ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Övriga datorprogram (stängd)  (läst 3249 gånger)

1999-10-10, 17:21
läst 3249 gånger

Utloggad Dan Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2023-09-03, 23:57
    • Visa profil
Thomas!
 
Jag tycker som du att man borde diskutera vilket datorstöd en släktforskare behöver - och om dagens program har detta stöd eller om det behövs en generationsväxling.
 
Såsom jag ser det har dagens program kommit till som vidareutvecklingar av registerprogram. Man skapade ett register över det man kommit fram till i forskningen (namn, plats, år, släktskap) och kunde sedan lätt få fina utskrifter (träd m m). Det är mycket data att ha på papper.
 
Men vad är egentligen hela processen vid släktforskning? Många fler aktiviteter är inblandade såsom planering, sökning,
insamling, källkritik, utvärdering, slutsatser, publicering m m - ger dagens program stöd för detta?
 
Programmen borde vara ett stöd för hela processen. Börja med att kunna beskriva källorna, gör sedan extrakt ur dessa. Bygg sedan påståenden som grundar sig på en utvärdering av informationen i källorna. Gör hela denna process spårbar och ändringsbar. Hjälp mig att planera nästa veckas arbete.
 
Summerat som brandfackla: Dagens program täcker kanske de sista 30% av hela processen i släktforskning. Räcker det?
 
Dan

1999-10-10, 21:06
Svar #1

Thomas Björklund

Hej Dan,
 
Huvudet på spiken!
 
 
Mvh Thomas

1999-10-13, 23:16
Svar #2

Utloggad Jan-Anders Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2023-10-16, 19:03
    • Visa profil
    • www.latorpstation.se
Hej ursäkta att jag blandar mig i debatten men jag tycker att angående föregående inlägg att det här med släktforskning verkar var ett sätt att beskriva svenska folkets historia genom att försöka sammanfatta och ordna det man vet och på så sätt skildra de personer som har funnits i den svenska historien, (med omnejd).
 Dataprogrammen kan hålla reda på dessa, gentemot kungakrönikorna och årtalsräkningarna annorlunda, händelsekedjorna som släktbanden utgör. Enligt min mening borde resultaten kunna presenteras  med utgångspunkt från dessa människor, för det är ju faktiskt så att bakom vare historisk detalj, stor som liten, finns ett antal personer inblandade. En naturkatastrof t. ex är ju inte alls intressant om inte den drabbat några människor. eller hur? Och särskilt intressant bli det ju om det är någon man känner, eller ännu hellre är släkt med. För jag har en svåger i ....... och han, vet du, han ....
 
Mvh  Jan-Anders

1999-11-11, 11:12
Svar #3

Cissi Kullman

Kan någon berätta för mig hur jag ska göra för att lägga över mitt släkt-träd från Min släkt till min hemsida.

1999-11-11, 13:23
Svar #4

Utloggad Carolina Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2013-05-30, 04:30
    • Visa profil
Hej Cissi
 
I Min Släkt version 2.2 hittar du funktionen för att skapa HTML dokument av ditt material under Arkiv-Exportera. Sedan väljer du HTML  och sen får du fylla i några dialogrutor där du får göra olika val. Sidorna skapas sedan i en mapp varifrån du kan skicka upp dem till din hemsida. Det blir väldigt bra tycker jag. Själv har jag gjort mina släktforsknings sidor med den funktionen. http://host.bip.net/carolina.carlsson
 
Mvh Carolina

1999-11-11, 14:26
Svar #5

Cissi Kullman

Hej Carolina!
 
Mycket fin hemsida!
Jag har bara version 1.0 men det kanske funkar ändå. Har du provat något annat släktprogram?
Jag har bara haft Min släkt men jag tycker det funkar bra.
 
Mvh Cissi

1999-11-12, 07:56
Svar #6

Cissi Kullman

Hej Carolina!
 
Om jag laddar hem version 2, vet du då om jag måste lägga in alla uppgifter på nytt eller finns det något smidigare sätt?

1999-11-12, 08:16
Svar #7

Carina Sunesson

Hej Cissi, Min Släkt uppdateras automatiskt och du behöver inte göra någonting. Du har alla dina inlägg  i programmet automatiskt.
Nytt för programmet är också att du får fram olika sorters statistik.
Min Släkt 1.0 stöder också HTML.

1999-11-12, 09:23
Svar #8

Cissi Kullman

Hej Carina! Jag har programmet på hårddisken och själva informationen (trädet) på diskett. När jag försöker öppna disketten i den nya versionen så går inte det. Måste jag ta bort den gamla eller?
Nu ligger bägge versionerna på hårddisken.

1999-11-12, 13:12
Svar #9

Carina Sunesson

Hej Cissi, Ett förslag är att du tar bort den nya versionen från hårddisken ( slänger den ).
Kopiera sedan in själva informationen på det första programmet du har, och uppdatera sedan till nya versionen.
Då får du 2:an med din info på.
Det du har på diskett är väl inte enbart information utan också själva Min SLäkt programmet misstänker jag.
Om Du gör som ovan så funkar det, då slipper du sitta och fylla i det nya programmet!

1999-11-23, 14:00
Svar #10

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Kan bara lovorda Min Släkt, som verkligen har ett smart upplägg för utskrifter av någons ättlingar.  
 
Blev först Family Tree Maker-användare. Fick programmet i 30-årspresent av en släkting i USA (som jag spårat och fått kontakt med just via Internet), och gillar verkligen användarvänligheten. Inget annat program jag prövat kommer i närheten på den punkten, inte ens Min Släkt.  
 
För mig är därmed kombinationen närmast oslagbar. FTM är perfekt att skriva in materialet i, Min Släkt är perfekt att göra utskrifter i.

1999-11-25, 10:42
Svar #11

Björn-Åke Petersson

Finns det någon som har ideer om dataprogram, där man kan lägga upp husförhörslängdssidor för att senare komplettera med andra källor?
Mvh Björn-Åke Petersson, Kallinge

2000-05-17, 14:18
Svar #12

Utloggad Anna Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2014-12-06, 20:31
    • Visa profil
Till Anders Pemer
Finns Family Tree Maker i en svensk version? Den så ganska intressant ut men man fick inte se så mycket av programmet på deras hemsida. Vet du om det finns någon demo att ladda hem så man kan testa det?
Själv använder jag Min Släkt och är mycket nöjd över enkelheten i programmet, men som sagt är det ju väldigt enkelt. Fattas en del funktioner tycker jag men nu kommer ju uppgraderingen snart... Väntar med spänning på den.

2000-05-17, 14:43
Svar #13

Mi Alforsen

Hej Anna
Har Du försökt maila Henrik Dannberg, som gjort MinSläkt och fråga dels om vad uppgraderingen omfattar och dels frågat efter de funktioner Du tycker saknas? Han brukar svara snabbt och vänligt på frågor!
Mvh
Mi

2000-05-17, 17:42
Svar #14

Anna Josson

Jodå det har jag och han skulle titta på det. Sista inlägget på min släkt var att programuppdateringen var klar och den testades nu. Det stog inte vad den nya innehåller men det får vi väl se. Jag var intresserad av Family Tree Maker ändå, dom verkar ha bra utskriftsmöjligheter med olika typer av lite finare träd. Det skulle därför vara roligt att prova programmet.
Tack ändå
MVH Anna

2000-05-17, 22:28
Svar #15

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej Anna,
 
Family Tree Maker finns inte i svensk version men det är så lättanvänd att det säkert inte är några problem att använda den ändå. Vissa funktioner i FTM går att försvenska, man kan t ex ändra de flesta titlar och rubriker till svenska, man kan också ange födelsemånader på svenska i de fall man vill ha dem utskrivna istället för med siffror. Jag själv använder bl a just FTM och kan varmt rekommendera det.
 
Mvh
Lena A L

2000-05-18, 10:47
Svar #16

Utloggad Anna Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2014-12-06, 20:31
    • Visa profil
Hej Lena
Vet du om man kan få tag på en demo, eller måste man köpa fulla versionen och i så fall var gör man det?
 
MVH Anna

2000-05-18, 17:02
Svar #17

Karl-Henrik Ryden

Hej,
 
Du kan hitta ett program för att titta på filer från FTM här.  
http://www.familytreemaker.com/abtffiv.html

2000-05-18, 17:22
Svar #18

Karl-Henrik Ryden

Anna,
Mera nedladdningtips för FTM:  
Jag letade runt lite på familytreemaker.com och hittade då sidan där alla filer finns. Där finns bl.a. demon och viewer's.  
http://www.familytreemaker.com/download/
En varning är att demon till version 7.0 av  programmet är på 31Megabyte. Det bör man nog inte försöka ladda ned via uppringd internetanslutning.  
 
/karl-henrik

2000-05-19, 10:37
Svar #19

Anna C Jonsson

Karl-Henrik
Tack för tipset! Jag sitter via modem hemma så jag ska inte försöka ladda ner där, men jag har en kompis som har brännare och kabelanslutning så det ska nog gå ändå.
MVH Anna

2001-03-22, 19:36
Svar #20

ingemarXS

Har provat Minsläkt, och lagt den på hemsidan, då jag nu kommit tre generationer längre, kan man uppdatera eller lägga till sidor istället för att skicka in alla 1800 filer igen?
http://worldonline.se/~ixs

2001-03-27, 10:39
Svar #21

Anna Jonsson (Annalotta)

Hej ingemar! Ta kontakt med Henrik på http://www.dannbergsdata.se/ (ägaren till programmet.) så kan säkert han hjälpa dig!
 
MVH Anna

2001-03-27, 14:20
Svar #22

Andreas Karlsson

Ingemar!
Annars kan du ju testa programmet Dynamic Family Tree, vilket i mitt tycke är betydligt bättre än Min släkt när det gäller att skapa hemsidor.

2001-05-20, 18:01
Svar #23

Essan Gradhman

Är det bara jag som har problem med att skifta från Nytt senaste dygn till Nytt senaste veckan när jag använder mig av Explorer?? Varje ggn jag försöker låser sig datorn helt och hållet. Problemet uppstår endast under Explorer ej under Netscape....Kan någon förklara??

2001-05-20, 21:04
Svar #24

Bertil Berglund (Berra)

Hej Essan
Jag har Explorer. Jag provade att skifta som du skriver, inga problem. Nytt senaste vecka gav 446 inlägg och senaste dygn gav 102 inlägg.
Jag läste några inlägg i varje för att se om det fungerade, javisst.
Någon förklaring kan jag inte ge, men du kanske bör ominstallera Explorer.
Hoppas att det löser sig.
MVH
Bertil Berglund

2001-05-21, 10:18
Svar #25

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Essan!
 
Jag har Explorer 5.0 och jag kan växla direkt mellan Nytt senaste dygn (114 nya inlägg) och Nytt senaste vecka (451 nya inlägg).
 
Prova med en nyare version eller ominstallation som Bertil skriver ovan.
 
MVH/Sam

2001-05-21, 12:12
Svar #26

Essan Gradhman

Jag kollade nu och min Explorer är 4.0, men jag börjar med att ominstallera som Bertil föreslog.
Tack i alla fall!  
Du Sam är det inte dax snart igen....*S* Det är över ett år sedan nu!
MVH
Essan G

2001-09-15, 12:46
Svar #27

sonja

Hej,
Såg att flera använde programet FMT så även jag. Nu är jag väl ingen hejare på det här men saknar en del funktioner eller kan dem helt enkelt inte? Kan man söka på orter/socknar? Jag saknar det, när jag vill göra mig en uppfattning om vilka under ett visst antal år bodde på en och samma plats och se hur de var släkt med varandra. Jag har kanske ett orimligt krav? Vet någon om jag kan flytta över mina uppgifter till ett annat program utan att behöva registrera om alla gubbar?
Mycket tacksam för svar
Hälsningar från Sonja

2002-01-21, 14:28
Svar #28

Jan Kjellander

Ett smidigt program för att vissa en antavla i många generationer på skärmen med en gedcomfil som indata finns att hämta som gratisprogram på nätet. Det heter KStableau och finns med svensk text.
Upplysningar finns på följande sajt där man också kan hämta hem en .zip-fil.
Riktigt trevligt program, faktiskt.      http://www.home.zonnet.nl/annemarthsterringa/KShelp.htm

2002-05-10, 09:30
Svar #29

Leif Call

Hej någon är på jakt efter ett register för museeföremål.  
Mvh/Leif Call

2002-05-10, 10:45
Svar #30

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Leif!
 
Det finns ett program i ACCESS och som är bättre än det tidigare som  kallades DFMREGW.
 
Den som är intresserad kan kontakta Ove Billing, tel 0430-141 20 eller epost ove.billing@telia.com
 
Jag har talat med honom om föremålsregister för hembygdsföreningar.
 
MVH
 
Sam Blixt
Oskarshamn

2002-08-18, 09:30
Svar #31

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej,
 
Är det någon som kan komma med ett förslag hur jag ska lösa mitt problem jag har fått med CDn Söder i Mitt Hjärta.
 
Bakgrunden är att jag fick totalkrasch på min dator och då menar jag total.....
 
Har nu skaffat mig ny dator med Windows XP. När jag ska göra en installation av programmet hittar den inte installationsprogrammet utan står bara och tuggar. Finns det något att göra eller måste jag köpa mig en ny skiva. (Den har legat i sitt fodral hela tiden)
 
mvh
Lena

2002-08-18, 11:09
Svar #32

Yvonne Korn (Yvonnek)

Har du även försökt göra installationen manuellt genom att starta filen install.exe i utforskaren? (i CD-mappen)

2002-08-18, 11:14
Svar #33

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Japp och det funka inte det heller.
 
Lena

2002-08-18, 17:01
Svar #34

Yvonne Korn (Yvonnek)

Verkar inte bra, låter som om CDn inte mår bra (eller CD-spelaren, men jag antar att du installerat andra program nyligen via CD efter kraschen..). Du har ju en licens för programmet - antingen kan du väl skicka tillbaka CDn till dem du köpte av och begära ny, alternativt om du har möjlighet att låna skivan av en bekant och försöka med det?

2002-08-18, 19:18
Svar #35

Peter Karlsson (Peterk)

Ibland vaknar CD-skivor till liv efter lite försiktig rengöring, kan räcka med någon liten fläck av något som (oftast) ger med sig rätt lätt..

2002-08-18, 20:11
Svar #36

Utloggad Gunnar Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2016-01-06, 20:56
    • Visa profil
    • www.vilg.se
Hej Lena
 
Du skulle kunna prova med att kopiera in hela CDn till hårddisken. Skapa en temporär katalog att kopiera till. Fungerar det så kör installationsprogrammet därifrån.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna