ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-13  (läst 1761 gånger)

2007-04-11, 08:42
läst 1761 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag föreslår nu att avstängningen på obestämd tid av Rune Edström härmed bestäms ha upphört kl 00.00 idag. Om så drastiska åtgärder som avstängningar ska användas i framtiden bör de vara tidsbestämda och noggrannt reglerade. Alla borttag av inlägg bör motiveras i samma diskussion.
 
Jag vet att Rune tagit intryck av viss kritik mot några ordval (personangrepp) i en diskussion i ett annat forum, så budskapet har nog gått fram.
 
Välkommen tillbaka Rune!

2007-04-11, 09:29
Svar #1

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
Ett inlägg av Rune Edström har raderats!

2007-04-11, 10:39
Svar #2

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Wow, snacka om svar på tal!
 
Anders kommer med ett positivt förslag och svaret blir en slägga! Pang!
 
Budskapet är i alla fall solklart. Som användare av anbytarforum och som Röttervän ska man vara tyst och snäll, inte ha frågor eller förslag, utan bara vara ytterst tacksam mot överheten.
 
Som släktforskare känner man igen allt detta. Men på 2000-talet...??!!

2007-04-11, 11:03
Svar #3

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Vad skrev Rune?
Är det inte som Anders föreslår dags att välkomna Rune tillbaka till AF.
 
Om så inte är fallet kan det inte då här komma en förklaring från någon som bestämmer. Att bara fortsätta radera hans inlägg som nu skett blir bara mer och mer osmakligt.
 
Eftersom så många tydligen tycker något liknande vad gäller Runes avstängning så borde det väl göra visst intryck?
 
Försök gärna med en öppen dialog så får vi se hur det mottages. Skulle det bli en massa personliga påhopp så förstår jag att Ni inte fortsätter dialogen.  
Men snälla gör ett försök.

2007-04-11, 12:11
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ja, Runes Vän, utropstecknet betyder Här är det minsann JAG som bestämmer!...
 
Det, Inger, kan man kalla sandlåda!
 
En liten fråga till dem som bestämmer: Gäller avstängningen alla Rune Edström? Om svaret är nej, hur vet ni då att ni raderar rätt Rune...? J
 
Enligt Eniro finns det fjorton stycken Rune Edström, från Västerbotten i norr till Småland i söder; och sedan kan det ju ev. finnas någon eller några som inte står i katalogen också...
 
Det slog mig plötsligt... Tänk om alla Runes vänner börjar att skriva inlägg i Runes namn under var och varannan rubrik - då skulle radergummit snabbt slitas ut... OBS! Det är ingen uppmaning till civil olydnad - jag bara 'tänker högt'...  J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-04-11, 12:43
Svar #5

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
... ett tips är kanske att släktforskarförbundet inför åtgärder som avhjälper folks anbytarforumsmissbruk, skriver Mikael Karlsson. Dessvärre tror jag att det är det som pågår sedan en tid, men för egen del klarar jag mig riktigt bra på egen hand - numera får jag bara sporadiska återfall av Anbytarabstinens.

2007-04-11, 12:53
Svar #6

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Till Anbytarvärlden och FÖrbundet!
 
Nu får det vara nog!! Jag kan inte längre tyst bevittna ert ofÖrskämda behandlande av Rune. Han  fÖrtjänar att behandlas med respekt, inte fÖrakt.  
Jag manar er till att tänka om!
 
Ann Little

2007-04-11, 13:51
Svar #7

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Snälla.. -skriv inte inlägg under påhittade namn, risken ökar då att man tar det som en förevändning för att stänga helt.
 
Lite David & Goliat över det hela här - få se om den lille mannen i norr inte drar det längsta strået till sist

2007-04-11, 17:07
Svar #8

Roger Johansson

Hej på er!
 
T?lpellen från Karlstad här igen. Sakfrågan runt om Rune ska vara avstängd eller inte har jag inga åsikter om, men: Information wants to be free. Om någon, oavsett vem det är vill ha koll på vilka som skriver eller vad som skrivs så får ni införa de där obligatoriska användarkontona omedelbums, annars kan ni sluta fjanta er med att radera inlägg som inte är spam, det är bara slöseri med er och vår tid .
 
Mvh
Roger

2007-04-11, 22:14
Svar #9

Ingrid Wikberg (Inkan)

Tack Kaj,
Det här visar ju att det enbart är frågan om att visa sin makt - i n -  a b s u r d u m .  
När man nu håller på att radera Runes inlägg.  
 
Hur kan en ledning vara så barnslig?
 
Ansvariga raderare skapar enbart ett löjets skimmer över Anbytarforum.  
 
Ska vi skratta eller gråta åt eländet?

2007-04-11, 22:37
Svar #10

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Inkonsekvent eller?
Jag var tidigare och sökte på Stora Släktsök, och under resultaten fanns 4 annonser från Google. Så långt inga problem. Men en av annonserna slog an att jag tidigare läst något som berörde en av annonserna.
 
Annonsen ärser annorlunda ut i verkligheten)
När du vill veta.
Ekonomiska uppgifter om alla. Svar på 30 sek. Helt anonymt  
www.persondata.nu
 
I Teds veckobrev den 2 april 2007 skriver han:
”Det skall inte vara en självklarhet att via datorn där hemma kunna plocka fram andra människors relationer till skatteverket, kronofogden, sjukvården eller kyrkliga samfund. I den meningen torde en uppstramning faktiskt vara önskvärd.”
 
Men förbundet tar in annonspengar på reklam om detta.

2007-04-11, 23:10
Svar #11

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Du menar denna:
 

 
-Jag tror inte förbundet direkt är skyldig till den annonsen, framförallt för att sidan/funktionen ligger utanför förbundets sidor helt (något som bl.a. kan ses på att text och bild i sidfoten är rejält gammal).  
 
Sökfunktionen Stora Släkt-Sök ligger hos en helt extern aktör* (utan kostnad som jag minns det), och de har naturligtvis behov av annonsplats. Och googleannonser anpassas ju efter det som sökningar handlar om, så då dyker även dessa aktörer tyvärr upp.
 
Men oavsett hur det ligger till så är det ju sant att det ser ut som det är förbundets annons - så det är säkert värt att grunna på.
 
*)Pedago interaktiv AB
 
 
(Lite synd att så mycket hamnar under denna rubrik nu - men det har ju blivit lite snålt med utrymme :-)

2007-04-11, 23:29
Svar #12

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Peter, ja så ser annonsen ut, jag lyckades inte med kopieringen. Men på samma sida finns även info om Nättidningen Rötter.
Och en tidning tar ju betalt för sina annonser.
 
Hur allt är ordnat med vad som ligger hos vilka aktörer känner jag inte till, men om det då sker utan kostnad för förbundet, så är det ju säkert då med förbundets goda minne, att aktörerna tar in annonser i förbundets Nättidning. Och verkligheten är ju att det ser ut att vara annonser som förbundet tar in (vilket de ju gör även om det är gratis).
 
Att hamnar nu på ett ställe är väl bra på sitt sätt.
Man behöver inte hålla på och leta efter under vilken rubrik som ens inlägg skall vara. Och alla   vet var man får information om vad som händer och är på gång.  
Är som att läsa alla ens mail på ett och samma ställe - hur praktiskt som helst.

2007-04-12, 06:18
Svar #13

Carl Ruhne

Såna här diskussioner är förödande för ett forum.
Styrelsen tycks tro att det bara är det som  talar till deras fördel, som får och skall skrivas på den här saiten.
 
Såg ett inlägg i går morse, om att dela Rötter och Anbytarforum som jag tycktes minnas, som jag inte hittade igen senare under dan, men nu har Kaj Andersson lagt ut det.
 
Det måste väl vara en ganska bra ide om det delas på 2 olika företag. Men då ska inte någon styrelseledamot sitta i båda styrelserna, utan de ska vara helt åtskilda.
 
Det finns kanske någon som gör en liten snabb utredning vad det skulle inebära och skriver en motion redan till årets stämma?

2007-04-12, 08:36
Svar #14

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Undra vad som hände med Kajs inlägg??
 
Eftersom ingen har sagt att det tagits bort så måste det väl bero på ett tekniskt missöde.
 
 
Ted!
 
Du är ganska pigg på att ha åsikter i ditt veckobrev. Det skulle uppskattas också om Du ville ventilera dessa här på AF.
Det är väl dags nu att kommunicera med övriga på AF, jag menar då en dubbelriktat kommunikation.
Eftersom ingen annan verkar vilja förklara besluten som är tagna, t.ex avstängningen av Rune eller motviljan att ens diskutera förbundets regler, ekonomi mm.
 
När det nu ser ut som det gör så verkar det oklokt att ha så lågt i tak.

2007-04-12, 12:49
Svar #15

Johan Lindström

De verkar helt enkelt vänta ut stormen utan någon kommentar. Strutsen stoppar huvudet i sanden.

2007-04-12, 17:30
Svar #16

Erik Albertsson

Är Rune Edström avstängd eller är han inte avstängd? Är han avstängd varför tas inte alla hans inlägg bort då? Är han inte avstängd varför tas hans inlägg bort här då? Eller gäller avstängningen kanske bara den här tråden eller har han kanske dispens för Lappland? Han kanske bara censureras i trådar med känsliga ämnen? Finns det stöd i reglerna för en sån partiell avstängning eller behöver Anbytarvärden inte ha nåt stöd i reglerna för sina ingrepp?

2007-04-12, 19:43
Svar #17

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Avstängd eller inte avstängd - Rune, det är frågan...  
 
Allt gott! / Smulan

2007-04-12, 23:35
Svar #18

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Jag trivs när jag ser ditt namn igen Rune. Hoppas du är tillbaka nu...
AnnBritt

2007-04-12, 23:48
Svar #19

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Rune! Välkommen tillbaka!!!
 
Varma hälsningar
Ann

2007-04-13, 00:16
Svar #20

Mona Johansson

Äntligen är du tillbaks Rune!
Din visdom,klarsynthet,kunnighet och raktpåsakighet (finns det ordet?) är guld värd!
 
Mona

2007-04-13, 08:05
Svar #21

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
När man raderar Runes inlägg och låter övriga som hänvisar till detta liga kvar, så ser det inte bra ut.
 
 
Frågar igen. Har också frågat via mail men ej fått svar.
 
Hur länge skall Rune vara avstängd?

2007-04-13, 08:12
Svar #22

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Som sagt...
Avstängd eller inte avstängd; det är frågan...
 
Kram Rune!

2007-04-13, 08:16
Svar #23

Utloggad Iréne Segersköld-Lindén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 15:59
    • Visa profil
Vem är det som är både åklagare och domare när det gäller Runes inlägg?,Vad är han anklagad för? För att han är ärlig och uppriktig och rak på sak? Tål inte höga vederbörande det?
Ta bort avstängningen av Rune och släpp honom fri..
Vi behöver sådana som Rune!!!!!
Ha en bra dag Rune!!!
Hälsningar
Iréne

2007-04-13, 10:02
Svar #24

Ingrid Wikberg (Inkan)

Sluta radera!
Nu tycker jag att ledningen och dess hantlangare ska sluta.  
 
Ni som nu styr ger förbundet dålig reklam och framstår som envisa och tjuriga in absurdum.
 
Gång på gång raderar ni Runes inlägg.
 
Ni håller på att förfölja en enskild person, en släktforskarkolega.
Det är mycket skamligt av förbundet.  
Vi har INTE gett er mandat att agera som ni nu gör.
 
 
Stor kram till dig Rune  
Du är inte ensam!

2007-04-13, 10:42
Svar #25

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Ja, det börjar bli lite löjligt nu, man behöver väl inte radera sådant som inte strider mot Anbytarforums regler.

2007-04-13, 11:38
Svar #26

Kent Olausson

Hej
 
Jag brukar inte vara med på dom mera allmänna diskusionerna här på anbytarforum pga, att jag inte har det intresset. Jag håller mej i regel till att ställa en del frågor angånde släkten och brukar också hålla koll på om det ställs några frågor i mina socknar som jag kan hjälpa till med.  
Men jag brukar läsa och följa med i diskusionerna på det viset. Jag är en föreningsmänniska som har varit med i hel del föreningsarbete dock har jag aldrig engagerat mej i någon släktforskninsförening mer än som passiv medlem.
Men nu tycker jag att måttet är rågat och mer därtill det rinner över.
Jag är ingen jurist men mycket intreserad av demokratifrågor.
Vi har här i Sverige en grundlag som talar om både yttrandefrihet och åsiktsfrihet.  
Det jag anser är att den frihet som staten ger Svenska medborgare den måste också föreningslivet inklusive Släktforskarförbundet ge sina medlemmar.
Att ingen enskild person kan vara medlem i förbundet utan att medlemmarna är anslutna föreningar som jag läste har ju inte med saken att göra. Kan förbundet inte ta en öppen diskussion med gräsrötterna så är detta allvarligt.
Om nu Rune är avstängd och mist sina grundlagsenliga rättigheter varför kan jag då läsa innlägg som han gjort efter avstängningen ? Men där han deltagit i anbyte tex.
Jag hoppas att jag aldrig mer får anledning att skriva i denna fråga.
Jag brukar inte uppge min epost här längre men för att alla ska veta vem som skrivit så kommer den här.
 
kentpunktolaussonpunktgbgsnabellateliapunktcom

2007-04-13, 13:48
Svar #27

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Varför raderades mitt inlägg?
 
Det frågas ovan vad Rune har dömts för. Jag svarade på den frågan med att i ett inlägg kl. 12.37 publicera de båda mejl som Rune har fått från Anna-Lena (först varningen och sedan avstängningen). Här framgick den officiella motiveringen till avstängningen.
 
Jag avslutade med att upprepa min tidigare fråga:
 
Mäts alla skribenters inlägg mäts med samma måttstock?
 
Detta fick man tydligen inte skriva - för på bara några minuter var inlägget raderat! Tydligen har Runes avstängning nu blivit en så känslig fråga att man inte vill stå offentligt för motiveringen till avstängningen på obestämd tid!
 
Nu kräver jag svar på följande:
 
? Vem raderade mitt inlägg? (Det finns åtminstone tre som har administratörsrättigheter.)
 
? Vilken ordningsregel var mitt inlägg ett brott mot? (I reglerna står att sedvanlig citaträtt gäller.)
 
Observera att rubrikämnet för den här diskussionen är Anbytarforum, och mitt inlägg handlade om Anbytarforum. Det enda jag citerade var officiella tjänstemejl från anbytarvärden (som jag har fått kopia av per epost), alltså inga av Runes raderade inlägg.
 
Får jag inget svar, så tolkar jag självklart det som att inlägget inte bröt mot ordningsreglerna - vilket då innebär att det var raderingen som var ett brott mot ordningsreglerna!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-04-13, 14:04
Svar #28

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
De flesta människor har ett behov av att förstå sin omgivning. I sammanhang där lite information kan fås skapas då istället hypoteser, ibland i form av konspirationsteorier.
 
Det är aldrig så att man genom att strypa information kan få människor att avstå från att bilda sig en uppfattning.
 
Av det som nu sker har jag ett behov av att bilda mig en uppfattning.
 
* Varför väljer ordföranden att inte lämna information?
* Varför raderas inlägg till synes helt godtyckligt?
* Varför kan några skribenter göra grova brott mot skrivregler utan att raderas?
* Varför har just Rune av alla utsetts till hackkyckling?
 
Jag har svar på alla dessa frågor. De är hypoteser och de är inte särskilt smickrande för de inblandade.
 
Jag har svårt att se att min - och många andras? - bild och uppfattning skulle försämras genom att man gick ut och redogjorde för vad som gäller, hur man tänker och vart man tror man är på väg.
 
Å andra sidor är utebliven information en välkänd härskarteknik. Jag har sett den användas förut, men aldrig upplevt den som framgångsrik.

2007-04-13, 15:05
Svar #29

Kent Olausson

Hej Jörgen
 
Jag hoppas att eftersom det inte kom något meddelande om bortaget inlägg så är det väl ett teknisktfel som inträffat. Det är ju fredagen den 13!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna