ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-11  (läst 2270 gånger)

2007-04-09, 13:12
läst 2270 gånger

Carl Szabad (Carl)

Niklas! I dag är det helgdag, ledig dag, och därför har jag valt att göra det enkelt för mig genom att bara ändra spamtexten i de infekterade diskussionerna till Inlägget raderat, spam., vilket går fem gånger så fort som att gå in i administrationsläge och leta sig fram i mapphierarkin och den vägen radera posten. Jag kunde inte föreställa mig att det skulle vara något kontroversiellt med det! Kom gärna med förslag på annan formulering eller lösning.

2007-04-09, 13:40
Svar #1

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
En annan lösning är att låta de som inte har något emot att jobba ideelt även en helgdag sköta administrationen!  
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-04-09, 13:53
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Chris, vad menar du med att man bara klagar på allt? Jag kan se ett inlägg där det ställs en fråga om spamraderingen. Är det det du avser? Klagomål kan jag bara se beträffande Rune-saken, och det kan väl ändå inte vara den du avser, d.v.s. att du där har ändrat uppfattning efter att du hamnade i Rötter-Rådet?
 
Ang. att Anna-Lena har fått ta en stor del av sin påskhelg för att fixa problem på AF, så undrar jag också här vad du menar.
 
Under Redaktören meddelar sas i går (närmare bestämt kl. 19.57) att spammen skulle raderas under kvällen, vilket knappast är en stor del av påskhelgen. Och av Carls inlägg framgår att det inte ens var Anna-Lena som gjorde det...
 
Vad stoppet beträffar, så gjordes det sista inlägget dessförinnan kl. 23.36 på skärtorsdagen, och på påskafton kl. 17.16 lämnades under Redaktören meddelar beskedet att de tekniska problem som hindrat nya inlägg i Anbytarforum då var avhjälpta. Avbrottet varade alltså i nästan två dygn. Det är förvisso en stor del av påskhelgen, men problemfixandet pågick väl ändå inte hela tiden?
 
De tekniska problemen var, enligt det felmeddelande som lämnades när man förgäves försökte att göra ett inlägg, att forumet behövde reindexeras. Detta har inträffat lite då och då genom åren, och varje gång har det varit relativt snabbt åtgärdat. (Peter kanske kan upplysa om hur avancerad en sådan reindexering är och hur lång tid den normalt tar?)
 
Om det var något annat fel, utöver det som framgick av felmeddelandet, så kan det ju vara en god idé att upplysa om vad som orsakade tvådagarsuppehållet - för att undvika missförståndet att man tyckte att felet uppstod tusan så lägligt, så att man fick lite påskledigt utan att behöva hålla ordning på rättshaveristerna under några dagar...? J
 
Runes inlägg i går försvann hur som helst efter bara några timmar, trots påskhelgen. Men vi vet ju sedan tidigare att det är högprioriterat att radera Runes inlägg - till skillnad från verkliga påhopp, som får ligga kvar för att det krävs mycket arbete att ta bort dem... L
 
Att radera Runes inlägg kan emellertid aldrig kräva för mycket arbete; det är så högprioriterat att man t.o.m. mitt bland alla kommentarer till ett aprilskämt klipper bort ett inlägg där Rune bara säger Det är 1 april i dag! Och därmed förvandlar man hela modereringen av Anbytarforum till ett enda stort aprilskämt... J
 
Det är märkligt att de ansvariga inte inser att man skämmer ut inte bara sig själva, utan hela Släktforskarförbundet med denna vendetta mot en enskild skribent. Alla vet ju att Rune blev avstängd för att han inte varit underdånig nog, utan sagt vad han (och många andra) anser om sakernas tillstånd. Och alla inser naturligtvis att det nu bara är prestige som hindrar att man upphäver avstängningen.
 
För det kan väl ändå inte vara så att man verkligen tycker att det är värre att läsa Runes små kommentarer än den ständigt växande raden av inlägg där förföljelsen av honom kritiseras?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-04-09, 14:16
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Tja, jag bara undrar hur många som lämnar planerade aktiviteter, som t ex umgänge med familj och vänner, under en helg för att rusa till AF och fixa fel? Även om förslaget med frivilliga i grunden är bra för att underlätta en kontinuerlig jour, så gäller det väl också dem? Det har uppstått en extra situation pga spam-attack, ingen kunde förutse den helt och hållet. Vi jobbar på en beredskapsplan för AF. Carl och Anna-Lena har delat på bördan under helgen.
 
Jag anser också att avstängningar ska vara klart motiverade och tidsbegränsade. Jag anser också personligen att man ska kunna diskutera föreningsfrågor på AF, men det ska ske i civiliserad form. Runes inlägg försvann pga att han tyvärr bröt mot reglerna om personangrepp. Jag hoppas att han i fortsättningen inte gör det, även jag uppskattar hans andra funderingar.
 
Jag har mina egna åsikter och går inte i några ledband (är inte underdånig med andra ord)- men då måste jag även få tycka annorlunda än andra skribenter, annars går jag ju i deras ledband. Det är ju det som så mycket av debatten handlar om, friheten att ha sin egen uppfattning utan att bli utskälld för det, eller hur?

2007-04-09, 15:15
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
...och utan att bli avstängd för det!
 
Svaret på min fråga var alltså ja, med bara klaga på allt avsåg du ett inlägg med en fråga...
 
Övriga har som sagt kommenterat Rune-saken - och där gäller ju klagomålen att redaktionen har arbetat för mycket under påskhelgen (och alla andra dagar)... J
 
Den extra situationen innebär inget annat än att spam behöver raderas - men det var inte spamattacken som orsakade tvådagarsstoppet, av två skäl:
 
? Den inträffade ett dygn efter att forumet öppnats på nytt.
 
? Spam är rent tekniskt bara inlägg som alla andra, och orsakar ingen som helst skada på forumet (men däremot kan man säkerligen råka ut för både det ena och det andra om man oförståndigt nog klickar på länkarna i inläggen och hamnar på diverse skumrasksidor).
 
Spam skräpar ned forumet och ska naturligtvis raderas, men det är alltså ingen nödsituation som orsakar något fel i forumet.
 
F.ö. skulle jag knappast kalla två dagar för att åstadkomma en reindexering (eller vad nu den tekniska termen är) för att rusa till AF och fixa fel... Men du kanske känner till något ytterligare fel som vi andra inte upplysts om?
 
Till sist: Vilket/vilka av Runes inlägg menar du innehöll personangrepp? De som togs bort i den här diskussionen, de som användes som ursäkt för att stänga av honom, aprilkommentaren eller alla raderade? Och menar du att alla skribenters inlägg mäts med samma måttstock?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-04-09, 15:27
Svar #5

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Just det fel som stängde postningen av inlägg för några dagar sedan (Discus antyder problem med att hålla filernas integritet eller vad sjutton det brukar stå) brukar lösas genom att man låter systemet (automatiskt) göra en liten koll att det först verkligen kan skriva en fil på någon MB..
Går det bra - vilket det alltid brukar göra, för naturligtvis finns 100-tals MB ledigt (det är bara någon fnurra i systemet som fått för sig något annat :-) så kan man lugnt klicka på en knapp som öppnar forumet för inlägg igen. Jag mailade om detta till Carl och Anna-Lena (ifall det nu inte var bekant) så jag tror att det löste sig på bara några minuter om man gjorde på detta vis.
 
Men jag vet att Carl var ledig helt ifrån uppkopplingsmöjlighet, och har full förståelse för att kanske inte Anna-Lena klickade igång det här utan vidare..
 
För att komma runt sådant här snabbt måste det nog alltid finnas någon på jour som är lite extra insatt - vilket naturligtvis inte kan krävas funka mitt i en långhelg.
 
 
Förhoppningsvis är väl sådana här fel historia snart, och egentligen rullar det nog ovanligt bra för att vara så ruggigt gamla versioner och program som allt rullar på.
 
 
(Reindexering - som Jörgen nämnde - brukar behöva tillgripas när saker ligger i fel ordning i senaste dygn, alternativt inte syns alls - den brukade ta en kvart, max en halvtimma som jag minns det. Sedan finns även någon djupare variant som reindexerar precis allt - och den har jag för mig kunde ta mycket lång tid och var inte något man gjorde i onödan :-)

2007-04-09, 15:32
Svar #6

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Alla skribenters inlägg ska mätas med samma måttstock, ja. Det försöker vi få fram genom att utarbeta så klara regler som går, samt tidsperioder för avstängning. Ett eventuellt system med frivilliga värdar måste skötas med uniforma regler. Det inlägg som togs bort i den här diskussionen innehöll personangrepp. Debatten gäller inte bara Rune, alla personangrepp ska tas bort. Däremot inte inlägg som sakligt kritiserar något fenomen inom släktforskarrörelsen, anser jag personligen.
 
Som jag sa, vi arbetar på en beredskap för serveravbrott, som denna gång inträffade mycket olyckligt.  
 
Nu måste jag ägna en del obetald helgtid åt mitt ordinarie jobb!

2007-04-09, 15:44
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ska mätas med samma måttstock, ja - men min fråga var om du menar att alla skribenters inlägg mäts med samma måttstock? Är det m.a.o. så nu?
 
Ett bra svar på den frågan är väl vad i Runes borttagna inlägg i den här diskussionen du menar var värre personangrepp än andra skribenters icke raderade inlägg i samma diskussion? De raderade inläggen måste ju vara värre än de som får vara kvar - om de mäts med samma måttstock...
 
Och menar du att Rune inte är avstängd längre, så att ett inlägg med annat innehåll hade fått ligga kvar? I annat fall var det ju inte innehållet, utan skribentens namn som i sedvanlig ordning gjorde att inläggen raderades...
 
F.ö. kan vi alltså summera det hela med att ingen har behövt att tillbringa en stor del av sin påskhelg med att att fixa problem i Anbytarforum...
 
Man bör väl i sammanhanget också tänka på att i samma ögonblick som man inför obligatoriska betalkonton, så blir det hela en affärsverksamhet där skribenterna faktiskt är kunder som betalar för ett fungerande forum 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-04-09, 16:34
Svar #8

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Det diskuteras ovan två olika ”felsituationer” som inträffat på Af senaste dagarna.
 
Sent på torsdag kväll slår forumet till bromsarna och stoppar därefter automatiskt all publicering. Detta är en säkerhetsåtgärd, inbyggd i programvaran, och den kan lösas upp av administratör. Felet har inträffat tidigare, senast den 19 februari. Denna gång var det olyckligt att det hände precis när påskhelgen inträffade. Det gjordes försök under fredagen att rätta till detta, men systemet slog omedelbart stopp efter ”rättning” vilket medförde att fler behövde kopplas in, och det fixades när Carl under lördagen kommit i kontakt med Internet.  
 
Denna händelse aktualiserar behovet av teknisk beredskap, om forumet skall ha garanterad tillgänglighet under helger och nätter, och det har Chris belyst tidigare.
 
Spam- attacken, som inleddes under söndagen, strax efter 1600, renderade i ett stort antal spam, och som sagt tidigare så ”skräpar dessa ner”, de ökar belastningen på systemet, bland annat genom att en mängd mail ska skickas ut, de stör de som vill ha överskådlighet och, de kan faktiskt innehålla skadlig kod även för forumet, även om dessa typer av attacker ännu inte är vanliga. Under söndagen togs 104 spam bort helt och hållet, vilket är ett antal timmars kvällsarbete, partiell städning har sedan skett idag.
 
Även denna händelse visar på behovet av teknisk beredskap, och det torde inte vara någon som inte förstår att det också innebär kostnader om det ska införas.  
 
Det finns idag inget sagt om vilket öppethållande som detta forum har, något som bör diskuteras och även här kommer naturligtvis kostnadsaspekten att väga tungt.

2007-04-09, 16:42
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jo, här är en som inte förstår att det innebär kostnader att införa en teknisk beredskap för att hindra spamattacker - när det som krävs är en programvara där det går att förhindra automatiska robotgenererade inlägg...
 
Eller m.a.o.: Det som krävs är ett program där man kan använda obligatoriska användarkonton med lösenord - något som faktiskt går med Discus också, t.o.m. med den gamla version som används nu...
 
F.ö. var det sent på lördag eftermiddag, inte fredag, som det gick att göra inlägg igen.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-04-09, 17:06
Svar #10

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Idag finns inte obligatoriska användarkonton införda, och då kan spam-attacker genomföras, vilket innebär behov av beredskap, något annat står inte i texten. Jag är fullt medveten om att beredskap på intet sätt stoppar en attack.
 
När det gäller införande av obligatoriska användarkonton så hänvisas till kommande information, redan i Sundsvall så berättas en del för de som deltar där.

2007-04-09, 17:10
Svar #11

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
I de allra flesta fall uppskattar jag Runes inlägg mycket. Jag tycker absolut inte att han ska vara avstängd. Men i det senast raderade inlägget var det faktiskt ett personangrepp, riktat mot Rötters redaktör. Jag minns inte den exakta ordalydelsen men innebörden var att redaktören skulle sakna personlig integritet. Det yttrandet tycker jag var på fel sida om gränsen för vad vi kan skriva till och om varandra här på forumet.  
 
Mvh
Ingegerd

2007-04-09, 17:56
Svar #12

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Jörgen!
 
Du som verkar ha tid att skriva låååånga inlägg på AF under kvällar och helger, du kanske skulle hoppa in som jourhavande tekniker och ordningsman under dessa tider. ;)  
 
Du har ju vissa åsikter om hur ekoomin sköts så nu har du din chans att bistå med lite ideelt och obetalt arbete. ;)
 
Helene

2007-04-09, 21:29
Svar #13

Utloggad Mikael karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2011-02-03, 20:14
    • Visa profil
Oj
Så Helene Jorsell är den som fördelar arbetet inom förbundet.
 
Då anmäler jag mig också frivilligt till ordningsman.
 
Jag lovar dock inte på heder och samvete att jag skulle radera eller åthuta någon för ett bra 1:a april skämt..........;-)
 
Ps. anser mig ej vara proffstyckare då jag ej har betalt för att skriva detta, möjligen rättshaverist då man tydligen är antingen det ena eller andra om man har synpunkter förbundets ekonomi eller hur det agerar!

2007-04-09, 23:16
Svar #14

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Helene, var det min kritik av att Jolene Arsells påhopp på dig fick ligga kvar oraderat som gör att du anser mig lämplig för uppgiften? Eller var det måhända din egen erfarenhet som ordningsman under diverse rubriker?
 
Eftersom du själv brukar säga ifrån när du tycker att något är fel, så kanske du borde vara lite försiktig med att göra dig lustig över andra som gör det samma - det är så lätt hänt att det börjar höras ett visst klirrande från väggarna annars... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-04-09, 23:57
Svar #15

Utloggad Kristian Jerméus

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Denna diskussionen börjar bli liknande den som vi hade på Ubuntus forum (linux).
Moderatorerna stängde av folk till höger och vänster till slut, tror det var 11 st. på raken av dom mest hängivna debattörerna. Anledningen var att svordomar skulle filtreras och ingen kritik fick framföras till moderatorerna.
Man fick inte diskutera något som hade med forumet att göra överhuvudtaget.
Detta fick sådana proportioner till slut att det var omöjligt för dom att fortsätta.
Nu har alla moderatorer avsagt sig uppdragen och nya tillsatts. Fortfarande samma regler som tidigare, möjligtvis putsade lite här och där, men stämningen har blivit mycket bättre.
Tror inte ens jag har sett några svordomar någon gång i forumet, även efter dom lämnade sina poster.
 
Tror att avstängning är sista utvägen om det inte finns något annat sätt. Man kan maila personen i fråga och diskutera hur man ska gå vidare innan man gör en sådan radikal lösning, speciellt när personen är mycket aktiv besökare och en av dem som hjälper till med att svara på frågor i trådar.
Man kan även varna en person som har betett sig illa så länge man skriver varför han/hon har fått en varning.

2007-04-10, 14:36
Svar #16

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Hur många Anbytarforum finns det?
 
I samband med att Ordet i fritt stängdes fanns det skäl att ställa ovanstående fråga, eftersom den officiella beskrivningen av vad som tvingade fram stängningen var åtskilliga sjumilakliv från verkligheten... Om det nu inte fanns två Anbytarforum - och höga vederbörande hade läst det ena, men av misstag råkat stänga det andra...
 
Nu finns det skäl att ställa samma fråga igen. Så här skriver Ted bl.a. i sitt senaste veckobrev, med rubriken Abstinens:
 
Det hände sig på skärtorsdagskvällen att Anbytarforum gick i baklås. Det gick visserligen att läsa och söka bland gamla inlägg, men det gick inte att lägga in några nya. Sådant har inträffat tidigare och kommer säkert att hända igen framöver. Problemet brukar kunna gå att lösa via omstart och lite annat pyssel i den högre Internetskolan. Men är det storhelg så är det, och förbundet har inte något joursystem eller någon 24-timmarsbemanning på sin hemsida.
 
När inte ens Telia Bredband, trots en armé av tekniker, förmår hålla sina 1,4 miljoner epost-kunder flytande, hur skall förbundet med sina knappa personalresurser i alla lägen och på nolltid klara skivan? Och nolltid är uppenbarligen vad som krävs, åtminstone av en del rätt högljudda skribenter som inte accepterar några som helst uppehåll i det fria an- och tankeutbytet.
 
[...]
 
Det är naturligtvis beklagligt när en uppskattad och starkt utnyttjad resurs som Anbytarforum plötsligt inte fungerar, men är det verkligen hela världen? Våra sjukhus brukar ha reservaggregat för att klara elförsörjningen vid strömavbrott. Detta är absolut nödvändigt så att inte människoliv i onödan skall behöva gå till spillo. Likaså måste samhällets vattenförsörjning säkras, avloppssystemen fungera, räddningstjänsten och brandkåren i alla lägen vara på alerten o.s.v.  
 
Men Anbytarforum? Var finns proportionerna? Var finns rimligheten? Av tonläget i somliga av protesterna att döma upplever en del nyttjare avbrottet lika allvarligt som om man hade ryckt ur sladden till respiratorn... Så beroendeframkallande får inte ett diskussionsforum bli. Det är inte riktigt friskt! Snart får väl apoteket börja producera avvänjningsplåster för notoriska AF-debattörer eller särskilda anti-AF-tuggummin!Och i sedvanlig ordning puffar redaktören för ordförande-sanningarna på Rötters förstasida:
 
Ett kraschat Anbytarforum i påskhelgen genererade krav på 100-procentig tillgänglighet. Något som inte ens jätten Telia lyckas med. Om detta och den nya form av abstinens som dataåldern skapar skriver Ted Rosvall om i sitt veckobrev.Åter igen har Ted alltså funnit högljudda skribenter. Den här gången uppträder de inte som om tredje världskriget utbrutit, men väl som om man ryckt ur sladden till respiratorn...
 
Frågan är bara var den upprörde förbundsordföranden har gjort detta fynd; det är inte under den här rubriken åtminstone. Och jag har också gått igenom alla inlägg som gjorts under andra rubriker i Anbytarforum på påskafton, påskdagen och annandagen. Men icke...
 
Inte skymten av några krav på att fel ska åtgärdas på nolltid har jag skådat, varken hög- eller lågljudda (om nu ljudvolym kan mätas med ögonen...); inga skribenter som inte accepterar några som helst uppehåll i det fria an- och tankeutbytet (däremot gott om skribenter som inte accepterar formella begränsningar av det fria tankeutbytet i Anbytarforum - men det är en annan historia...).
 
Kanske finns det en Anbytardubblett där ute någonstans? En virtuell låtsasvärld med högljudda skribenter, proffstyckare, rättshaverister, notoriska AF-debattörer och annat löst folk som ständigt upprör förbundsordföranden med sina pöbelfasoner och orimliga krav...?
 
Eller är det kanske detta Anbytarforum som inte är det riktiga...? J
 
Det lär hur som helst inte råda någon tvekan om vilket Anbytarforum som höga vederbörande kommer att beskriva på Förbundets förtroendemannakonferens i nästa vecka, i samband med att det Nya Anbytarforum presenteras. Och om tidigare rutiner följs också denna gång, så kommer veckobrevet att tryckas upp och ingå i det officiella bakgrundsmaterial som Förbundet delar ut till de närvarande föreningsrepresentanterna...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-04-10, 15:34
Svar #17

Utloggad Iréne Segersköld-Lindén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 15:59
    • Visa profil
Vad jag reagerade mot i herr Ordförandes veckobrev var att vi anses som icke friska, vi som använder oss av anbytarforum och behöver hjälp av både plåster och tuggummin.
 
Tack för den....men det kanske är sjukt att släktforska eller att ha åsikter om saker och ting, vad vet jag....
 
mvh
Iréne

2007-04-10, 17:05
Svar #18

Eivor Andersson (Ema)

Veckobrevet innan handlade om en kissande prins och det är ju väldigt seriöst.
 
Och nu är man inte frisk om man saknar Anbytarforum, när det ligger nere..
Släktforskarförbundet skulle väl istället vara väldigt glada att folk är intresserade av forumet och engagerar sig i Släktforskningen.
 
Det går inte riktigt ihop med denna motvilja mot Anbytarforum, som verkar hänga som en kvarnsten om halsen på Förbundet..
 
Daglig läsare...Eivor

2007-04-10, 17:07
Svar #19

Ingrid Wikberg (Inkan)

Jag slutar nu läsa  veckobreven - jag anser att de inte fyller någon funktion.  
Vad har ordföranden egentligen att komma med i dessa brev?
 
Jag anser att ledningens bojkott av Rune är helt oförlåtligt.  
Den maktkamp som pågår känns inte sund.
 
Och hur mår ordförande Ted egentligen som skriver sådan brev som detta senaste?  
En massa påstående som inte ens kan styrkas med inlägg från användarna.
 
Tack Jörgen Tollesson för både kloka och sansade inlägg.

2007-04-10, 17:11
Svar #20

Utloggad Anders Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2016-04-28, 18:48
    • Visa profil
    • www.tranasydre.se
Nu får ni väl ändå ge er alla som klagar. Att anbytarforum går ner nån dag kan man väl acceptera. Forumet sköts ju på idiell basis och det är ju helt självklart att man inte kan ha bevakning dygnet runt mot server-problem och spamattacker m.m.  
 
Hälsningar
Anders Johansson

2007-04-10, 17:31
Svar #21

Eivor Andersson (Ema)

Hej Anders,
 
Helt ideellt är det väl ändå inte.
RÖTTERs vänner - och det är ganska många - bidrar med 100:- var, samt det är anställda i förbundet som sköter båda sidorna.
Dessa arbetar väl inte gratis förmodar jag, utan har lön som betalas via medlemsföreningarnas insatser.
Sedan att det kan bli driftsstopp kan man ju förstå.
Det är mycket med det tekniska..
 
Eivor

2007-04-10, 18:52
Svar #22

Carl Ruhne

Undrar vilken annan ordförande för en riksförenining som ska representera lokala föreningar över hela Sverige, skulle handla som Ted Rosvall gör för SSFs räkning. Att försöka komma undan att ge information.
Men efter att ha läst hans svar till Jörgen Tollesen förstår jag om han inte vill diskutera offentligt. Det var inga direkt uppbyggliga svar som mailas. Så förstår att han undviker offentligheten om det gäller att svara för sig. Ett mail kommer ju bara en person till del mot om det är på nätet.

2007-04-10, 19:31
Svar #23

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Vilka är det du vänder dig till med ditt inlägg, Anders; vilka är alla som klagar?
 
Som jag säger i mitt tidigare inlägg, så har jag letat igenom alla påskinlägg utan att hitta belägg för de klagomål som Ted, och nu också du, talar om.
 
Det skulle därför vara mycket intressant att få veta vilka klagomål jag har missat...
 
PS!
 
Om någon till äventyrs undrar vad Ordet i fritt (i mitt förra inlägg) är för något, så är det naturligtvis Ordet är fritt, som av hjärnan under skrivningen 'uttalats' Ordet e fritt, vilket av fingrarna misstolkats som Ordet i fritt... Att härleda ords ursprung är alltid intressant... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-04-10, 19:34
Svar #24

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Det blir lätt gnäll när det blir som det nu blivit. Två läger. För att undvika sådant krävs  ömsesidig kommunikation. Jag har sett den här typen av problem förr där det brustit i kommunikation och fram för allt information. Senast (var är inte väsentligt här) fick hela styrelsen bytas ut. Det började med en fråga och slutade i katastrof då frågan aldrig blev besvarad. En fråga som var mycket viktig för många inblandade.
 
Där, liksom här, började man frysa ut de som hade andra åsikter och, huvaligen, vågade framföra dem. Sådant är trist och leder ingenvart utan skapar bara missämja, från alla håll. Till sist förstoras allt upp och man ser illvilja överallt. Missförstånd och ilskan pyr, i båda lägren. Så totalt onödigt.
 
Personangrepp borde inte få tillåtas, självklart. Men då ska det verkligen vara det också. Det är så lätt att ta till det ordet så fort någon har en annan åsikt än man själv, eller om någon säger något kritiskt om det man anser eller gör. Jag är inte bättre själv, fast jag försöker. Vem bedömmer vad som är vad? Jag skulle t ex kunna tycka att det som skrivs i Veckobrevet är kränkande, då det antyds att många av oss är forumfanatiker och alltså inte är riktigt friska. Fast jag tror ändå inte att det är menat som något illa.  
 
Tyvärr så har det hunnit bli så infekterat så att mycket av det som sägs och sker, tolkas som något negativt, fast det kanske inte är menat så.
 
Åsikter måste vi få ha. Det är vi i vår fulla rätt till. Även Rune. Vem i hela friden känner sig så kränkt i det han skrivit så han måste straffas med avstängning på OBESTÄMD tid? Nej, Rune är inte alltid snäll i det han säger, men han hycklar inte, han säger direkt vad han tycker, vilket jag uppfattar som något mycket positivt. Klart man kan reta upp sig på sådant, jösses ja. Man är ju inte mer än människa. Många gånger kan det vara bra att läsa det som står i sin helhet. Inte bara välja ut det som man kan reta sig på. Vilket är så lätt att göra. Det är som om just den biten står i neon och resten i pytteliten stil.
 
Jörgen Tollesson, lite till dig........bra inlägg ovan och så härligt formulerade. Önskar jag kunde formulera mig lika väl.
 
MVH
Annki

2007-04-10, 23:27
Svar #25

Inger Hellberg

Vilken sandlåda. Kan ni inte ägna er åt att byta anor istället för att bråka som barnungar?

2007-04-11, 00:02
Svar #26

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:42
    • Visa profil
Inger
 
Om detta ej intresserar dig så är det bara att låta bli att läsa/kommentera.

2007-04-11, 00:12
Svar #27

Utloggad Mikael karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2011-02-03, 20:14
    • Visa profil
Fantastiskt vad man kan läsa i veckobrevet.
 
Snart får väl apoteket börja producera avvänjningsplåster för notoriska AF-debattörer eller särskilda anti-AF-tuggummin!
 
Sedan kam man om man hoppar över ett stycke läsa följande:
 
Själv erkänner jag gärna att jag allt som oftast får abstinensbesvär. Det handlar varken om sprit eller cigaretter - bort det! - och inte heller om Anbytarforum. Men epost! Om jag inte får kolla min mail åtminstone fem gånger om dagen blir jag otrygg. Detta är en modern åkomma och kanske växer den bort så småningom. Men visst rycker det i fingrarna...
 
Helt otroligt att man offentligt kan raljera över folks Ev missbruksproblem av internet i detta fall anbytarforum för att sedan själv erkänna att man har missbruksproblem av sin mail....
 
Vari består skillnaden ?
 
Sedan kan man i alla fall inte utav anbytarforum utläsa att det funnits något större gnäll rörande påskhelgen jag kan då inte det i alla fall...
 
Men ett tips är kanske att släktforskarförbundet inför åtgärder som avhjälper folks abytarforumsmissbruk :-)
 
Man har ju redan börjat som jag ser det med tex denna nedvärdering utav folk från högsta ort, och med stängning utav ordet är fritt.
 
Jobba på så har ni snart lyckats!

2007-04-11, 01:00
Svar #28

Inger Hellberg

Kenneth> Diskussionstråden i sig intresserar mig inte det minsta, tro inget annat. Däremot, tjafsandet och bråkandet i trådar som denna drabbar hela det övriga forumet eftersom de som adminstrerar forumet måste lägga en massa tid på att se igenom allt tjafsande, tvingas göra bedömningar vad som går över gränsen och vad som inte gör det o.s.v. Och vetskapen att fattas ett diskutabelt beslut, eller ett beslut nånstans ett stenkast från diskutabelt, då uppstår omedelbart ramaskrin och allehanda referenser till diktaturfasoner o.s.v., ja inte kan det vara de angenämaste av arbetsförhållanden, kan jag tänka mig.
 
Men min huvudpoäng är att det finns väldigt mycket som skulle kunna åtgärdas på forumet. Både på det tekniska planet, men också att det finns väldigt mycket oordning i många anbytartrådar, där ämnen/diskussioner hamnat lite under fel rubriker o.s.v. som skulle kunna flyttas och ordnas om. Ett mastodontjobb givetvis. Men så länge en hel del tid går åt till att hålla ordning på alla tjafstrådar, så blir det mindre tid åt allt sånt som är viktigare, som att adminstrera själva anbyteridiskussionerna.

2007-04-11, 05:04
Svar #29

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Inger,
det har framförts många konstruktiva och bra förslag från flera av dem som nu fått epitetet AF-missbrukare för att råda bot på den dåliga administrationen av AF. Det har t o m diskuterats av Rötterrådet hur detta ska kunna göras.
 
Vad som är tjafstrådar vill inte jag uttala mej om, och om du själv har en sådan uppfattning, så är mitt råd att du i fortsättningen undviker de trådar som du anser vara tjafs.
 
Tjafs uppstår lätt när ett forum som AF är dåligt modererat, när personer som Rune Edström stängs av på obestämd tid, när moderatorn utan motivering stryker inlägg och trådar, och när Ssf:s ordförande skriver nedlåtande om AF-användare på officiell plats i Rötter.
 
Mvh
 
/Kaj A.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna