ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: PDF-dokument  (läst 3011 gånger)

2002-02-05, 20:14
läst 3011 gånger

Bernt Bergkvist

På Rötters förstasida marknadsförs nu ett nytt blad som skall distribueras via PDF-filer till prenumererande släktforskare med 10 nummer/år till priset av 125:-/år.
 
Jag skall inte kommentera det bladet, utan istället ställa frågan om varför vi släktforskare är så snåla med att distribuera dokument elektroniskt? Här på Anbytarforum har vi inga problem med att publicera antavlor för alla att läsa så fort någon ställer en fråga, och det är oerhört givande och ett uppslagsverk.
 
Men alla nyhetsblad som de lokala släktforskarföreningarna ger ut, alla förbundets skrifter och all litteratur som ges ut distribueras endast och blott på papper till en liten begränsad krets läsare, och till några bibliotek.  
 
Tänk om alla blad istället fanns för nedladdning här på Rötter i elektroniskt format, fritt att ta hem för den intresserade, och fritt att söka i? Tänk om alla böcker som gavs ut för länge sedan, och vars upplaga är slut nu istället kunde gå att ta hem i elektronisk form? Uppskattningsvis så sker det en utgivning av genealogiska skrifter enbart på Svenska som motsvarar 10-15 hyllmeter/år och då tycker jag mig ha räknat försiktigt och inte tagit med alla hembygdsföreningars skrifter.  
 
För att idag få tag på alla dessa medlemsblad och skrifter måste jag vara medlem i ett otal föreningar och surfa runt på hundratals hemsidor i jakten på en publicerad antavla som kanske kan ha lösningen på ett knivigt problem. Med skrifterna i elektronisk form på ett ställe söker jag snabbt fram vad jag vill veta, och hittar kanske fler ledtrådar, kanske rent av den rätta.
 
Det är dessutom inte alls svårt att skapa ett PDF-dokument. Programvaran kostar c:a 1500:- vill jag minnas, och det torde man ha tjänat in ganska snart på att kunna distribuera åtminstone en del av upplagan elektroniskt.
 
Är det inte dags att vi inom släktforskarrörelsen börjar fundera över detta? Kom gärna med synpunkter, och kanske konkreta id?er över hur det kan ordnas.
 
Bernt Bergkvist

2002-02-05, 22:33
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Nättidningen RÖTTER tar gärna emot pdf-dokument för publicering, det kan gälla medlemsföreningarnas medlemsblad eller andra skrifter. Vi kan också erbjuda oss att omvandla exempelvis Word-dokument till pdf-filer innan de publiceras.
 
Ett problem har varit att RÖTTERs sökfunktion inte indexerar pdf-filerna som finns i RÖTTER. Men vi hoppas inom kort kunna ta i bruk en ny och i många avseenden bättre sökfunktion, som också klarar att indexera pdf-filer.
 
Det kan också påpekas att Nättidningen RÖTTER gärna lägger in hela artiklar av mer allmänt intresse i databasen Litteratur-Sök. Det betyder att om ett lokalt medlemsblad publicerar en släktutredning, som då når endast en begränsad publik, kan artikeln också läggas in Litteratur-Sök och då inte bara på så vis bli mer känd, hela texten blir också sökbar via RÖTTERs sökfunktion.
 
Det finns alltså flera möjligheter för alla medlemsföreningar och enskilda forskare som önskar en vidare spridning av innehållet i sina medlemsblad eller av sina forskningsresultat. Någon kanske invänder att föreningen förlorar medlemmar om man också publicerar medlemsbladen på Internet. Men om man väntar ett år eller två tror jag inte den risken finns. Tvärtom kan medlemsbladen och artiklarna då fungera som bra reklam för föreningen.

2002-05-31, 16:12
Svar #2

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:10
    • Visa profil
Allmänt om PDF-filer, program för hantering av PDF-filer, etc, återfinns på http://www.pdfzone.com/.

2003-03-28, 08:04
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag tycker ofta PDF-dokument är otympliga och svåra att arbete med som användare. Sökfunktionen är otroligt långsam (vad sysslar den med?) och möjligheten till export eller kopiering av text minimala. Man kan endast exportera till ren text, där tabeller försvinner, och en enkel Ctrl-C kan bara göras på en sida.
 
Finns det något sätt att föra över en tabell i PDF till ett kalkyl- eller databasprogram, t ex Excel? Frågan kommer sig av att jag är intresserad av bilagorna till avhandlingen om Vadstena och Skänninge under 1600-talet, med tabeller över städernas invånare, som finns på http://www.ep.liu.se/diss/arts_science/2003/264/, men pga av PDFs inbyggda otymplighet blir de näst intill otillgängliga.
 
Någon som har löst problemet?

2003-03-28, 09:54
Svar #4

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Anders !
Vet inte om följande kan hjälpa dig, men du kan ju alltid göra ett eget sökindex till tunga PDF-filer. När det väl är gjort (tar i och för sig en stund om det är många filer eller stora filer) så går det att söka genom hela materialet i ett hujj. Kolla t.ex. Svenskt Biografiskt Lexikons sökning. Du skall vid indexsökning inte använda den vanliga kikaren, utan den kikaren som ligger över en sida.
 
Ta även och kika på: http://www.planetpdf.com/mainpage.asp?MenuID=193&WebPageID=612 för många bra verktyg till PDFer. Under kategorin Extraction verkar ju finnas sådana program som du är ute efter. Jag har dock ej själv testat det.
 
Lycka till.
Niklas Hertzman

2003-03-28, 14:24
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Anders och Niklas,
Tack Anders för att Du nämner detta. När jag tog upp frågan om precis dessa dokument i en annan del av forumet, menade några att det inte var några problem. Det är alltid roligare när man är fler - även när det gäller lidande ...
Niklas, hur gör man ett eget sökindex, som Du nämner ovan?
Trevlig helg!
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-03-28, 18:27
Svar #6

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Olle !
Bra fråga. Skall se om jag kommer ihåg hur jag gjorde. Det var ett tag sedan. För det första måste man nog ha Destillerprogrammet, dvs det programmet som gör PDFer.
Nu har jag den engelska versionen (5.0), så menyer och andra val heter ju lite annorlunda om man har den svenska versionen. Sedan har jag för mig att jag hämtade hem ett plug-in, men just för tillfället hittar jag inte det. Det hette Acrobat Catalog. Jag skall leta vidare och hittar jag det, så skriver jag en rad.
När det var installerat, så fick jag under Tools-menyn ett val som hette Catalog, se bilden nedan.

Det kanske inte är ett plug-in, men jag vill inte avinstallera och testa om det ingår i Destiller inte.
 
Nu kan jag skapa ett nytt index, bygga på ett gammalt. Väljer jag att skapa ett nytt, får jag ytterliggare en del frågor, vad det skall heta, vilka PDF-filer (eller kataloger) jag vill ha med i indexet. Sedan är det bara att trycka på Build och vänta.  
Jag byggde ett nytt index till en kompis som köpt Riddarhusets version av Elgenstierna som PDFer. Det fanns ett index, men man fick inte träffar bland Rättelserna och Tilläggen och det visade sig att de inte tagit med denna katalogen när de gjorde indexet. Det tog en dryg timme att indexera om allt ihop (alla filerna).
 
Hoppas att detta var svar på din fråga Olle. Sedan avslutningsvis skall väl även sägas att det inte räcker med den vanliga versionen av Acrobat Reader utan man måste ha en utökad version (som även den är gratis), som klarar av att göra indexsökningar. På http://www.adobe.se/products/acrobat/readstep2.html skall man bocka i rutan i Steg 2
Niklas Hertzman

2003-03-28, 20:47
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej! Tack för tipsen, Niklas. Är Acrobat Catalog gratis? Jag har svårt att hitta den på nätet. Den verkar inte ingå i Distiller 3.0 i alla fall som jag hade installerad.
 
Länken till verktyg för PDF var bra. Det finns massor, men mycket kräver att man har fulla versionen av Adobe Acrobat (inte bara Reader) och det mesta kostar slantar (demoversioner finns men är crippleware). Laddade ner Gemini Solo, men varning utfärdas. Den kraschar konstant när den försöker konvertera Skänninge/Vadstenafilerna... Lite av en djungel detta!

2003-03-29, 19:59
Svar #8

Utloggad Tobias Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2013-12-22, 02:08
    • Visa profil
Hej på er alla!
 
Hör att det pratas om Adobe i den här diskussionen och Adobe är ju helt klart Kungen av pdf-filer. Dock är ju Adobe också ganska dyra på sina produkter och har man inte lika stora krav finns det billigare alternativ. Vissa av dem t.o.m. gratis.
 
Eftersom det hela tiden kommer nya program (många av dem i protest mot Adobes hutlösa priser) ska jag här inte rekommendera något speciellt. En bra id? är istället att gå in på någon stor sökmotor t.ex. http://www.google.com och söka sig fram. Där finns en hel del att välja på.
 
MVH:
 
Tobbe! J

2003-03-30, 10:04
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Niklas,
Tack för genomgången av indexering. Tror att det ligger över min nivå, om jag inte har hjälp nära till hands. Men, bra att veta.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-05-04, 10:37
Svar #10

Utloggad Åsa Tegelberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 257
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 09:25
    • Visa profil
    • www.asategelberg.eu
Hej!
Ett tips, via Kazaa, kan man söka och ladda ner bl a Adobe Page Maker.
 
Mvh Åsa T

2003-05-04, 13:07
Svar #11

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Och som faller under otillåten användning
Bättre är då att använda sig av PDF95 och så slipper man massor med spionprogram och annat skit som kommer in i datorn när man använder sådana platser....
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

2003-05-04, 14:52
Svar #12

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
PDF995 skall det väl vara?

2003-05-12, 16:56
Svar #13

Utloggad Karl-Olof Reinlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2009-07-25, 10:08
    • Visa profil
Det finns ett svenskt PDF program som heter  
pdfFactory och ett mera avanserat med kryptering, samt andra funktioner, som heter pdfFactory PRO. Relativt billiga om man jämför med andra dylika program. Det finns även mölighet att testa dessa, det kommer reklam i nedre kanten, som försvinner då man registerar och betalar för programlicensen.  
hemsidan: http://www.jsk.nu

2004-09-07, 17:22
Svar #14

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:10
    • Visa profil
http://www.econ.ohio-state.edu/hineline/makepdf.htm och http://kenchiro.tripod.com/howtoPDF.html framgår det hur man ganska kan enkelt skapa PDF-filer med hjälp av enbart gratisprogram.

2004-09-07, 17:29
Svar #15

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:10
    • Visa profil
Håkan Skogsjö skriver: Nättidningen RÖTTER tar gärna emot pdf-dokument för publicering, det kan gälla medlemsföreningarnas medlemsblad eller andra skrifter.
 
Exakt var i RÖTTER publiceras detta och hur hittar man dit?

2004-09-07, 18:47
Svar #16

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag tror inte den kommentaren avsåg något specifikt utan bara att man kan använda sig av pdf-formatet i samband med bidrag till Rötter i största allmänhet..
 
Dock tror jag inte den förbättrade sökfunktion (som klarar av att indexera pdf-filer) finns, och jag har då inte lagt upp värst mycket i pdf-format, annat än som färdiga blanketter och anmälningsformulär i Förbunds-Nytt t.ex.
 
Håkan nämner Litteratur-Sök (nås från menyn i Rötter) - dessutom finns förstås avdelningen Forskningsprojekt bland annat (men inget är ditlagt på ett bra tag och jag brinner väl inte av iver att få mer att göra just nu - risken finns att det blir liggande i brist på tid tror jag.. :-)

2004-09-08, 00:22
Svar #17

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:10
    • Visa profil
Hej Peter!
Tyvärr går det ju inte att ha större PDF-filer än 100 kilobyte. Har ett par filer som är större än det som jag skulle vilja lägga upp. Kan inte taket på 100 kilobyte höjas till exempelvis 1000 kilobyte?

2004-09-08, 10:20
Svar #18

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Låter nu som du avser just Anbytarforum (och där gäller 100kb) - men för Rötter i övrigt (som ju var det Håkan talade om) gäller förstås inte den begränsningen.

2004-09-10, 17:03
Svar #19

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:10
    • Visa profil
OK. Då skickar jag in ett par PDF-filer till dig som du kan lägga ut...

2005-06-10, 22:57
Svar #20

Per Persson

Det är dessutom inte alls svårt att skapa ett PDF-dokument. Programvaran kostar c:a 1500:- vill jag minnas
 
I det programpaketet OpenOffice.org finns inbyggd funktionalitet för att skapa PDF-filer.
 
Denna programsvit är fri, både i betydelsen gratis och att man har stor frihet att göra vad man vill med den. Man får t.ex. sprida den vidare på nätet. Programmen är klart jämförbara med Microsoft Office i funktionalitet.

2006-07-23, 12:13
Svar #21

Utloggad Anders Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2016-04-28, 18:48
    • Visa profil
    • www.tranasydre.se
Enklaste sättet att skapa PDF:er är med PDF creator. Det är Open Source och alltså helt gratis och kan laddas ned från denna adress: http://sourceforge.net/projects/pdfcreator/
 
PDF creator installerar sig som en skrivare och det går alltså att skapa PDF från alla program där man kan skriva ut dokument. t.ex. Genline

2006-07-23, 19:17
Svar #22

Utloggad Sven Luthman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2013-06-14, 09:39
    • Visa profil
    • www.genealogi.nu
Ett program som jag använder för att skapa PDF-filer är CutePDF
 
Även detta program installeras som en skrivare och fungerar väldigt bra. Använder de dokumentinställningar som gjort i programmet som används i utskriven.
Precis som så mycket annat på nätet idag så är det gratis att använda och innehålller ingen reklam.
 
mvh
/Sven
- - - - -
Besök gärna hemsidan
Genealogi.nu
- - - - -

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna