ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-1-22  (läst 2028 gånger)

2002-10-30, 21:04
läst 2028 gånger

Stefan Lejon

Mikrokortsläsare köpes!
Helst från närheten av Helsingborg.
Allt av intresse!
 
stefan.lejon2@telia.com

2002-10-31, 07:57
Svar #1

Bo Olsson

Ett litet tips.
 
Åk runt och fråga på större bilverkstäder. Det är många bilverkstäder som har mikrokortsläsare som dom inte använder längre, när de har fått sina reservdelskataloger på dator.

2002-10-31, 10:00
Svar #2

Stefan Lejon

Tack för tipset, Bo!
Har dock finkammat alla bilverkstäder i och
omkring Helsingborg. Funderar lite på lasarettet
också. Har för mig att man där använt en del
läsare en gång i tiden. Övriga branscher?
 
Mvh Stefan

2002-10-31, 12:03
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kommuner, ekonomikontor.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2002-10-31, 13:11
Svar #4

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:35
    • Visa profil
Förr i tiden hade biblioteken katalogen på fiche. Fast det har ju gått några årtionden se'n dess.

2002-10-31, 16:38
Svar #5

Peter Karlsson (Peterk)

Köp en urmakarlupp med minst 20 gångers förstoring så länge; den klarar det mesta på mikrofich?n.. Kanske inte så praktiskt för att plöja en hel volym, men för enstaka nedslag går det utmärkt.. För översiktlig 'läsning' (rubriker/större text) är det bra med en lupp på 8-10 ggr istället; den har större skärpedjup också..

2002-10-31, 21:56
Svar #6

Gullmaj Sandberg

Hej Stefan!
Det finns en kille i Ramlösa som säljer ombygda mikrokortsläsare. Har själv köpt en av honom.
Hälsningar
Gullmaj

2002-11-01, 04:51
Svar #7

Utloggad Elisabeth Leek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 458
  • Senast inloggad: 2014-09-23, 15:37
    • Visa profil
Hej på er
 
Jag köpte min microkortläsare av gamla Föreningsbanken.
 
Hälsningar Elisabeth Leek

2002-11-01, 10:44
Svar #8

Stefan Lejon

@Gullmaj
Är det Thure Nilsson du syftar på, så är jag lite
tveksam. Har hört att han tar på tok för mycket
betalt. Om det är någon annan så berätta gärna
mer.
 
Mvh Stefan

2002-11-01, 16:56
Svar #9

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Det finns en avdelning under Rötter som kallas Markanden. Jag annonserade ut en mikroficheläsre där för några veckor sedan och nu är den såld. Den hade visserligen inte vridbar släde, men man kan komma långt även med sådana och för ett pris mindre än en tiondel av vad en modern läsare kostar. Jag såg att det fanns ytterligare någon läsare till försäljning vid samma tidpunkt. Endast tre personer hörde av sig, så kanske finns det ett behov av att upplysa om Marknadens existens.

2002-11-01, 18:31
Svar #10

Åsa Lundqvist

Hej allihop!
 
Det brukar finnas gamla mikrofiche-läsare stående på bilfirmor och bilverkstäder som de inte längre använder. Har köpt ett par stycken så själv.
Billigt och bara att damma av!
 
Mvh
Åsa Lundqvist, Sävsjö

2002-11-01, 19:34
Svar #11

Stefan Lejon

Jo tack! Läser Marknaden varje dag, men inte en
läsare till salu sedan 25 sept. Annonsen före den
insatt i augusti. Inte mycket där, men jag fort-
sätter att kolla. Hoppar dock över de som måste
avhämtas i Stockholm (något avlägset). Tack för
alla tips, dock!
 
Mvh Stefan

2002-11-16, 17:11
Svar #12

Stefan Lejon

Någon som vet vad Canon 250T är för en läsare?
Duger den till våra ändamål?
Snälla, svara om ni vet. Vill inte köpa grisen i
säcken.
 
Mvh Stefan

2002-11-17, 10:54
Svar #13

Donald Freij

Hej Stefan!
Har en Canon. Ska kolla typen på måndag eftermiddag. jag återkommer.
Mvh Donald i Småland.

2002-11-17, 12:08
Svar #14

Jan Wallander

Hej Stefan!
 
Känner inte till Canon-modellen som Du har fått korn på men råder Dig att ta med ett SVAR-kort och testa i läsaren. Det finns modeller som inte tar SVAR till 100% och det är ruskigt att arbeta när man inte kan läsa hela kortet.
 
Ta också ställning till om Du behöver en svängbar släde, dvs skall kunna läsa liggande/stående kort genom att enkelt svänga släden eller om Du är beredd att ta ut korten och vrida dem. Lyx kostar pengar...
 
Glasskivorna i släden är sammanfogade i innerkanten. Kolla fogningen, den har en benägenhet att torka och spricka när läsaren står oanvänd, på en del modeller är det stökigt att reparera.
 
Förr fanns ju läsare i varje buske och det finns säkert en väldig massa som man inte har hunnit kasta. Kolla med vaktmästarna i landsting och kommunerna i närheten. Tala med Din bank. Jag köpte min genom landstinget och det var inte den enda som dom hade.
 
Lycka till!
Mvh
Jan

2002-11-17, 13:17
Svar #15

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Stefan!
Jag har sett en modell av Canon 250T. Den hade inte vridbar släde. Det fanns heller inte vridbart prisma i den. Korten får inte plats stående, så för att användas till släktforskning krävs tyvärr ombyggnad av läsaren.
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2002-11-17, 13:42
Svar #16

Stefan Lejon

Tack för det!
Fortsätter jakten
 
Mvh Stefan

2002-12-09, 15:46
Svar #17

Marica Gustavsson

Hej  
Jag har ev läsapparat på gång som jag vill köpa.
Undrar om någon vet vad en  Agfa LF 101 kan vara värd?.När det är gjord vet jag inte ,den var i stort sett oandvänd och hade en grön skärm om det kan vara till någon hjälp .
Mvh Marica

2002-12-09, 16:38
Svar #18

Jan Wallander

Hej Marica!
Jag har en Agfa Copex LF-101. Modellen är OK men Du skall ha klart för Dig att den inte har vridbar släde och det finns inte plats att läsa ett Svar-kort stående. Du kan mata den med två liggande kort samtidigt men kolla att släden är hel, glasskivorna är ledade i bakkanten och det är en skör konstruktion som gärna går sönder. Jag har ingen uppfattning om värdet i dag men modellen tillhör väl inte de allra senaste - min är nog 15-20 år. Men, som sagt, modellen är OK. Lycka till!
Mvh Jan W

2002-12-09, 19:19
Svar #19

Marica Gustavsson

Hej Jan  
Tack för ditt svar .Det är alltså så att det inte går att läsa stående kort eller går det att se tex halva kortet åt gången ? Är det vanligt att Svar korten är stående?
Det var många frågor på en gång :-)
Han som kan tänka sig att sälja apparaten har den på en bilfirma och vill ha 1000 kr för den ,jag tycker att det låter lite mycket .
Mvh Marica

2002-12-09, 20:27
Svar #20

Stefan Lejon

Hej, Marica!
Jag köpte själv en likadan för någon månad sedan,
men har redan bytt ut den. Den kostade 400:- och
var i nyskick. Anledningen till att jag bytte är
vad som angivits här ovan, samt att det var
väldigt svårt att ställa in skärpan permanent,
dvs. att om jag hade bra skärpa så försvann den
då jag gick vidare på kortet, och det blev till
att hitta ny skärpa. Inget roligt alls, tro mig.
För 1000:- borde man kunna få något betydligt
bättre. Lycka till!
 
Mvh Stefan

2002-12-09, 20:32
Svar #21

Rune Edström (Rune)

Hej Marica
Om den inte klarar dom gamla stående korten,  tycker jag du ska lämna den. 1000.- tycker jag låter för mycket, efter att under några år ha haft en som är sån. Det går inte läsa ena halvan av korten,annat än vicka huvud i 90 grader. Försök få tag i en annan som klarar de stående korten, även om den är någon hundring dyrare.
mvh
rune

2002-12-10, 09:22
Svar #22

Marica Gustavsson

Hej  
Tack för era svar !
Jag tror jag letar vidare ,låter inte alls kul det ni berättar och släktforska ska ju vara kul och inte besvärligt (fast det kan det bli ändå ibland :-)  
Mvh Marica

2003-01-18, 10:42
Svar #23

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Jagar en liten portabel läsare som inte tar för mycket plats hemma. Finns det sådana på den svenska marknaden? Har hittat några intressanta modeller i USA bl en som ligger i en portfölj, har 16 + 21 ggr förstoring, går på 12 V och förstås 110 V. Men det går att komma runt lätt. Pris $195. Finns ännu enklare modeller, bl en från Kodak under 1000-lappen. Frågan är förstås om dessa redan finns i Sverige. I så fall var? Om inte - hur stort är intresset för sådana här läsare. Är intresset tillräckligt finns det möjligheter att göra en gemensam import.

2003-01-18, 21:45
Svar #24

Malin Lyktberg

Hej Crister!
Jag har själv starka funderingar på att investera i en kortläsare.
(Hör gärna utav dig per mail, om det blir aktuellt.)
Helst en som man kan läsa korten på tvären i också, en sådan går loss på ~5200 kr med frakt, fast det är ju i dyraste laget.
 
Här har jag 2 länkar där jag tidigare kollat på läsapparater;
/Mvh. Malin
 
http://www.mikrosyd.se/
http://www.msab.org/

2003-01-20, 17:25
Svar #25

Eivor Berndt

Hej Peter K! Du skriver här ovan om en urmakarlupp, som du har köpt. Jag har frågat hos urmakaren, men han har ingen med 20 ggr förstoring. Sedan har jag hört med fotoaffären och glasögonaffären. Fotoaffären har en med 10 ggr förstoring men inte 20 ggr, men i glasögon-affärens katalog finns det 2 olika sorter med 20 ggr förstoring. En av dem kostar 1000 kr. Hur ser din lupp ut och vad kostade den?  
Mvh Eivor

2003-01-20, 17:43
Svar #26

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:35
    • Visa profil
Eivor
Urmakarlupp med 12 ggr förstoring kan du hitta hos Clas Ohlson, pris 65:-. Luppen med 20 ggr förstoring är tyvärr borta ur årets katalog

2003-01-21, 22:15
Svar #27

Elisabet Bergkvist

Hejsan!
Vi köpte ett fickmikroskop från Clas Ohlsson för ett par år sedan. Det har 30x förstoring och ratt för fininställning. Drivs med två st R6 batterier. Kostar numera 330:-.  
(Jag kommer inte ihåg att det var alls så dyrt när vi köpte det.)
Det drar mycket batterier, och det är precis att det går att läsa microkorten, och då behöver man dessutom ändå skarp syn. Jag orkar i ca 5 min i taget.
 
mvh Elisabet

2003-01-21, 23:16
Svar #28

Eivor Berndt

OK! Tack Bo o Elisabet! Jag har nu en lupp, som förstorar 10x och det är ju i minsta laget. Optikern jag frågade igår  k a n s k e  kunde ordna hem en lupp med 20x förstoring, som jag kunde få prova i affären då. Den består av tre sidor, har gångjärn på två ställen, och ena sidan har ett förstoringsglas. En pytteliten sak, storlek ca 1,5 cm bred och 6-7 cm lång sammanlagt. Konstig beskrivning kanske...Jag vet inte om den kan fungera, och vad just den kostade fanns ingen uppgift på då.    
mvh Eivor

2003-01-22, 00:56
Svar #29

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:35
    • Visa profil
Luppen med gångjärn är väl en s.k. trådräknare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna