ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-03  (läst 1636 gånger)

2007-02-04, 12:47
läst 1636 gånger

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ett lättlänkat Kafferum, kopplat till AF, är en mycket bra id? - då kan de som inte tycker om den delen helt undvika den.  
 
Ett ord om tack, innan jag går ut i solen:
 
Som en som mest svarar uppskattar jag faktiskt ett tack, det är också ett kvitto på att informationen nått fram. Man kanske forsätter att leta mer data och då är det bra att veta att frågeställaren hänger med. Dessutom ska man tacka - de forskningsetiska principerna är mycket noga med att man ska ge tack och erkännande (på olika sätt) till de som bidragit. Referens till den som tagit fram uppgifter ska också finnas i slutrapporten. Brott mot dessa regler kan medföra att man döms för forskningsfusk. På internationella forskningskonferenser duggar tackandet tätt. (Dessutom flamsar vi en hel del, skrattar och har roligt).
 
Vi borde se på de etiska regler som råder för professionell forskning och försöka tillämpa dem på släktforskningen. Det vore ett led i en kvalitetsutveckling.  
 
Paragraf 6 i Högskolelagen kanske kan vara en början:
 
6 ? För forskningen skall som allmänna principer gälla att
1. forskningsproblem får fritt väljas,
2. forskningsmetoder får fritt utvecklas och
3. forskningsresultat får fritt publiceras.

2007-02-04, 13:28
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Så trevligt med alla förslag till förbättringar, där man kan ha kvar den sociala biten, men ändå inte tillåta elakheter.
 
Som du sa vid något tillfälle, Chris, släktforskning är en hobby, man ska ha trevligt när man släktforskar (ja, det var väl inte ordagrant, men något ditåt).
 
Någon författare har skrivit något i stil med
 
Att mötas och växla några ord eller två, gör vägen lättare att gå.
 
Även om det inte är tungt att släktforska, så blir det så trevligare om man får framföra sina åsikter, om något man inte tycker är så bra eller berömma hjälpsamma forskare.
Ann-Mari Bäckman

2007-02-04, 13:34
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Bra inlägg Niclas, och en sammanfattning av många goda id?er som framkommit under de senaste månaderna. Problemet är att vi inte vet om något går fram till de ansvariga. Feedbacken är minimal, vilket gör mig lite orolig över den nya plattformen. Man hade förväntat sig en större öppenhet och önskan att dra nytta av användarnas erfarenhet när ett nytt forum byggs upp, t ex som betatestare. Nu verkar allt byggas upp i det fördolda.
 
När det gäller tackande vill jag divergera en aning från Niclas, och jag tycker som Chris att det är bra att få ett kvitto på att informationen gått fram, gärna bara som ett tack. Det är också bättre att tacka i direkt anslutning till frågan än att starta en ny diskussionstråd för att dela ut blombuketter och annat, som kanske inte ens hittas av mottagaren och gör forumet onödigt vildvuxet.

2007-02-04, 14:03
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anders!
 
Offenligt tackande är inte så tokigt heller. Tänk om alla som får priser av olika anledningar, inte uppmärksammas av pressen. Hur kul skulle det vara att bara få det hemskickat?
 
Själv är jag så fräck att jag skickar ett mail och upplyser om blombuketten som väntar, om det inte uppmärksammas. :-)
Ann-Mari Bäckman

2007-02-04, 14:45
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Att skriva ett tack efter svaret är väl offentligt?

2007-02-04, 15:01
Svar #5

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Ett tack i samma tråd är givetvis att föredra då det också är en signal på att frågeställaren läst svaret - jag som besvarar frågan behöver alltså inte gå och fundera på om vederbörande missat mitt svar.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-02-04, 15:32
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Naturligtvis ska man tacka eller göra den svarande uppmärksam på att man läst svaret. Det ena ska inte ersätta det andra. Vad jag menar med mitt inlägg är att jag inte förstår varför sådana rubriker, som veckans ros t ex raderas. Vill någon berätta för alla och envar att någon förtjänar en extra uppskattning, så ska det tillåtas. Det är det jag menar med offentligt i förhållande till ett diskret tack i ett inlägg under t ex Burträsk, Västerbotten.
 
Nu bör vi väl inte haka oss fast vid detta utan det är väl mer vad som ska vara tillåtet att framföra i Anbytarforum eller inte.
Ann-Mari Bäckman

2007-02-04, 22:20
Svar #7

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Det är väl alltid trevligt att få ett tack? Inte nödvändigt men som sagt trevligt. Naturligast är ju att man lägger tacket i den rubrik där man fått svaret. Det är ju när man vill visa sin uppskattning lite extra som man skriver under dagens ros. Det tycker jag också är rätt trevligt.
 
En liten reflektion bara. Om jag fick kritik varje dag på jobbet så skulle jag ta mig ett snack med de som kritiserar. Det gäller ju att ta reda på var i felet ligger och försöka reda ut det på bästa sätt. Ömsesidig kommunikation är aldrig fel. För att jag ska kunna utvecklas så må jag lyssna på kritik annars kommer jag fortsätta göra samma fel. Hellre att folk talar med mig än om mig, vad det än är. Själv föredrar jag helt klart personer som säger vad de tycker och även ger mig förslag och ide?r, än såna som låtsas att de tycker som jag. Ja, detta är ju bara vad jag känner, andra kan ju ha andra åsikter.
 
 
Annki

2007-02-05, 01:31
Svar #8

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Rosen var ju faktiskt en sorts kvalitetsgaranti liknande den som finns på Ebay etc. där man betygsätter säljarna så att andra vet vad de går för. En ros var ett erkännande av att någon gjort ett bra jobb, en släktforskande kollega att lita på. Och det var väl dessutom sällan så att någon fick en ros efter bara ett svar eller två utan man fick hålla på ett tag.
Förutom nöjet för den som fick rosen förstås, det är ju alltid roligt att få uppskattning! Och med uppskattning gör man ju gärna ett ännu bättre jobb nästa gång.
Så visst var väl Rosen i släktforskningens tjänst?!?
 
Men naturligtvis hör det till vanlig artighet (och samtidigt praktiskt erkännande av erhållet svar) att man tackar för sig i den tråd man ställt frågan. Rosen var, som jag förstod det, till för de där alldeles extra insatserna som man ville uppmärksamma också andra på.
 
Hör inte det här med säg inte tack, inga onödiga kommentarer ihop med en längesedan svunnen tid när det var dyrt med lagringsmedia?? Att lagra textsnuttar tar knappt nå't utrymme alls - om det gör det är det något fel på programmet.
 
Ingela

2007-02-05, 06:29
Svar #9

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Ingela, jag instämmer till 100%!

2007-02-05, 11:39
Svar #10

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Visst hopp om bättre tider ges med dagens nyhet på Rötter. Trevligt att se användarrepresentanter i Rötterrådet, och så engagerade namn som Chris Bingefors (som jag trodde var en kille!) och Mats Ahlgren. Ser fram emot bättre information om utvecklingen framöver. Lycka till!

2007-02-05, 13:08
Svar #11

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Tack för de positiva orden Anders. Det där med Chris har lurat många!

2007-02-05, 14:23
Svar #12

John Sidén

Jag håller med Anders helt och fullt (det gjorde jag inte alltid för sju år sedan, eller kanske rättare sagt, Anders höll inte alltid med mig). Men jag trodde nog inget annat än att Chris var en tjej (även om min brorson Christopher kallas Chris) och jag hoppas att både hon och Mats, som ofta förekommer här i Anbytarforum både i rena släktforskningsdiskussioner och i sådana här sammanhang, inte bara får säga sitt utan också att deras synpunkter tas på allvar och deras kunskaper och engagemang tas till vara. Jag önskar liksom Anders det nya Rötterrådet och dess ledamöter lycka till!!

2007-02-05, 14:37
Svar #13

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Ja, det var en glad nyhet att se både Chris och Mats i Rötterrådet. Känns gott inför framtiden. Min son heter Christopher och kallas Chris, så jag var per automatik inne på att Chris var en kille. Fast sen såg jag ju att så var inte fallet .
 
Lycka till!
 
Annki

2007-02-05, 14:51
Svar #14

Eivor Andersson (Ema)

* If you can?t beat them - join them *
 
Eivor

2007-02-05, 15:53
Svar #15

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Angående betygsättandet av andra medlemmar (eller var det deras inlägg) så har nyare versioner av Discus stöd för just detta - men det sägs ju att det är just Discus man skall göra sig av med.
 
Nu ska jag bege mig till förstasidan och läsa! :-)
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-02-05, 16:28
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
På tal om utdelade rosor, så av de få jag utdelat under åren, så har faktiskt både Chris och Mats fått blommor av mig. Så det känns trevligt att två kloka, sansade medlemmar blivit valda att representera användarna.
Ann-Mari Bäckman

2007-02-05, 17:49
Svar #17

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag vill också säga att det kändes positivt att läsa förstasidan.  
 
Att där finns positivt engagerade användare (läs Chris och Mats), som deltagit aktivt och kreativt i debatten, tycker jag ger anledning till en stilla optimism!
 
(Och ja, jag har också tolkat Chris fel...)
;-)

2007-02-05, 19:36
Svar #18

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Mycket bra, både Mats och Chris deltog ju i utformningen av utkastet till verksamhetsid?n för AF, det kan ju därmed vara ett av underlagen för Rötterrådets diskussioner! Sen bär ni med er en vilja till öppenhet, det är också bra!
 
Nu ser det lite ljusare ut för AF, onekligen.
 
Mvh
/Kaj A.

2007-02-05, 19:51
Svar #19

Utloggad Karin Ekeroth

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 674
  • Senast inloggad: 2012-01-29, 22:10
    • Visa profil
Valet av Chris och Mats till Rötterrådet är ett klokt val. De har båda visat sig vara mycket kunniga och vänliga användare (svarare) på AF. Det känns bra att de ska vara med att utforma framtiden för AF. Det vore förödande för oss amatörer om inte det skulle finnas tillgång till all den kunskap och hjälpsamhet som brukar känneteckna forumet.
 
Jag önskar er båda lycka till med det något grannlaga uppdraget!
 
Vänligen,Karin

2007-02-05, 20:24
Svar #20

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Tack ska ni ha för lyckönskningar. Jag måste erkänna att det kändes något omtumlande att få frågan och att, med kort varsel, svara ja till det ansvar som detta utgör.
 
Att få möjlighet att påverka en av de mest fascinerande sajter som finns , med stora möjligheter att utvecklas till något ännu bättre, till något riktigt stort,  känns verkligen som en utmaning.  
 
Låt oss nu se framåt och tillsammans få ännu fler intresserade av Rötter och allt det fina som finns, det ger ju också ett bra underlag till alla de föreningar som utgör en viktig bas i släktforskarrörelsen.
 
Om du har ideer eller synpunkter, så maila gärna dessa till oss i  Rötterrådet eller till mig

2007-02-06, 00:38
Svar #21

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 16:50
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jag har iallafall lite hopp kvar, som fallskärmsjägaren sa, när inte fallskärmen vecklade ut sig!  
 
Lycka till allesammans!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-02-06, 14:49
Svar #22

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Även om Ordet är fritt ska fortsättas hållas stängd, så kanske man kan tänka sig att öppna en sträng med titeln Förslag till nya Rötterrådet?
 
Visst kan man skicka dem till Rötterrådet, men jag tycker det är trevligt när vi resonerar oss fram.

2007-02-06, 14:57
Svar #23

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Bra id? - den skulle ju kunna ligga under Övriga ämnen. Kanske synd att precis allt hamnar här annars :-)

2007-02-06, 15:31
Svar #24

Lars Öhman

Citat från Rötterrådets sida November 2005
 
Inköp av Discus 4
Förbundsstyrelsen har tidigare godkänt inköp av den uppgraderade Discus-programvaran. Yvonne Carlsson kommer snarast att inköpa Discus 4.
 
 
Citat från inlägg av Christer Lindström under Ordet fritt, Anbytarforum den 11 september 2006.  
 
Att programvaran inte uppdateras har med avtals- och ägarfrågor att göra.  Anbytarforums problem har inte med serverkapacitet att göra utan med själva programvaran. Vi jobbar för fullt med att hitta en långsiktig och stabil lösning. Det är, som alla säkert förstår, något som måste få ta tid
 
 
Det är svårt att tolka ovanstående på annat sätt än att det inte blev något av med det av styrelsen beslutade inköpet av den uppgraderade Discus-programvaran. Önskvärt vore därför att det nytillträdande Rötterrådet uppdaterar sin sida med en beskrivning över vad som istället har beslutats. Som det nu är står det första beslutet oemotsagt på Rötterrådets sida, vilket skapar förvirring.

2007-02-06, 15:39
Svar #25

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Ja, ska man lämna förslag till utveckling av forumet är det ju intressant att veta om man redan har tekniska begränsningar pga ett beslutat inköp, eller om man kan påverka val av teknik?

2007-02-06, 16:57
Svar #26

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Lars Öhman:
 
Crister Lindströms inlägg den 11:e September var ett svar på mina synpunkter på den bakomliggande programvaran som forumet körs på. Huruvida Crister svarade för de programvarorna eller Discus har jag ingen aning om. Ifall hans svar syftade på de bakomliggande programvarorna förefaller det tämligen märkligt eftersom det är fria och gratis programvaror. Oavsett så verkar ju det hela konstigt när man redan beslutat att uppdatera till 4.0, vilket i sin tur skulle innebära både 1 års support via email (perfekt när man byter version) och gratis uppdatering till 5.0 när den versionen kommer. Men någon tyckte ju att man skulle införa något modernt, fast nyare versioner av Discus innehåller ju massa moderna saker.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-02-06, 17:33
Svar #27

Lars Öhman

Henrik,
 
Jag ser nu att Christer Lindström den 7 januari 2007 i ett inlägg på Debattsidan bl.a. har skrivit följande.
 
De enda beslut som tagits är att:
1) överföra Anbytarforum till en modern plattform  
2) införa obligatoriska användarkonton samt en årsavgift på 100 kr.
 
Jag vill inte gå in närmare på spekulationer om vad den nya plattformen kan innebära i form av val av programvaror och webhotell. Jag tror det är bäst att det nytillträdda Rötterrådet får förklara sammanhangen, gärna på sin egen sida som ligger under Kontakta Oss på Startsidan.

2007-02-06, 20:04
Svar #28

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
I avvaktan på att en grupp för förslag eventuellt skapas diskuteras olika förbättringsförslag på Proveniens, med tanken att kunna lyfta över dem hit sedan.

2007-04-03, 13:43
Svar #29

Lotta Nordin (Lotta)

Har anbytarvärden några som helst regler att gå efter när inlägg raderas och diskussioner stängs? Någon konsekvens finns i alla fall inte, åtminstone ingen som syns. Det är väl bara bristen på konsekvens som är konsekvent.
 
Rune Edström är avstängd på ”obestämd tid” och får tydligen inte heller nämnas. Helt harmlösa inlägg från Rune (är han inte avstängd, förresten? ) raderas med en nästan obegriplig hastighet, samtidigt som det i andra diskussioner tydligen får förekomma hur mycket påhopp och bråk som helst utan att anbytarvärden ens märker det. Spam ramlar in och får ligga kvar i timmar, men Runes inlägg……vips så är dom borta!
 
När inlägg raderas av olika mer eller mindre märkliga anledningar så får samtidigt andra inlägg ligga kvar, inlägg som antingen refererar till eller är direkta svar(med namn) på dom raderade inläggen. Det blir väldigt märkliga resultat av det ibland.
 
Nu är det förb-e mig dags att se till att inte bara användarna har klara regler att hålla sig till, utan också anbytarvärden (eller är det –arna?).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna