ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktforskningen på CD-rom  (läst 1859 gånger)

1999-07-31, 23:10
läst 1859 gånger

Gunilla Önnberg

hur är det att lägga sin släktforsning på Cd - rom. är det någo som har försökt?
 
jag är bara intresserad, hur man gör!!

1999-07-31, 23:26
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hej Gunilla,
 
Jag vet inte riktigt vad du menar, men jag har skaffat mig en CD-brännare och gör säkerhetskopior av mina släktforskarfiler på en skiva, och tar den också med när jag besöker mina söner och uppdaterar deras databaser. När det hela ligger på CD är det lätt att ta med och det gör ingenting att filerna är för stora för en diskett. Man kan också lätt ta med bilder och andra filer.  
Man kan förstås också lätt lägga Gedcom-filer på en skiva och så dela med sig till andra forskare.  
Är man riktigt fiffig kan man säkert göra någon sorts interaktiv släktbok genom litet HTML-kodning  här och där. Det har jag inte provat, men tanken finns där.

1999-08-01, 10:43
Svar #2

Gunilla Önnberg

Jag har också köpt mig en CD-brännare, och har också tanken på att lägga in min forskning på Cd. Använder du dig av CDRW - skiva (det gör du väl, så klart, de kan man ju skriva på flera gånger)
Men måste man har släktforskningsprogrammet på skivan innan du kör in forskningen?
MVH
Gunilla

1999-08-01, 21:58
Svar #3

Gunilla Önnberg

Hejsan Elisabeth,
Nu du har jag lagt in cirka 130 gamla bilder på en CD-skiva och det blev jättebra!!
Jag skall försöka testa det andra (med släktforskningen senare, det var ju jättekul)
Med vänlig hälsning  
Gunilla

2004-01-09, 19:57
Svar #4

Utloggad Sven Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 18:59
    • Visa profil
Det gäller att distribuera släktforskningen till barn och andra intresserade!
I en Testutgåva lät jag mottagarna själva ladda in gratisutgåvan av Acrobat Reader (detta kräver nätanslutning) och sedan klicka på en bestämd välkomstfil.
Via länkar kunde läsaren sedan jobba vidare.
Jag har funnit distributionssystemet bra och skall nu göra en fullständig utgåva.
Meningen är att Acrobat Reader skall ligga på CD-n, som skall starta automaiskt när den matats in i datorn. Därefter skall Välkomstsidan också startas automatiskt.  
Jag har fått vissa tips, bland annat att gå in i rotkatalogen (vet inte hur den fungerar), men mina datakunskaper räcker inte till för att lösa problemen.
Alltså:
1. Hur får jag CD-skivan att starta automatiskt?
2. Hur känner den av välkomstsidan och presenterar den?
Tacksam för tekniska tips!
Mvh/SvenC

2004-01-09, 20:51
Svar #5

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:25
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Hej Sven!
För att få CD-skivan att starta automatiskt bränner man in en så kallad Autorun i roten på CD:n.
 
Du öppnar Anteckningar (Notepad) och skriver detta:  
[AutoRun]
open=släkten.pdf
 
open= den fil som ska öppnas
 
spara dokumentet som exempelvis Autorun.inf
.inf måste alltid vara med, namnet får man välja själv!

2004-01-09, 23:09
Svar #6

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Mja, den måste heta just autorun.inf.  
 
Det fungerar inte att skriva en pdf-fil efter open=. Det förutsätter för det första att man har Internet Explorer 5 eller senare installerat. Det har nog de flesta men säkert inte alla. Vidare ska man i så fall skriva shellexecute=, inte open=. open= kan bara hantera .exe (och .com.) Testade nyss  detta på XP.
 
Det finns sätt att gå runt detta men då ska man laborera med extraprogram som startas från autorun.inf och som i sin tur startar det som ska startas.  
 
Dessutom - Acrobat måste installeras för att fungera. Den kan alltså inte ligga på CD-n, utan släktingarna måste först köra installationsprogrammet (som i och för sig kan ligga på CDn.)
 
Jag tror jag skulle göra en mycket enkel html-sida som startsida. Den skulle innehålla två länkar, en till acrobats installationsprogram och en till släktforskningens pdf-fil. Plus förklarande text naturligtvis. För att starta den (html-filen) skulle jag använda något extraprogram av den typ jag nämnde ovan (dvs jag skulle använda det vi använde på jobbet när vi gjorde en CD till en mässa, det vet jag fungerar. Ska se om jag hittar mer information om detta.)

2004-01-10, 10:44
Svar #7

Patrick Lindblom

Jag håller med Daniel - framförallt att man startar en HTML-sida av typen Välkommen med förklarande texter och länkar till diverser installationsprogram.
 
I övrigt är förstås id?n lysande. Det går även att göra enklare (om man vill) genom att exportera sin databas till HTML (det kan de flesta antar jag - åtminstone DISGEN och MinSläkt) och helt enkelt lägga HTML-filerna på skivan.
 
Jag skulle dock ändå göra en egen välkomstsida med förklaringar, eventuella länkar till släktförening o.s.v.

2004-01-10, 17:40
Svar #8

Anna-Carin Betzén

Här kan man ladda ner ett litet verktyg för automatstart av HTML, PDF och annat som autorun.inf själv inte kan hantera:  
http://www.burzurq.com/forum/autorun_html.html
 
Fiffigt nog ska den kunna användas för att öppna alternativa filer. Dvs, man kan enkelt t.ex. låta den öppna PDF-filen direkt om Acrobat Reader finns installerad, annars ta fram en HTML-sida med uppmaning att installera Acrobat, och slutligen visa en textfil om det inte ens fanns en webläsare installerad...  
 
Har ej testat verktyget själv än så jag kan inte gå i god för det.

2004-01-10, 18:21
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Och den som tycker att autostartande CD-skivor är ett otyg, och själv vill bestämma vad den egna datorn ska göra och inte göra, kan koppla ur autostartfunktionen så här (gäller åtminstone W98SE):
 
Högerklicka på Den här datorn och välj därefter Egenskaper följt av Enhetshanteraren; klicka sedan på plustecknet framför CD-ROM och markera CD-spelaren; välj sedan Egenskaper och därefter Inställningar; och ta till slut bort bocken framför Meddelande om diskinmatning.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-01-10, 20:37
Svar #10

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Vill man bara tillfälligt stoppa en autorun funktion så behöver man bara hålla in Shift medan man stoppar in CD-n i datorn! De som använder Windows XP bör hålla ner den vänstra shift tangenten och inte den högra eftersom den ibland kan ha andra funktioner när den hålls ner ett visst antal sekunder...

2004-01-11, 14:01
Svar #11

Christian Andersson

Hej Magnus.
 
Jag får göra precis likadant för att kunna lyssna på musik-CD:n jag fick i julklapp. Är det autorun på musik-CD också?
 
Mvh Christian

2004-01-11, 14:55
Svar #12

Eivor Andersson (Ema)

Hej,
Jag undrar vad det är för nackdel att ha autostart?
Är det DirektX man inte bör ha, eller vad menar Du ,Jörgen, att det är ett otyg med autostart?
 
Hälsn. Eivor

2004-01-11, 17:43
Svar #13

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag menar bara att jag vill avgöra själv när CD:n startar. Om jag t.ex. vill se i Utforskaren vilka filer som finns på skivan, så är det ju inte så lyckat om den startar automatiskt när jag stoppar in den i spelaren och sedan fyller hela skärmen, så att jag inte kommer åt något annat. Autostartande CD-skivor är lika meningslöst och irriterande som färdigskivat bröd! J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-01-11, 18:21
Svar #14

Eivor Andersson (Ema)

Färdiga CD-skivor menar Du....  
 
Bra att ha men bör behandlas varsamt
 
Jag ville bara veta vad som händer om jag ändrar nåtgot i datorn.
Man kan ju öppna skrivbordet i 2 fönster, om man vill arbeta med flera saker samtidigt.
 
Tack för Ditt svar- vänl. hälsn. Eivor

2004-01-12, 05:08
Svar #15

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Christian
 
Nya musik CD-skivor har idag kopieringsskydd som skall förhindra att man kan spela dessa skivor i datorer, allt för att förhindra att man skall kunna kopiera musiken och lägga ut den på internet. Det man inte tänkte på var att kopieringsskyddet sätts ur spel om man håller in shift när man matar in CD-skivan! Vi är nog ganska många som själva har upptäckt detta, men när en 14-årig pojke i USA la ut detta tipset på en hemsida så stämdes han av musiktillverkarna på 100-tals miljoner dollar...

2004-01-12, 17:41
Svar #16

Anna-Carin Betzén

Autostartande CD-skivor känns jättebra när samma äldre släkting flera gånger har ringt och haft samma fråga: hur var det nu jag skulle göra för att titta på det som finns på CD-skivan du gjorde, och så får man vägleda per telefon igen...

2004-03-15, 01:00
Svar #17

Utloggad Per Eskilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2020-04-01, 14:48
    • Visa profil
Färdigskivat bröd är mycket smart - jag har svårt att själv skiva detta!
Autostartande CD är precis lika smart för den som av någon anledning inte vill eller kan lära sig hur man gör för att starta den!!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna