ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-10-10  (läst 2562 gånger)

1999-02-08, 14:44
läst 2562 gånger

Ingvar Fröderberg

Finns det någon som känner till om det finns något färdigt datorstöd för registrering av en fastighets/hemmans bofasta under en given period.
Jag tänker mig något liknade mantalslängdens uppbyggnad.  
Min önskan är att kunna registrera en bys samtliga invånare tillhörande de olika gårdarna och under olika tidsperioder enligt längderna.
Resultat bör var sökbart både på person- och gårdsnivå.

1999-02-08, 15:42
Svar #1

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
[color=226600] I [color=ff6000]Cumberland Family Tree[/color] kan man registrera händelsen bostad (RESI) och man kan ange flera RESI per person. För varje händelse kan man ange datum, plats, notis och källa. Man kan söka på person och ort. En demo finns på http://www.cf-software.com/.[/color]
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

1999-02-19, 14:44
Svar #2

erik

Det kommer ett helt nytt program under hösten som kan hantera detta och mycket annat. Mer än så kan jag inte säga idag.

1999-02-19, 15:12
Svar #3

Utloggad Swen Stockhaus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 20:27
    • Visa profil
Erik: Tack för denna information. Resten får vi ju veta till hösten, så jag får önska programmakarna lycka till!

1999-04-24, 10:02
Svar #4

Utloggad Lennart Parknäs

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Finns det någon som känner till ett textinläsningsprogram (OCR )till en scanner som läser frakturstil. Jag vill scanna in texter från gamla böcker i frakturstil och få dem översatta till vanlig stil. Jag funderar på att ge ut en liten skrift som min farfars farfar gjort 1844 men jag tycker inte jag skall behöva sitta och skriva om det själv, det har jag inte tid till. Men att
få den inscannad och översatt vore ju en överkomlig uppgift.
Lennart Parknäs

1999-04-25, 22:55
Svar #5

Mikael Ahlgren

Hej
Är det någon som testat den nya versionen av KithKin, Pro-versionen. Den är en relationsdatabas där egendefinerade fält lätt skapas och har en suverän bildhantering. Bilderna ligger separata (jpg) medan thumbnails blir inbyggda i databasen. Det verkar fungera bra att importera Gedcom-filer. Jag har dock inte provat export till andra program. Det jag tycker bäst om är den totala översikten över en hel släkt. Programmet utgår från familjer i ikonform.
Då jag är ganska färsk som släktforskare så undrar jag om det är något som saknas.
Kommentarer??
 
Demons enda begränsning verkar vara att endast tre personer/familjer kan ha bilder, från nr fyra slutar bildbasen att utökas.
 
http://www.spansoft.clara.net/kkpro.htm
 
/mvh
Mikael Ahlgren

1999-07-06, 10:35
Svar #6

Åsa Nyberg

Hej, Kan någon tipsa och ge råd om bra datorprogram? Jag har kikat lite på Holger och Anarkiv, men kan inte bedöma vilket som är bäst. Tacksam för svar på e-post asakm@hem3.passagen.se

1999-07-09, 12:53
Svar #7

ThoBjo

Hej Aasa (engelskt tangentbord),
 
Mitt rad till dig aer att vaenta. Till vintern kommer det ett nytt program, History, som har en rad funktioner som de flesta av dagens slaektforskarprogram ej har, och som jag tror, maanga slaektforskare kommer att vilja ha. Programmet kommer att presenteras under slaekforskardagran i Karlstad, saa om du kommer foerbi daa saa kan vi prata om saken.
 
Thomas Bjoerklund

1999-07-10, 12:24
Svar #8

Carl Szabad

Och vilka funktioner är det som dagens program saknar som detta program har?
 
För övrigt går det säkert att med hjälp av Alt-tangenten få fram svenska tecken även på ett engelskt tangentbord.

1999-07-10, 22:30
Svar #9

Utloggad Antti Alfthan

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2021-10-09, 09:50
    • Visa profil
Hur är det med dagens program och patronymikon? Hur hanterar alla dessa det? Eller gör de det inte alls? Hanterar inte?
 
Vi har ju i våra äldre namn - alla vet vad jag menar? - formen: Förnamn / Patronymikon (oftast) / Tillnamn l. Släktnamn (ganska ofta). Detta namnsbruk omfattade hela norden, och i Ryssland är det i bruk varje dag. Detta betyder, att släktforskare som har tillsammans upp till 250 miljon nutida invånare i sina länder använder usla datorprogram för deras ändamål.  
 
Och det är ingen men GEDCOM -fråga, som man gärna tänker. Vi behöver tre-tag namnsystem i stället för två-tag, egentligen vi skulle ha haft det från början. För Gedcom-transport kan man alltid klistra de två ihop - och det är ganska enkelt att klippa dem isär.  
 
Om det redan finns duktiga program med fullkomlig patronymikonhantering ursäktar jag för min okunnighet. Om inte, ber jag er tänka om.

1999-07-19, 14:05
Svar #10

Utloggad Lars-Göran Jönsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2010-12-23, 14:20
    • Visa profil
Hej!
Jag planerar att under hösten och vintern börja digitalisera husförhörslängder.
Är det någon som har tips om lämpliga data- program för detta .
Eventuellt kommer jag att senare kompletera med uppgifter från mantalslängder.
Skall jag vänta på de programm som kommer höst eller finns det någon som har tips om redan existerande program.
MVH Lars-Göran Jönsson

1999-08-03, 10:39
Svar #11

Björn Nilsson

Hej Carl Szabad
Jag vet inte vad man pratar om för nytt program men generellt när det gäller svenska program så tycker jag att det inte finns något program som är genomgående bra. Jag har t o m tänkt att skaffa 2 olika program för att täcka upp bristerna, men det stupar på att programmen inte kan hantera samma saker i GEDCOM's exportfil, och därför förlorar jag en massa information. Följande brister har jag hittat i olika program (gissa vilka):
- Hanterar ej Gedcom 5.5  
- Hanterar ej händelser dynamiskt, t ex endast 1 bostadsort kan anges.
- Kan ej mata in källor till alla uppgifter.
- Dålig på att skriva ut i olika sorts rapporter. Jag vill kunna forma mina egna rapporter.
- Kan ej skriva ut rapporter till RTF-fil.
- Svar att hantera, måste gå på kurs.
- Kan ej enkelt mata in sidospår på mina Anor
- Programmet följer ej Windows Grafiska standard när det gäller menyer, val osv.  
- Kan ej editera Källor, Orter separat.  
- Programmen är för statiska, programmerarna borde lära sig mera om Relationsdatabaser & dynamiska frågor.

1999-08-03, 13:15
Svar #12

Carl Szabad

Björn: Det är nog snarare så att de flesta program är bra i många avseenden, men alla användare prioriterar säkert olika funktioner. Somliga vill ha alla tänkbara varianter av utskrifter, medan andra prioriterar finurliga statistik- och kontrollmöjligheter, eller skärmbilder, eller exportmöjligheter, osv osv.
 
Själv efterlyste jag i en diskussion under Dataprogram - Datautbyte den 24 januari i år importfunktion från andra dataprogram, dvs EJ Gedcom. Bortsett från några inlägg som trots min definition inte kunde hålla sig från att diskutera just Gedcom, har det varit bedövande tyst från samtliga programmakare. En sådan funktion borde vara ett starkt säljargument och inte särskilt krångligt att programmera in, men tystnaden har som sagt varit total.
 
Jag tror man måste vara medveten om att ALLA svenska släktregistreringsprogram är skapade av en eller möjligen två personer som då har sin idé om hur det ska se ut. Och den bygger säkert på åratals erfarenhet av kontakter med användarna.
 
Jag tänker inte gissa vilka program du avser, även om jag har mina misstankar. Och då misstänker jag också att du inte satt dig in i alla funktioner heller eftersom dagens program ofta är ganska komplexa.
 
Men för att återkomma till ursprungsfrågan så antar jag att den var föranledd av Thomas Björklunds inlägg 9 juli och mitt svar på det. Men eftersom han inte kommit med något förtydligande kanske det inte är så revolutionerande som det lät. Att bara tala om att det kommer något jättebra och sedan inte berätta vad det innebär är ju ganska ointressant.

1999-08-04, 23:13
Svar #13

Thomas Björklund

Hej Björn,
 
Jag vet att reklam ej är tillåten på rötter, men Du måste ju få svar på en direkt fråga. Till årsskiftet släpps ett nytt program, History, som klarar många av de saker Du efterfrågar. Av de saker Du listade så klippte jag ut de saker programmet klarar nedan:
- Gedcom 5.5  
- Hanterar ej händelser dynamiskt, t ex endast 1 bostadsort kan anges.  
- Kan ej mata in källor till alla uppgifter.  
- Kan ej skriva ut rapporter till RTF-fil.  
- Svar att hantera, måste gå på kurs.  
- Kan ej enkelt mata in sidospår på mina Anor  
- Programmet följer ej Windows Grafiska standard när det gäller menyer, val osv (i stort sett).  
- Kan ej editera Källor, Orter separat.  
- Programmen är för statiska, programmerarna borde lära sig mera om Relationsdatabaser & dynamiska frågor.
 
Följande kommer programmet inledningsvis inte att hantera:
- Dålig på att skriva ut i olika sorts rapporter. Jag vill kunna forma mina egna rapporter.
 
 
Programmet kommer att presenteras på släktforskardagarna i Karlstad. Programmet är till 90% färdigt, så det är presentationsbart. Om om Du kommer till släktforskardagarna, så kan vi träffas.
 
 
Mvh Thomas Björklund

1999-08-05, 11:29
Svar #14

Mats Karlsson

Det verkar vara en stor diskussion om funktionerna i alla dagens program. Carl Szabad har nog rätt i att säga att alla programmakare har sin åsikt om hur det fungerar och gör programmen därefter. Jag har via vänner hört talas om ett nytt program som kommer där man försökt anamma de viktigaste funktionerna utan att göra det komplicerat. Jag har inte sett det själv och jag vet inte om det är History, som T Björklund nämnde 4 aug men det skall i allafall vara ett stort steg framåt. Det jag vet är att det inte är utvecklat av släktforskare utan med inrådan från släktforskare. Jag skall själv till släktforskardagarna så jag är nyfiken om dessa program kommer att visas där. Själv saknar jag ett program med ett grafiskt bättre utseende. Både på skärm och på utskrifter. Jag hoppas verkligen att man inte skall behöva två program som B Nilsson säger.

1999-08-05, 13:11
Svar #15

Thomas Björklund

Hej Carl,
 
Jag ber om ursäkt för att jag ej svarade på ditt inlägg. Jag har under en långre tid varit på semester och ej hunnit läsa rötter. Jag vill gärna vänta med att redovisa alla funktioner och finesser i programmet av två skäl.
1. Rötter vill ej att man gör reklam på diskussionssidorna.
2. Vi tänkte berätta om programmet på släktforskardagarna i Karlstad och varje person, som man kan locka till släktforskardagarna, gör ju släktforskardagarna roligare för alla.
 
I övrigt, så tror jag inte att Du blir besviken på programmet. Väl mött i Karlstad!
 
Mvh Thomas

1999-08-05, 16:20
Svar #16

Björn Nilsson

Hej Tomas Björklund
Tyvärr kan jag inte komma till Karlstad. Men jag väntar med spänning på History.
 
Jag hoppas att jag kan då testa den som en något begränsad Shareware-produkt ! Demo-program med bildspel på skärmen ger ingenting (det blir inget inköp då heller).

1999-08-05, 19:35
Svar #17

Thomas Björklund

Hej Björn,
 
Vi tänkte oss att man skall få använda en demo-version, där man skall kunna mata in upp till 200 personer.
 
Mvh Thomas

1999-09-05, 03:30
Svar #18

Lasse Börjesson

Hej!
Är det någon som har en åsikt eller två om Genesis?
Det skall såvitt jag förstår vara ett nytt svenskt släktforskningsprogram.
Mvh Lasse

1999-09-05, 11:12
Svar #19

Ingalisa Dahlin

Jag har också fått e-post om Genesis, men kan
inte hitta någon avsändare som klargör vem som
gett ut programmet.
Vet någon någonting?

1999-09-05, 18:36
Svar #20

Utloggad Sigvard Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2015-06-17, 22:21
    • Visa profil
Jag fick adressen till hemsidan som finns på: http://www.candil.se
Där finns lite mer att läsa om än ganska sparsamt.

1999-09-05, 19:40
Svar #21

Carl Szabad

Ingalisa: Jag har ett par gånger försökt få tillverkaren att lägga in namn, adress och telefon, men ännu ingen reaktion. Man bör inte välja en programvara som man inte får reda på vem som står bakom och som man inte kan kontakta på annat sätt än via e-post.

1999-09-05, 22:53
Svar #22

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Genesis kommer förmodligen att presenteras i en annons i kommande nummer av Släkthistoriskt Forum, i alla fall har de beställt en annons i detta häfte. Där kommer förhoppningsvis litet mer uppgifter att finnas. Den som jag varit i kontakt med heter Mikael Stenfelt, av en stenhuggarsläkt från Blekinge. Detta svarade han på en fråga om han möjligen hörde till adliga ätten.

1999-09-06, 00:38
Svar #23

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Fick också reklamen per e-post om Genesis. Ger inget bra intryck med
 
1) e-post spam
2) hemsida utan avsändare
3) ingen demo
 
Å andra sidan kan det bara bli bättre. Kanske programmet fixar det.

1999-09-06, 23:25
Svar #24

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Kan tilläggas att programmakarfirman finns i Oskarshamn, enligt den annons som trillat in till Forum, och herr fabrikören heter Michael, inte Mikael, som jag skrev ovan.

1999-09-28, 13:16
Svar #25

Anna Svahn

Använder disgen och är nöjd med allt utom hur den presenterar sig i HTML. (vet att det inte har varit någon hög prioritet på det.)
Såg någon som använde sig av något som heter MIN SLÄKT (verson 2.1) Är det någon som vet något mer om det?

1999-09-29, 14:49
Svar #26

B Nygren

Jag är nybörjare på släktforskning och har bara tittat lite grann på Holger, men har börjat i Min Släkt programmet. För min del är det ett jättebra program. Jag är helt nöjd med det. Inget krångel bara att fylla i och spara, så jag rekommenderar verkligen det.

1999-09-29, 21:13
Svar #27

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 17:08
    • Visa profil
Håller med B_anonym, Nygren
om att programmet Min släkt är bra. Det är enkelt, kostar nästan ingenting och har en suverän support. Enkelt både med GEDCOM-filer och HTML export. En nackdel är utskriften men önskemålen man framför till Henrik (tillverkaren) får ett bra mottagande med både ödmjukhet och sakkunskap. I detta program finns egentligen allt som många forskare betalar 3 om inte 4-dubbelt för.
 
Enkelheten är i många avseenden viktigare än komplexa konfigurationer som den vanliga användaren ändå inte förstår sig på!
 
Tack Henrik för ett suveränt program och speciellt för dina snabba svar och snabb support när det behövs!

1999-10-08, 21:46
Svar #28

Utloggad Karin Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2010-02-07, 18:07
    • Visa profil
Jag har köpt Genesis och hittills har jag bara haft nytta av det som komplettering till Disgen.  
 
Fördelarna är  
1.att man kan länka Worddokument  
så att man från huvudpersonens sida genom att trycka på knappen Dokument kommer in på det man skrivit eller genom OCR kopierat i ett Word dokument. Eftersom jag sysslar mycket med att skriva av gamla dagböcker m.fl. dokument är detta en värdefull funktion.  
 
2.att man får förslag till vilka kyrkböcker m.fl. källor man kan leta vidare i för just den personen.Klickar man på den källa man vill åt skrivs det in som en beställning till t.ex.SVAR.  
 
3. att data, bild, karta och notiser visas på skärmen samtidigt.  
 
Jag har fått bra support via e-mail och man har samma dag åtgärdat de fel jag påpekat.Jag håller med om att det borde finnas en demoversion och kanske kommer den.  
MVH Karin  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------

1999-10-10, 13:13
Svar #29

Thomas Björklund

Det är bra att vi har möjlighet att diskutera olika program, men vad jag saknar är en helhetssyn. Vad bör ett program klara av? Jag kan se flera infallsvinklar på detta, ex. vis:
 
* Vilken hjälp ger programmet forskaren i hans forskning?
* Vilka olika typer av utskrifter medges?
* Hur väl kan källor anges, så att andra släktforskare kan använda sig av forskningen?
 
Med mera. Jag tycker att dagens diskussioner duttar saker här och där och bidrar ej till att hjälpa andra med val av program.
 
Mvh Thomas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna