ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lagring på CD  (läst 1284 gånger)

2011-11-20, 14:47
läst 1284 gånger

Utloggad Bengt Stenberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2018-06-24, 18:44
    • Visa profil
Hej
En verklig nybörjarfråga:
Måste man lagra allt på en CD-R i en operation eller kan man tillfoga info senare?

2011-11-20, 14:55
Svar #1

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Man kan lägga till data i omgångar, om man inte låser skivan.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2011-11-20, 15:00
Svar #2

Utloggad Stig Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 825
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 14:54
    • Visa profil
Eller än bättre, skaffa en RW-skiva
// Stig

2011-11-20, 16:18
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Bengt,
RW betyder Re=åter Writeable=skrivbar
Något som kanske inte är självklart; Jag har alltid fått fråga mina söner om sånt´ här ...
Se också: http://sv.wikipedia.org/wiki/CD
Vänligen,
Olle Elm
 
(Meddelandet ändrat av smol 2011-11-20 16:20)
 
(Meddelandet ändrat av smol 2011-11-20 16:22)
Vänligen,
Olle Elm

2011-11-21, 00:13
Svar #4

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 939
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:13
    • Visa profil
    • edshult.eu
Hej,
 
Här tror jag att man måste klargöra lite för detta är inte helt lätt. Så här är min förståelse av ämnet:
I det ursprungliga formatet som man skriver CD-skivor på för datalagring kunde man bara skriva allt på en gång, så som Bengt Stenberg skriver i första inlägget.  
Senare infördes möjligheten att man kunde tillfoga data via så kallade sessioner om man lämnade CD öppen för skrivning och inte stängde skivan. Det är ganska mycket overhead för en session med s.k. lead-in och lead-out.  
Senare infördes ett nytt format s.k. UDF där man kan infoga enstaka nya filer och skivan kan skrivas på utan sessioner ungefär som på de gamla disketterna. För att läsa och skriva i detta UDF-formatet så krävs en speciell drivrutin som måste vara installerad i datorn.
 
RW-skivorna fungerar i princip på samma sätt som en vanlig R (=recordalble, skrivbar) skiva. Det är samma begränsningar med sessioner, eftersom RW-skivorna normalt sett bara kan raderas på hela inspelade materialet. Då försvinner allt och man kan börja om och skriva på en blank skiva igen, fast det var kanske inte det man ville när man tänkte tillfoga en fil.  
 
Men om man använder RW-skivorna med UDF-formatering så kan man faktiskt radera och skriva enstaka filer på CD-skivan så att de riktigt fungerar som ersättning för en diskett eller USB-minne. Men det är inte helt lätt att få allt rätt mellan alla dessa olika format.

2011-11-21, 06:53
Svar #5

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Nej, just det, detta är inte lätt, Googla bara på tex. CD R+ CD R- så finner ni nog att detta inte är en nybörjarfråga utan är ett tjorvigt ämne.  Och min egna erfarenhet av RW skivor är att dom inte kan läsas av andra läsare. Hade problem även med identiskt lika datorer med identiskt lika läsare och programvara i sig.  Missminner jag mej inte så var det samma problem med öppna vanliga -R, +R  skivor och en annan skillnad mellan +R och -R är antalet sessioner som man kan skriva till skivan, ca 50 resp. 2000 har jag för mej det var. Men det var för länge sedan och sånt kan ju ha förbättrats sedan dess.
Så... som backup är det enligt mina erfarenheter inte särskilt säkert med varken RW eller öppna skivor.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna