ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-17  (läst 1762 gånger)

2001-07-05, 23:36
läst 1762 gånger

Jörgen Frosthage

Finns det någon som sysslar med att föra över data från födelseregister, husförhör, mantal eller något liknande till gedcom? Jag har gjort lite själv med en socken som heter Örby (P) Västergötland.
 
Finns det färdiga program kanske?

2001-07-17, 21:28
Svar #1

Jörgen Frosthage

Svar på min egen fråga. Eftersom jag löst problemet med import till DIS8 (via en textfil) som jag använder så blir slutresultatet mycket bättre. Nu kan jag använda alla fält jag vill.
 
Fråga : Finns det någon som sysslar med något liknande?

2001-07-19, 16:52
Svar #2

Ove Tegnér (Ove)

Jörgen
 
Se mitt brev i detta forum från 4:e maj när det gäller gedcom från ascii.
Jag sysslar en del med register och konverteringar men har inte provat DG8 och textfil ännu.
 
mvh // Ove

2001-07-20, 01:14
Svar #3

Utloggad Pernilla Herlitz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2014-01-23, 21:56
    • Visa profil
Jag såg att det fanns några frågor huruvida ANSEL eller ANSI format skulle stödjas.
 
1. ANSEL är ett ANSI format.
2. Låt mamman dö (let the mother die). Varför, jo ANSEL är ett hopplock av 8 bitars ASCII (255 tecken) och en egen godtycklig teckentabell. Därför anser jag att alla människor bör exportera sina filer i GEDCOM5.5 unicode format. Unicode är en teckentabell som är betydligt modernare än 8 bitars ASCII. Unicode har en 16-bitars teckentabell (ca: 65 000 tecken jmf. ANSEL 255 tecken) och kan därför rymma krylliska, grekiska, japanska, svenska, etc tecken.
 
Konklusion: Låt ANSEL dö, till Holger konstruktörerna säger jag skicka med en extern ANSEL/ANSI-exportör (låt den dessutom vara svåranvänd). Export formatet från Holger >7 bör vara unicode. Angående import tycker jag att Holger och andra släktforksningsprogram inte skall stödja ANSEL eller andra av arter. Inte för att jävlas med de som har sitt familjeträd i ANSEL utan för att tvinga in människor i ett bättre beteende (dvs låt 8-bitars tabellerna dö). En lösning till de människor som då råkar hamna på sidan är tredjeparts tillverkade konverterare från GEDCOMx.x till ett bättre unicodat format.
 
Nu vet jag att detta är önsketänkade eftersom programmakarna inte verkar ta detta inkompabilitets problemet på allvar (mht olika teckentabeller). Jag tycker det är anmärkningsvärt att släktforskningprogrammen lider av så dålig interchangability. Jag tycker också att GEDCOM-kommitten borde ta bort stödet för 7 och 8-bitars teckentabeller.

2001-07-20, 02:05
Svar #4

Utloggad Pernilla Herlitz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2014-01-23, 21:56
    • Visa profil
Jag såg att C-G Magnusson efterlyste eller hade frågor om egendefinerade taggar. Denna funktion har funnits i GEDCOM (SCHEMA). Men de insåg att GEDCOM formatet inte var moget för den typen av meta-information.
 
Jag undrar om det är en så där lysande ide att ha egendefinierade taggar i en standard. Detta leder till att interchangabilityn (svengelska) sjunker än mer. Jag menar om jag sätter in en massa taggar och sedan skall exportera filen för att dela den med dig så kan resultatet bli att mina egendef. taggar försvinner vid transformeringen till ditt program. Detta torde leda till mer svordomar inte mindre.
 
Jag tycker att Tidningen Rötter borde ha en genomgång av import/export av släktfiler. Detta för att lära oss att exportera släkterna i ett format som vi alla kan dela.

2001-07-21, 01:12
Svar #5

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej PWa!
 
Genom att inte ha kvar stöd de äldre formaten skulle vi riskera att slänga ut babyn med badvattnet. Du får gärna ha din åsikt att tvång är den rätta metoden till förnyande, men det är ett antal miljoner människor som använder x antal program runt om i släktforskninhens värld - som använder ansi/ansel. Ska du och (Jag?) och några hundra till utesluta dessa för att vi??? tycker att unicode skall tvångsinföras ?
 
MVU (U=Undran)     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2001-07-21, 03:48
Svar #6

Utloggad Pernilla Herlitz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2014-01-23, 21:56
    • Visa profil
Hej Sven-Ove Brattström.
 
Mmm, det kanske lät lite radikalt men det jag menar är att eftersom GEDCOM stöder unicode format så finns det inget skäl att exportera filen i ett sämre format. Nya versioner av släktforskningprogram borde därför exportera i unicode.  
 
De människor som sedan är intresserad av min fil får faktiskt lov att konvertera den så att den passar deras program. Detta kan ske genom ett program från tredjepartstillverkare eller om programmakaren har stöd för sådan export. Men standard borde vara unicode.
 
Det finns säkert datorprogram för släktforskning  i drift som bara stöder 7-bitars ASCII, men jag tror inte att någon skulle vilja avstå åäö bara för att vara kompetibel med dem. De som vill använda sig av 7-bitars ASCII får lov att konvertera från ANSI eller något ISO format. På samma sätt menar jag att de som kör något ANSI format får lov att stå ut med konverteringar från unicode. På sikt löser sig dock problemet eftersom de äldre programmen fasas ut.

2001-07-21, 14:49
Svar #7

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej PWa.
 
Jag förstod vad du menade. Men flertalet av de människor som använder datorer är att beteckna som vanliga användare. För dem som har lite djupare kunskaper i datahantering är konverteringar relativt enkelt, majoriteten har inte dessa kunskaper. Dataprogram skall vara enkla att använda, annars avstår många från att använda dem. Att då blanda in program från tredjepartstillverkare är att ytterligare komplicera för användarna. Dessutom blir tredjepartstillverkade programvaror ytterligare en källa till problem för kompabiliteten. Så det bästa är att införa unicode, samt att behålla ansi/ansel som alternativ vid import/export i släktforskningsprogrammen.
 
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2001-11-03, 05:55
Svar #8

Hasse Wester

Hej
 
Använder Min Släkt och har nu fått några tusen personer på textfil från en bekant med DISGEN (vet inte vilken version, troligen en äldre). Hon vet inte hur man skickar en GEDCOM, har själv försökt titta i DISGEN 7:s demoversin men inte hittat något!!??
 
Kan någon på ett lättförklarligt sätt berätta hur hon ska göra. I Min Släkt kommer man fram till GEDCOM från arkiv och exportera.
 
mvh/Hasse Wester

2001-11-03, 08:59
Svar #9

Eva Dahlberg

Hej! Jag vet bara hur det fungerar i DISGEN 7 och 8, men där hittar man GEDCOM under Verktyg / Exportera personer. Man kommer då till ett kortflikssytem, där man kan välja format, text eller GEDCOM eller html. Det står beskrivet i handledningen.
mvh, Eva Dahlberg

2001-12-29, 15:43
Svar #10

Hasse Wester

Hej
 
Går det inte att importera en GEDCOM-fil från Min Släkt till Holger? Har försökt med Ansel och Ansi, använder Windows XP. Tacksam om någon ville hjälpa mig.
 
mvh Hasse Wester/Bromma

2002-01-03, 23:16
Svar #11

Ove Tegnér (Ove)

Hej Hasse
 
Taggen 1 CHAR ANSI i början på filen (rad 12) ändras så att det står 1 CHAR IBMPC. Detta sväljer Holger.  
Du redigerar med en vanlig texteditor ex. Write el. Wordpad och sparar som vanlig text. Från och med version 6 av Holger så behövs inte detta längre.
 
mvh // Ove

2002-08-29, 17:04
Svar #12

Towa Lidman

Förvandla en fil till GEDCOM..?
 
Hej !  
 
Måste bara fråga Er en sak.  
Har inskaffat History, dataprogrammet  
jag har skrivit div. uppgifter och tänkte omvandla allt till en GEDCOM-fil.  
Men vad är egentligen en sån fil ?  
Och hur märker jag att jag gjort rätt efteråt ??  
Har läst manualen till programmet men fattar noll !!!  
Jag har själv inte en blekaste aning om vad GEDCOM ens ÄR....  
 
Kan Ni hjälpa mig ???  
Tacksam för allt !  
MVH  
Towa Lidman

2002-08-29, 23:27
Svar #13

Utloggad Lissela Carlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 20:21
    • Visa profil
Hej Towa!
En GEDCOM-fil är en fil som kan läsas av olika släktforskningsprogram. På Min Släkts hemsida (http://www.dannbergsdata.se/funktioner.html) förklaras det så här:Du kan exportera hela eller delar av ett arkiv till en GEDCOM-fil. En sådan fil kan du sedan importera till andra släktforskningsprogram som stödjer GEDCOM-standarden.  
Mvh Lissela

2002-08-30, 22:31
Svar #14

Towa Lidman

Hej Lissela !
 
Ja men hur SER jag att jag gjort rätt när jag exporteat filen från history  ?
Har sparat (vad jag tror är en GEDCOM-fil) filen på en diskett för att kunna sända den till dis forum. Men är osäker på att jag gjort rätt.
Finns det nåt sätt för mig att enkelt ta reda på detta ???
Jag kan tillägga att jag är totalt bortkommen i datans värld !
(Ledsen att behöva säga det men din beskrivning sa mig inte ett skvatt. Det är inte ditt fel, det är jag som inte fattade.)
Berätta mer !

2002-08-31, 07:42
Svar #15

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Towa!
 
Du kan öppna GEDCOM-filen i ett ordbehandlingsprogram och se vad som finns med.

2002-08-31, 12:40
Svar #16

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Disgen till Anarkiv? Hur gör jag för att exportera från Disgen till Anarkiv? Har försökt men i Anarkiv kommer det bara upp en ensam person som saknar sina anhöriga.
 
Och vad är det som hänt i Disgen när man tappat bort möjligheten att Byta arkiv?

2002-08-31, 15:06
Svar #17

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Towa!
En datafil har ett namn som du givit den. Det består av själva namnet t ex Exempel , samt en filändelse som består av tre tecken. En GEDCOM-fil har alltid filändelsen GED, vilket ger filnamnet Exempel.GED. Innehållet i en GEDCOM-fil består alltid av ASCII-tecken, dvs bokstäver och siffror mm som kan läsas i vilket textprogram som helst. När du läser innehållet i filen så ser du att efter början på filen så listas alltid personerna med individnummer, sedan familjenummer etc. Det är dessa nummer som kopplar ihop individerna med varandra. Ett exempel ur en del av en GEDCOM-fil:
0 @I01@ INDI
1 NAME Anders /LINDBERG/
2 GIVN Anders
2 SURN LINDBERG
1 SEX M
1 SOUR @S01@
1 SOUR @S02@
2 PAGE Batch #: M406493, Sheet #: , Source Call #: 0074413
1 FAMS @M01@
Ett enkelt sätt att kontrollera om din fil fungerar som den ska, är att skapa ett nytt register i ditt släktforskningsprogram. Importera sedan GEDCOM-filen dit så ser du om det blev rätt.
IMPORTERA INTE FILEN TILL DITT BEFINTLIGA REGISTER! För då får du dubbla uppsättningar av dina individer, eftersom din fil ursprungligen exporterades från det registret.
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2002-09-01, 10:11
Svar #18

Nils-Gunnar Eriksson

Hej Sonia!
 
Att exportera från Disgen till Anarkiv brukar gå bra, i varje fall från Disgen 8.0 till Anarkiv 4.0. Har du inte redan fått hjälp, föreslår jag att du sänder mig någon av dina problematiska GEDCOM-filer, så får jag testa den. Sänd den som en bilaga till ett e-postbrev. Min adress är nge@privat.utfors.se.
 
Hälsningar
 
Nils-Gunnar

2002-09-01, 13:53
Svar #19

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Nils-Gunnar! Jag har Disgen 7 och skickar dig en fil. Har möjlighet att ordna från Disgen 8, men vi testar med version 7 först.
Mvh Sonia

2002-09-01, 16:42
Svar #20

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Hej Sonia!
Disgen, flera arkiv:
Gå till Inställningar/Anpassa och klicka i rutan för Använd fler arkiv.
mvh, /Robban

2002-09-01, 21:37
Svar #21

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Hej Robban! Är det så enkelt! Och jag som installerat om programmet i tron att jag tappat ngn hjälpfil eller så! Skall testa imorgon.  
Hälsningar Sonia

2002-09-02, 08:11
Svar #22

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
Jag lade troligen min fråga i fel forum (Holger). Här kommer den igen, fast mer utförlig:
 
Varför tar inte Gedcom-filen med allt?  
 
Efter efternamnet har dels jag lagt till en släktnotering (s) för sidolinje samt (s/i) för ingifte på sidolinje. Dessutom har jag när alternativ på efternamn finns (ogifta föräldrar) skrivit så här: Andersson/Persson. Vid årtal som är gissade skriver jag 1940-t,ev.  
 
Dessa noteringar tar inte Gedcom-filen med. Det är från Holger 6 till Holger 6 jag skickar. Varför stympar den noteringarna (allt efter snedstreck tar den bort)? Jag tyckte det var så smidigt att kunna skicka Gedcom-fil för att uppdatera i de övriga datorerna is tället för att låna kablar för överföringen.  
 
MVH Gudrun Åhrlin
 
 
Denna fråga har fått ett svar under rubriken Holger där den också ställts.. /Anbytarvärden

2002-09-03, 00:01
Svar #23

Towa Lidman

Sven Olof !
 
Ett jättetack för ditt svar !
Exemplet på hur en Gedcom fil kan se ut stämmer precis med hur min fil ser ut. Nu vet jag ialla fall att jag måste gjort NÅNTING rätt....
Och tack för varningen om att inte spara på samma mer än en enda gång..
 
Jättetack !
Towa

2002-09-16, 23:27
Svar #24

Bengt Norman

Disgen - Gedcom ?
 
Jag har en kontakt i USA som jag hjälpt med lite släktuppgifter. Jag har lagt upp dem som en separat flock i Disgen. Nu vill jag skicka min kontakt uppgifterna som en fil. Jag föreställer mig att Gedcom-formatet då är lämpligt att använda. Är det riktigt? Vilket amerikanskt/engelskt program kan jag rekommendera henne att använda för att importera Gedcom-filen?
 
Tack för hjälpen - å min kontakts vägnar !

2002-09-17, 14:52
Svar #25

Utloggad Tord Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2012-04-21, 10:55
    • Visa profil
Hejsan Bengt
Gedcom är ett bra format, ett gratisprogram jag har är ancestry family tree som finns att hämta på
http://www.ancestry.com/
där man kan importera gedcom filer och jag tycker även programmet är helt ok att använda, har det för bl.a kontroll av gedcom filer man laddat hem.  
 
mvh
 
tord

2002-11-22, 00:52
Svar #26

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
GEDCOM XML Specifikation 6.0 (draft) finns att läsa  här!
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2003-01-16, 21:11
Svar #27

Essan Gradhman

Hej!
Jag har problem...skulle skicka en Gedcom-fil med släkten till en annan släkting. Provade i både Ansi och Ansel (för jag visste inte vad som var bäst)
Jag exporterade från Disgen v 8. För att kolla att allt var rätt importerade jag det själv i Min Släkt. Då upptäckte jag att 3 barn av 5 i en familj saknades. Då gjorde jag om proceduren...men med samma (dåliga) resultat!  
 
Det här har jag gjort flera gånger tidigare, utan problem. Vad har hänt? Är det nå?n inställning jag ska ändra på?
Hälsningar
Essan G

2003-01-17, 01:22
Svar #28

Ammi Lindbergh

När jag skickar in mina gedcom-filer till disbyt och får min träffar i retur saknas å,ä,ö. Man säger att mina inskickade filer även saknar dessa.Jag har inte problem när jag exporterar till andra.Klarar ej av att lösa detta problem,kanske någon kan ge ett tips?

2003-01-17, 07:47
Svar #29

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Av C-G Magnusson
 
Kunde vara bra att påpeka när man lägger länkar till DOKUMENT att det inte är en websait utan ett Acrobat-dokument som öppnas. Har man inte bredband och en lite slö dator kan det ta lång tid att öppna dessa.
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna