ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 1.6.2001  (läst 2293 gånger)

1999-01-15, 09:47
läst 2293 gånger

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
[color=226600]
[color=ff6000]GEDCOM[/color] är idag en de facto-standard för datautbyte mellan släktforskarprogram. De flesta genealogiska program av någon betydelse kan importera och exportera till detta format (textfil). Har tyvärr också konstaterat att släktforskarprogrammen klarar detta med väldigt skiftande resultat. Jag är långtifrån någon expert på GEDCOM, men om jag förstått det rätt representeras det mesta av informationen i form av så kallade händelser (events), exempelvis födsel (BIRT), vigsel (MARR), död (DEAT) etc. GEDCOM skapades en gång i tiden av mormonerna för sina (religösa) syften och händelserna har naturligtvis präglats av det. För varje händelse kan man sedan ange ett datum (DATE), en plats (PLAC), en källa (SOUR) och en notering (NOTE). Det svenska program (Holger) jag testat kan inte lagra käll-referenser till varje händelse. Detta ser jag som en stor brist. Att källor ofta(?) saknas i svenska släktutredningar beror kanske delvis på att de främsta hjälpmedlen för släktforskaren idag, datorprogrammen, inte underlättar registreringen av källor (se annan diskussion om källhänvisningar i Anbytarforum).
 
Nu hade jag inte tänkt att denna diskussion egentligen skulle handla om olika släktforskarprogram. Min fundering gäller närmast de händelser (events) som inte finns med i GEDCOM, exempelvis uppgifter om boende. I ett program (CFTW) jag testat finns möjlighet att lägga till egendefinierade händelser. Jag antar också att det i de flesta program som hanterar händelser finns programspecifika händelser. Jag har sett exempelvis bostad ([color=ff6000]RESI[/color]) och bodde ([color=ff6000]LIVD[/color]). För oss svenskar kan det också tyckas att det saknas en kod för exempelvis församling ([color=ff6000]PARI[/color]). I GEDCOM finns bara ort ([color=ff6000]PLAC[/color]).
 
Diskuteras det överhuvudtaget internationellt eller nationellt om en utvidgning av GEDCOM? Förekommer det någon samordning av hur icke-GEDCOM-händelser skall se ut? Det skulle vara intressant att här se förslag på händelser med namn (vanligtvis de fyra första bokstäverna i engelska beteckningen)! Ett förslag skulle kunna vara [color=ff6000]OBIT[/color] (som i obituary) eftersom det saknas en händelse för dödsruna.
 
Jag har sett information någonstans om ett förslag till genealogisk XML-kodning. Kan denna ersätta GEDCOM? Finns det förslag på andra generella utbytesformat? [/color]
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

1999-01-22, 21:54
Svar #1

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
Hej C-G!
Här följer lite information om GEDCOM som baserar sig på The GEDCOM standard, Release 5.5 från 1996-01-02. Jag laddade ner den från nätet förra året men hittar tyvärr inte adressen just nu. Den borde dock inte vara så svår att hitta i en sökning.
 
Om användningen av PLAC står:
 
PLACE_VALUE:=  
The jurisdictional name of the place where the event took place. Jurisdictions are separated by commas, for example, Cove, Cache, Utah, USA. If the actual jurisdictional names of these places have been identified, they can be shown using a PLAC.FORM structure either in the HEADER or in the event structure. (See , page 53.)
 
PLACE_HIERARCHY:=
This shows the jurisdictional entities that are named in a sequence from the lowest to the highest jurisdiction. The jurisdictions are separated by commas, and any jurisdiction's name that is missing is still accounted for by a comma. When a PLAC.FORM structure is included in the HEADER of a GEDCOM transmission, it implies that all place names follow this jurisdictional format and each jurisdiction is accounted for by a comma, whether the name is known or not. When the PLAC.FORM is subordinate to an event, it temporarily overrides the implications made by the PLAC.FORM structure stated in the HEADER. This usage is not common and, therefore, not encouraged. It should only be used when a system has over-structured its place-names.
 
Vad gäller Din synpunkt på nya koder t.ex. för dödsruna kan detta nog (i alla fall på ett någorlunda bra sätt) hanteras inom ramen för nuvarande standard.
 
Uppgifter om personer beskrivs antingen under:
-INDUVIDUAL_ATTRIBUTE_STRUCTURE (t.ex. yrke (OCCU), bostad (RESI) eller titel (TITL)
-INDIVIDUAL_EVENT_STRUCTURE (t.ex. Födelse (BIRT), dop (CHR)eller död (DEAT).
-FAMILY_EVENT_STRUCTURE (t.ex. giftermål (MARR) eller förlovning (ENGA)
 
Till alla av ovanstånde attribut och händelser (det finns ett 50 tal totalt) kan en EVENT_DETAIL kopplas. Denna kan innhålla följande information:
TYPE: Kategori av händelse
DATE: Datum för händelsen
PLACE_STRUCTURE (PLAC): Plats för händelsen
ADDRESS_STRUCTURE (ADDR): Adress för händelsen
AGE: Ålder person hade vid händelsen
AGNC: Organisation, företag, institution eller person som är kopplad till händelsen. T.ex. en arbetsgivare.
CAUS: Orsak till händelsen. Kan t.ex. användas för dödsorsak.
SOURCE_CITATION (SOUR): Källhänvisning
MULTIMEDIA_LINK (OBJE): Länk till multimediobjekt, t.ex. bild.
NOTE_STRUCTURE (NOTE): Fria anteckningar som t.ex. skulle kunna användas för dödsruna under en DEAT event.
 
Observera också att standarden stödjer att man kan lagra flera händelser/attribut av samma typ för en person. Detta kan vara speciellt användbart för t.ex. bostad (RESI) och yrke (OCCU).
 
Mitt intryck är att GEDCOM-standarden är mycket kraftfull men att dess möjligheter endast utnyttjas till en liten del av släktforsknings-programen (i alla fall om man ser på de svenska)

1999-01-23, 12:52
Svar #2

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
[color=226600] [color=ff6000]GEDCOM Standard Release 5.5[/color] finns bl.a. på http://www.tiac.net/users/pmcbride/gedcom/55gctoc.htm. Den är dock omfattande och inte helt lätt att greppa.
 
Tvärt emot vad jag trodde hör RESI till standarden. Naturligtvis skall man då använda denna kod. Inser också att det inom ramen för GEDCOM går att registera samma uppgift på flera sätt. GEDCOM erbjuder stora möjligheter. Det kanske är bäst att försöka hålla sig inom standardens gränser och inte utnyttja koder för händelser vilka är specifika för vissa program.
 
Undrar om standarden erbjuder möjligheter att lägga till egna event? Skall se om jag kan hitta detta i specen ...[/color]
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

1999-01-23, 23:35
Svar #3

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil

1999-02-05, 15:29
Svar #4

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
[color=226600] Med tanke på svårigheterna för alla (inkl. programmakare) att tolka GEDCOM-standarden får mig att tänka att det finns ett stort behov av en [color=ff6000]GEDCOM-parser[/color], dvs ett program som kontrollerar syntaxen i en GEDCOM-fil! Har någon sett något sådant?[/color]
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

1999-02-21, 15:19
Svar #5

Utloggad Olof Cronberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2020-07-24, 23:05
    • Visa profil
    • www.cronberg.nu
DISGEN ver 7.0e följer GEDCOM ver 5.3-standarden. Nästa version av DISGEN kommer att följa 5.5. I praktiken går version 5.3 att utan problem importeras i program som använder 5.5.  
 
Vad gäller att skicka in GEDCOM-utdrag till DISBYT, så fungerar i princip alla program som finns på marknaden idag, t.ex. DISGEN, Holger, Anarkiv, MinSläkt, Andata, Reunion, Family Tree Maker, Brothers Keeper, WinFamily, PAF m fl. Se information på Internet (Jag får tyvärr inte skriva länken, men hittar du inte DISBYT på DIS hemsidor kan du kontakta mig.)
 
Visst är det så att det kan vara problem att olika uppgifter hanteras på olika sätt i olika släktprogram. Det är orimligt att tro att alla dessa varianter skall kunna lösas i ett GEDCOM-program, men lite bättre skulle det kunna bli.
 
Ett problem i sammanhanget är att vissa program till exempel anger fel teckenuppsättning i ingressen mot vad som sedan följer i filen!
 
/Olof C

1999-03-23, 17:41
Svar #6

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
[color=226600] För den som är intresserad av GEDCOM och XML finns en intressant artikel - XML and Its Potential for Genealogical Data by Michael Kay i Journal of Online Genealogy, Volume 3, Number 8, March 1999 (på nätet).
 
Författaren har också (på sin hemsida) presenterat ett förslag - GedML, a way of encoding genealogical data sets in XML.[/color]
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

1999-07-21, 00:39
Svar #7

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
C-G Magnusson skrev och undrade om en gedcomparser. Det är ju det ALLA program har för att kunna tolka den importerade gedcomfilen ! Problemet är ju bara det att det inte finns något fulländat.
Jag har faktiskt laddat hem ett sådant program från nätet.(har det någonstans på någon diskett) Ett DOS-program i beta version från mormonerna själva som ju, åtminstone från de tidigaste versionerna, styr detta med gedcomstandarden. Det programmet var inget vidare ...
 
Kan bara säga att det GÅR att göra bättre importer/exporter men programmerarna lägger ner för lite tid på det. De flesta användare använder antagligen inte denna funktion så mycket. (Själv tycker jag dock att den är väldigt viktig, en av de viktigaste funktionerna.)
 
mvh // Ove Tegnér

1999-10-23, 21:56
Svar #8

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej,
Många bits har flutit genom linorna sedan juli månad. Men jag känner att jag måste uttrycka en sak, som jag tror är en viktig orsak till att de olika programmen hanterar GEDCOM något olika. KOMMUNIKATIONSPROBLEM. Inte så mycket datatekniskt, även om det blir följden. Utan hos de som gör programvarorna. Dels är engelskan inte vårt modersmål vilket gör att tolkningen av GEDCOM-standarden utfaller något olika. Dels tror jag inte att personerna bakom programmen, håller så bra kontakt med konkurrenterna för att skapa en SVENSK NORM FÖR GEDCOM så att likformighet uppstår vad gäller import- och exportfunktioner. Som följer den internationella normen.
Med som alltid vänlig hälsning,
Sven-Ove Brattström
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

1999-12-30, 21:32
Svar #9

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag har skapat en gedcom-fil i det gamla Mac-programmet SunriseGen II (från omkring 1990) och sedan försökt läsa in den i Holger5 (och Holger 4.1) och Disgen7. Dock med dåligt resultat. I Holger lästes filen in, men alla relationer mellan personerna försvann, och de försök jag gjorde i Disgen utmynnade i ungefär samma resultat.
 
En egenhet med gedcom-filen från SunriseGen är att den inte innehåller några FAM-notiser, endast INDI-notiser. Alla relationer är angivna direkt mellan individerna, inte via relationsnotisen FAM där vigseluppgifter och hänvisningar till barn brukar anges. Såg det ut så i tidiga gedcom-filer?
 
Är det någon som har erfarenhet av att göra gedcom-exporter från SunriseGen och vet vad felet kan bero på? Och hur man löser det?

2000-03-10, 08:07
Svar #10

Å Källstrand

Export från ex.vis ANARKIV 4.0 till DISGEN 7, hur gör jag? Kan någon förklara hur jag praktiskt går tillväga?
 
Mvh Å Källstrand

2000-09-11, 10:30
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Finns något litet freeware eller shareware för att slå ihop många GEDCOM-filer till en enda? Vore praktiskt.

2000-09-16, 14:59
Svar #12

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:10
    • Visa profil
Anders!
 
Ett sådant program är Ged-commander, som kan laddas ner från  
http://www.winsite.com/info/pc/win95/miscutil/gedcmdr.zip/

2000-10-31, 08:15
Svar #13

Bernhard Granholm (Bkvg)

Vilket text-system blir standard i fortsättningen, ANSEL eller ANSI? Jag har lagt märke till att t ex MinSläkt stöder ANSEL (liksom ju Disgen, som ju anger ANSEL som standard). Holger däremot stöder ju ANSI. Kommer Holger7 att stödja ANSEL.

2000-10-31, 09:24
Svar #14

Bernhard Granholm (Bkvg)

Behövs det en så stor fil för att förklara GEDCOM, som den Andreas föreslå? (Därmed ingen personlig pik mot Andreas). Filen är drygt 1,7 MB och går alltså inte in på en vanlig diskett.
 
Finns någon enklare översikt?

2000-11-27, 13:26
Svar #15

Utloggad Gunnar Grönlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 10:41
    • Visa profil
Jag har gjort ett egenutvecklat släktforskningsprogram i FileMaker Pro. Jag vill kunna ha utbyte med andra släktforskare exempelvis via GEDCOM men jag vet ej hur man skapar GEDCOM-filer. Alternativet är att jag överger mitt program till fördel för Disgen, Holger eller något annat program. Hur kan jag då konvertera mina register till det nya programmets register? Via GEDCOM eller via annat filformat?
 
Är det någon som har några bra tips? Till bilden hör att jag ej är någon avancerad programmerare.

2001-03-17, 18:32
Svar #16

Jan Bengtsson

Hej  
 
Tänkte för första gången transportera min forskning från Min Släkt till Holger. Vad gör jag för fel när det bara kommer med en enda person av c:a 700. Jag har markerat att alla personer ska föja med. Personen som kommer med har fått underliga bokstäver i ortsnamnen. Det kanske inte går att föra över från Min Släkt till Holger?
 
mvh

2001-03-18, 04:48
Svar #17

Bernhard Granholm (Bkvg)

Jan.
Det är svårt att säga generellt.
Du bör först analysera GEDCOM-filen med ett ordbehandlingsprogram. Om där endast finns en person, kontakta supporten för MinSläkt.  
Om GEDCOM-filen är riktig, är det svårt att svara generellt. Ev kontakta Holgers support.
Betr underliga bokstäver: Holger kan bara läsa GEDCOM-formatet ANSI.

2001-03-18, 15:40
Svar #18

Bernhard Granholm (Bkvg)

Bäste Jan.
Jag har funderat lite till över ditt problem. Är du säker på att du fått med enbart en person? Det är nämligen så att Holger väljer inte med säkerhet samma person som basperson, som den man hade valt i MinSläkt. Har man otur så kan man få en ensam person utan länkning till föräldrar som basperson. Varför det är så vet jag inte.
Man kan komma förbi detta genom att när man skapat Holgerdatabasen  i denna först skriva in önskad basperson. Därefter inporterar man GEDCOM-filen. I denna fil finns även baspersonen med fast inte som basperson. Den felaktiga ”baspersonen” kopplas bort och den rätta kopplas in på dess plats. Sedan man sett till att alla uppgifter finns med hos den rätta baspersonen kan den falska raderas. Det är kanske lite krångligt. Se bara till att den rätta baspersonen som skrivits in när databasen skapats inte raderas. Då kan det bli riktigt krångligt.

2001-03-18, 16:46
Svar #19

Jan Bengtsson

Tack för hjälpen Bernhard.
 
Har nu lyckats av någon anledning och tack vare ANSI så är allt läsbart och vackert.
 
MVH Jan

2001-05-04, 14:16
Svar #20

Ove Tegnér (Ove)

Gunnar Grönlund !
 
Det går att överföra ascii information till gedcom via ett program som du kan ladda hem från mina hemsidor (klicka på min avsändaradress för att få adressen dit) Klicka på länken programvaror och tillbehör läs sedan en bit ner på sidan du får upp under Från Ascii till Gedcom.
Programmet har scriptfiler med som exempel men är utöver det inget storslaget. Ingen hjälp alls alltså.
 
Vad det gäller din databas relationer mellan personerna så tror jag inte det är möjligt att få med dem med rimlig arbetsinsatsinsats. Du får alltså länka ihop dem manuellt när du väl gjort  importen till släktforskningsprogrammet.
 
Ta gärna upp frågor om detaljer eller problem i detta forum så fler kan få ta del. Jag tror att många släktforskare är ute efter detta. Sådana här konverteringsprogram växer nämligen inte på (släkt)träd  
 
mvh // Ove Tegn?r

2001-05-07, 14:08
Svar #21

Utloggad Elsie Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2018-11-09, 15:23
    • Visa profil
Hej
Intressant läsning. Jag har varit in på FamilyTrees hemsida och också använt mig av dem genom att lägga ut min antavla (en del av den)men jag har inte fattat de där med Gedcom riktigt. Jag har ännu inte investerat i något släktforskningsprogram. Trodde att jag hade Disgen men det var nerzippat på 7 disketter och jag kan inte installera det på min dator. Något blev tydligen fel när det kopierades.
Jag har lite programmeringskunskaper och borde kunna fixa ett program själv, men jag har inte testat om jag kan. Är det någon som vet om det är svårt?
 
mvh
Elsie

2001-05-07, 16:20
Svar #22

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Elsie
Om du tycker det är roligt att programmera och har några tusen timmar till förfogande så gör ett eget program. När du är färdig så har Microsoft gjort om Windows så det är dags att anpassa ditt nya program.  
Då är det bättre att köpa ett program, de kostar mellan 0-1000:-, så kan du börja lägga in dina släktingar direkt. Men ta reda på vad gedcom är så att du inte går på en miss. Ju bättre program du skaffar desto större är risken att du inte kan få med dig finesserna när du i framtiden vill byta program.
Gedcom är ett standardöverföringsprogram som tar över det viktigaste. Född, vigd o död och lite till. Finesserna förs oftast över som vanlig text.

2001-05-10, 11:06
Svar #23

Utloggad Elsie Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2018-11-09, 15:23
    • Visa profil
Tack för det Torbjörn.
Jag förstod att det skulle vara jobbigt att göra ett själv.
Jag har funderingar på Holger eller Disgen. Jag ska lyda ditt råd att läsa mer om Gedcom. Visserligen behärskar jag engelska så pass att om jag skulle ge mig tid att läsa allt som står om det förstår jag. Finns det förklaringar på svenska vore det bättre. Finns det på svenska? Om inte var hittar jag bästa infon, är det FamilyTrees?

2001-05-10, 14:28
Svar #24

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Elsie
För att använda ett släktforskningsprogram behövs egentligen inga kunskaper om Gedcom. Det används vanligtvis när man flyttar över inlagt material mellan olika släktforskningsprogram. Och inte ens då skall man som vanlig användare behöva kunna Gedcom. Men då dels Gedcom måste utvecklas för att följa med och olika programtillverkare löst olika problem lite olika så kan det uppstå en del kommunikationsproblem.  
Därför skall man skaffa det bästa programmet på en gång så man slipper byta. Man påstår att Holger är lättare att förstå och lära sig jämfört med Disgen. Stämmer det så rekommenderar jag vid val mellan dessa definitivt Disgen åt dig som funderar på att göra ett eget program. Disgen är normalt inte krångligt men det finns krångliga möjligheter som man kan utnyttja ifall man har speciella önskemål.  
I övrigt så är jag partisk. Jag har inte använt något annat program än Disgen sedan minst 10 år tillbaka. Och vill inte byta. Men visst svär man ibland.

2001-05-10, 15:40
Svar #25

Bernhard Granholm (Bkvg)

Elsie
Jag vill komplettera Torbjörns svar angående Holger eller Disgen. Jag håller med Torbjörn i hans uppfattning. Holger är enklare, men har den bristen att den läser enbart Gedcom i ANSI-format. Numera används även ANSEL-format. Den mest märkbara skillnaden mellan dessa format eller system är olika hantering av de svenska tecknen (åäö).  
 
Bland enkla program kan även nämnas MinSläkt. Vissa anser MinSläkt vara enklare än både Holger och Disgen. Som Holgeranvändare i 10 år anser jag Holger enklast. MinSläkt kan läsa även ANSEL-formatet. Programmet kan provas gratis och är väl ett av de billigaste i inköp.

2001-05-10, 16:45
Svar #26

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej!
 
GEDCOM i sig är mycket omfattande. Det finns flera hundra Tags, för olika bruk - motsvarande olika händelser, typ född etc. Standarden är internationell. Formatet textformat, för kompabilitet. Standarden finns på www.gendex.com/
 och är OMFATTANDE. Läs och begrunda. Problemet är, som Torbjörn så riktigt beskriver, att tillverkarna av släktforskningsprogrammen inte följer standarden. Jag tycker att de borde lösa saken tillsammans, genom en överenskommelse dem emellan, hur programmen skall exportera och importera.
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2001-05-10, 17:32
Svar #27

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 08:30
    • Visa profil
Gedcom om jag har förstått det rätt så är ANSEL gedcom standard och ej ANSI. Disgen stora fördel är i mitt tycke att det är ett windowsprogram man släpa och dra släktingar fram och tillbaka vilket saknas i Holger och till 90% i Min Släkt. En liten varning import av gedcom har en bugg i nuvarande disgen 8 (vigselnotiser försvinner vid import.).  
Sen beror på vad man sysslar med inom släktforskning, sysslar man med utskrifter kanske andra program har företrädde, bildhantering andra osv. Min släkt är prisvärt osv. Det viktiga är att man enkelt kan hantera stora datamängder, många tar gärna data i RTF-format, själv tar jag helst i gedcomformat, även om ibland å,ä, ö ibland kan bli något annat.
Trots allt så är släktforskningen viktigast och inte släktforskningsprogrammet.
Mvh Arne

2001-05-14, 11:16
Svar #28

Utloggad Elsie Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2018-11-09, 15:23
    • Visa profil
Tack för hjälpen.
Jag har ju redan tittat på Disgen och förutom att det var på engelska fungerade det bra. Troligtvis väljer jag det. Min släktforskning börjar nämligen bli lite för ohanterlig för att ha på papper nu.
Jag fattar lite mer vad gedcom är också.
 
Elsie

2001-06-01, 18:17
Svar #29

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Det finns ett enkelt program för att läsa gedcom-filer som heter GedView. Nyligen kom en mindre uppdatering, till version 1.04. Det är bara en liten fil på 80 kB. Ingen installation krävs.  
 
[http://www.geocities.com/Athens/Acropolis/4317/GedView.html]
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna