ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Surfplatta  (läst 1499 gånger)

2013-10-01, 13:35
läst 1499 gånger

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej!Har nyss skaffat en Samsung surfplatta.Har även en bärbar dator.
Nu undrar jag om någon vet varför jag inte alltid får e-post till
plattan när jag får på datorn, ibland kommer det till plattan men
inte alla ggr.Har frågat i en affär men dom kunde inte svara varför.
Tacksam för hjälp
//Anita

2013-10-01, 14:03
Svar #1

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Det finns lite olika sätt att hämta epost från en server på... POP3 eller IMAP.. beroende på inställningar och vilket av dessa som används så kan det vara så att när du hämtar det från datorn, så blir det markerat som hämtat. Då kommer det inte till din surfplatta, och vice verca. Jag är tyvärr lite för dåligt insatt i de exakta orsakerna och inställningarna man kan pilla på, och om det är det som är problemet i ditt fall.
 
Själv kör jag IMAP både på datorn och paddor m.m. Tar jag bort ett mail på datorn, försvinner det även i telefonen osv...

2013-10-01, 14:27
Svar #2

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej Martin!Jag förstår vad du menar, men utan att ha hämtat e-posten på datorn så kommer det inget på plattan.Inställningarna har jag samma på båda

2013-10-02, 03:10
Svar #3

Utloggad Thomas Vikander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2018-06-11, 05:22
    • Visa profil
Could it be that you are logged into both devices, side by side, at the same time

2013-10-02, 07:42
Svar #4

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Är inte så bra på engelska, tror att du menar att  om jag är inne på dom samtidigt på båda
datorerna i såfall är det inte så.

2013-10-02, 08:21
Svar #5

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
När det gäller POP3-konton så finns det en inställning som heter Lämna en kopia av meddelandet på servern och datorn har INTE denna inställning ikryssad.
 
I Microsoft Outlook 2010 hittar man den inställningen när man tittar på kontoinställningarna (för POP3-kontot), klickar på knappen Fler inställningar och väljer fliken Avancerat (längst ned). Andra versioner av Outlook har liknande inställningar.
Inställningarna för Outlook-konton kan man även hitta i Kontrollpanelen - E-post (eller Kontrollpanelen - Mail)
 
Det finns även inställningen Ta bort från servern efter 14 dagar
Problemet är att om man får stora mail så kommer inte alla mail att få plats (under 14 dagar).
 
Därför kan man minska det till 1 (en) dag.
Om man inte hämtar mail med surfplattan under 3 dagar så kommer surfplattan att missa 2 dagars mail (den får gårdagens mail)

2013-10-02, 18:10
Svar #6

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej!Jag är väldigt dålig på datorer, och har svårt att fatta vissa saker som gäller inst.
Menar du att man skall kryssa i fältet för  Lämna en kopia.. och välja en dag?

2013-10-02, 18:28
Svar #7

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1213
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:28
    • Visa profil
    • akewah.se
Hej Anita! Det förefaller som om du har ett konto på Telia. Varför inte ringa deras support så får du hjälp med inställningarna!

2013-10-03, 09:36
Svar #8

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Ja jag har Telia, men när jag köpte den på Telia så fixade dom inställningarna i butiken, så då har jag litat på att dom har gjort rätt.Men jag skall som du säger ringa support och höra.
Tack i alla fall för hjälpen

2013-10-03, 20:22
Svar #9

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
POP3 är ett omodernt protokoll idag och det har en del begränsningar, t.ex. går det inte att använda mappar. IMAP är att föredra i de allra flesta fall. IMAP4 har exempelvis inbyggt stöd för sökning och dessutom stöd för krypterad inloggning. Förmodligen har det att göra med hur du hämtar din e-post. Om du anger e-postklient och protokoll så blir det lättare att felsöka.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna