ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mikrofilmsläsare  (läst 3970 gånger)

2001-10-09, 14:07
läst 3970 gånger

Utloggad Anders Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-30, 08:35
    • Visa profil
Har testat att scanna mikrokort för Ovansjö församling med Epson perfektion 1640SU och  
dialock. Resultatet blev mycket dåligt (oläsligt på grund av kraftig oskärpa).

2001-10-09, 17:55
Svar #1

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Olle!
Priset ligger på 2945:- inkl. moms  
( http://www3.skribofont.se/prislistan/ )
Senast jag kollade (nu) hade de inte några i lager, men man kan tydligtvis boka.
Samtidigt är det tråkigt att se att Anders inte lyckades med just samma skanner som min kompis använder. Jag vet inte varför det lyckas för Göran (webmaster@jamshog.net) och inte för dig, Anders. Vad körde du med för upplösning? Just oskärpa brukar det ju bli om man har fel avstånd. Ett dialock ska ju egentligen användas till diabilder, d.v.s. 35-mm film monterad i diaramar. Att filmen är monterad i en ram innebär ju att den kommer 0.5-1 mm längre ifrån själva bädden än om man lägger på den direkt i dialocken. Kan det ha varit orsaken? Intresserade kan kanske kontakta Göran för att höra hur han gör. Jag har själv tänkt kontrollera med honom innan jag skaffar mig en egen sådan skanner.
 
Hälsningar
Mikael

2001-10-09, 20:59
Svar #2

Utloggad Anders Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-30, 08:35
    • Visa profil
Mikael !
Jag har testat på många olika vis, när det gäller avståndet, upplösningen, samt inställningarna i scanner-programmet, dock utan att lyckats få en skarp bild. Vore intressant och få veta hur din kompis går till väga!

2001-10-09, 22:25
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Mikael,
Det var ju en helt annan prisnivå än de som tidigare nämnts i diskussionen. Följer det här med intresse och hoppas på id?er för framgång.
Vänligen,
Olle Elm

2001-10-10, 09:25
Svar #4

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Anders!
Jag föreslår att du kollar med honom själv (adressen står i förra inlägget), eftersom jag inte vet mer än att han säger att han använder den skannern med 1600 dpi upplösning. Han har visat mig ett flertal av de inskannade sidorna, och det är inga problem att läsa dem.
 
Hälsningar
Mikael

2001-10-10, 10:04
Svar #5

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej igen Anders!
Jag var inte tillräckligt uppmärksam tidigare: Jag ser nu att du nämner att du försökt skanna mikroKORT. Det känner jag inte till om någon har lyckats med. Vad min kompis gör är att skanna mikroFILM.
 
Hälsningar
Mikael

2001-10-10, 11:51
Svar #6

Utloggad Anders Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-30, 08:35
    • Visa profil
Hej Mikael !
Har ingen erfarenhet när det gäller mikrofilm, men antar att det är lättare att skanna dessa än mikrokort. Om så är fallet, så är nog Epson perfection 1640 ett billigt och bra allternativ för skanning av mikrofilm.

2001-10-10, 17:11
Svar #7

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
... och Epson Perfection 1650 Photo är ännu billigare ...

2001-10-10, 17:43
Svar #8

Göran Gunnarsson

Hej på er!
Har just hittat discussionen där ni diskuterar min scanning :-)
 
Det är endast film som går att scanna. Har provat med kort men det blev suddigt och dessutom är korten nya vilket innebär copyright.
 
Upplösningen har varit 1600 eller 3200 dpi beroende på vad jag scannar. Jag har både scannat böcker från 1500-talet och äldre kartor som har varit helt ok. filmen har jag lagt under själva locket för att komma så nära glaset som möjligt. När jag drog den ovanför så blev den lätt suddig. Nackdelen är att man får snurra den manuellt. Man kan ta 2 till 3 bilder innan man måste dra fram den.
 
MVH
Göran

2002-02-06, 16:24
Svar #9

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Vilka säljer Microfilmläsare förutom Mikro Syd AB?
Vem vet?
 
Maj-Britt

2002-02-06, 16:50
Svar #10

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Hej Maj-Britt!
 
Det finns säkert fler företag som säljer mikrokortläsare, men jag köpte min läsare hos MSAB.  
En AGFA Copex LD75D, som jag är nöjd med.
 
Deras hemsida hittas på:
http://www.msab.org/
 
 
mvh Niklas Lindberg

2002-02-07, 09:35
Svar #11

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Tack Niklas, men det är mikroFILM-läsare, inte mikrokortläsare som jag är ute efter.
Maj-Britt

2002-02-07, 10:36
Svar #12

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Maj-Britt!
 
MSAB har läsare för FILM också!  
T.ex märkena Indus och Zeutschel...
 
/Niklas

2002-02-07, 15:39
Svar #13

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
1000 tack igen Niklas. Har kollat där nu, men för 9.700:- får man en filmläsare som endast täcker 1/4-del av en 135mm rullfilm, så det får vara. Konstigt att det ska behöva kosta 10.000 för en filmläsare men det är vad Mikrosyd också tar. Trodde jag skulle kunna hitta nånting billigare men det verkar vara tji.
Men som sagt, tack för vänligheten Niklas.
Maj-Britt

2002-02-07, 20:55
Svar #14

Utloggad Björn Blom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 11:54
    • Visa profil
Jag har en kortläsare av typ Kodak Fiche Reader 321, som saknar lins - linshållaren finns men inte linsen! Vet någon vad jag kan få tekniska uppgifter som gör det möjligt att skaffa en lins ?
Björn

2002-03-18, 10:33
Svar #15

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Jag har nu införskaffat en Epson Perfection 2450 Photo. Den skannar i 2400*4800 dpi hårdvarumässigt, och ska klara ända upp till 12800 mjukvarumässigt. Den är avsedd för vanlig skanning, men också för inskanning av fotonegativ.
Resultatet blir mycket bra vid skanning av mikrofilmer och jag ska nog ta och prova med mikrofiche också (även om jag inte har stora förhoppningar).  
Jag har jämfört med en Hewlett Packard 5490C (i detta sammanhang likadan som 5470C), vilken ska ha samma upplösning, men resultatet blir avsevärt sämre vid skanning av mikrofilm. Den är också ca 2000:- billigare.
Epson Perfection 2450 Photo har länge varit så gott som omöjlig att få tag i -- trots att den är tämligen ny --, men nu för någon vecka sedan kom det in en laddning. Priserna varierar mellan olika försäljare, men ett ställe som normalt inte är så billigt ligger på ca 4800:- inkl moms, så man bör absolut inte betala mer än det.
Jag råkade ut för en del lustigheter när jag skulle skanna:
1) När man markerar området på filmen som man ska skanna så visas i två rutor bredd och höjd på detta som ursprung. Under dessa rutor finns två likadana där det ska stå resulterande storlek, och om man inte skriver in något särskilt där så står det detsamma i dessa + att det står 100% skala i en annan ruta. Logiskt sett så tycker man att det borde räcka med det för att få ut en bild av samma storlek som den man skannar in. Men så är inte fallet! Om man vill ha lika storlek ut som in så får man trycka på en knapp med ett lås på, annars väljer den 96 dpi i upplösning, och vid skanning av en exponering på en mikrofilm i 2400 dpi upplösning så blir alltså den resulterande bilden ca 25 ggr så stor som originalet! Man kan också själv välja bredd och höjd eller vilken skala man vill ha. Man måste dock göra ett medvetet val (verkar det som).
2) På en film som jag skannade fick jag oftast fula ränder uppifrån och ner på de inskannade bilderna. Det kostade mig en hel del experimenterande att komma fram till hur jag skulle slippa ifrån det. (Det är först nyligen som jag kom på lösningen att klicka på låsning av skalan till 100% -- se ovan -- så det kan MÖJLIGEN vara en lösning i det här fallet också.) P.g.a. att det medföljande negativlocket har för breda kanter -- vilka täcker en del av exponeringen -- så använder jag inte det, utan lägger filmen direkt på glaset. Jag la filmen i skannerns längdriktning och kunde då skanna 8 exponeringar innan jag behövde dra fram filmen. Första omgången jag skannade gick alldeles utmärkt -- som tur är! --, men sedan har det mest strulat. Jag provade och trixade med de olika inställningarna utan att komma fram till någon lösning. Vid något enstaka tillfälle fungerade det igen för att sedan vid nästa omgång återigen bli fult. Jag fick omsider id?n att det kunde bero på själva filmmaterialet, och att det alltså skulle vara ett optiskt fenomen. Jag provade då att lägga filmen tvärs över skannern, och sedan dess har det fungerat. Man kan dock bara skanna in tre exponeringar på det sättet innan man behöver flytta fram filmen. Jag ska experimentera lite till för att se om det finns någon bättre lösning eller kombination av lösningar, men nu fungerar det iaf.
Jag har inte hunnit prova med så många olika filmer ännu, men den jag hade problem med var en med negativ exponering (dvs. mörk bakgrund och vit text), medan en annan som alltid gick bra var normal. Det märktes dock tydligt att det också var olika material i själva filmen. Jag är inte helt säker på orsaken till problemet, men jag gissar på filmmaterialet.
Så slutsumman är att jag verkligen kan rekommendera den här skannern för de som vill skanna in mikrofilmer.
 
MVH
Mikael

2006-07-01, 00:29
Svar #16

Utloggad Fredd Holm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:42
    • Visa profil
    • www.facebook.com/fredd.holm
Hej!
Jag behöver också ha tag i någon slags läsare så att man kan kolla på mikrofilm/kort (SVAR-kort) direkt i datorn. Jag har inte plats för en mikrokortsläsare så jag måste ha tag i något annat. Men det verkar hopplöst när jag ser priserna. Och ska jag gå till biblioteket varje dag och boka mikrokortläsare så blir det ju jobbigt.
Jag har hört mig efter på Värmlandsarkiv - som har mycket av det material jag behöver - om vad det kostar att få materialet jag behöver skannat på CD-skiva istället, men detta skulle också bli hutlösa priser.
Jag håller på och forskar i en sockens historia och måste komma på något sätt så att jag kan kolla på mikrokort så att jag slipper kasta bort flera tusen (som jag f.ö. inte har) på kopior eller apparater.

2006-07-01, 16:53
Svar #17

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Fredd,
 
Kan rekommendera ett abonnemang på Genline, men tyvärr finns inget material efter 1897.

2006-07-02, 13:46
Svar #18

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Fredd
Jag kan rekommendera ett abonnemang på SVAR:s digitala forskarsal. Där finns mkt att läsa, även efter 1897.
Jan-Christer

2006-10-23, 11:27
Svar #19

Utloggad Götha Blomberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2012-09-14, 15:38
    • Visa profil
Jag har släktforskat men slutat det var för mycket arbete,
Säljer därför min Microkortläsare(helt fungerande)
 
Skärm: Höjd:33cm. Bredd: 40cm.
 
           Pris 900:-
 
   Finns i Huddinge.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna