ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Konvertering av datafiler mellan olika format?  (läst 6688 gånger)

2003-06-12, 08:23
läst 6688 gånger

Lasse Gustavsson

Hej Jag sitter och jobbar i ett program som heter signal Som används för dokumentering av stadsnät(optofiber) och jag undrar om det finns nån som vet hur man konverterar textfiler i QRP format till Excel
Jag vore oändligt tacksam för tips
MVH Lasse

2003-07-25, 00:31
Svar #1

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Konvertering av Q&A-filer.
 
Flera släktforskarföreningar lägger ut register till födda, vigda och döda gjorda i Q&A. Det finns möjlighet att ladda ned en read-only-version av Q&A men den verkar väldigt primitiv.  
Jag har svårt att söka i detta program.
Har någon erfarenhet av konvertering av dessa filer till Excel eller finns det en modernare version av Q&A någonstans för en rimlig penning?
 
Hälsningar Stig Geber

2003-07-25, 18:31
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Stig!
QA är ett utmärkt program som klarar det mesta, men det är ett DOS-program vilket ställer till det för många numera. Om du vill exportera ett register för användning i EXCEL så är det relativt enkelt. Du väljer menyn Hjälpprogram, sedan valet Exportera. Välj att exportera som textfil, Standard ASCII. Du får då ange vilken fil som skall exporteras, samt ett namn på textfilen du vill skapa, glöm inte att ange txt som filändelse. Sedan trycker du på tangenten F10, då kommer ytterligare ett val upp, ange citationstecken som fältavgränsare och tryck ned F10 igen. Nu exporteras filen.
Det är inte så krångligt som det verkar, när du gjort det ett par gånger sitter det. Glöm inte att DOS och WINDOWS har olika teckentabeller, när du importerar textfilen till Excel måste DOS anges som filens teckentabell, annars kommer bl a inte å ä ö med.
MVH    Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2003-07-26, 00:49
Svar #3

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Tack Sven-Ove!
 
Tyvärr verkar det inte fungera med den testversion som jag tankat ned från Nyköping- Oxelösunds hemsida. Jag fick aldrig upp något val efter att ha tryckt på F10.
Jag lyckades dock bättre med att använda QA än tidigare.
 
Hälsningar Stig Geber

2003-07-26, 02:56
Svar #4

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Stig!
Jag har både deras version av QA och Glimtens, bägge exporterar utan problem. Men det är ett par år sedan jag tankade ned dem.
Upptäckte att jag skrev fel ovan, du ska inte ange citationstecken utan semikolon son fältavgränsare. Men först måste den menyn dyka upp förstås. Dessutom upptäckte jag att det krävs två tryckningar på F10 andra gången innan menyn dyker upp.
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2003-11-09, 09:12
Svar #5

Utloggad Bertil Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2008-02-13, 21:07
    • Visa profil
Holger6 till Disgen.
Jag har fått övertaga ett stort material i Holger 6 men har själv Disgen8. Är det möjligt att dessa data, och vad måste man tänka på att för att lyckas?

2003-11-09, 11:27
Svar #6

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Holger-materialet måste sparas i Gedcom-format. Därefter bör du kunna öppna det i Disgen. Får du problem bör du kunna vända dig till en av dina DIS-faddrar. Jag tror att det även finns DIS-fadder för Holger (fanns åtminstone förut).

2003-11-09, 22:43
Svar #7

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Bertil,
 
Ditt Holger-marerial måste öppnas i Holger och där går man till Datautbyte / till Gedcom. Spara den Gedcom-filen på hårddisken, på diskett eller något sätt.  
I Disgen går du till Verktyg / importera personer och där letar du upp Gedcom-filen.
Se till att du inte blandar ditt eget material med det du har fått överta. Lägg in det i en egen flock eller skapa ett nytt arkiv.

2003-11-10, 07:42
Svar #8

Utloggad Bertil Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2008-02-13, 21:07
    • Visa profil
Tord och Jan, Tack
för snabba svar. Då kan jag sätta igång.

2004-02-13, 21:56
Svar #9

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hejsan!
 
Av mina nyfunna USA-släktingar har jag fått en fil i format .paf
Jag kan tyvärr inte ladda hem programmet för den filen för jag har inte tillräckligt med minne på min hårddisk.
Jag har Ancestry Family Tree programmet och kan öppna filer som funkar i det programmet.
Kan någon hjälpa mig att konvertera en .paf fil till en .aft fil om det är möjligt att göra?
 
Mvh, Anne-Lee Wilson.
anne-leewilson@telia.com

2004-02-14, 11:28
Svar #10

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Jag har också fått paf-filer från USA. Inget kul program att jobba i. Jag löste mitt problem genom att konvertera paf-filne till gedcom (vilket går) och sedan importera den till det vanliga progam man använder.

2004-02-15, 02:51
Svar #11

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej Crister!
 
Hur konverterar jag en PAF-fil till en GEDCOM-fil?
 
Mvh, Anne-Lee Wilson
anne-leewilson@telia.com

2004-02-15, 14:56
Svar #12

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Enklast är nog att importera filen till ett program som kan läsa PAF och sedan exportera den som GEDCOM.
Ett program som kan hantera dessa format kan du hitta gratis här.

2004-03-11, 20:29
Svar #13

Emil Frykberg

Hej!
Jag håller på med att göra counter-strike filmer och för att det ska funka måste man göra om dem till bitmappsbilder och då tar en film på en minut upp ungefär 300mb. Och då är det inte något ljud med. Jag skulle vilja få tag på något program som man kunde omkoda .dem filer med. Om någon har nåt svar kan ni skicka till hockeymistro@Hotmail.com Tacksam om jag får hjälp

2004-05-25, 19:07
Svar #14

Christian Valtersson

Hej!
 
Jag fick förut av en gammal, nu avliden släkting en diskett med lite olika släktforskningsresultat han gjort. Problemet är att det är ett format som heter .gft som jag inte vet var det kommer ifrån och jag skulle vilja kunna konvertera de filerna till gedcom-format....hur gör jag??
 
Tacksam för alla svar.

2004-05-26, 08:01
Svar #15

Jan Ek (Janek)

Hej Christian,
 
Ett google-sök på .gft+format leder till denna site som är en katalog över filändelser.
 
Enligt denna skulle det kunna röra sig om genealogiprogrammet GSP Family Tree, ett engelskt program. Själva programmet antar jag har fungerande GEDCOM-export. Om detta är riktigt behöver du bara finna någon som har detta program på sin burk - presto!
 
(Ibland kan man också öppna en mystisk fil i notepad och se om det finns en heading som talar om vilket program det är frågan om.)

2004-05-26, 16:49
Svar #16

Christian Valtersson


2004-12-26, 11:59
Svar #17

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Jag har en forskarvän som använt en Mac i många år och producerat mängder av värdefull information i form av Claris Works ordbehandlingsfiler. Jag har en PC och skulle vilja konvertera filerna så troget som möjligt. Jag har undersökt saken och funnit ett flertal metoder som sannolikt fungerar, bl a med hjälp av specialutvecklade konverteringsprogram till försäljning. Innan jag lägger ut pengar och satsar en massa arbete, skulle jag gärna lyssna till råd och rekommendationer från någon som har gjort detta eller liknande.
 
Det handlar om minst 1000 filer, så största möjliga automatik är önskvärd.
 
Lars-Olov
LOE

2005-11-15, 22:10
Svar #18

Utloggad Rolf Björklund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2008-09-06, 22:45
    • Visa profil
Jag har fått i min hand en CD-skiva som skall innehålla en ortnamnsförteckning och med notisen File Maker. Den kan vara gjord på en MAC-dator för åtskilliga år sedan.  
Någon som vet om det finns någon viewer eller konverterare som gör att jag kan läsa innehållet utan att investera i databasprogrammet File Maker?  
 
Rolf

2005-11-16, 06:18
Svar #19

Gabriel Frisk

Rolf,
kopiera först hela innehållet till hårddisken och inaktivera RO-attributet i mappar och filer med Utforskaren. Försök sedan att läsa in en fil med en hexdump, t.ex. UltraEdit32 (http://www.ultraedit.com/), se om du kan läsa något överhuvudtaget i klartext-kolumnen, om inte är filen antingen ett program eller krypterad text i någon form. Om delar av filen går att läsa är det bara att ta bort ev. formateringstecken och/eller byta ut dom, , eller ; mellan datafälten och radbyte + vagnretur (Hex 0D 0A) mellan posterna.
 
Till allra först kan du prova att läsa in filerna direkt från CD:n med WORD!
 
Prova, hoppas att det lyckas...
 
Mvh
Gabriel

2006-08-18, 21:25
Svar #20

Bo Lanesjö

Jag har släktmaterial i form av avfotograferad skrivmaskinstext med filer i jpg-format. Jag vill föra över bildfilerna till textformat, t ex som word-filer. Är det någon som kan tipsa mig om program, gärna free-ware, som möjliggör jpg in och text ut?
Bo Lanesjö, bol@jlr.se

2006-08-19, 07:53
Svar #21

Utloggad Åke Englund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 243
  • Senast inloggad: 2022-10-02, 17:52
    • Visa profil
    • gw.geneanet.org/englunda_w?lang=sv&,p=bengtake&,n=englund&,oc=0&,type=tree
Hej Bo,
Om du googlar och söker på OCR free så hittar du många gratis program för Optical Character Recognition. Har själv inte testat nåot av dom.
 
Åke

2006-08-21, 08:36
Svar #22

anders sjö

Bo,
 
Är bilderna kopierade med digitalkamera eller scannade? Jag har försökt köra OCR på bilder tagna med digitalkamera men det har inte gått speciellt bra. Jag vet inte om det beror på texten är otydlig eller på att perspektivet gör att programmet får svårt att följa raderna. Det blir lätt lite snett och ojämnt. Scannade bilder med hög upplösning funkar mycket bättre. Helst i Tiff-format (men jpg går oxå).  
 
Om du har Office-paketet så ingår, förutom word, även Document Imaging. Det funkar rätt bra men kan bara läsa tiff. Tillägas bör att imaging installeras inte i standardinstallationen men finns ändå med i paketet och går att installera i efterhand om man har skivan. Läs mer här
 
/Anders

2008-12-26, 11:27
Svar #23

Utloggad Wei Öhlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2023-12-11, 18:46
    • Visa profil
Hej!
Jag har fått en liten utredning av en avlägsen släkting och som är gjord i Family Tree Maker. Även en light version av programmet fanns med på cd:n men tyvärr klarar det inte export till gedcom även om det står så under Help. Finns det någon som skulle kunna konvertera .ftw filen till .mis så att jag kan använda den?
Tacksam för hjälp!
Wei Öhlund

2008-12-26, 15:53
Svar #24

Utloggad Olle Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1081
  • Senast inloggad: 2019-03-22, 19:32
    • Visa profil
Wei!
 
Skickar direktmail ang. test att konvertera!
 
Olle

2018-08-03, 13:59
Svar #25

Utloggad Martin Ågren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2018-08-04, 12:09
    • Visa profil
Hej. Min dator kraschade och drog med sig alla program. Lyckades dock hitta själva släktforskningsfilen som är gjord i MinSläkt v3 någonting. Har tänkt byta program, är det någon som skulle kunna hjälpa mig att konvertera min .mis-fil till en GEDCOM?

2018-08-03, 14:58
Svar #26

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Det enklaste är att installera MIN SLÄKT och med hjälp av det programmet exportera som GEDCOM. MEN gör en kopia av din .MIS fil först så att du har en sparad kopia.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2018-08-03, 15:05
Svar #27

Utloggad Martin Ågren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2018-08-04, 12:09
    • Visa profil
Det enklaste är att installera MIN SLÄKT och med hjälp av det programmet exportera som GEDCOM. MEN gör en kopia av din .MIS fil först så att du har en sparad kopia.
Den kräver en registrerad version för att konvertera, och när jag ändå vill byta känns det lite hårt att lägga ut runt 400 kr för att bara konvertera filen.

2018-08-03, 18:07
Svar #28

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Det går bra att exportera till GEDCOM utan att ha en registrerad version.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2022-05-01, 11:52
Svar #29

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Jag ska få en artikel publicerad i en liten tidskrift med små resurser. Dess layoutmiljö och gränssnitt mot tryckeriet är InDesign och arbetsmiljön är Mac. Jag arbetar på en PC och producerar Word-filer och pdf-filer. Det verkar som att mottagaren inte kan ta emot vare sig pdf- eller doc-filer utan konvertering till Mac/Pages med handpåläggning, vilket genererar fel, speciellt som jag har en rätt komplex text med hundratals fotnoter. Jag vill inte gärna köpa InDesign för ett enstaka tillfälle, så min fråga är: finns det någon resurs "därute", som kan konvertera min pdf-fil till en InDesign-fil ?
LOE

2022-05-01, 15:06
Svar #30

Utloggad Ben Weller

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2022-08-21, 15:46
    • Visa profil
Hej Lars-Olov
Jag jobbar i Mac-miljö och har båda programmen InDesign och Word.

Sparade på prov ett (enklare) Word dokument som en RTF (.rtf)-fil.
Den filen gick sedan att montera (inte öppna) i InDesign
som redigerbar formaterad text.
Om Word inte hittar på något konstigt med fotnoterna, utan texten i din .rtf
ser ok ut bör det fungera.

2022-05-01, 16:25
Svar #31

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Du menar att RTF skulle accepteras bättre än DOC ?


Lätt att pröva. RTF-filen öppnad ser för ögat likadan ut som DOC-filen. RTF-filen är dock på 261 MB mot 23 MB för DOC-versionen !


I många fall finns det tjänster för filkonvertering på webben, men för den här tillämpningen har jag inte hittat någon.
LOE

2022-05-06, 14:10
Svar #32

Utloggad Ben Weller

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2022-08-21, 15:46
    • Visa profil
Hej igen
Både .rtf och .doc/docx fungerar klockrent.

Bifogar en "How to" -länk, mest som vägledning för mottagaren på förlaget.
https://graphicdesign.stackexchange.com/questions/77573/placing-or-pasting-text-from-an-rtf-file-does-not-preserve-local-style-overrid

Intressant!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna