ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: WordPad  (läst 1677 gånger)

2011-05-13, 04:36
läst 1677 gånger

Utloggad Samuel Berggren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-01-03, 07:21
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u34701612/
Hade en massa dokument som var skrivna i Word, och flyttade över dom till min nya dator som har WordPad, men när jag öppnar dokumenten i min nya dator så är dokumenten fyllda med punkter, fyrkanter, frågetecken , pilar m.m. vad gör man åt det, passar inte programmen ihop så det går att flytta dokumenten från ett program till det andra? En fråga till, när man skriver ett dokument i WordPad och klickar på spara så frågar datorn hur man vill spara dokumentet, RTF-format, OpenDokument-format m.m. vad ska man välja.

2011-05-13, 08:31
Svar #1

Utloggad Lars Drugge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 14:57
    • Visa profil
När jag öppnar ett dokument i wordpad som är sparat i Word 2003 så ser det OK ut. Så det fungerar där.  
 
Kontrollera att Wordpad inte öppnar filen i txt-format. Öppnar man ett word-dokument i en editor som bara klarar txt-format (t.ex. anteckningar) så brukar det bli så som du beskriver.
 
Eller kanske det har med Word 2007/2010 att göra? Jag har som sagt Word 2003.
 
Sparar man i RTF-format så brukar de flesta ordbehandlare kunna öppna det. Risken är bara att men kan förlora viss formattering, speciellt från doc-format (word) till RTF.  
 
Men du ska ju spara från Wordpad så där borde det fungera.

2011-05-13, 19:39
Svar #2

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 13:48
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Vilket format du ska välja beror helt enkelt på syftet. Vill du inte förlora formatering så bör du välja ett välanvänt standardformat för programmet du använder, oavsett om det är text, grafik eller rörlig bild du arbetar med. Alla vettiga program kan konvertera till andra format om det skulle vara nödvändigt. RTF fungerar som sagt var bra mellan olika system men man kan förlora formatering. De flesta program varnar dock för detta när man ska spara.
 
Installera gärna OpenOffice, det är helt gratis och fungerar lika bra som pyttemjuks produkter. Då ska du kunna öppna dina gamla dokument utan problem.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2011-05-13 20:15)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2011-05-16, 14:55
Svar #3

Utloggad Elsy Stenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:50
    • Visa profil
1/Håller med dig Vincent, 2/helt ok med att installera OpenOffice, inga problem.  
Lycka till Samuel!
Elsy S

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna