ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Word-hjälp!!  (läst 1434 gånger)

2008-05-04, 20:09
läst 1434 gånger

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan!
Jag håller på att skriver en bok om min släkt och om deras hembygds historia, jag har hittills skrivit i Word men detta program anser jag vara ett riktigt skräpprogram när det gäller användarvänlighet. Nu har helt plötsligt all formatering och sidjustering försvunnit och texten ligger helt fel på sidorna.. Jag är så förbannat och samtidigt hemskt glad att Bill Gates bor så väldigt långt här ifrån..
 
Vet någon om det finns någon vettig ersättning för Word? Om jag ska behöva skriva resten av boken i Word så misstänker jag starkt att den aldrig kommer att bli klar.. Faktum är att hela datorn med boken i höll på att åka in i väggen efter den senaste Word-kollapsen.
 
Min nästa fråga är om det finns någon Word-expert här på forumet? Jag är i stort behov av att någon som kan Word och dess formatmallar kan hjälpa mig till rätta med det senaste missödet.. Jag skulle vara evigt tacksam och behövs det är jag även villig att betala en slant som arvode vid hjälp.
 
Mvh Mårten Swärd

2008-05-04, 20:57
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det allra bästa är att skriva in löpande text och sedan använda ett ordentligt lay-out program typ QuarkXpress för att slutdesigna, men de tar tid att lära sig. Håller med dig om Word - det du råkat ut för händer alltför ofta. Det finns andra programvaror för layout på nätet men jag vet inte hur bra de är.

2008-05-04, 21:02
Svar #2

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hej Mårten!
 
Tyvärr känner jag inte till någon slags ångra-funktion om du sparat/stängt dokumentet, annars är det ju det alternativet man har ifall man under samma arbetspass råkar göra någon ändring som ställer till det.
 
När det gäller alternativ så använder jag mig av OpenOffice.org (OOo) som är ett fullgott alternativ till Microsofts Office-paket. OOo kan dessutom läsa/skriva i Word-format samt direkt till PDF. Vill du ha ett renordlat ordbehandlingsprogram kan AbiWord vara något. Ett annat alternativ, som däremot inte är något ordbehandlingsprogram eller kontorspaket, är Scribus, ifall man vill göra lite mer avancerade trycksaker.
 
OpenOffice.org
AbiWord
Scribus
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2008-05-04, 22:27
Svar #3

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan och tackar för era svar!
Jag har nu laddat ned AbiWord och håller för fullt på med att plocka över texten till ett rent abiword-dokument, det gick ju att öppna vanliga word-dokument också men jag vill inte få me mig den där märkliga format-inställningen.
 
Än så länge är jag mycket nöjd med AbiWord! Den påminner mycket om Word för 5-6 år sedan innan de hade 10000 olika inställningsmöjligheter och innan de lagt in en rad förbättringar som gör det svårjobbat. Bara en sådan sak som att om man markerar en textdel och sedan klickar på fetstil, i min nuvarande Word-version ändras då SAMTLIG text med den formatmallen till fetstil! VARFÖR gör man en sådan funktion??  
 
AbiWord är lite renare, enklare och rakt på sak...
 
Mvh Mårten

2010-04-08, 17:59
Svar #4

Utloggad Samuel Berggren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-01-03, 07:21
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u34701612/
Jag håller på med att göra en uppställning med hjälp av tabellform med två kolumner(i Word), i den första skriver jag ett antal ord så det blir en och en halv till två rader, med hjälp av musen eller tab-knappen flyttar jag mig till nästa kolumn men då hamnar texten mitt mellan raderna (i höjdled) jämfört med den första kolumnen. Hur justerar jag till det, har provat på alla sätt men nej. Tar jag enterknappen så ändras raderna i första kolumnen åxå, det verkar som jag ska flytta mig bara en halv rad ner eller upp i kolumn 2, men hur gör man det.

2010-04-08, 18:55
Svar #5

Utloggad Ann-Charlotte Åkerblom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:48
    • Visa profil
    • http://anncharlotteakerblom.akerblom.se/
Jag vet inte om jag riktigt förstått. Men om du sätter musen någonstans i tabellen och sedan tittar på Tabellegenskaper (högerklicka med musen) och väljer cell, så ser du att man kan välja hur texten skall vara placerad i cellerna (i överkanten, i mitten eller i nederkanten). Kanske är det en inställning där som du kan fixa till så att det blir som du vill ha det!

2010-04-08, 19:23
Svar #6

Utloggad Per-Olof Wejnarth

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-08-09, 20:25
    • Visa profil
Word är ganska trubbigt om du vill göra tabeller, anänd Excel i stället om du har tillgång till det. Du får större möjlighet till att strukturera tabellerna och  att sortera mm. I excel högerklickar man på en cell och väljer formatera celler och sen på justering så kan man få t. ex. få flera rader i samma cell och mycket annat.
Hör av  dig så kan jag hjälpa dig vidare.
 
Hälsningar Peo

2010-04-08, 20:29
Svar #7

Utloggad Samuel Berggren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-01-03, 07:21
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u34701612/
Det är ingen avancerad tabell jag skall göra, utan det är en bouppteckning och kostnaderna vill jag få i en rak linje uppifrån och ner och flyttar man sig neröver på sidan utan tabell så verkar kostnaderna hamna i en slalomliknande rad uppifrån och ner, inte snyggt. Tabellens linjer tar jag bort efter färdigställandet. Men nu är det fixat med din hjälp Anna-Charlotte. Var in och provade lite på Excel åxå, återkommer kanske till dig Per-Olof. TACK

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna