ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-09-26  (läst 2634 gånger)

1999-03-18, 15:08
läst 2634 gånger

Annika Ryberg

Hej!
 
Jag har funderat på att köpa en mikrokortsläsare.
Finns det någon som har åsikter om vilken apparat som är den bästa för hemmabruk.Vill också veta  
vilka prisklasser de ligger i. Jag bor i Göteborg,  
var kan jag köpa dem här?
 
 
 Tack på förhand
//Annika

1999-05-28, 00:11
Svar #1

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Hej!
 
Jag funderar på samma sak. Har förstått att en del är anpassade till SVAR-korten. Vad innebär det? Är det ett måste eller funkar det ändå? Vilken/vilka förstoringsgrader har man behov av?

1999-05-28, 16:13
Svar #2

Anders Berglund

Jag slog till på en Copex LD75D. Den brukar finnas annonserad i Släkthistoriskt Forum, t. ex. i nr. 2/99. Priset är ju inte lågt, men vad jag kan förstå är den prisvärd i förhållande till andra som erbjuds.
Jag är i varje fall mycket nöjd med den. Den är ljusstark och tystgående, och har en tillräckligt stor fichehållare för att kunna ta in SVAR-kort på vilken ledd som helst. Möjligen är det vad som menas med anpassning.
 
Anders

1999-05-28, 18:53
Svar #3

Rune Edström

HEJ
Om du bara ska ha den för lite läsning av korten, så går det med en beg. för några 100.- Ska du däremot ha den för lite mer, så satsa på en för SVARkorten. Om den inte är anpassad för SVAR så får du vicka huvudet i 90 grader för att läsa den vänstra delen av kortet, för där du lägger kortet är för kort för att vända kortet så läsningen blir rättvänd. Och det verkar som korten från före 1900 är allihop på högkant.
mvh
rune

1999-05-28, 20:56
Svar #4

Marianne Sjöblom

Vad kostar en ny mikrokortsläsare och var köper man en sån? Var, förutom i släkthistoriskt forum kan man leta efter en begagnad? Om någon har en till salu så kontakta mig gärna.

1999-05-28, 22:35
Svar #5

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Jag har en Indus som jag inhandlat på MITEMA Microfilm System AB i Solna (08-27 26 30). Den är bra och tyst (den sovande familjen störs inte).
 
Dessutom har jag i källarförrådet en variant av ficheläsare som Rune beskriver ovan. Hans beskrivning kanske syftar på en annan modell. Den jag har tar bara liggande fiche i sin helhet, men man kan lägga in dem stående. De tre nedersta mikrofilmade rutorna på varje rad kommer dock utanför. Vill man se dem får man göra som Rune beskriver - lägga in fichet liggande och vrida huvudet 90 grader. Jag har ändå haft mycket nytta av den.
 
Denna (sistnämnda) apparat bortskänkes till den som avhämtar den (jag bor i centrala Stockholm).

1999-05-28, 22:52
Svar #6

Berith Andersson

Rekomderar Copex LD75D, den finns på Svars lokaler i Gislaved, och har även köpt en privat. Den kostar ca. 4500, men fungerar perfekt och är lätt att använda. Ring 031-190609 eller 08-6230700 så får du mer information av de som säljer den.

1999-05-28, 23:31
Svar #7

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Hej och tack för alla tips!
 
Staffan! Jag bor i Hägersten. Hämtar den gärna och vrider huvudet av mig i väntan på något bättre! På sikt ska jag nog ha en SVAR-anpassad apparat, men bättre nackspärr än ingen mikrokortsläsare allt. Jag är hemma hela helgen. Ring! 08-645 30 95.
 
/Anneli

1999-05-29, 00:19
Svar #8

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 19:24
    • Visa profil
Anneli och andra med gamla apparater!
En händig och tekniskt lagd person kan ganska lätt bygga om en äldre apparat så att den funkar perfekt för läsning av kort som är filmade på fel ledd.
Efter att ha vridit nacken av mig i 7-8 år kom jag mig äntligen för att kontakta en person som byggde om min apparat. Nu fattar jag inte varför jag dröjde så länge!
M v h
Eva

1999-05-29, 00:34
Svar #9

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Hej Eva!
 
Var hittar man så händiga personer? Känner du eller någon annan till någon här i Stockholmstrakten?
 
Kanske någon kan berätta här i Anbytarforum på ett ungefär hur man gör (så kan jag eventuellt få min hyfsat tekniske sambo att ta itu med detta!)
 
Undrar också om det finns någon affär eller något företag som säljer begagnade läsare, gärna i Stockholm med omnejd (om nu inte jag var först med att nappa på Staffans erbjudande).

1999-05-29, 12:37
Svar #10

Roland Dahlquist

Det finns företag inom materialhantering som fortfarande kan ha bra mikrokortläsare liggande i skrubbar. Dessa brukar gå att få mycket billigt, i bland till och med gratis. Jag har lyckats få tag i 7 stycken för några år sedan som jag har delat ut till mina släktforskarkollergor.
Företag i transportbranschen och tillverkningsindustri är mitt tips. En annons i branschtidningarna kan också vara bra. Detta är ju en bra variant av återvinning.
 
Lycka till!
 
/Rolle

1999-05-29, 19:46
Svar #11

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Hej igen!
 
Vill bara tacka för alla tips. Hoppas att fler än jag fick användning för dem.
 
Vill också tala om att jag sedan några timmar tillbaka är lycklig innehavare till en läsapparat. Tack än en gång Staffan!

1999-05-30, 22:44
Svar #12

Utloggad Anette Stjernström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2022-01-01, 19:23
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har fått en gammal läsapparat gratis - men den fungerar inte. D v s lampan och dess motor är trasig. Har lämnat in den på en verkstad för kontorsmaskiner, men de sa att de ej kunnat få tag på en ny lampa. Alltså står min apparat inne i en garderob.
Vet någon om det finns reservdelar att få tag på till en Datagraphix 1400. Alternativt någon händig person som kan lösa problemet för en överkomlig summa? Bor i Göteborg och det vore bra om jag slapp att sända iväg apparaten långt.
 
Anette Stjernström

1999-05-31, 20:34
Svar #13

Utloggad Bertil Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2010-05-26, 19:39
    • Visa profil
Hej Anette
Vilken lampa behöver Du? Vad står det på den gamla
lampan?
Vi har en Minox av äldre modell, den användes på
bibl.förr. Köpte lampa med lägre W-tal.
MVH
Bertil

1999-05-31, 20:36
Svar #14

Utloggad Bertil Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2010-05-26, 19:39
    • Visa profil
Hej Anette
Vilken lampa behöver Du? Vad står det på den gamla
lampan?
Vi har en Minox av äldre modell, den användes på
bibl.förr. Köpte lampa med lägre W-tal.
MVH
Bertil

1999-05-31, 21:55
Svar #15

Utloggad Anette Stjernström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2022-01-01, 19:23
    • Visa profil
Hej Bertil!
 
Jag uttryckte mig nog lite oklart. Det är själva armaturen som är trasig - inte lampan. Det ser ut som om den kortslutit eller brunnit. Ser lite bränd ut med andra ord.  
Man tycker ju dock att det borde gå att byta ut hela armaturen, men hos dem jag lämnade in den hos, menade de på att en likadan armatur inte finns. Frågan är om det måste vara en lika dan.  
Om inte så borde någon händig person kunna fixa den, men hur får man tag på sådana på Västkusten? Någon som vet?
 
Mvh
Anette
 
Anette

1999-06-01, 10:31
Svar #16

Utloggad Bo Skoglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 10:12
    • Visa profil
Jag har byggt om en Minox läsapparat genom att förlänga korthållaren med 4 cm. Nya glas beställdes, 3 mm fönsterglas med slipade kanter. För att det övre glaset ska fällas upp som föut, limmades en vinkel på innersta kanten. En tjock tråd limmades fast med silikon som gångjärn, måtten togs från den gamla korthållaren.
Ursprungligen användes en halogenlampa på 15 V, 150 W, kan köpas hos MSAB här i Göteborg, se under Mikrofilmsutrustningar på Gula Sidorna. Apparaten har en omkopplingsbar nättransformator för att ge rätt lampspänning. Jag ställde om den till 220 V och fick då 18 V, tillräckligt för att använda en diaprojektorlampa på 24 V, 150 W. Ljusstyrkan är något mindre men lampan håller längre och är billigare.
Fyrkantstång för att skarva i korthållaren, lampa och ev. lamphållare finns hos Clas Ohlson.
Hoppas detta kan ge någon hjälp för de som blivit trötta i nacken.

1999-06-07, 15:52
Svar #17

Sofia Seffers Persson

Hej!
Jag har en mikrokortsläsare av modell RP-700 Micron corporation, med kopieringsfunktion (värmekopiator). Jag fick den av mina föräldrar som köpt den för några hundringar. En rulle papper följde med, så jag provade kopieringsfunktionen, men fick bara grådassiga skiftningar på papperet. För övrigt verkar kopiatiorn fungera som den ska, eventuellt är det bara pappersrullen som är för gammal och därför inte reagerar på rätt sätt. Jag vill gärna försöka med nytt fräscht papper, så om någon vet var man kan köpa dylikt, hör gärna av dig!
Sofia

1999-06-07, 16:59
Svar #18

Carl Szabad

Mitema, som tidigare sålt Micron mikrokortläsare, har telefon 08-600 35 35. Kolla hos dem.

1999-06-09, 17:21
Svar #19

fia

Tack Carl!
Jag provade ditt tips, men tyvärr berättade den vänlige man som svarade dels att pappersrullarna var färskvara, som jag misstänkte och dessutom att man hade gjort sig av med allt sådant papper, eftersom det tydligen var hälsovådligt!
Jag fortsätter dock att läsa...

2000-02-23, 14:53
Svar #20

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Hej!
Undrar om någon har erfarenhet av mikrokortläsare av modellen Kindermann FR2?
 
Funderar på att köpa en ny sådan, men vill först gärna höra om någon med erfarenhet kan rekommendera eller ge synpunkter på den.
 
Vänligen Niklas Lindberg

2000-02-23, 21:33
Svar #21

Lise-Lotte Avén

Hej Niklas.
Jag beställde en Kindermann FR2 men bytte genast ut den mot en Bell & Howell, mellanskillnaden i priset var absolut värt det. Personligen tyckte jag att kvaliten inte var tillfredställande den var för picklig. Ångrar inte att jag bytte upp mig kvalitetsmässigt då jag tillbringar många timmar framför microläsaren.  
 
Hälsningasr Lise-Lotte

2000-02-24, 09:32
Svar #22

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Håller med om att Kindermann FR2 är picklig. Den är helt i plast (förutom slädens glas), och är lite vinglig pga fotens konstruktion, vilket man dock kan åtgärda.
Fördelen är det lilla formatet. Den får plats även på mitt skrivbord, bland alla pappershögar.
Den har heller ingen fläkt, vilket gör den helt tyst. Lampan på 20 W alstrar ingen högre värme, men är fullt tillräcklig.
Att köpa till en extra lins, så man får både 24 och 32 x förstoring är dock en bra ide.

2000-04-06, 13:43
Svar #23

Inger Sirkka

Ett tips för den som släktforskar på lågbudgetbasis. Bankerna använde tidigare mikrokortläsare. Systemet är inte längre i bruk, men det kan finnas mikrokortläsare i bankernas källare, som inte används, och som de säkert gärna ger bort. Risken finns dock att du måste vrida huvudet i 90 grader för att kunna läsa allt.

2000-04-06, 15:28
Svar #24

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Hjälp!! Nu är jag trött på mitt biblioteks skruttiga öppettider! Finns det någon som har en mikrokortsläsare att sälja?? Jag bor i Stockholm och har tillgång till bil. Hoppas på snabbt svar till ovanstående mailadress.
Hälsningar
Karin

2000-04-06, 15:51
Svar #25

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Skär till en lagom stor glasskiva och slipa kanterna med t ex en tegelbit. Och använd den till den icke vändbara kortläsaren. Man kan då läsa nästan hela kortet utan att vrida huvudet urled.
Man kan ju klippa itur kortet också men det kanske inte SVAR gillar.
Hälsningar Torbjörn

2000-04-06, 18:41
Svar #26

Carl Szabad

Karin! Ring firmor som för begagnad kontorsutrustning. Emellanåt har de även mikrokortläsare inne. Men den bästa modellen är den som bilverkstäder använder, med större glasskiva, för i den kan man vända korten på vilken ledd som helst.

2000-05-08, 15:35
Svar #27

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Carl! Tack för tipset om bilverkstäder! Jag kontaktade min lokala bilverkstad och blev lycklig mamma till en mikrokortsläsare samma dag. Den täcker halva köksbordet så nu äter vi middag i vardagsrummet framför tv:n till min fästmans och bonusdotters lycka! Sen behöver man ju inte bjuda hem folk på middag eftersom man inte har något matbord längre...(skämt åtsido......) Desvärre har jag dock fått problem med nackspärr, eftersom jag inte får in hela mikrokortet under glaset, och inte är speciellt händig själv. Jag har läst ovanstående meddelanden, men jag blir inte riktigt på det klara hur man skall göra denna ombyggnation. Därför tänkte jag höra om Du vet någon som kan bygga om mikrokortsläsare så att de passar SVAR-kort? (Gärna i Stockholmstrakten)
Tack på förhand,
Karin

2000-05-08, 19:32
Svar #28

Carl Szabad

Karin! Jag tipsade om bilverkstäder just för att de brukar använda stora fichehållare (15x24 cm) men du hade tydligen otur i turen där och fick en för små fiche. Jag har själv en gång låtit bygga om en korthållare för små fiche, men det beror på fabrikatet om det är möjligt. Jag vände mig till en teknisk skola i grannskapet som ordnade det hela för en spottstyver. De fräste bort en kortbredd i mitten av bakkanten på korthållaren, och då kunde man skjuta kortet längre in. Men den metoden fungerar inte på alla läsare.

2000-09-26, 21:34
Svar #29

Birthe Hansen

Hej jag undra om någon vet var man kan köpa eller hyra en kortläsare. Jag bor nära Halmstad.
 
MVH Birthe

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna