. Och så hänvisade hon som alltid till det avsnitt i ordningsreglerna som har rubriken Var alltid artig och vänlig! - vilket tydligen används som något slags allrengöringsmedel i Anbytarforum...J
 
Eftersom det aldrig går att veta på förhand om ett inlägg kommer att godkännas eller uppfattas som sabotage, så är det väl säkrast att inte publicera sina egna mejl här heller... Mitt svar till Anna-Lena - med kopia för kännedom (rapport från verkligheten) till samtliga ledamöter av förbundsstyrelsen - publiceras därför på annan plats på nätet.
 
Avslutningsvis vill jag bara citera två meningar ur ovanbemälte avsnitt i ordningsreglerna:
 
Även om du inte delar en skribents åsikter och id?er ska du alltid visa hänsyn och respekt. På så vis skapar vi en trevlig atmosfär på Anbytarforum.
 
Tänk om de som makten haver själva levde efter det...
 
PS!
 
Från vanligen välunderrättad källa meddelas att de borttagna inläggen inte hamnar i papperskorgen - de sparas i en hemlig diskussion, som bara de betrodda har tillgång till!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-04-14, 15:30
Svar #17

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Nu är väl risken stor att man både gör självmål och blir utvisad, men inte av anbytarvärden utan det 'egna laget'!  
 
Sedan jag började släktforska för 2-3 år sedan och därmed fick upp ögonen för AF så vill jag minnas att det funnits diverse gnabb hela tiden. Jag har visserligen inga bakgrundsfakta men jag har misstänkt att relationerna mellan förbundet och några enstaka individer inte varit den bästa (bl.a Rune Edström).
 
Jag vill också minnas att Ted i veckobreven ibland delar ut kängor till de som inte alltid gillar det arbete förbundet utför, det Ted skriver, m.m och att en snabb kontring ofta resulterar i ett antal inlägg om veckobreven. Även jag har kommit att kritisera bl.a den tekniska plattformen som AF använder sig utav, försäljningen av förbundents CD-/DVD-skivor och jag fördömer det sätt man godtyckligt rensar bort inlägg som inte passar förbundet. Men jag upplever aldrig att jag uttryckt mitt missnöje mot någon specifik person.
 
Det verkar råda en rätt stor enighet i att Rune ska få återvända och att hans inlägg är rätt harmlösa och inte på något sätt onda. Jag tror visserligen inte att Rune är en ond människa men jag tycker att en del av inläggen har otrevliga insinutationer - kanske är det också meningen att man ska kunna tolka dem på olika sätt och att det från förbundets håll ska reageras ?  Jag har t.ex tolkat ett nyligen skrivet inlägg som att Ted skulle vara en så pass svag människa att han inte kunnat ta kritiken utan flytt till Italien. Ett tidigare inlägg handlade om backup utav AF och att det borde de ju göra, för det var väl inga knäppgökar (jag minns inte det exakta ordvalet) som administrerade forumet. Kan det rent utav varit så att Rune kände till att de inte fanns någon backup (jag vet inte om det gör det?) eller hoppades han på att det inte skulle göra det, då skulle ju förbundet framstå som det han påstod!
 
Jag vill inte påstå att någon är värre än den andre! Faktum är att det råder en dålig stämning mellan vissa individer och egentligen är det strunt samma vem som började. Måste förbundet vara den som visar vägen eller kan man inte vara mogen nog själv att gräva ner stridsyxan och börja kritisera på ett sådant sätt där förbundet inte måste inta försvarsställning?  
 
Eller handlar det hela om något annat, t.ex att skapa ett stort missnöje mot förbundet bland medlemmarna för att man vill ha bort dem som jobbar inom förbundet? Eller vill man ändra på något, t.ex hur AF sköts eller hur förbundet sköts? Jag tycker det är tråkigt att det ska gnabbas i tid och otid!  
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-04-14, 16:11
Svar #18

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Henrik!
 
Äntligen någon som lyfter upp sakfrågan och slår huvudet i spiken.  
 
Toppenbra skrivet!
 
MvH Helene

2007-04-14, 16:20
Svar #19

Utloggad Anders Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2016-04-28, 18:48
    • Visa profil
    • www.tranasydre.se
Bra Henrik.  
 
Jag vet inte längre vad sakfrågan egentligen är men om det är så man är missnöjd med hur förbundet sköts, eller om man är missnöjd någon person på förbundet, så får man jobba demokratiskt för att lösa detta problem. Via förbundet årsstämma alltså. Det är ju medlemmarnas chans att yttra sig precis som i alla andra föreningar. '
 
Läser man på förstasidan på Rötter så ser man också 15:e april är sista chansen att nominera någon ny person till förbundsstämman 2007.
 
Anders Johansson

2007-04-14, 16:22
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Henrik!
 
Du skriver det precis, som jag uppfattar allt detta käbblet. Visst, risken är stor att man blir utvisad av det egna laget.
 
Jag är som ett frågetecken till allt detta. Har det att göra med Kantstötts nedläggning eller vad? Någonting har hänt tidigare och jag tror att det är fler än jag som skulle vara intresserad av att veta orsaken till denna strid mellan förbundet och vissa Anbytare. Det är som du säger Henrik, två kontrahenter och någon måste gräva ner stridsyxan, annars tar detta aldrig slut.
 
Jag har också haft mina duster med Crister, men vi har ju kunnat diskutera saken och blivit sams via mail, så att andra sluppit våra personliga dispyter.  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-04-14, 16:29
Svar #21

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Vill förtydliga mig.  
 
Sakfrågan är det som det käbblas om under denna tråd. Henrik lyfte upp KÄRNFRÅGAN!
 
Helene

2007-04-14, 16:39
Svar #22

Utloggad Lars Åkesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Naturligtvis är det så, Ann-Mari. Det var R.E. som låg bakom namnet kanstött porslin och var en flitig deltagare i denna diskussion. Att den sedermera stängdes av verkar han ha tagit som en personlig förolämpning och på grund av detta ägnat sin mesta tid här på forumet åt att föra en kamp mot Sff i allmänhet och dess ordförande i synnerhet interfolierat med sarkasmer, uppmaningar till protester mot vattendrags utbyggnad mm; dessvärre kan listan göras lång. Dessemellan har han gjort ett antal inlägg, senast som han själv nämnde under Dorotea och Främmande, som enligt mitt förmenande ska försöka förstärka bilden av en missförstådd och förföljd good guy, trots karaktären i de övriga inläggen.

2007-04-14, 17:16
Svar #23

Bosse Hermansson

Precis, en absolut majoritet av R.E.s inlägg handlade inte alls om släktforskning utan allt verkade gå ut på att slå underifrån...

2007-04-14, 17:36
Svar #24

Utloggad Lisa Qviberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2019-10-12, 15:20
    • Visa profil
Jag har följt den här tråden med intresse (och även senaste årens motsvarande trådar) men ids inte ge mig in i debatten själv, eftersom jag vet vad det kostar i tid och energi. Emellertid måste jag bara visa tummen upp nu för Henriks inlägg. Mycket klokt skrivet, Henrik!! Jag kunde inte ha sammanfattat det bättre själv.
 
Mvh,
Lisa Qviberg

2007-04-14, 18:19
Svar #25

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Oj så det blev. Nu vände denna diskussion i en handvändning till att bli som att Rune skulle blivit förolämpad då KP stängdes. Gå in och sök på hans namn så kan ni själva se vad han åstadkommit. Sarkasmer, personliga förolämpningar osv står han inte ensam för. Vad jag kan se så är det många, många inlägg som inte handlar om släktforskning direkt, men däremot indirekt. Där är han inte heller ensam med sina inlägg.
 
Tror inte heller att Henrik Törnqvist eller Ann-Marie Bäckman menade det som sedan skrivs ang Rune. De menade nog debatten i sin helhet. Det är inte p g a Rune denna debatt kommit i gång. Hans avstängning tas emellertid upp som ett exempel. Fult att hacka på en enda person då vi ändå är rätt många som skrivit här och de flesta av oss verkar vara rätt så eniga.
 
Att det blivit så här beror på, tror jag, den totalal tystnaden och hot som uppstår då man råkar ha en åsikt som inte gillas uppifrån. Vissa får på käften och andra inte, och det utan en endaste förklaring. Då blir man frusterad och till sist tar det sig otroliga propotioner. Det slutar oftast med det totala kaoset. Jag har skrivit om det ovan så jag tänker inte ta det en gång till. Har som sagt sett på gränsen till samma sak hända förut i ett annat förbund och det var inte roligt alls.
 
Detta med sarkasm, påhopp osv är också en sak som är lite i läsarens öga. Jag kan t ex tycka att Lars Åkessons inlägg är ett påhopp på Rune. Så kanske det inte alls är menat, men jag tyder det så. Andra tyder det på ett helt annat sätt. Vad är då rätt eller fel?????????
Frågar eftersom den frågan tycks vara det viktigaste för många, istället för att vilja föra en dialog.

2007-04-14, 18:45
Svar #26

Utloggad Anders Hellster

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2022-06-05, 23:33
    • Visa profil
Skönt att några av de senare inläggen nyanserar diskussionen lite grand!  
 
Jag tycker inte det är något märkvärdigt att en person som ideligen poppar upp med spydigt ironiska kommentarer mot dem som arbetar med forumet och SSF stängs av. Om vederbörande ska få återkomma bör han väl be om ursäkt eller i vart fall förbinda sig till att fortsättningsvis hålla en saklig och vänlig ton. Att framföra skiljaktiga åsikter är en sak. Att vara otrevlig är en annan.  
 
Rötter och Anbytarforum ger så mycket till oss släktforskare. Därför borde vi visa lite mer respekt mot dem som sköter administrationen. Deras uppgift att dra gränser är inte lätt. Vad ska frias och vad ska fällas? I det nu aktuella fallet tycker jag att anbytarvärden verkligen har tagit sig tid till att framföra varningar och att motivera sitt avstängningsbeslut. I andra fora hade processen nog gjorts mycket kortare.      
 
Saker och ting skulle säkert kunna göras bättre men det finns demokratiska spelregler för hur man ändrar på saker i en förening eller i ett förbund. En hop med arga inlägg här säger väl föga om vad majoriteten bland Sveriges släktforskare tycker? Och hur ska Förbundets ledning och funktionärer ha tid att svara på inlägg här dygnet runt året runt?
 
Huruvida kritiken mot Ted Rosvall är berättigad eller inte har jag svårt att avgöra men det finns som sagts stämmor där sådana spörsmål kan avgöras. När det gäller hans veckobrev måste jag dock säga att bara mängden imponerar. I det avseendet kan man verkligen tala om en närvarande och entusiastiskt ordförande!  
 
Hälsningar
Anders

2007-04-14, 19:27
Svar #27

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jag har i likhet med Rune och många andra i detta forum varit med ett tag och sett den ena diskussionen efter den andra båda arta sig och urarta. En av dessa diskussioner/trådar eller hellre samtal vid fikabordet var Kantstött porslin, som startades av Rune en varm sommar för många år sedan. Kantstött porslin blev en livligt besökt, lååång och lättsam oas i Anbytarforum som de flesta tyckte var mycket trivsamt i sommarvärmen. Helt plötsligt - jag kan just nu inte påminna mig om den direkta anledningen - så stängdes KP. Det orsakade en stark turbulens där förbundsledningen blev och var en rabiat och oförstående motpart.  
 
Rune har ett direkt sätt att uttrycka sig, som många kan reta sig på. Men jag känner Rune personligen och kan garantera att Rune är en godmodig person som inte vill/kan göra någon fluga för när. Han tycker om att slå snett uppåt, men jag uppfattar i sådana lägen mest Rune som ett litet ettrigt bi som vill retas lite. Han säger ofta sanningar på sitt oefterhärmliga dialektala sätt. Ibland är han sarkastisk, men nånstans lurar alltid humorn. Nog ska vi väl kunna stå ut med det?  
 
Jag har under åren sett många andra debattörer som det funnits större anledning att stänga av än Rune. Jag ser avstängningen av Rune som ren mobbning och tycker att de ansvariga för avstängningen beter sig på ett barnsligt och oproffessionellt sätt. De verkar inte klara av en dialog med Rune.

2007-04-14, 19:30
Svar #28

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Nu börjar det klarna.
Så det är Kantstötts Porslins stängning det handlar om?
När jag började släktforska för en del år sedan och fann Anbytarforum (som jag lärt mig mycket av och försökt betala tillbaka genom att svara på frågor) framstod KP som en udda företeelse som tog mycket resurser i anspråk.
En person argumenterade emot KP och blev konstant förolämpad. Då jag stödde hennes argumentering fick även jag en del beska kommentarer.
Med viss förvåning har jag nu sett en del namn i denna debatt som inte förekommer i någon större utsträckning på andra ställen på Rötter utom då det gäller angrepp på förbundets ledning och funktionärer. En del fanns med som Kantstötts Porslins supportrar.
Jag hade inte för avsikt att delta i den här debatten, men vill markera att min tidigare ståndpunkt står fast mot de subversiva krafter som av oresonligt hämndbegär försöker förorsaka maximal skada.
 
Mvh Åke

2007-04-14, 19:41
Svar #29

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jag vet inte vilken/vilka du avser Åke. Men jag tror inte alls att Kantstött porslin är orsaken till att Rune blivit avstängd. Den tråden är jag säker på är glömd för länge sedan av både honom och alla andra som var med. Jag nämnde den tråden eftersom jag såg att det var några debattörer här som inte kände till vad som förut timat i det här forumet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna