ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-04  (läst 2262 gånger)

2007-02-03, 02:18
läst 2262 gånger

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Kaj, jag kan (om du inte visste det förut) meddela dig att jag redan den 30 jan skickade med ditt inlägg (med mitt fullständiga stöd) till ordförandelistan som är en mailinglista som används som informationskanal mellan förbundsledningen och medlemsföreningarnas ordföranden.
Inlägget följdes av en kort debatt mellan Ted och mig, men ingenting framkom mer än det som sagts på Rötters framsida.
De övriga ordförandena som nås av listan var märkvärdigt tysta, men det är de alltid, utom när det gäller triviala föreningsfrågor.
Jag är tämligen säker på att hanterandet av Rötter och Anbytarforum kommer att vara en het fråga på styrelsemötet, med tanke på Evas inlägg härovan och att det uppenbarligen saknades styrelsebeslut för stängningen av Ordet är fritt.

2007-02-03, 06:42
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det absolut viktigaste för förbundets trovärdighet är att reparera skadorna av en panikartad stängning och alla underliga raderingar som gjorts. Allt det arbete som lagts ner på att föra ut släktforskning som en rolig och mycket givande hobby raseras av de underliga turerna på Rötter. Det finns massor av människor med stor erfarenhet av olika verksamhetsområden i föreningarna, de flesta säkert ganska inaktiva när det gäller föreningsarbete. En öppen och framåtsträvande släktforskarrörelse kan leda till ett större engagemang och en starkare rörelse. En sluten, repressiv politik skadar däremot bara släktforskarrörelsen och därmed verksamheten. Kom ihåg att vi talar om en hobby, och en hobby ska vara just rolig och givande, annars lämnar vi den och gör något annat istället.


2007-02-03, 11:40
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Man tar sig bokstavligen för pannan!
 
Sveriges släktforskarförbund stänger nu sin avdelning ”Ordet är fritt om släktforskning” under Anbytarforum på hemsidan Rötter. Avdelningen måste helt enkelt bort, säger förbundets ordförande Ted Rosvall. Här finns för många ”proffstyckare”, rättshaverister och andra som gör livet surt för oss i förbundet. Så nu får det vara nog. Dessutom har det kommit in mängder av spam. Anbytarforum är ett seriöst diskussionsforum där man kan utbyta kunskap och erfarenheter om släktforskning. (Helsingborgs Dagblad)
 
Här krävs uppenbarligen en fullständig rensning i ledningen för Sveriges Släktforskarförbund. Ordföranden har totalt lämnat verkligheten bakom sig! All diskussion om förbundsfrågor skall tystas.
 
Adjö Ted Rosvall!
Adjö Crister Lindström!
Adjö Gustaf von Gertten!
 
Välkommen alla krafter som vill verka för ett öppet släktforskarklimat i en modern tid.

2007-02-03, 11:49
Svar #4

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Hårda ord Anders!  
 
Tyvärr tror jag din slutsats är helt riktig. En folkrörelse kan inte ha en ledning som betraktar medlemmars engagemang som proffstyckeri eller rättshaveri.
 
Däremot tycker jag det finns en rad i citatet som är högst tänkvärt:
 
SÅ NU FÅR DET VARA NOG!

2007-02-03, 11:56
Svar #5

Roger Johansson

Hej på er alla glada människor!
 
Styrelsen verkar vilja ha all diskussion på Rötters insändarsida. Jämför man med en normal tidning så tar en sådan in de insändare redaktionen känner för och så långt tycker jag det är väl och ve. Om det vore DÄR som enbart vissa inlägg kom in så skulle jag inte protestera (även om jag skulle tycka det var dålig politik).
 
Är det inte en intressant fråga vad Anbytarforum ska användas till? Endera är det en kanal för enskilda släktforskare att diskutera frågor som berör släktforskning eller är det en kanal för styrelsen att föra ut sin politik.
 
Personligen tycker jag styrelsen kunde hålla sig till alla de areor de har och låta diskussionen flöda fritt på forumet, det är trots allt det som är AVSIKTEN med ett forum.
 
Är det någon som vet vem som representerar DIS på Släktforskarförbundets årsmöte?
 
Och finns det någon motkandidat till ordförande i förbundet? Är citatet fr HD korrekt så måste vem som helst förutom nuvarande ordförande vara en bättre kandidat.
 
Nu ska jag fortsätta kolla skidskytte och tvätta, kom ihåg att det finns ett liv utanför släktforskeriet också. När man börjar ta ett intresse på FÖR stort allvar är det lätt att bli fartblind .
 
Lev väl allihopa, INKLUSIVE nuvarande styrelse, önskar er inget ont mer än att jag tycker ni ska lämna era uppdrag.

2007-02-03, 12:05
Svar #6

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Jag tillhör skaran som skriker över stängda och raderade trådar men jag tillhör också kategorin av människor som söker fakta och det jag har funnit i mina efterforskningar inom ramen för det vi nu diskuterar är nedslående.  
 
Tyvärr ödslar vi energi på något vi inte kan påverka (i alla fall inte här). AF, förbundet, styrelsen mfl har all rätt att radera och stänga trådar. Om man studerar netetikett, AF's ordningsregler och det faktum att de flesta av oss inte har användarkonton så är konklusionen den att vi skriker i total meningslöshet. Jag har nu läst ordningsreglerna fram och tillbaka ett antal gånger. Vi kommer ingen vart med att starta upp nya diskussioner om hur förbundet och AF sköts.  
 
Vill vi diskutera förbundsfrågor måste vi starta ett nytt forum. Yttrandefrihet har vi fortfarande men iom att detta forum är direkt kopplat till förbundet så kan vi tyvärr inte bestämma var skåpet ska stå. En jämförelse: Skulle du gilla om en okänd människa kom hem till dig och hade åsikter om hur du har inrett ditt hus och vilken mat du har i kylskåpet?  
 
Jag känner mig väldigt sorgsen över detta men måste ta in fakta och verklighet. Jag kan inte diskutera förbundsfrågor *punkt* Men jag kommer aldrig ge mig vad gäller frågor som har med SLÄKTFORSKNING att göra. Mina anor under Judiska släkter fick inte diskuteras och har inte öpppnas helt ännu. Men hemsidor som radio islam får härja fritt på nätet och har där lagt ut en släktbeskrivning av min familj med en mycket rasistik ton.
 
Det här blev virrigt!!
 
Så, vad gör vi nu??
 
Helene

2007-02-03, 12:19
Svar #7

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Skulle du gilla om en okänd människa kom hem till dig och hade åsikter om hur du har inrett ditt hus och vilken mat du har i kylskåpet?
 
Jag kan inte tycka att en sida som drivs av ett förbund av föreningar kan kalla föreningarnas medlemmar okända människor
 
Tyvärr verkar den synen vara oroväckande spridd.
 
Sen är det ju så att Rötter, anbytarforum och dess nutid och framtid visst diskuteras på andra forum.
 
Där det är högre i tak...

2007-02-03, 12:24
Svar #8

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Själv tror jag att man aldrig bör ge upp när orättvisan knackar på dörren. Det som sägs i HD är så fult att man skäms. Det är att nedvärdera de som har åsikter som faktiskt är vettiga, vilket väldigt många har här.
 
Läs det Tollesson skrivit för det är mycket tänkvärt.  
 
Ha en fin dag.
Annki

2007-02-03, 12:31
Svar #9

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Anders!  
 
Bara för att jag tagit reda på fakta så innebär inte det att jag inte delar er mening. Gå tillbaka i diskussionen så ser du att jag jag gapar rätt bra. Jag har dock bara tagit reda på fakta och är orolig över det faktum att vi inte har så mycket kött på benen och undrar därmed vad vi ska göra åt situationen. Bli inte arg på mig.  
 
Helene

2007-02-03, 12:42
Svar #10

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Allmänna ordningsregler ska självfallet följas och övertramp beivras, det är därför vi nästan alla stöder införandet av obligatoriska användarkonton. Men det innebär inte att debatt och engagemang bör strypas, så som nu sker. Förbundet är inget annat än Sveriges släktforskarföreningar och deras tusentals medlemmar, alltså vi, och därför har vi rätt att ha synpunkter på hur hemmet inreds.  
 
Styrelse och funktionärer måste börja förstå att detta engagemang är något positivt. Med tanke på utseendet på Rötters framsida nu i helgen och ordförandens utgjutelser i dagspressen så ser jag föga hopp med nuvarande regim. Något mer avskräckande för nya intresserade än den text som redaktören låter ligga ute som förbundets välkomstsida, eller de signaler som ordföranden skickar ut i HD, är svårt att föreställa sig. Inte konstigt att ekonomin går dåligt. Vem vill stödja denna verksamhet?

2007-02-03, 14:59
Svar #11

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Vad ska man säga?  
The same procedure as every year...  
 
Mvh Anita

2007-02-03, 15:21
Svar #12

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Helene, jag är inte arg på dig... ;-)
 
Jag har funderat lite mer på det som stod i HD. Om man tittar vilka som deltagit i debatten så finns flera av de jag uppfattar som tunga släktforskare. Ett exempel är Anders Berg, som jag uppfattar som en verkligt seriös och kunnig släktforskare. Han är dessutom en av dem som (trots att han också driver sin egen Scangen) verkligen deltar aktivt och positivt på många ställen i anbytarforum. Han har varit en stor hjälp för mig många gånger, t.ex. med läshjälp.
 
Om nu Ted sagt det som citeras i HD (och jag uppfattar Claesson som en mycket sansad och släktforsknings-intresserad journalist) så innefattar han ju sådana som Anders Berg i sitt gräsliga uttryck - proffstyckare, rättshaverister och andra som gör livet surt för oss i förbundet.
 
Vilket ju verkligen förklarar Anders skarpa kommentar här ovan...
 
Kan vi ha en ordförande som benämner våra mest värdefulla skribenter på det sättet? Det tycker inte jag. Man kan ju dock hoppas att något misstolkats och att vi efter helgen får se en förklaring och ursäkt på förstasidan.

2007-02-03, 15:43
Svar #13

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Rätta mig om jag har fel!
 
Jag har endast släktforskat i ca 2 år och det tog inte speciellt lång tid innan jag insåg att det finns de som skriver inlägg med personangrepp, okonstruktiv kritik, m.m enbart i syfte att smutskasta och skapa misstro mot förbundet. Många gånger har det slutat i att trådar låsts, inlägg försvinner och klumpiga uttalanden - precis sånt som rättshaveristen velat - se, nu finns det ytterligare något jag kan klaga på!
 
Jag ser absolut inget konstigt i att förbundet nu tröttnat och agerat som de gjort. Problemet är väl att man uttryckt sig på så sätt att många fått för sig att ALLA som diskuterar förbundet, AF, m.m är rättshaverister och proffstyckare - vilket man förmodligen inte menar. Jag tror att man (förbundet) tycker engagemang är bra, men det skall vara rätt sorts engagemang också. Ni som vet med er att ni engagerat er på ett konstruktivt sätt, haka inte upp er på att ni gjort något fel - det har ni inte!
 
Jag lägger störst skuld på de få personer som inte kan bidra med konstruktiv kritik utan hela tiden måste hitta fel och håna de som arbetar inom förbundet. Om jag inte minns helt fel så har väl Christer fått stå ut med påpekanden om att han minsann inte kan ett dugg om hemsidor, att han inte vet hur man tar backup, m.m.
 
Och när det gäller liknelsen med inredningssynpunkterna - visst är det väl så att många är okända, de skriver ju inte ut sina riktiga namn. Sen spelar det väl egentligen ingen roll om det är okända eller inte, det är kanske t.o.m värre att få kritik av någon man känner ?
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-02-03, 16:00
Svar #14

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Henrik, det är en vacker tanke att ordförandens svepande uttalande bara skulle gälla några få anonyma skribenter som skrivit personkritik...
 
Tyvärr har ju censuren drabbat alla.
 
Din tro att man (förbundet) tycker engagemang är bra tycker jag låter väl godtrogen. Jag har inte sett ett (1) uttalande som stöder detta.
 
Tvärtom finns ju mängder av tecken som visar att allt enganemang tolkas som andra som gör livet surt för oss i förbundet...

2007-02-03, 16:09
Svar #15

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Om man vill komma tillrätta med personangrepp och destruktiv kritik så måste man moderera forumet med den utgångspunkten, Henrik!  
 
Och förbundsledningen måste dessutom ta sig tid och lust att kommunicera sina ståndpunkter även för den bredare läsekrets som många gånger inte deltar i diskussionen utan bara läser. En seriöst menat fråga måste behandlas på ett seriöst sätt av den som sitter inne med svaret.
 
Det har ställts flera mycket seriösa frågor i dessa spalter som inte kommeterats, raderats, och nu det sista även åkt med i någon form av mental kortslutning. Några svar från förbundsledningen har inte kommit - istället buntar man samman alla deltagare till en byk av gnällspikar.
 
Att det kan gå snett beror nog inte bara på de aktiva deltagarna i tråden, utan även på de som avsiktligt avstår från deltagande men som skulle kunna ge väsentliga svar på allvarligt ställda frågor.
 
Det är inte så spännande att diskutera skuldfrågan utan sakfrågan. Ted Rosvall har tidigare aviserat att Anbytarforum/Rötter skulle ha en ny plattform i drift i januari. Crister Lindström har meddelat att det ska komma mer information när det finns någon. Inget har hänt, mer än att graden av kaos har ökat. Massor av frågor kvarstår obesvarade av de som har ansvaret.
 
Jag har på annan plats frågat om förbundets ekonomiska utveckling från 2005 och framåt. Jag har kritiserat förbundsledningen för brister i den ekonomiska styrningen och ställt ett antal frågor kring denna bland annat den centrala frågan om hur förbundsstämmans budgetbeslut skall uppfattas - är det bara en inriktning eller är det i någon mening bindande för en mellan stämmorna vald styrelse (frågan handlar ju om ansvarsfriheten!). Inte ens en kritisk kommentar från Rosvall utan enbart ett tyst avfärdande, samt nu igår en kommentar om rättshaverister, proffstyckare och andra snursnören.
 
Jag kan inte hålla med dej i din analys Henrik.
 
Mvh
/Kaj A.

2007-02-03, 17:07
Svar #16

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Först tycker jag vi ska avvakta ett tag och se om det uttalande som gjorts är rätt citerat, kan ju vara någon form av misstag, och då finns det ingen anledning att ta i för mycket.
 
Nu borde kanske denna storm ha nått berörda och vi hade kunnat se en dementi.
 
Under förutsättning att det inte kommer en dementi så dyker följande tankar upp.
 
Att stänga en hel avdelning, med hundratals inlägg, beroende på ett fåtal felaktiga inlägg tillhör en förgången metod att hantera information,
 
Att dessutom, via externt media, komma med svepande, i mångt och mycket osaklig, kritik mot de som skriver visar på bristande respekt.
Om kritiken presenterats på det media, Rötter, som berörs så hade jag haft en viss förståelse för det, men inte nu.
 
Naturligtvis ska diskussionerna föras på Rötter, men varken på Debattsidan eller här,har någon form av svar givits på de berättigade, engagerade, frågor som lyfts fram. Det må röra Anbytarforum, Förbundets ekonomi eller andra frågor, utan nu får skribenterna veta att de är klassificerade i enlighet med de uttryck som skrivs på Helsingsborgs Dagblad.
 
Att skriverierna gjort livet surt för förbundet, är för mig en märklig motivering, när merparten av det som skrivits är av omtanke om förbundet, om Rötters och anbytarforums framtid, om ekonomiska spörsmål osv.

2007-02-03, 17:18
Svar #17

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är självklart att alla eventuella kommentarer till stängningen skulle gjorts på AF eller på Rötters förstasida. De skulle också varit öppna för diskussion. Som Mats skriver, är det otidsenligt att stänga en hel avdelning för att några få inte kan sköta sig. Det är bara att gå terroristerna till mötes och ge dem för stor makt, vilket är precis vad de vill ha.
 
Den absoluta majoriteten av alla inlägg, oavsett åsikt, har gjorts för att värna om släktforskningen, föreningarna, förbundet och framtiden. De visar på ett levande intresse för släktforskarrörelsens framtid, som är glädjande mitt i detta kaos.

2007-02-03, 17:22
Svar #18

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Det som verkligen är anmärkningsvärt är faktiskt att Anbytarforums avdelning Ordet är fritt stängdes utan att varken rötterrådet eller den övriga styrelsen visste någonting. Det är tyvärr ett mönster som återkommer gång på gång, och som alltid har haft signaturen Ted Rosvall.
Man är heller inte beredd att lyssna till de råd många kommit med när det gäller modereringen av Anbytarforum. Vi är nämligen ense om att AF måste modereras så att de inlägg som bryter mot reglerna avlägsnas innan de gör någon skada. Men med en ensam anbytarvärd som plötsligt efter helgen konfronteras med ett antal urspårade diskussioner, är det inte konstigt att man panikreagerar som man gör.
Jag förordar därför ett system som det som reglerar Wikipedia, där frivilliga deltagare successivt växer in i rollen som moderatorer, och som successivt erhåller ökade möjligheter att ingripa vid regelbrott. Om man har ögon som kan ingripa i diskussioner och ta bort provokativa eller regelvidriga inlägg omedelbart, så uppstår inte den pajkastning som när den pågått ett par dagar måste opereras bort med omfattande amputationer - både av avdelningar och av demokratin.
Förbundsledningens agerande är odemokratiskt, och det manar inte direkt folk till att bli snällare, utan skapar i stället en vrede hos de som känner sig orättvist behandlade. Man kan inte möta våld med våld. Det skapar bara mer våld.
Ledningens surmagade behandling av Anbytarforum står inte i rimlig proportion till vad man reagerar emot. Stängningen drabbar såväl de som inte följt reglerna som de som faktiskt följt dem...

2007-02-03, 17:47
Svar #19

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Jojje,
Ditt förslag om moderatorer är bra. Ett liknande förslag kom även upp under diskussionen i tråden Andra rubriker, och finns med i utkastet till verksamhetsid? för Anbytarforum som har skickats till förbundsstyrelsen. Kanske kan dagens styrelsemöte ge ett svar på hur man ser på ditt förslag!
 
Mvh
/Kaj A.

2007-02-03, 18:38
Svar #20

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Anders Ellerstrand:
 
Jag skulle inte direkt kalla mig själv godtrogen, försöker snare peka på att det finns olika sätt att se på saken. Finns t.ex inte möjligheten att det faktiskt skulle kunna vara så som jag beskriver? Istället för att ens fundera över detta så tycker majoriteten att huvuden skall rulla...
 
Självklart drabbar censuren oss alla - men vems är egentligen felet? Är det enbart Ted & Co's fel eller har vissa av oss andra (därmed inte sagt alla) en del i det? Jag tror nog de flesta av oss ser och vet vilka som bedriver seriös släktforskning och som diskuterar förbundet på ett seriöst och konstruktivt sätt.
 
Som Jojje redan påpekat så finns troligtvis inte resurser till att moderera forumet på det sätt som man skulle behöva göra - istället för att gå igenom massvis med inlägg så stänger man trådar - enligt reglerna. Sen får man tycka vad man vill om reglerna.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro
 
PS. Vet inte om allt i mitt inlägg var riktat till Anders Ellerstrand direkt! :-) DS.

2007-02-03, 19:00
Svar #21

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
OK Henrik! Vi tar din hypotes - förbundsledningen tycker att medlemmarnas engagemang är bra.
 
Hur förklarar du att man inte på något enda sätt visat uppskattning, tillmötesgående, något...?
 
Mot detta står hypotesen att förbundsledningen inte tycker om engagemanget. Då blir ju all censurering, all tystnad, uttalanden i dagspress m.m. följdriktiga och förståeliga.
 
När det gäller modereringen - om man verkligen tyckt att engagemang från användarna var bra, så kunde man ju provat något av de mängder med förslag om att förbättra modereringen som framförts.
 
Problemet är väl närmast att många av dessa förslag har gått ut på att involvera användarna mer - automatiska modereringssystem, frivilliga moderatorer utsedda av användarna osv. Dvs - en mer effektiv och heltäckande moderering, men inte en moderering under direkt kontroll av förbundsordförande, och inte en moderering utan påverkan från Rötterrådet...

2007-02-04, 00:29
Svar #22

Ingrid Wikberg (Inkan)

Jag håller med om att det är trist och otrevligt att rubriker, och hela avdelningar stängs, i stället för att man bemöter det inlägg som är helt oacceptabelt och ev raderar just det.  
Nu raderas allt. Och alla drabbas.
 
OCH en öppen debatt om Anbytarforumet måste ju föras helt öppet just här på Anbytarforum så alla som vill kan läsa och även delta.
 
Det är vi medlemmar i olika föreningar som är SSF - ordförande och styrelse är ju vald av oss -om än indirekt.  
De sitter alla på vårt mandat.
 
Så den här maktfullkomligheten som visas upp  nu, tycker jag inte passar en demokratisk förening. Det är just det som kan få en att undra om det står rätt till i förbundet?  
 
Jag blir i alla fall mycket misstänksam och börjar undra vad det är som är så bedrövligt med att aktiva släktforskare som både forskar om sin släkt och ger andra hjälp - men även har åsikter om forumet, nu smutskastas i en nyhetstidning på ett oförskämt sätt - och även tystas här genom raderingar.
 
Även om jag ej varit så aktiv det senaste året - (jag skriver annat och översätter gamla handlingar) så läser jag Anbytarforum. Bl a för att få ta del av andras tankar och åsikter om släktforskning etc.

2007-02-04, 05:02
Svar #23

Utloggad Thomas Vikander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2018-06-11, 05:22
    • Visa profil
Your input goes double for me, Ingrid Wikberg.
 
The utter vaporization and complete cleansing of mOrdet ar fritt (as I now call it), is shocking.
I never found anything there unduly disturbing, out of place or irrelevant.
Furthermore, the amount of space it occupied was quite reasonable in proportion to the rest of Nytt senaste dygn.  
Let's face facts: we're not even hitting the 200 daily entries mark lately, and a freewheeling discussion area at AF is most welcome for those of us who like to round out our days by having some contact with others sharing common concerns.
 
At Google.ca I type in anbytarforum and up comes:  
Anbytarforum
A place for discussions and debates among genealogists. From the Federation of Swedish Genealogical Societies.  
 
...and if I click on that, I get:
Welcome to Anbytarforum - The Genealogist's Discussion-board, brought to you by Rötter - the e-zine of the Federation of Swedish Genealogical Societies. This is the place for discussions and debates among genealogists. ...
 
Sure seems as if debating at AF is acceptable. At least in English for me in Canada.  
However, one gets a different picture when the same search is done at Google.se . Check it out.
 
No doubt the AF censor will cleanse Google.ca 's
search results in short order!
 
It could well be that the administrators here are of the quiet librarian type who are by nature non confrontational, which may explain why they have no zest for debating or others' discussions of 'uncomfortable' topics.
I am forever amazed by people who are voted into leadership positions or who propel themselves into power, who then fail to recognise their own limitations and begin to disrupt the very constituents and institutions that had engineered their leadership status.
 
It appears they have lost the confidence of many of us.
Stepping down -- standing aside, is an option they might consider.
 
Surely there is someone with some moxie (Algonquian language) suitable for a fresh and dynamic editorship at AF !

2007-02-04, 08:35
Svar #24

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Anders Ellerstrand:
 
Grundinställningen kan vara att man tycker det är bra med rätt sorts engagemang. Men att all den negativa kritik som riktas mot förbundet kanske gör att de inte orkar sålla agnarna från vetet. Tänk dig själv att gå till jobbet varje dag och mötas av kommentarer om att du inte gör ditt jobb rätt, att du borde göra dittan och datten, det är nog lätt hänt att det konstruktiva glöms bort och att man vänder taggarna utåt. Men det kanske är något man borde tåla, vi kan ju byta ut alla svartfötter och utse nya som vi sedan kan syna under luppen för att se vad de tål (enligt tidigare inlägg från de som varit med längre än mig så verkar ju detta problem vara återkommande så jag vet inte vad som går snett när de utses).
 
Jag har tidigare ifrågasatt den tekniska plattformen bakom AF och anser att jag fått svar i de flesta lägen. När stängningarna kom och jag läste artikeln i HD så tog jag inte alls åt mig utav det som skrevs. Jag vet att jag hållt min kritik på en rimlig nivå, gett förslag på alternativa sätt, osv. Jag visste med andra ord att jag inte var en av de för många som vars enda syfte verkar vara att sabbotera (notera att jag då inte menar de som för fram bra kritik utan de som kanske är mer intresserade av svartmåla t.ex Ted). Trist att några få personer förstör så att jag och alla andra indirekt blir lidande. Ändå verkar de flesta läsa det som att alla sabboterar när de vill diskutera eller kritisera förbundet.
 
Nu tänker jag vänta och se om man tänker uttala sig om vad man egentligen menade. Hur länge 'ordet är fritt' kommer vara stängd (om det inte är permanent). Om och hur man tänker lösa det faktum att det både kommer in bra och dåliga inlägg den vägen - man vill ju gärna behålla de bra. Sen får jag ta ställningen till om vem som skall få bära hundhuvudet... :-)
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-02-04, 09:02
Svar #25

John Sidén

Om man stänger en hel diskussion innebär det att alla som deltar i diskussionen är drabbade, både de seriösa och de oseriösa debattdeltagarna. Redan för sju år sedan hävdade jag (och mina vänner Lotta och Jörgen samt några andra) att man vinner inget på att stänga diskussioner, den öppna och konstruktiva debatt som alltid måste föras i en demokratisk organisation, vilket även förbundsordföranden hävdar att släktforskarrörelsen är, stryps av maktövergrepp liknande det som Rötters dåvarande redaktör då gjorde sig skyldig till och som nu upprepats av Rötters nuvarande redaktör. Då höll den då blivande förbundsordföranden med mig, varför har han ändrat inställning och försöker idag med sin makt och utifrån sin position strypa debatten? Jag som stödde honom när han ställde upp i valet till förbudsordförande för sju år sedan och även efteråt stödde honom i konflikterna han hade med Rötters dåvarande redaktör vill gärna veta det.  
Det är länge sedan jag gick in i sådana här diskussioner här i Anbytarforum och det är en engångsföreteelse att jag gör det nu. Men jag tycker att jag måste, diktatorsfasoner ska bekämpas även om det är en person som jag givit stöd och haft förtroende för som beter sig så.  
Dixi ett salvavi animam meam  
John

2007-02-04, 11:38
Svar #26

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det borde gå att sätta upp detaljerade regler för hur raderingar ska gå till och på vilka grunder, alla gäller enbart den som brutit mot regeln, inte hela diskussionen t ex:
 
1. Lagstridiga inlägg (porr, hets mot folkgrupp mm), raderas omedelbart
 
2. Uppenbara sabotörer av typen Bill, Bull, Maja Gräddnos(dessa vinner idag på att hela trådar stängs, det är lätt att få stor effekt), raderas omedelbart.  
 
3. Personangrepp riktade mot enskild eller grupp. Med detta menas kränkande, rent personliga kommentarer. Dessa ska skiljas från kritiska, men hövligt skrivna, frågor till funktionärer i deras egenskap av just funktionärer, i den positionen får man lära sig att tåla kritik och att bemöta den. Raderas med kommentar och kontakt med skribenten.
 
4. Den svåraste är när någon förlöper sig i affekt, det har vi alla gjort. I tal är det som formulerats dumt snart glömt men i skrift finns det kvar för alltid. Här måste takt och finess tillämpas. Moderatorn kan t ex ta kontakt med skribenten och påpeka ett olämpligt ordval.
 
DÄREMOT: Inlägg med sk fel åsikter får ej raderas. Då är vi inne på farliga vägar.  Alla former av bedömningar av vad som är rätt eller fel åsikt, eller vad som är och inte är släktforskning är synnerligen subjektiva.
 
Det finns uppenbarligen ett behov av Ordet är fritt och Kantstött porslin, samt diskussioner om förbundet. Dessa ska finnas, under egna rubriker. Detta blir motsvarigheten till fikapausen i föreningsmötet. De som inte tycker om allmänt prat, veckans ros mm behöver inte gå in på dessa rubriker, på det sättet undviker de enkelt att irritera sig.  
 
Förbundsdiskussioner, utan vädring av personliga konflikter och gammalt groll, borde ses som viktiga för verksamheten. Vi har idag via Internet utmärkta möjligheter att få feed-back och kreativa idéer från många fler medlemmar. Varför inte utnyttja det för att förbättra verksamheten?  
 
Det är farligt att blanda ihop seriös med torr och tråkig. Professionella forskare som aldrig visar glädje och spontanitet eller är socialt avvisande i professionella sammanhang blir aldrig mer än mediokra forskare som upprepar vad andra gjort. Det är i förmågan att uppskatta andra, i den fria hypotesbildningen och i flamsandet som de bästa och mest kreativa idéerna föds.

2007-02-04, 11:53
Svar #27

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Extremt bra skrivet Chris!
 
Helene - som nu bröt mot en av ordningsreglerna ;)

2007-02-04, 12:18
Svar #28

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag instämmer.  
 
Chris, vilken härlig vision om framtidens anbytarforum!

2007-02-04, 12:30
Svar #29

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Anbytarforum har en bra släktforskarstruktur. Det som skulle kunna förbättras är att man som en vidareutveckling möjligen öppnade ett avskiljt, men lättlänkat, Kafferum där ditten och datten kunde behandlas som inte berör släktforskning utan mer organisationsfrågor, Burearkeologiska fantasier och annat som idag ofta leder till att trådar och diskussioner urartat och sedan stängts (dvs av typen Ordet är fritt ). Inom själva släktforskningsdiskussionerna (Anbytarforum) bör vi hålla oss till metodproblem och släktefterforskning (givetvis med högt i taket och respekt för nybörjare som inte lärt sig hitta och göra inlägg på rätt sätt, och härtill en duktig Anbytarvärd som dirigerar inlägg på kant rätt).  
Att såsom medlem i en släktforskarförening ansluten till Släktforskarförbundet få diskutera själva organisationen och förbättring av forumet borde vara en självklarhet. Att klaga utan lösningar och börja bråka som småbarn leder dock inte till något konstruktivt - och på så vis kan jag förstå det som skett med stängningar (även om jag inte delar denna drastiska lösning).  
En annan sak som jag reagerat på under åren är alla dessa tack som blir inskrivna i själva diskussionerna - det är alltid trevligt när folk tackar, men egentligen borde ju detta kunna ske via mejl om nu man skulle kunna ange denna utan att riskera få spam. Gratis obligatoriska användarkonton tror jag är lösningen för anbytarforum. Kanske kan man då införa en funktion inlagd vid varje fråga som frågeställaren skulle kunna aktivera via sitt konto när denne läst sitt svar.  
Vidare skulle det kanske vara bra om man funderar vidare på att utveckla en trädstruktur för varje delfråga så att man kan följa en diskussion över tid - för alla svar kommer ju inte in samma dag eller vecka. Oftast finns det fler olika ej sammanhängande frågor inlagda under socken och det kan vara svårt, och kommer att bli ännu mer i framtiden, att hitta ett inlägg och följa en diskussion bland diskussioner. Kan man inte ordna så att man under Nytt senaste dygn etc ser de inlägg som gjorts, men att de i sig ligger som egna trädstrukturer skiljda ifrån varandra? Exempelvis: en presentation under socken med alla unika/nystartade diskussionsfrågor men att det under dessa sedan finns bakomliggande fönster med svaren på frågan/diskussionen. Den som har ansvar för att inlägget (svaret/diskussionen) kommer rätt är ju först och främst den som gör inlägget. Nästa steg är ju en moderator (anbytarvärden) som kan omdirigera eventuella felinlägg.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna