ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Problem med utskrift av Internet-dokument  (läst 2136 gånger)

2002-10-20, 23:10
läst 2136 gånger

Mikael Wikman (Philippos)

Jag har ett problem. Min dator vill inte längre skriva ut varken hemsidor eller mina elektrioniska brev. Om jag försöker skriva ut information från en hemsida, blir utskriften helt blank, om jag försöker skriva ut ett elektroniskt brev, skrives endast brevhuvudet ut. Vad kan detta bero på? (Jag använder IE och Outlook Express v/6)

2002-10-21, 08:37
Svar #1

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Kanske har du slut på bläcket i skrivaren, men försök följande. Markera allt du vill skriva ut och tryck CTRL+C. Gå därefter in i Word och tryck CTRL+V så har du kopierat in det markerade i Word- dokumentet. Kanske går det bättre att skriva ut därifrån.

2002-10-21, 09:04
Svar #2

Mikael Wikman (Philippos)

Jag har en laserskrivare, så något bläck behöver jag inte. Kolpulverpatronen, däremot, är nästan helt ny.
 
Ja, det skulle säkert fungera genom att klippa och klistra, eftersom jag kan skriva ut från andra programmata. Men det är ju faktiskt ingen lösning på problemet och jag vill kunna skriva ut exempelvis mina elektroniska brev direkt från e-postklienten.

2002-10-21, 11:12
Svar #3

Jan Ek

Låter som ett problem med frames, kanske försöker du skriva ut bara en ram i.st.f. hela sidan? Kolla också pappersstorleken vid utskrift, Microsofts program är notoriska för att vilja ändra inställningarna till letter-format när som helst. Två tips utan att jag har en aning om det kan vara till hjälp i ditt fall.
 
Jan

2002-10-21, 12:57
Svar #4

Peter Karlsson (Peterk)

Ja, letterformatet är en liten förbannelse; den lider även jobbet av att den 'poppar upp' allt som oftast.. Det går förstås att göra inställningar för sin skrivare/utsriftshanterare så att den automatiskt omvandlar letterformatet till A4 om man så önskar. (Om det nu är det som spökar - men förr eller senare kanske man råkar ut för det)
Annars just vad det gäller det här med ramar, så kanske man bara vill ha ut just huvudsidan (inte menyn, för då ryms det ofta inte på bredden) och då har man förstås inställningen på 'skriv ut markerad ram'. Men då brukar det underlätta med att se till att den är markerad, t.ex genom att man klickar/markerar något i texten på det man önskar.. (Det här sista låter kanske lite korkat, men jag är ingen utskriftsexpert)
Peter

2002-10-21, 18:11
Svar #5

Mikael Wikman (Philippos)

Ja, jag trodde också först, att det var ramarna som spökade, men så är det inte. Det spelar ingen roll om sidorna har ramar eller inte. :-(

2002-10-21, 19:58
Svar #6

Peter Karlsson (Peterk)

Pröva med en sirlig guldram istället för den vanliga så kanske.. ;-)
-Nej, det enklaste ibland när saker bara är allmänt mystiska är ju att installera om skrivaren och se glad ut.. (Det sista dock inget krav :-)
Det brukar vara snabbt gjort och då kan man också passa på att se om det finns nyare drivrutiner på tillverkarens hemsida. Såvida det inte är något inställningsfel på annat håll så brukar en ominstallation 'normalisera' ett och annat..
(Att slå av/på skrivaren brukar vara första steget, men det biten gissar jag redan är avklarad)

2002-10-21, 21:14
Svar #7

Mikael Wikman (Philippos)

Jag tackar för alla tips, som hittills har lämnats. Dessvärre har jag redan testat även denna åtgärd ett flertal gånger, så det är nog inte orsaken till problemet. :-( Det märkliga i det hela är ju, att när jag försöker skriva ut ett elektroniskt brev, skriver skrivaren ut brevhuvudet med uppgifter om avsändare, mottagare, datum och ärende, men inte själva brödtexten...

2002-10-21, 21:38
Svar #8

Utloggad Dagny Bjerén-Lander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 17:27
    • Visa profil
Eftersom det bara berör hemsidor och mail och inte hjälper att installera om skrivaren. Har du prövat att installera om Internet Explorer?
Mvh  
Dagny

2002-10-29, 10:16
Svar #9

Mikael Wikman (Philippos)

Problemet synes ha löst sig på ett åtminstone för mig oväntat sätt. Inte genom att installera om MSIE, utan genom - att köra Scandisk.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna